Permalänk

Internet problem

Hej, Har ett lite konstigt problem, Jag upplever att jag får "inputlag" av vårat internet, Det är bara hemma jag har detta problemet, Drar jag ut internet kabeln upplever jag att detta försvinner.

Jag fick hjälp i en annan tråd att byta router och det funkade några dagar sen kom problemet tillbaka, Nu vet jag inte vad mer man kan testa då jag gärna vill att detta ska försvinna, Cs är ospelbart när det känns som att musen är efter.

All hjälp uppskattas enormt.

Permalänk
Medlem

Vad är inputlag?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Skrivet av BrusE:

Vad är inputlag?

Känns som att jag har typ delay från musen til skärmen om du förstår vad jag menar, Som att spela 1.6 med v-sync om du gjort det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antonheeh:

Känns som att jag har typ delay från musen til skärmen om du förstår vad jag menar, Som att spela 1.6 med v-sync om du gjort det.

Med tanke på att det släpper när du drar ur kabeln bör det rimligen vara något som belastar cpu tungt och är nätbaserat
Har du antivirus, brandvägg mm installerat och uppdaterat? kolla processerna vad det är som belastar (ctrl alt del)

/

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Vad är inputlag?

Inputlag är som det låter, en fördröjning mellan din input (musen/tbord) och att skärmen ska visa det/spelet registrera det.
I ett spel som CS är detta oerhört irriterande när varje millisekund räknas..

OnT:
Har du aktiverat "net_graph 1" i konsollen för att se ifall du har choke/loss? Testa med kabel, notera värderna och ta sedan trådlöst för att se om det blir någon skillnad.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Det låter som att din dator gör något när du är anslutet till internet.

Du kan vara med i ett botnät - kör malwarebytes eller nån antiviruscan
Du kanske laddar ned någonting samtidigt - gör inte det
Ditt "internet" kanske är väldigt belastat, det kan vara så att trafiket uppåt mot internet täpper till det för dig. - Är det samma problem på kvällarna eller har du samma problem på morgonen också? På kvällarna brukar "internet" vara mer belastat.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Skrivet av HenKenny:

Det låter som att din dator gör något när du är anslutet till internet.

Du kan vara med i ett botnät - kör malwarebytes eller nån antiviruscan
Du kanske laddar ned någonting samtidigt - gör inte det
Ditt "internet" kanske är väldigt belastat, det kan vara så att trafiket uppåt mot internet täpper till det för dig. - Är det samma problem på kvällarna eller har du samma problem på morgonen också? På kvällarna brukar "internet" vara mer belastat.

Vi är 4 pers här hemma, Men oavsett om jag är själv hemma eller om alla är hemma känns det samma, Datorn är nyformaterad så har ej virus eller dyl.

Permalänk
Skrivet av Pamudas:

Inputlag är som det låter, en fördröjning mellan din input (musen/tbord) och att skärmen ska visa det/spelet registrera det.
I ett spel som CS är detta oerhört irriterande när varje millisekund räknas..

OnT:
Har du aktiverat "net_graph 1" i konsollen för att se ifall du har choke/loss? Testa med kabel, notera värderna och ta sedan trådlöst för att se om det blir någon skillnad.

Ja spelar med net_graph, Vet ej vad choke/loss ska ligga på, Ska kolla senare vad jag har.

Permalänk
Skrivet av aragon:

Med tanke på att det släpper när du drar ur kabeln bör det rimligen vara något som belastar cpu tungt och är nätbaserat
Har du antivirus, brandvägg mm installerat och uppdaterat? kolla processerna vad det är som belastar (ctrl alt del)

/

Japp allt är uppdaterat iaf på datorn, Kan man uppdatera branvägg osv på router? Inget belastar mycket.

Permalänk

Detta såg jag i consolen nyss : http://imgur.com/a/CUPpF

Vet ej om det har något med detta att göra.

Permalänk

Eftersom det är något med internet som gör det problem och jag inte hittar varför, skulle det fungera att köpa ett eget? Typ ett trådlöst som bara jag använder? Om det finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Inputlag är som det låter, en fördröjning mellan din input (musen/tbord) och att skärmen ska visa det/spelet registrera det.
I ett spel som CS är detta oerhört irriterande när varje millisekund räknas..

OnT:
Har du aktiverat "net_graph 1" i konsollen för att se ifall du har choke/loss? Testa med kabel, notera värderna och ta sedan trådlöst för att se om det blir någon skillnad.

Du skriver

Jag upplever att jag får "inputlag" av vårat internet,

Sedan skriver du

Inputlag är som det låter, en fördröjning mellan din input (musen/tbord) och att skärmen ska visa det/spelet registrera det.

Jag får inte detta att gå ihop?

Installera pingplotter och testa mot ping.sunet.se med 1 sekund intervall när du spelar. Kör testet i minst 10 min
och lägg sedan upp en bild.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Skrivet av BrusE:

Du skriver

Jag upplever att jag får "inputlag" av vårat internet,

Sedan skriver du

Inputlag är som det låter, en fördröjning mellan din input (musen/tbord) och att skärmen ska visa det/spelet registrera det.

Jag får inte detta att gå ihop?

Installera pingplotter och testa mot ping.sunet.se med 1 sekund intervall när du spelar. Kör testet i minst 10 min
och lägg sedan upp en bild.

http://imgur.com/a/dQDF5 , Efter 10 min. Vet ej om det ser bra eller dåligt ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Du skriver

Jag upplever att jag får "inputlag" av vårat internet,

Sedan skriver du

Inputlag är som det låter, en fördröjning mellan din input (musen/tbord) och att skärmen ska visa det/spelet registrera det.

Jag får inte detta att gå ihop?

Installera pingplotter och testa mot ping.sunet.se med 1 sekund intervall när du spelar. Kör testet i minst 10 min
och lägg sedan upp en bild.

Inte så konstigt om du inte får det att gå ihop, när det inte är jag som är trådskaparen.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Inte så konstigt om du inte får det att gå ihop, när det inte är jag som är trådskaparen.

My bad!

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antonheeh:

http://imgur.com/a/dQDF5 , Efter 10 min. Vet ej om det ser bra eller dåligt ut.

Fokus är endast 60 sekunder, men testet visar inte på några fel på nätverket.
Hade du problem under mätningen?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Skrivet av BrusE:

Fokus är endast 60 sekunder, men testet visar inte på några fel på nätverket.
Hade du problem under mätningen?

Nej, FIck inga errors eller nåt sånt, Men jag fattar inte vad som gör att jag får detta problem..... VI har telia fiber 100/100, Kan man byta ut all internet mot nya?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antonheeh:

Nej, FIck inga errors eller nåt sånt, Men jag fattar inte vad som gör att jag får detta problem..... VI har telia fiber 100/100, Kan man byta ut all internet mot nya?

Du behöver ett test när ditt problem uppstår. Först då vet man om det har med nätverket att göra eller om det är något annat.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Skrivet av BrusE:

Du behöver ett test när ditt problem uppstår. Först då vet man om det har med nätverket att göra eller om det är något annat.

Det är hela tiden, Asså känslan av input lagget är så fort internet kabeln är inne. Tar jag ut kabeln försvinner det. börjar undra om modemet och routern som skummar till det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antonheeh:

Det är hela tiden, Asså känslan av input lagget är så fort internet kabeln är inne. Tar jag ut kabeln försvinner det. börjar undra om modemet och routern som skummar till det.

Har du anti virtus installerat? Kolla också om det står något i loggarna.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Skrivet av BrusE:

Har du anti virtus installerat? Kolla också om det står något i loggarna.

Ja, Har inget virus, Installerat om windows många gånger i tro om att detta ska försvinna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antonheeh:

Ja, Har inget virus, Installerat om windows många gånger i tro om att detta ska försvinna.

Har du testat med ett annat tangentbord och mus?
Koppla bort alla andra kablar också för att se om det spelar någon roll.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Skrivet av BrusE:

Har du testat med ett annat tangentbord och mus?
Koppla bort alla andra kablar också för att se om det spelar någon roll.

Ja har testat med andra grejjer, Ända gången när det förvsinner är när jag drar ut internet kabeln.

Permalänk
Medlem

Testat uppdatera drivrutinen till nätverkskortet/wifi-kortet?

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antonheeh:

Hej, Har ett lite konstigt problem, Jag upplever att jag får "inputlag" av vårat internet, Det är bara hemma jag har detta problemet, Drar jag ut internet kabeln upplever jag att detta försvinner.

Jag fick hjälp i en annan tråd att byta router och det funkade några dagar sen kom problemet tillbaka, Nu vet jag inte vad mer man kan testa då jag gärna vill att detta ska försvinna, Cs är ospelbart när det känns som att musen är efter.

All hjälp uppskattas enormt.

Installera detta http://www.resplendence.com/latencymon och kör samtidigt som problemet uppstår. Misstänker drivrutiner som spökar.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk

Tjenare, då du har Telia öppen fiber så misstänker jag att du har en patchpanel i bostaden så du har möjlighet att koppla datorn med nätverkskabel i princip varje rum. Enligt pingplottern så ser det ut som att du använder routern som ingår i abonnemang vilket inte är någon super router direkt.

Testa följande:
1. Koppla din dator direkt mot inkommande fiberuttag med gärna en helt ny internet kabel.
2. Om problemet kvarstår, utför en pingplotter mot sunet.se om du upplever att allting på internet fördröjds.
3. Om problemet endast uppstår i CS, ta reda på vilken IP adress CS servern använder och servern behöver kunna svara på ICMP paket (ping paket).
4. Testa gärna med en annan dator direkt mot inkommande fiberuttag.

Har du en fiberkonverter som kräver strömadapter som inkommande uttag eller är det ett vanligt bredbandsuttag?

Om CS fungerar dåligt med 2 olika datorer med 2 olika nätverkskablar direkt mot inkommande fiberuttag så sitter felet hos antingen Telia eller CS servern och det kommer vi att se om du bifogar en bild i tråden och pingplotter testet bör helst vara utfört i flera timmar så att du "fångar felet".

Om internet i allmänhet upplevs dåligt så kan du ringa Telias tekniska support och fråga dom hur ljusvärdena mot konvertern ser ut. Om ljusvärdena ser dåliga ut så behöver Telia skicka ut en tekniker som får byta ut konvertern och SFP vid konverter och SFP vid switch. Om du endast har ett bredbandsuttag som inkommande uttag så har du koppar mellan switch och bostad och då kan du be Telia göra en " VIR" mätning som mäter meter avståndet mellan switch och ditt uttag och testet visar även om det uppstår "crosstalk" eller om något av paren kortsluter.

Mvh Felix

Permalänk
Skrivet av Gunnargattju:

Tjenare, då du har Telia öppen fiber så misstänker jag att du har en patchpanel i bostaden så du har möjlighet att koppla datorn med nätverkskabel i princip varje rum. Enligt pingplottern så ser det ut som att du använder routern som ingår i abonnemang vilket inte är någon super router direkt.

Testa följande:
1. Koppla din dator direkt mot inkommande fiberuttag med gärna en helt ny internet kabel.
2. Om problemet kvarstår, utför en pingplotter mot sunet.se om du upplever att allting på internet fördröjds.
3. Om problemet endast uppstår i CS, ta reda på vilken IP adress CS servern använder och servern behöver kunna svara på ICMP paket (ping paket).
4. Testa gärna med en annan dator direkt mot inkommande fiberuttag.

Har du en fiberkonverter som kräver strömadapter som inkommande uttag eller är det ett vanligt bredbandsuttag?

Om CS fungerar dåligt med 2 olika datorer med 2 olika nätverkskablar direkt mot inkommande fiberuttag så sitter felet hos antingen Telia eller CS servern och det kommer vi att se om du bifogar en bild i tråden och pingplotter testet bör helst vara utfört i flera timmar så att du "fångar felet".

Om internet i allmänhet upplevs dåligt så kan du ringa Telias tekniska support och fråga dom hur ljusvärdena mot konvertern ser ut. Om ljusvärdena ser dåliga ut så behöver Telia skicka ut en tekniker som får byta ut konvertern och SFP vid konverter och SFP vid switch. Om du endast har ett bredbandsuttag som inkommande uttag så har du koppar mellan switch och bostad och då kan du be Telia göra en " VIR" mätning som mäter meter avståndet mellan switch och ditt uttag och testet visar även om det uppstår "crosstalk" eller om något av paren kortsluter.

Mvh Felix

Tja, Tack för ett bra svar, Ska kika mer på det du skrev imorgon och testa. Har redan testat 4an då jag fick samma problem med min gamla dator här hemma.

Permalänk

Får upp detta i consolen på cs : http://imgur.com/a/r1431

Vet att jag inte fått det någon annanstans.