Bahnhof svarar på hovrättens dom mot Bredbandsbolaget

Permalänk
Medlem

Kan ju inte bara vara jag som blir gråtfärdig utav sådant här.

Det är ju ett ganska kraftigt steg bakåt, typ som att bränna böcker för att göra information otillgänglig. Lika fel som att DMCA takedowns är totalt automatiska och inte har några straff för att skicka felaktiga DMCA, det innebär att man kan "ddosa" sina konkurrenter bara man har pengarna för det.

VAFAN HÄNDER!?

Visa signatur

Byter hårdvara alltför ofta.... Mest troligt sitter jag på en dator med någon linuxdist på.

Permalänk
Medlem

Är det nån som har bredbandsbolaget och kan bekräfta om det redan trätt i kraft?

En annan sak som är intressant att fråga sig är om man som ISP-kund har rätt att få veta vilka domäner/IP-adresser man inte får tillgång till. Kan man få en lista? Bör man kunna få en lista?

Permalänk
Avstängd

Men vad är det för jävla Nordkorea vi lever i och snart ska vi väll bara se statsgodkänd PK media i vårat personliga indoktrinerings center som svt i.o.f redan blivit och jag skiter i piratebay och använder inte BBB utan problemet är att strypa genom censurera små saker kommer leda till internet blir en strypt kanal där informationen är kontrollerad där friheten gnags bort till den inte finns kvar

Trots om piratebay försvinner kommer det finnas lösningar från scen ftp till proxy, vpn och streamade piratjänster och dom som vill ha sin gratis media kommer ändå kunna få den på ett eller annat sätt där utbudet är nyare och större än netflix och amazon kan erbjuda så är inte nått som kommer försvinna eller påverkas utan förändras efter behov och det vi förlorar är friheten på nätet tillslut

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

Dessutom är de redan nu åsatta att betala 2 910 150 kr i rättegångskostnader.

Det är dock ett normalt förfarande.

Skrivet av SneakyButcher:

@seigmenn: Okej så det är ett löpande vite? Vet du exakt hur det är uppsatt?

Bara skummat igenom domen, så har ingen detaljerad kunskap om den. Men vite, i dess natur, är löpande. Ex. dröjsmålsvite där vite utgår för varje dag/månad eller vad som är avtalat vid varje försening. En engångssumma hade varit att likställa med böter. Men eftersom domen inte berör vad som skett (tror jag, har inte full koll) de bötfälls ju inte för något som de gjort, utan vitet utgår bara ifall de inte blockerar de berörda sidorna.

Visa signatur

Meshify C | ROG Hero VII | i7 4790K | Vengeance Pro 16GB@2400MHz | RXVega56 | H100i | Samsung Evo 250GB x2 | EVGA G2 750W | Win7 x64 Ult. | MSI Mag27cq |

Xpenologybox - Air 240 | Msi Z87i | G3258 | Vengeance 8GB@1600MHz | Noctua NH-L9i | Samsung Evo 120GB | WD 6 TB | XFX Core Pro 650W |

Zyxel NSA310s | RPi 2 B - pihole | DT990 250Ω | O2 Amp | Custom 60% | PS4 | MiBox3

Permalänk
Medlem

Märkligt, nästan så man kan tro att de vill att folk lär sig hur man blir anonym på nätet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tackle:

Är det nån som har bredbandsbolaget och kan bekräfta om det redan trätt i kraft?

Enligt domslutet börjar det gälla fr.o.m månadsskiftet.

Visa signatur

Meshify C | ROG Hero VII | i7 4790K | Vengeance Pro 16GB@2400MHz | RXVega56 | H100i | Samsung Evo 250GB x2 | EVGA G2 750W | Win7 x64 Ult. | MSI Mag27cq |

Xpenologybox - Air 240 | Msi Z87i | G3258 | Vengeance 8GB@1600MHz | Noctua NH-L9i | Samsung Evo 120GB | WD 6 TB | XFX Core Pro 650W |

Zyxel NSA310s | RPi 2 B - pihole | DT990 250Ω | O2 Amp | Custom 60% | PS4 | MiBox3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krillezz:

Kan ju inte bara vara jag som blir gråtfärdig utav sådant här.

Om alla lovar att sluta ladda ner olagliga saker tror du vi slipper det här då

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Lego Master

Well, Telias kundtjänst verkar inte veta något mer i dagsläget iaf.

Citat:

13:04:10 Telia Hej och välkommen till Telia!
Vad kan jag hjälpa dig med?
13:04:14 Jag Hej! Jag läste precis att Bredbandsbolaget blivit dömda att blockera TPB, vilket även verkar vara på väg att gälla övriga operatörer. Nu är frågan hur Telia ställer sig till detta. Inte bara för TPB, men principiellt, eftersom det sabbar delar av kundernas integritet och ni skulle isåfall tvingas övervaka och blockera sajter i förebyggande syfte för att inte råka i trubbel. Finns det nån kommentar från er?
13:04:43 Jag http://www.dn.se/ekonomi/bredbandsbolaget-tvingas-blockera-pi... tex
13:05:01 Jag Det är ju början på ett icke-fritt internet (oavsett vad man tycker om piratkopiering).
13:05:27 Telia Jättebra att du hör av dig till oss [mitt namn]! Om du kan dröja kvar några minuter så ska jag se vad jag får fram för information!
13:05:36 Jag Tack för det.
13:11:41 Telia Tack för att du väntade! Jag har nu kollat vår nyhetssida för Telia Sverige och får inte ut någon information. Jag har även hört mig för lite på kontoret.

Vi som medarbetare och resterande som arbetar på kontoret har inte fått någon information angående att blockera piratsajter. Så det vi kan säga idag är att vi i nuläget accepterar piratsajter, det kan komma att förändras i framtiden med det är ingenting som vi vet idag.

Tyvärr får jag inte fram mer information än så.

13:12:17 Jag Okej, check på det. Vi får anta att det pågår diskussioner högre upp, för jag kan inte tänka mig att det har gått obemärkt förbi åtminstone.
13:12:36 Telia Det tror jag absolut.
13:12:38 Jag Tack för din tid, jag håller koll på er hemsida för att se om något dyker upp där senare.
13:12:53 Telia Låter bra! Har du någon mer fundering?
13:12:57 Jag Nej, inte just nu.
13:13:08 Telia Då får jag önska dig en fortsatt fin dag!
13:13:14 Jag Detsamma!
13:13:35 Telia Tack!

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Går det inte att komma runt detta genom att köra med googles DNS?

Visa signatur

Stationär: R7 3700X - Strix B450-F - 2x16GB DDR4 3200MHz CL16 - RTX 2070 Super - 970 EVO Plus 1TB - 750W 80+ Gold - Fractal Design Define C - BenQ EX3501R
Bärbar: MacBook Pro 13 M1
Mobil: Apple iPhone 12 Pro Max

Permalänk
Medlem

Om tio år sitter vi säkert med bank id inloggning för att komma ut på nätet. Självklart får ingen operatör kringgå detta.

Plus att kryptering förmodligen kommer vara olaglig.

Permalänk
Medlem

Förjävligt rent ut sakt, visste detta skulle hända och det är bara toppen på isberget...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Avstängd

Fattar inte riktigt vad det här ska hjälpa? Finns jävligt många sidor där ute. Och att kringå detta och ändå få tillgång till piratebay är väl inte ens så svårt?

Visa signatur

Asus Rampage VI Formula, Intel i7 4770k 3,5 ghz, EvGA Geforce GTX 980 Ti, OCZ Vertex4 512 gb, Corsair Vengeance 1600 mhz 8 gb.

Permalänk
Medlem

Hade varit kul om typ banhof blockerar hovrättens hemsida för att de delar the pirate bays hemsida och enligt nya regler (var det ttip? någon ny grej var det) så kan sidor som länkar till sidor som har upphovsrättsskyddat material straffas för samma sak som den ursprungliga sidan. Vilket hovrätten i så fall tekniskt sett gör då de gav länken till pirate bay.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rachmaninov:

För den som är intresserad av juridiken bakom så finns här en länk till domslutet:

https://minfil.org/O4q2u0b7b7/Svea_HR_PMT_11706-15_Dom_2017-0...

Intressant att domänen thepiratebay.org inte finns med som en av domänerna som ska blockeras, eller missar jag något uppenbart?

Asch, Seigmenn hann före

Fjärde nedifrån på sida 91.

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB

Permalänk
Medlem

Folk kan vara lugna, det kommer bara att bli en simpel DNS-spärr:

"Patent- och marknadsöverdomstolen bedömer därför att föreläggandet inte ska omfatta blockeringsåtgärder avseende IP-adresser."

"Föreläggandet ska därför avse såväl domännamn som webbadresser. Vilken specifik teknik som ska användas vid blockeringen bör B2 Bredband själv få avgöra. Det behöver alltså inte framgå av före-läggandet. "

Tar ungefär två minuter att lägga in googles dns:er (8.8.8.8 och 8.8.4.4) istället för brödburksbolagets på sin DHCP-server

Permalänk
Medlem

Känns rätt vrickat detta tycker jag. Förstår att filmbolagen vill fortsätta sin desperata häxjakt som de påbörjat, men det är kanske bättre att komma in i nuet och se över metoderna som ger kunderna möjligheten till att se filmerna istället? De är kanske problemet, inte vi konsumenter. Släpp dem till streaming-tjänsterna snabbare, för att nämna något som går att göra bättre.

Talar av erfarenhet då jag vet flera som har netflix men som bara laddar ner filmen om den inte kommer till netflix snabbt nog efter släppet. Man har inga planer på den fysiska utgåvan i vilket fall, utan vägrar bara vänta flera månader på att den obligatoriska mjölkningen av den fysiska utgåvan ska ta slut när den finns att ladda ner iaf...Det smidigaste hade vart att streama den förstås. Att ladda ner är bara näst bäst, men den möjligheten behöver man inte vänta flera månader på...Så vad väljer man då liksom?

Så, till filmbolagen, ni existerar pga samhället. Det är inte det omvända hur mycken ni än verkar önska eller tro att så är fallet. Ni drog kanske det korta strået med förändringen av samhället men gör då det bästa av situationen istället för denna desperata häxjakt.

Lösningen existerar redan i form av streaming-tjänster...motarbeta dem inte pga de ger er minskade intäkter. För nedladdning ger inga intäkter alls såvitt jag vet, och den fysiska utgåvan kommer alltid ha köpare då vissa har högre krav eller är fans. Men för övriga finns som sagt numera smidigare lösningar. Dessa lösningar betalar folk för och vill mer än gärna utnyttja...Ni tillåter det bara inte av någon anledning...Och får betala priset för er egen dumhet pga det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Räcker det inte med att ansluta via DNS i ett annat land för att kringgå detta? Eller kommer torrents-trackers också att blockeras?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

Korrupt som vanligt.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

@infigo:

Det gör både US och Sverige, Finner de något de inte tycker om skapar de lagar som förbjuder innehållet och därmed beslagtar servrar och sänder de ansvariga till fängelse samt böter.

Visa signatur

Thermaltake W100 | 7800X3D | Asrock X670E Steel Legend | 64GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000 CL30 | RTX 4090FE

Permalänk

Tycker detta är riktigt obehagligt!

Visa signatur

GAMING: Intel i7 7700K | Gigabyte | Vengeance 16GB DDR4 | MSI GeForce GTX 970 OC 4GB | 128GB Samsung 840 PRO
LAPTOP: Dell Latitude E7470 | Intel i5 | 16GB DDR4 | 256GB SSD
SERVER: Dell PowerEdge R620 | 2x Xeon E5-2630 | 128GB | ESXi 6.7

Permalänk
Musikälskare

Ett stort bakslag mot frihet

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk

Det är väl en bra dag att ha VPN då. Lär väl bli något liknade för andra leverantörer snart, när fördämningarna brister.

Permalänk
Medlem

Vad menas med
Domslut
1. Käromålet avslås

Se sidan 50 från domslutet
*edit Såg att det var den tidigare domen.

Permalänk
Medlem

@Chris_Kadaver: De kan bara blockera sidor som har dömts av Svenska domstolar. Därför tar det minst ett år efter att de blivit åtalade innan sidan blir blockerad(om den ens finns kvar).

Visa signatur

Thermaltake W100 | 7800X3D | Asrock X670E Steel Legend | 64GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000 CL30 | RTX 4090FE

Permalänk
Avstängd

@firstofmay:
nej det gör dem inte.

läs på

Permalänk
Medlem

@tackle: Jag har de som leverantör och det fungerade för 10min sedan med deras DNS.

Visa signatur

Thermaltake W100 | 7800X3D | Asrock X670E Steel Legend | 64GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000 CL30 | RTX 4090FE

Permalänk
Medlem

Skynda er och njut av Youtube idag, imorgon kanske den är blockerad, det är ju trots allt en av de största piratsajterna i världen!

Men precis som andra säger så blir det nog bara en censur av domännamn ändå, och då är det bara att byta till Google, OpenDNS eller liknande tjänst som inte har censur:
https://en.wikipedia.org/wiki/Public_recursive_name_server

meme/rolig video, se §1.6 i forumreglerna. /screamin-daemon, moderator
Permalänk

Det enda detta medför är mer krångel för användaren och att BBB kommer tappa kunder på lång sikt, domen i sig kommer vara ganska verkningslös mot dom som verkligen håller på med Torrents.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av seigmenn:

Det är dock ett normalt förfarande.

Bara skummat igenom domen, så har ingen detaljerad kunskap om den. Men vite, i dess natur, är löpande. Ex. dröjsmålsvite där vite utgår för varje dag/månad eller vad som är avtalat vid varje försening. En engångssumma hade varit att likställa med böter. Men eftersom domen inte berör vad som skett (tror jag, har inte full koll) de bötfälls ju inte för något som de gjort, utan vitet utgår bara ifall de inte blockerar de berörda sidorna.

Det vet jag. Ville bara poängtera för övriga att BBB redan nu har ekonomiska utgifter som en följd av domen. Även om just denna är en engångssumma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Vad blir nästa steg? Blockera sidor som inte faller i smaken för regeringen. De lär hända i USA när som helst och vi kommer följa efter som blinda får.

Tror knappast det kommer hända nu. Kanske kunde hänt ifall Clinton vann.