Permalänk
Medlem

Bra/stark router med lång räckvidd

Först inlägget!

Idag har jag en ASUS RT-AC68U som router, den är jag mycket nöjd med...nästan.
Problemet är att den täcker inte riktigt in hela huset. Köpte en Accesspunkt/repeater från Netgear, men tycker man tappar mycket, och det småstrular.
Så istället vill jag ha en fet router, gärna från Asus som kan klämma på wifi genom lite murade väggar och håller bra räckvidd.

Bor i en normal enplansvilla med källare, där router kommer så rätt så centrisk i just källaren.

Tips?

Permalänk
Hedersmedlem

Eftersom sändningsstyrkan är begränsad i lag så finns det inga "feta" WiFi-routers som ger speciellt mycket bättre täckning än andra.

Lösningen heter kabelanslutning till en högkvalitativ accesspunkt som t ex ubiquiti, som placeras i området där ordinarie router börjar tappa.

Antagligen har du köpt en trådlös repeater och det är aldrig en speciellt bra eller effektiv lösning.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Rekordmedlem

Maximal kabellängd är 100m (lika för allt som använder ethernet) Skaffa en riktig accesspunkt för jag antar att du provade använda din Netgear som repeater och det är nått helt annat än AP och repeater bör man aldrig ha om det finns något annat alternativ.
Koppla in Netgearen som AP och köp fler AP om det behövs, Uniquiti är ett bra fabrikat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Utöver de förslag som givits ovan kan jag bara tillägga att någon form av starkare antenn till de produkterna du använder med WiFi:et skulle kunna hjälpa. Jag har nämligen också en AC68U, och med den får jag full täckning genom mer eller mindre hela huset med min MacBook Pro, men inte med t.ex. min mobil. Så det gäller att ha bra antenner på produkterna man använder också.

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Medlem

som ovan skriver, köp dig en ap från unifi, vill du ändå köra med din netgear som repeater bör du kolla om du inte kan göra det i repeater klientläge, det betyder följande.
En vanlig repeater kommer kapa halva din trådlösa hastighet, Men kör du tex med dd-wrt och har dubbla wlan tex ett på 5ghz och ett på 2.4 så kan du skapa brygga med ena bandet och använda det andra bandet för att ansluta med. Du tappar då inget på hastigheten dock kan du bara använda 1 band för surfande då det andra bara kommer vara som brygga. /Mvh

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tobson85:

Först inlägget!

Idag har jag en ASUS RT-AC68U som router, den är jag mycket nöjd med...nästan.
Problemet är att den täcker inte riktigt in hela huset. Köpte en Accesspunkt/repeater från Netgear, men tycker man tappar mycket, och det småstrular.
Så istället vill jag ha en fet router, gärna från Asus som kan klämma på wifi genom lite murade väggar och håller bra räckvidd.

Bor i en normal enplansvilla med källare, där router kommer så rätt så centrisk i just källaren.

Tips?

Som tidigare påtalats så finns det mest troligt inte någon snabblösning. I och med att du redan har en router från ASUS som du är nöjd med, så kan det vara intressant att veta att det finns accesspunkter från ASUS som kan samarbeta med din router för att utöka ditt WiFi sömlöst. Det är en liknande lösning som brukar tipsas om från Ubiquiti. Fördelen mot din Netgear är att dina enheter kan hoppa mellan router och AP beroende på vilken som är starkast. Det kan de inte med en router från ASUS och en AP från Netgear. Och så måste du så klart dra en kabel fram till din Accesspunkt. Att använda den som repeater är lite att skjuta sig själv i foten om du frågar mig eftersom all trafik måste hoppa dubbelt genom luften och du därmed effektivt begränsar hastigheten du kan komma upp i.

https://www.dustinhome.se/product/5010990569/rp-ac66

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Jag har ingen, eller snarare dålig möjlighet att dra kabel till en AP.
Hade helst sett man kunde använda en router som tog upp hela huset. Det hade varit det lättaste

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av tobson85:

Jag har ingen, eller snarare dålig möjlighet att dra kabel till en AP.
Hade helst sett man kunde använda en router som tog upp hela huset. Det hade varit det lättaste

Du ska kanske prova via de kablar som redan finns i så fall, kolla på homeplug och köp på öppet köp och prova om det fungerar bra hemma hos dig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tobson85:

Jag har ingen, eller snarare dålig möjlighet att dra kabel till en AP.
Hade helst sett man kunde använda en router som tog upp hela huset. Det hade varit det lättaste

Om du sätter routern mitt i huset kanske det går. Men är väl samma problem med kabeln.
Vill du bara ha routern kanske den går att flytta lite till något ställe som är mer centralt och dit det går att få en kabel.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

https://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/170171-...

Och flytta upp routern från källaren.

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem

Varsågod 375 kvadratmeter skall det täcka:
Netgear Orbi RBK50 Kit till ett rejält saftigt pris ca: 4500:-
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3866008

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|