Permalänk
Medlem

Com Hem Tivo med Asus RT-AC68U

Jag bytte nyss till Com Hem (från Bahnhof) för att få IpTV från min Telia öppen fiber.
En installatör var hemma i går och bytte mediaomvandlare.
Denna hade bara en utgång, även om Com Hem-supporten tidigare sagt att den skulle ha en separat TV-utgång.

Denna enda utgång kopplades först till Com Hem-routern (vilket behövdes för att få igång internet).
Sedan kopplades den i stället direkt till min Asus RT-AC68U, som jag nyligen köpt för sin goda täckning och vill fortsätta använda
Com Hem-supporten hade sagt att man inte alls behöver använda deras router, utan kan använda sin egen i stället "sälj den du fått från oss på Blocket"!
Wifi fungerade utmärkt med 100/100 MB som utlovats.

Installatören drog sedan EN fast lina ut från Asus-routern till vardagsrummet, där den kopplades till Tivo-boxen via en switch han hade liggande (TP-Link TL-SG105).
Detta för att kunna få fast lina till alla spelkonsoller samtidigt.

Installatören menade att en lina var tillräckligt, eftersom mediaomvandlaren bara hade en utgång.

Tivo-boxen startade upp och gjorde uppdateringar, och visar startportalen och TV-guide,så någon sorts internetaccess har den.
Men oavsett vad jag försöker titta på får jag felmeddelandet

"Söker efter signal för den här kanalen. (V52)
Kontakta Com Hem för mer information."

När jag gjorde detta sa supportkillen att "Asus-routern inte känner igen TV-signalen, utan vissa portar måste öppnas, prata med Asus-supporten hur du ska göra"
Jag tyckte det var märkligt att Asus skulle tala om vilka portar Com Hem behöver.
Han kunde inte tala om detta, men sa att det skulle fungera med enbart Asus-routern.

Jag kollade då nätverkstestet i Tivo-boxen som sa att "Portkonfigurationstestet lyckades" (TCP-port 80, 8080 och 8081). Men fortfarande fungerar det inte.
Anledningen att jag inte pratat med Asus ännu, är att deras support verkar ha stängt under helgen

Mitt önskemål är att inte behöva koppla in Comhem-routern alls, så hur ska jag göra?
Kan det vara switchen som ställer till det?

Uppdaterat med vilken switch som installerades
Permalänk
Medlem

@Darkus: Att det är "en lina", som du skriver, är inte problemet. Den räcker.
Port-testen i TIVO boxen är ju inte särskilt bra om det säger att all funkar, men sen funkar det iaf inte. Så du kan bortse vad det testet säger.
Får spelkonsollerna kontakt med nätet? I så fall är nog switchen ok.
Funkar det om du kopplar förbi Asus-routern, dvs kopplar direkt från ComHem till switchen? I så fall är Asus problemet.
Funkar det om du kopplar förbi ComHem-routern, dvs kopplar direkt från "mediaomvandlaren" direkt till Asus routern? I så fall är ComHem-routern problemet.

Permalänk
Medlem

@Danero: Tänkte börja felsökningen i morgon, med att koppla ur switchen, sedan byta till Com Hem-router, så får vi ser var det landar!
Sonen jublade i.a.f. över PS4 uppkopplingen, där en beräknad nedladdningstid gick från 13h till 45 minuter.
Dessutom fick han sin efterlängrade 'Nat 2', vilket vi aldrig lyckades med via Bahnhof (även om vi stängde av routerns brandvägg helt).

(Även Tivo-boxen får ju någon sorts kontakt med nätet, eftersom portalen visar programförslag osv.)

Permalänk
Inaktiv

@Darkus: Eftersom du har IP-TV så levereras det med hjälp av Multicast, det är inget som en vanlig router normalt gillar. Skulle du inte bara kunna testa att enbart koppla in din ComHem box, för att säkerställa att du fått IPTV uppsatt rätt? Dvs kabel direkt från mediaomvandlaren direkt till din TV?

Om det fungerar så skulle jag börja med att köra den router du fick av ComHem och ringa supporten igen och säga att du faktiskt har IPTV från öppen fiber och att multicast förmodligen inte fungerar. Kan dom inte fixa det så har dom inte levererat sin tjänst och du ska inte behöva betala.
Det ska även följa med en guide till din box om hur du kopplar in den på olika nät, tror den finns på comhem.se också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av studiox_swe:

@Darkus: Eftersom du har IP-TV så levereras det med hjälp av Multicast, det är inget som en vanlig router normalt gillar. Skulle du inte bara kunna testa att enbart koppla in din ComHem box, för att säkerställa att du fått IPTV uppsatt rätt? Dvs kabel direkt från mediaomvandlaren direkt till din TV?

Om det fungerar så skulle jag börja med att köra den router du fick av ComHem och ringa supporten igen och säga att du faktiskt har IPTV från öppen fiber och att multicast förmodligen inte fungerar. Kan dom inte fixa det så har dom inte levererat sin tjänst och du ska inte behöva betala.
Det ska även följa med en guide till din box om hur du kopplar in den på olika nät, tror den finns på comhem.se också.

Sitter med i princip samma problem. Har dock flera utgångar från min mediaomvandlare men testade först genom min privata router av samma modell som ovan. Men när det inte funkade drog jag direkt från mediaomvandlare till tivon. Lyckades efter många om och men få igång kanalerna men tvguiden laddades aldrig. Detta var igårkväll och imorse när jag vaknade så har kanalerna slutat fungera. Ringde comhem men kom inte igenom första barriären av okunskap direkt utan väntar nu på att bli uppringd av deras second line.

Under tiden jag nu väntat på att de ska ringa upp så testade jag att lägga deras router emellan tivon och mediaomvandlarn och vips så funkade det. Vill dock inte ha åbäket....

Vad är det som gör att det plötsligt ligger en router från dem emellan?

Är kopplad till ett itux-nät.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nepsir:

Sitter med i princip samma problem. Har dock flera utgångar från min mediaomvandlare men testade först genom min privata router av samma modell som ovan. Men när det inte funkade drog jag direkt från mediaomvandlare till tivon.

Det kan vara så att man måste öppna nått speciellt i routern för att IPTV ska funka. I så fall bör den du köper TV-tjänsten av kunna berätta VAD som behöver öppnas för att det ska funka. Sen får du läsa manualen till routern eller höra med tillverkarens support HUR du gör för att öppna det som behövs.

Permalänk
Medlem

Utan IPTV så skickas all som en ström genom fibern.
Med IPTV så får man två strömmar genom fibern. Man gör detta så att man prioritera i nätet om det är hög belastning. IPTV har då högre prioritet än internet trafik.
Eftersom man bara har en fiber så är det två logiska strömmar.

För att kunna använda IPTV och Internet måste strömmarna packas upp.
Om man har en mediaomvandlare med separat IPTV uttag så är det denna som gör det.
Med bara ett uttag i mediaomvandlaren så är det routern som sköter det.

Tekniken för att skicka flera strömmar gemom en ledning är VLAN.
Oftast skickar man bara IPTV genom ett VLAN och den vanliga internettrafiken går otaggad.

För att routern skall kunna skicka IPTV till TIVO burken så används något som heter "IGMP Snooping".
Om TIVO burken t.ex. sitter på Port 4 i routern så skickas IPTV strömmen bara till denna port.

Så för att ersätta Comhem routern behöver man åtminstone:

  • Veta vilket VLAN IPTV strömmen använder sig av

  • En router som klarar av VLAN på WAN sidan och "IGMP Snooping"

Asus klara detta för Telia IPTV (se tråden Så här får du Telia IPTV att fungerar på ASUS routers utan annan utrustning)
Huruvida detta går för Comhem vet jag inte.

Enklast är att använda leverantörens router, stänga av Wifi och använda sin egen som AP.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Det verkar som jag lyckats lösa det!
D.v.s Har fungerande Com Hem-kanaler och snabb uppkoppling på PS4'an enligt kopplingen i inledningen, utan att använda Com Hem-routern

Jag gjorde inställningarna i routern enligt dessa instruktioner:

https://community.bt.com/t5/YouView-Boxes/Asus-RT-AC68U-and-M...

- Use the following settings in LAN > IPTV:
- 'Choose IPTV STB Port' = None
- 'Use DHCP routes' = Microsoft
- 'Enable multicast routing (IGMP Proxy) = Enable
- 'Enable efficient multicast forwarding (IGMP Snooping) = Enable
- 'UDB Proxy (Udpxy) = 0

Tack @studiox_swe, som nämnde Multicast, så jag visste vad jag skulle Googla efter!

@Prelatur jag kollade instruktionerna i
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1195763-sa-har-far-du-t...

Men det räckte att köra ISP-profil "ingen" och därmed slippa att experimentera med VID och Prio (vad det nu är?)
Kör RT-AC68U (firmware 3.0.0.4.380_4164)

Lagt till vilken firmware jag har i routern
Permalänk
Medlem

Det fungerar perfekt!
Om det nu är så här enkelt, tycker jag att Com Hem skulle ha instruktioner på sin hemsida för de vanligaste routertillverkarna, eller åtminstone att deras tekniska support skulle känna till det!

Supporten jag pratade med lätt hoppfull när han missförstod mej att jag skulle vilja plocka ut TV-signal ur Com Hem-routern och brygga till min egen för Wifi: -Varför skulle jag vilja ha en ful, komplex lösning, om jag kan ha en enkel?

Han suckade tungt och hänvisade till Asus-support, när så inte var fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darkus:

Det fungerar perfekt!
Om det nu är så här enkelt, tycker jag att Com Hem skulle ha instruktioner på sin hemsida för de vanligaste routertillverkarna, eller åtminstone att deras tekniska support skulle känna till det!

Supporten jag pratade med lätt hoppfull när han missförstod mej att jag skulle vilja plocka ut TV-signal ur Com Hem-routern och brygga till min egen för Wifi: -Varför skulle jag vilja ha en ful, komplex lösning, om jag kan ha en enkel?

Han suckade tungt och hänvisade till Asus-support, när så inte var fallet.

Det tycker inte jag att de skall ha. Deras ansvar slutar efter "deras egna router", sen vad kunderna kopplar in för junk är ju inget de skall behöva supporta! Den enklaste lösningen är ju att köra med deras router!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darkus:

Det verkar som jag lyckats lösa det!
D.v.s Har fungerande Com Hem-kanaler och snabb uppkoppling på PS4'an enligt kopplingen i inledningen, utan att använda Com Hem-routern

Jag gjorde inställningarna i routern enligt dessa instruktioner:

https://community.bt.com/t5/YouView-Boxes/Asus-RT-AC68U-and-M...

- Use the following settings in LAN > IPTV:
- 'Choose IPTV STB Port' = None
- 'Use DHCP routes' = Microsoft
- 'Enable multicast routing (IGMP Proxy) = Enable
- 'Enable efficient multicast forwarding (IGMP Snooping) = Enable
- 'UDB Proxy (Udpxy) = 0

Tack @studiox_swe, som nämnde Multicast, så jag visste vad jag skulle Googla efter!

@Prelatur jag kollade instruktionerna i
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1195763-sa-har-far-du-t...

Men det räckte att köra ISP-profil "ingen" och därmed slippa att experimentera med VID och Prio (vad det nu är?)
Kör RT-AC68U (firmware 3.0.0.4.380_4164)

Intressant att du har lyckats hitta en lösning för detta. Fungerar det fortfarande? Försökte lite med min RT-N66U när vi fick fiber in i huset (gruppavtal med com hem) men fick till slut svar av IP-Onlys (våran förenings KO) tekniker att jag i så fall behöver veta vilka VLAN som comhem kör multicasten på men dom vill inte dela med sig av detta. Löste det så att jag bryggade com hems router på port 4 och kör Internet via min Asus och TV via com hems router.

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB

Permalänk
Medlem

@Darkus:
Hittade detta på Comhems facebook sida:
hej comhem.
vad har ni för VID / Vlan ID på eran IPTV? behövs då man vill ha en stabil router men ändå använda eran TV.

Riktigt så fungerar inte våra tjänster, de har inget VLAN ID. Jag rekommenderar att du använder routern från oss för IPTV. Vill du använda en egen router för bredbandet kan du brygga routern från oss. Kontakta vår Support på 90 222 om du vill ha hjälp med att brygga.

Så det ser ut som om Comhem inte använder sig av VLAN för IPTV, därför det fungerar det fungerar utan att sätta VID (VLAN ID).

Kan ju vara så att mediaboxen redan har packat upp det hela, det har ju bytt till sin egen så nåt fuffens har de nog för sig.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gaist:

Det tycker inte jag att de skall ha. Deras ansvar slutar efter "deras egna router", sen vad kunderna kopplar in för junk är ju inget de skall behöva supporta! Den enklaste lösningen är ju att köra med deras router!

Fast när jag frågade deras support var det ju guld o gröna skogar
"Inga problem: Sälj den du fått av oss och använd din egen"
Denna utfästelse var en av anledningarna att jag var villig att byta leverantör.

Skrivet av Prelatur:

Så det ser ut som om Comhem inte använder sig av VLAN för IPTV, därför det fungerar det fungerar utan att sätta VID (VLAN ID).

Kan ju vara så att mediaboxen redan har packat upp det hela, det har ju bytt till sin egen så nåt fuffens har de nog för sig.

Så kan det absolut vara: Jag kan bara konstatera att med mediaomvandlaren för ITUX-nät jag fick installerad av Com Hem (CTS HES-3106) fungerade det med instruktionerna jag länkade ovan

Edit: Jag skrev i inledningen att mediaomvandlaren bara har en port, vilket inte stämde: Den har fem portar, och enligt installatören kvittar det vilken utgång som kopplas till routern, men det ska bara vara en.

Korrigerade antal portar på omvandlaren
Permalänk
Medlem
Skrivet av Beta:

Intressant att du har lyckats hitta en lösning för detta. Fungerar det fortfarande?

Ja, efter andra dagen som TV-tittare verkar allt fungera! -Är ju ingen "super-user" av TiVO ännu...

Permalänk
Medlem

Cts hes produkter gör mycket spännande, vissa klarar att även ge rf signal ut så man kan koppla på befintliga antennkablar och annat kul.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Cts hes produkter gör mycket spännande, vissa klarar att även ge rf signal ut så man kan koppla på befintliga antennkablar och annat kul.

Skickades från m.sweclockers.com

Haha! Ja behöver man koppla på antennkablar så är det ju 'kul' om det går! -Inget min är konfigurerad med dock.
En funktion som jag faktiskt tyckte var kul, var möjligheten att stänga av trafikblinkandet med en hederlig, stor lättåtkomlig tryckknapp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darkus:

Det verkar som jag lyckats lösa det!
D.v.s Har fungerande Com Hem-kanaler och snabb uppkoppling på PS4'an enligt kopplingen i inledningen, utan att använda Com Hem-routern

Jag gjorde inställningarna i routern enligt dessa instruktioner:

https://community.bt.com/t5/YouView-Boxes/Asus-RT-AC68U-and-M...

- Use the following settings in LAN > IPTV:
- 'Choose IPTV STB Port' = None
- 'Use DHCP routes' = Microsoft
- 'Enable multicast routing (IGMP Proxy) = Enable
- 'Enable efficient multicast forwarding (IGMP Snooping) = Enable
- 'UDB Proxy (Udpxy) = 0

Tack @studiox_swe, som nämnde Multicast, så jag visste vad jag skulle Googla efter!

@Prelatur jag kollade instruktionerna i
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1195763-sa-har-far-du-t...

Men det räckte att köra ISP-profil "ingen" och därmed slippa att experimentera med VID och Prio (vad det nu är?)
Kör RT-AC68U (firmware 3.0.0.4.380_4164)

Tack för info!

Jag byter från Comhem kabel-tv till comhem via fiber den första Mars och tänkte behålla min tivo-box och köra iptv på den.
Jag har en Netgear Nighthawk R7000 router men den lär ska gå att köra en moddad Asus firmware på enligt detta:
http://xvtx.ru/xwrt/about.htm

Så det verkar ju hoppfullt att få IPTV att funka med Tivo-boxen och min egna router.
Men IP-telefoni har jag också beställt så jag kanske ändå inte kan komma ifrån comhem-routern?
Jag får testa helt enkelt men tackar så jättemycket för din guide som gör det mycket lättare för mig.

Egentligen hade jag väl tänkt köra dd-wrt firmware först men detta verkar ju enklare.

Permalänk

Fick det att funka med comhem tivo och asus rt-n66u (senaste merlin firmware) och ovanstående inställningar, jag var dock tvungen att sätta stb port till lan 4 och koppla tivon dit.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

ComHem Tivo med Orbi från Netgear - så här gör du!

Hej,

Här kommer tips till dig så ska sätta upp ComHem TV (med Tivo) och har router/satellit(er) från Orbi. Det såg länge mörkt ut för mig, trots att ComHem sagt att det borde gå att köra, när jag först frågade vid tecknande av mitt 24-månadersabonnemang.

Så här bör du kunna unvika problem och få det att fungera:

1. Koppla Orbi Routern till mediaomvandlaren (som är kopplad till fiberkabeln)
2. Placera en Orbi Satellit i närheten av din Tivo-box och anslut till boxen med en Ethernet kabel
3. Logga in på din Orbi routers adminstrationssida (orbilogin.com och ange användarnamn och password, typiskt sett "admin" respektive "password")
4. Klicka på fliken "Advanced", klicka på "Setup", och gå där till "WAN Setup"
5. Klicka bort "Disable IGMP Proxying" (default är att IGMP Proxying inte möjliggörs)
6. Starta installationen av din Tivo-box

Jag försökte själv först få det att fungera utan att genomföra steg 3-6 (d.v.s hade bara gjort 1+2). Det såg ut som att det fungerade (ComHem Tivo-boxen sa att hela installationen gjorts klar i ett antal steg), men jag fick ingen bild på någon kanal och ombads ringa ComHems kundtjänst).

ComHem kunde inte hjälpa till efter flera dialoger och interna förfrågningar hos dem. Det slutade med en rekommendation att jag skulle dra Ethernetkabel mellan våningar i huset direkt från mediaomvandlaren, alternativt att använda ComHems router (som kom med i abonnemanget) samt att köpa extra hårdvara (två bryggor att ansluta dels på ComHem routern och dels på Tivo Boxen). Det ville jag inte göra, eftersom jag vill köra på mitt högpresterande Orbi-nätverk.

...så jag sökte i diverse artiklar på nätet och hittade bland annat en video som heter "Netgear Orbi IGMP Proxy Explained and Tutorial (Along with IGMP Snooping Explanation)".

Efter att ha följt stegen i den så dök plötsligt bilden upp direkt när jag genomförde steg 5 ovan! )

https://youtu.be/dqpcawUVNIg

Lycka till!