Skärm 24-28" ca 3000 kr för film, surf mm

Permalänk

Skärm 24-28" ca 3000 kr för film, surf mm

Tjenare!

Som titeln säger söker jag nu en andra skärm till min dator.

Vad jag letar efter är bra bild och färger, helst 1440p men möjligtvis 1080 eller liknande. Det är tänkt att jag ska ha den här skärmen som "standard" för att titta på film, bilder, surfa mm men spela på min Asus VG248QE, så spelprestanda är inget krav.

Angående storleken är jag lite osäker, min nuvarande är ju 24" så en tanke är att det kanske skulle passa bra med en till 24" om jag skulle se film med dubbelskärm eller liknande, men samtidigt vore det väl trevligt med en lite större skärm (25-28"?). Jag skulle uppskatta tankar på detta.

Budgeten är runt 3000 kr, men kan gå lite +/- vid behov.

Jag vet heller inte så mycket om skärmar i allmänhet så som man kan gissa är jag hyfsat vilsen. Skulle gärna uppskatta förslag

Permalänk
Medlem

Kanske någon 29" ultrawide?
https://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s308408257&o=produkt_p...

Mer plats på bredden att multitaska och i princip samma höjd som din 24"

Dessutom så är ju filmer oftare 21:9 än 16:9. I alla fall det jag kollar på.
Har själv en 21:9 skärm (3440*1440). Var tveksam till det innan, men nu vill jag inte alls gå tillbaks till 16:9.

Permalänk
Medlem

@Gustav613

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3122964

1440p, 24". Går att överklocka till 75hz med en finfin pixeldensitet.

Permalänk

@Misak Koim: Den där ser bra ut, kanske satsar på den. Hur viktigt är det med kalibrering för färgerna på den där skärmen? Jag skulle kunna göra det men har inte så bra vana så undviker helst. Tack för tipset för övrigt

Och för de där ultrawide skärmarna så är det säkert bra, men jag vet inte om jag har bollarna att testa det, kanske blir nästa skärm.

Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

@Gustav613

Jag är lite osäker på hur Dell gör när dem kalibrerar färgerna för modeller utanför deras U-serie, jag vet bara att dem gör det ordentligt i U-serien då den är riktad emot jobb.*

(Eller helt ärligt så blev jag osäker på hur dem gör alls med skärmarna, fick bara för mig att jag läst någonstans att Dell gör en bättre färgkalibrering med U-skärmarna då dem riktas emot proffs och företag.)

Känner du att det är nödvändigt att kalibrera färgerna? Någorlunda rätt lär det ju vara ur kartong tänker jag.

@Laxpudding - allas våran favorit-skärmexpert kanske har en åsikt eller tanke i det hela?

*parantesen
Permalänk

@Misak Koim: Nejdå, är inte så kräsen. Om det är någorlunda rätt så duger det nog bra för mig