Intels efterträdare till Kaby Lake tillverkas på 14 nanometer – lanseras till slutet av 2017

Permalänk
Avstängd

Skönt man inte är i uppgraderingstankar,just nu.
Är inte omöjligt det blir Amd cpu nästa gång.😀😀

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Sandy Bridge kommer hinna fylla 10 år och vara enda genombrottet än år 2021.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Inaktiv

Intel är märkbart oroade över Ryzen-lanseringen. Frågan är om de verkligen kommer lansera denna produkt under året, förvånar mig inte om den försenas till nästa år pga buggar eller tillverkningsproblem och vi får se en till rebrand av Skylake. I förra tråden skämtades det om Skabb Lake.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rektor:

Jag hoppas att ersättaren får väsentligt bättre grafikprestanda.

Om historian visar på något så kan man förvänta sig 10-15% bättre prestanda från iGPUn. Alltså kan den gå från helt värdelös i allt förutom skrivbordsanvändning till kanske lite äldre spel max.

Skrivet av Jacob:

Tabellen illustrerar Intels lanseringsschema Tick-Tock (numera ersatt av Process-Architecture-Optimization). P6 & Netburst på 65 nanometer introducerades januari 2006, annars är det korrekt att arkitekturen Netburst kom mycket tidigare (då på 180 nanometer).

Samtidigt så lanserades inte Kaby-Lake under andra halvan av 2016 utan under de första veckorna av 2017.

https://ark.intel.com/products/97129/Intel-Core-i7-7700K-Proc...

Skrivet av anon5930:

Intel är märkbart oroade över Ryzen-lanseringen. Frågan är om de verkligen kommer lansera denna produkt under året, förvånar mig inte om den försenas till nästa år pga buggar eller tillverkningsproblem och vi får se en till rebrand av Skylake. I förra tråden skämtades det om Skabb Lake.

Skabb Lake visade sig vara någon Frankensteinlösning där man blandade Kaby lake med Skylake certifierade moderkort för att få fullt stöd av Win 7 vill jag minnas.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Om historian visar på något så kan man förvänta sig 10-15% bättre prestanda från iGPUn. Alltså kan den gå från helt värdelös i allt förutom skrivbordsanvändning till kanske lite äldre spel max.

Samtidigt så lanserades inte Kaby-Lake under andra halvan av 2016 utan under de första veckorna av 2017.

https://ark.intel.com/products/97129/Intel-Core-i7-7700K-Proc...

Skabb Lake visade sig vara någon Frankensteinlösning där man blandade Kaby lake med Skylake certifierade moderkort för att få fullt stöd av Win 7 vill jag minnas.

Exakt, verkar vara en sån sjuk lösning Sen om det är sant får man se.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Och här sitter jag kvar på min Nehalem 45nm....

Permalänk
Medlem
Citat:

Denna flankeras av Coffee Lake som blir en fjärde generation på 14 nanometer, där arkitektoniska förändringar gentemot Kaby Lake väntas utebli till förmån för sex kärnor i lägre prisklasser.

Huh?

Antingen har dom grävt upp en gammal cpu design, eller så blir detta en X cpu. eller nått sånt. I vilket fall som helst så lär det ju inte kunna konkurrera. Låter som Intel har haft NOLL KOLL på vad AMD pysslat med de senaste åren.
Har Intel verkligen inte räknat med att AMD kommer släppa en 8core ?

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Tumnus:

Samtidigt så lanserades inte Kaby-Lake under andra halvan av 2016 utan under de första veckorna av 2017.

https://ark.intel.com/products/97129/Intel-Core-i7-7700K-Proc...

Eller?

http://www.sweclockers.com/nyhet/22566-intel-lanserar-kaby-la...

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tumnus:

Om historian visar på något så kan man förvänta sig 10-15% bättre prestanda från iGPUn. Alltså kan den gå från helt värdelös i allt förutom skrivbordsanvändning till kanske lite äldre spel max.

Jag har en 4770K (Haswell) och GPUn är allt annat än värdelös!
Den sträcker sig långt bortom kapabel till skrivbordsanvändning.
Jag spelar Half-Life 2, Portal, mfl och det flyter på bra med högsta grafikinställningarna.
Jag kan nog inte spela 2016 AAA-titlar som GTA 5 så den lämpar sig inte för hardcore gaming, men den är inte begränsad till skrivbordsanvändning.

Permalänk
Avstängd

Själv sitter man man med Phenom II x4 955 från 2009 Borde uppgradera när Fallout 4 inte fungerar ens på low utan laggspikes haha. Nä får bli en billig Rysen och 16GB DDR4 när den kommer ut troligen. Hoppas de släpper en på 2000kr 4C/8T minst 3200Mhz base clock

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Skrivet av Lordsqueak:

Huh?

Antingen har dom grävt upp en gammal cpu design, eller så blir detta en X cpu. eller nått sånt. I vilket fall som helst så lär det ju inte kunna konkurrera. Låter som Intel har haft NOLL KOLL på vad AMD pysslat med de senaste åren.
Har Intel verkligen inte räknat med att AMD kommer släppa en 8core ?

Inte så folk kommer rusa till affären och köpa Ryzen, kanske kan bli en hit på sikt. Så intel har inget att oroa sig för än, folk kommer ändå köpa intel ovsett hur bra amd må vara. Se bara på grafikkort, trots AMD gör minst lika kompetenta och bra grafikkort köps det mest nvidia.

Finns ju lite roliga kommentarer här på forumet med, där folk hoppas det går bra för AMD så nvidias kort blir billigare att köpa (inte så man löser problemet ).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd

Eftersom sliden inte bekräftar exakt VILKA CPU:er det handlar om så kvarstår min kritik. Inte för att det beror på Sweclockers utan ni har antagligen bara tagit en slide som Intel visat.

Skrivet av rektor:

Jag har en 4770K (Haswell) och GPUn är allt annat än värdelös!
Den sträcker sig långt bortom kapabel till skrivbordsanvändning.
Jag spelar Half-Life 2, Portal, mfl och det flyter på bra med högsta grafikinställningarna.
Jag kan nog inte spela 2016 AAA-titlar som GTA 5 så den lämpar sig inte för hardcore gaming, men den är inte begränsad till skrivbordsanvändning.

Har en nyare CPU och GPU som jag använder i min dator för studier. iGPUn är inte något alls att hänga i granen.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av anon99339:

Slår vad om att Cannonlake blir försenad

Skickades från m.sweclockers.com

Klart de blir försenat, vad vi har hört så har 10nm haft en dålig yield, och de finns ingen anledning med en upgrade om den inte förbättrar något. Tror vi kommer sitta vid 14nm i 2-3 år till.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av Vangen:

Sandy Bridge kommer hinna fylla 10 år och vara enda genombrottet än år 2021.

Ivy's PCIe 3.0

Haswell's M.2

Skylake's DDR4 räknas inte?

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bloodstainer:

Ivy's PCIe 3.0

Haswell's M.2

Skylake's DDR4 räknas inte?

Jag håller inte med dig.

Sandy Bridge var ett större lyft mot vad som fanns innan än vad någon av dessa tekniker/produkter/lösningar varit för vad de ersätter.

Jag har kört mitt GTX 1070 i PCI-e 2.0 x8 med min 2700K. Tappar knappt någon prestanda. Provade till och med 1.x x8 med samma kort, ingen direkt skillnad.

M.2 är på papperet bra men andelen produkter som gör något vettigt av gränssnittet är få. och även där är det inte som att man vid allt annat än superspecifik användning märker av någon direkt skillnad mot en SATA-SSD. Roliga att köra syntetiska benchmarks på dock.

DDR4 ger inget märkbart lyft utom möjligen i väldigt specifika användningsområden, minnen är ofta ganska ointressanta.

För övrigt kör jag ett GTX 1070, en Samsung 960 EVO 500GB samt 4x16GB DDR4 specade för 3000MHz CL15.
Uppgraderade ganska nyligen från oklockad 2700K, med samma grafikkort, en gammal Crucial M4 256GB som OS-disk och 4x4GB DDR3 1600MHz. Märker ingen direkt skillnad såvida jag inte benchar typ. Inte mina bäst spenderade pengar direkt men så hade 2700K-systemet börjat ge datafel vilket tvingade mig till byte. Bytet från i7 920 till i7 2700K var vädligt märkbart på alla vis.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Tumnus:

Eftersom sliden inte bekräftar exakt VILKA CPU:er det handlar om så kvarstår min kritik. Inte för att det beror på Sweclockers utan ni har antagligen bara tagit en slide som Intel visat.

Nej, vi har inte tagit någon presentation från Intel för att skapa tabellen Den är sammanställd av mig och datumen är när respektive artikektur först lanserades på en tillverkningsteknik oberoende segment, för att ge en överblick om hur teknikskiftena på senare år dragit ut alltmer på tiden. För Kaby Lake som arkitektur är augusti 2016 korrekt.

Ett mer extremt exempel på hur den bärbara lanseringen kom före den stationära är Broadwell (september 2014 respektive juni 2015).

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Kör just nu med Sky Lake processor så med en Coffee Lake (S) skulle det innebära ungefär ~30% prestanda ökning med motsvarande modell vilket inte är så dumt om dom bibehåller sockel kompatibiliteten. Därtill modeller med 6 kärnor och andra nya tekniker lär det bli uppgradering.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem

Sitter fortfarande på min 930 och har inte känt något större behov att uppgradera. Men det blir ny dator i år någon gång efter Ryzen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Ivy's PCIe 3.0

Haswell's M.2

Skylake's DDR4 räknas inte?

Förbättringar? Absolut. Genombrott? Väldigt tveksamt.

Uppgraderingen till 2600K gav märkbara förbättringar och fördelar. Att uppgradera från PCIe 2.0 till 3.0, eller från S-ATA till M2, eller från DDR3 till DDR4 ger inget av detta. För att märka skillnaderna måste man antigen vara otroligt fanatisk eller bencha.

Själv kommer jag behålla mitt P67-chipset uppsättning tills att jag kan få märkbara förbättringar i spel utöver det som en uppgradering av GPUn ger. Troligast sker det i samband med en 4k eller 1440p skärm. Så länge jag kör på 1080p så kommer resterande utrustning hänga med mitt GTX980 (och framtida 1180) utan problem.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Sandy Bridge kommer hinna fylla 10 år och vara enda genombrottet än år 2021.

Vilket är sjukt bra för oss som sitter på gamla P67-chipset datorer Det är nästan så att man blir frusterad över att aldrig få chansen att spendera sina pengar på något annat än GPUn....

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Skrivet av Mithras:

Förbättringar? Absolut. Genombrott? Väldigt tveksamt.

Uppgraderingen till 2600K gav märkbara förbättringar och fördelar. Att uppgradera från PCIe 2.0 till 3.0, eller från S-ATA till M2, eller från DDR3 till DDR4 ger inget av detta. För att märka skillnaderna måste man antigen vara otroligt fanatisk eller bencha.

Själv kommer jag behålla mitt P67-chipset uppsättning tills att jag kan få märkbara förbättringar i spel utöver det som en uppgradering av GPUn ger. Troligast sker det i samband med en 4k eller 1440p skärm. Så länge jag kör på 1080p så kommer resterande utrustning hänga med mitt GTX980 (och framtida 1180) utan problem.

Ursäkta, men vad förväntar du dig för genombrott? Är det bara spel du pratar om så börjar det ju vara värt att uppgradera, men ja, jag håller fullt med dig att på 1080p räcker 2500k på 4.0 och uppåt mer än tillräckligt Dock håller jag inte riktigt med om att M.2, samt PCIe 3.0 inte är genombrott, jag tror att du ser det från ett single-GPU perspektiv för gaming datorer, men PCI lanes handlar inte bara om grafikkort, och jag ser de nya Samsung 960 m.2 diskarna som tillräckligt snabba och billiga för att det ska visa ett trestegshopp inom dataöverföring. HDD, SATA SSDs och M.2 SSDs. Problemet med P67 är väl egentligen bara PCIe support samt NVMe support. Jag tycker inte heller att det är tillräckligt stora hopp, men det är ju inte heller meningen att uppgradera varje generation, tittar man från Sandy till t.ex. Skylake/Kaby har man DDR4, M.2, och PCI ändring. För folk som kör NVMe diskar och andra expansionskort så räcker inte alltid Sandy/Ivy även om jag själv tycker att de är mer än tillräckligt med 2600k/3770k för gaming.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Ursäkta, men vad förväntar du dig för genombrott? Är det bara spel du pratar om så börjar det ju vara värt att uppgradera, men ja, jag håller fullt med dig att på 1080p räcker 2500k på 4.0 och uppåt mer än tillräckligt Dock håller jag inte riktigt med om att M.2, samt PCIe 3.0 inte är genombrott, jag tror att du ser det från ett single-GPU perspektiv för gaming datorer, men PCI lanes handlar inte bara om grafikkort, och jag ser de nya Samsung 960 m.2 diskarna som tillräckligt snabba och billiga för att det ska visa ett trestegshopp inom dataöverföring. HDD, SATA SSDs och M.2 SSDs. Problemet med P67 är väl egentligen bara PCIe support samt NVMe support. Jag tycker inte heller att det är tillräckligt stora hopp, men det är ju inte heller meningen att uppgradera varje generation, tittar man från Sandy till t.ex. Skylake/Kaby har man DDR4, M.2, och PCI ändring. För folk som kör NVMe diskar och andra expansionskort så räcker inte alltid Sandy/Ivy även om jag själv tycker att de är mer än tillräckligt med 2600k/3770k för gaming.

Självklart ser jag det ur ett single-GPU (eller dual) eftersom den största majoriteten av användare inte gör något annat. Sjävklart talar jag framför allt om spel eftersom återigen, det är väl det absolut största majoriteten av människor gör som tyngst, om de köper vanliga moderkort för 500-1500 kr. Vi talar uppenbarligen inte om serverfarmar eller animerare/designers som sitter på 70 000krs datorer med 25 olika AutoCAD och Adobe-program uppe samtidigt som de arberar i Blender. Vi talar inte värre saker än X99, vi talar inte multi-CPU och > Dual GPU. Det tyckte jag var ganska underförstått

Det finns hur många tester som helst som visar hur PCI 3.0 vs 2.0 ger en på sin höjd teoretisk boost (återigen inom ramen av det som entusiast-standardanvändaren använder sig av och gör). Samma gäller M2. DDR4 ger än mindre boost i princip vilken applikation som helst.

Dessutom snackar vi om genombrott, inte förbättringar. Ett genombrott ska vara just det, bryta nya banor och ge en uppenbar och stor förbättring gentemot sin föregångare. Små förbättringar itererade över 5-6 generationer är inte genombrott, det är bara förbättringar.

Som sagt, förbättringar absolut. Genombrott? Knappast. Skulle jag byta ut min nuvarande setup utan att röra GPU'n så hade jag fått vad, 5-10 fps mer? Inte några genombrott där precis. Fick större FPS-påslag när jag bytte från Nehalem till SB i Bad Company 2.

Den största anledningen jag ser att byta ut SB-riggen just nu är inte fps eller bättre funktioner, utan faktiskt att den nu har blivit så gammal att den mycket möjligt kan ge upp när som helst. Vill ju hellre byta ut datorn innan den dör, än att bli tvingad till det

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Skrivet av Mithras:

Självklart ser jag det ur ett single-GPU (eller dual) eftersom den största majoriteten av användare inte gör något annat. Sjävklart talar jag framför allt om spel eftersom återigen, det är väl det absolut största majoriteten av människor gör som tyngst, om de köper vanliga moderkort för 500-1500 kr. Vi talar uppenbarligen inte om serverfarmar eller animerare/designers som sitter på 70 000krs datorer med 25 olika AutoCAD och Adobe-program uppe samtidigt som de arberar i Blender. Vi talar inte värre saker än X99, vi talar inte multi-CPU och > Dual GPU. Det tyckte jag var ganska underförstått

Det finns hur många tester som helst som visar hur PCI 3.0 vs 2.0 ger en på sin höjd teoretisk boost (återigen inom ramen av det som entusiast-standardanvändaren använder sig av och gör). Samma gäller M2. DDR4 ger än mindre boost i princip vilken applikation som helst.

Dessutom snackar vi om genombrott, inte förbättringar. Ett genombrott ska vara just det, bryta nya banor och ge en uppenbar och stor förbättring gentemot sin föregångare. Små förbättringar itererade över 5-6 generationer är inte genombrott, det är bara förbättringar.

Som sagt, förbättringar absolut. Genombrott? Knappast. Skulle jag byta ut min nuvarande setup utan att röra GPU'n så hade jag fått vad, 5-10 fps mer? Inte några genombrott där precis. Fick större FPS-påslag när jag bytte från Nehalem till SB i Bad Company 2.

Den största anledningen jag ser att byta ut SB-riggen just nu är inte fps eller bättre funktioner, utan faktiskt att den nu har blivit så gammal att den mycket möjligt kan ge upp när som helst. Vill ju hellre byta ut datorn innan den dör, än att bli tvingad till det

Jag tror du har en skev bild om du tror att icke gamers sitter på 70000kr rig, och när de gör de, använder de oftast relativt billiga moderkort med dyra CPUer eller GPUer

edit: men jag är nyfiken på vad du anser vara så banbrytande kommande från första generationens i7 till en 2600k

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mithras:

Självklart ser jag det ur ett single-GPU (eller dual) eftersom den största majoriteten av användare inte gör något annat. Sjävklart talar jag framför allt om spel eftersom återigen, det är väl det absolut största majoriteten av människor gör som tyngst, om de köper vanliga moderkort för 500-1500 kr. Vi talar uppenbarligen inte om serverfarmar eller animerare/designers som sitter på 70 000krs datorer med 25 olika AutoCAD och Adobe-program uppe samtidigt som de arberar i Blender. Vi talar inte värre saker än X99, vi talar inte multi-CPU och > Dual GPU. Det tyckte jag var ganska underförstått

Det finns hur många tester som helst som visar hur PCI 3.0 vs 2.0 ger en på sin höjd teoretisk boost (återigen inom ramen av det som entusiast-standardanvändaren använder sig av och gör). Samma gäller M2. DDR4 ger än mindre boost i princip vilken applikation som helst.

Dessutom snackar vi om genombrott, inte förbättringar. Ett genombrott ska vara just det, bryta nya banor och ge en uppenbar och stor förbättring gentemot sin föregångare. Små förbättringar itererade över 5-6 generationer är inte genombrott, det är bara förbättringar.

Som sagt, förbättringar absolut. Genombrott? Knappast. Skulle jag byta ut min nuvarande setup utan att röra GPU'n så hade jag fått vad, 5-10 fps mer? Inte några genombrott där precis. Fick större FPS-påslag när jag bytte från Nehalem till SB i Bad Company 2.

Den största anledningen jag ser att byta ut SB-riggen just nu är inte fps eller bättre funktioner, utan faktiskt att den nu har blivit så gammal att den mycket möjligt kan ge upp när som helst. Vill ju hellre byta ut datorn innan den dör, än att bli tvingad till det

Jag håller med dig helt. Speciellt sista stycket, jag hoppas ditt system håller ihop ett bra tag till. Om inte annat kanske RyZen-släppet om två veckor bli ett bra tillfälle att uppgradera. Var det jag själv inväntade, men blev tvingad att byta innan släppet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Jag tror du har en skev bild om du tror att icke gamers sitter på 70000kr rig, och när de gör de, använder de oftast relativt billiga moderkort med dyra CPUer eller GPUer

edit: men jag är nyfiken på vad du anser vara så banbrytande kommande från första generationens i7 till en 2600k

Som UX/Interaction Designer med IT-teknisk bakgrund så har jag sett tillräckligt många riggar för att veta vad som används

Ja jag gav ju ett exempel. Banbrytande var när jag gick från Nehalem till Sandy Bridge, från en generation till dess tredje, och hoppade ca 20-30 fps endast av det bytet (samma gpu såklart) i BC2. Banbrytande är inte när jag hoppar från SB till fjärde eller femte generationen efteråt och får knappt 10 fps mer.

Fast det är ju bara CPU exempel. Banbrytande är också när vi gick från SDRAM till DDR, eller från HDD till SDD, eller från AGP till PCIe.

Från SATA till M.2..........mja......vill fortfarande säga nej på den, men kan väl övertygas.

Man kanske kan säga såhär: banbrytande ska på något sätt ska märkas för den vanliga användaren, som faktiskt utgör den absolut största gruppen av användare, om man räknar fram till spelentusiasterna. Övergången från SB till nyaste gen. eller från DDR3 till DDR4 eller från SATA till M.2 eller från PCI 2.0 till 3.0 märks inte alls av en vanlig användare fram till spelentusiasten. Om skillnaden inte märks förrän man börjar köra syntetiska tester och/eller använder sig av extrema uppsättningar som företag......mja. Nu var detta bara en tanke direkt från huvudet men jag tror att det kan vara ett sätt att beskriva vad jag anser banbrytande bör göra

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Jag håller med dig helt. Speciellt sista stycket, jag hoppas ditt system håller ihop ett bra tag till. Om inte annat kanske RyZen-släppet om två veckor bli ett bra tillfälle att uppgradera. Var det jag själv inväntade, men blev tvingad att byta innan släppet.

Ja vi får väl först se hur RyZen presterar, inte bara i spel men också i AutoCAD och Adobes program då jag använder dessa flitigt fortfarande Men det är helt rätt att en uppgradering snart måste göras. Orkar inte sitta där i klistret med ingen dator och måste då panikköpa en massa komponenter som jag egentligen inte har råd med just den månaden.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Hoppas Ryzen får Intel att sluta smyghålla på tekniken.

Problemet för Intel är att de konkurrerar mot sina egna produkter. Precis som framkommit på flertalet ställen i den här tråden så får folk allt svårare att se någon poäng med att uppgradera till något som i allt väsentligt är lika snabbt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkk:

Skylake Refresh Plus?

Skickades från m.sweclockers.com

Det kan ju stämma då det förlängt sin modell fron tick-tock till PAO (Process-Arcitecture-Optimization) och sedan förlängt den igen som det nu blir till PAOO (Process-Arcitecture-Optimization-Optimization). Finns en bra artikel på Anandtech.com om just detta.

http://www.anandtech.com/show/11115/intel-confirms-8th-gen-co...

I brist på att hitta på nytt kanske??

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk
Skrivet av Mithras:

Som UX/Interaction Designer med IT-teknisk bakgrund så har jag sett tillräckligt många riggar för att veta vad som används

Ja jag gav ju ett exempel. Banbrytande var när jag gick från Nehalem till Sandy Bridge, från en generation till dess tredje, och hoppade ca 20-30 fps endast av det bytet (samma gpu såklart) i BC2. Banbrytande är inte när jag hoppar från SB till fjärde eller femte generationen efteråt och får knappt 10 fps mer.

Fast det är ju bara CPU exempel. Banbrytande är också när vi gick från SDRAM till DDR, eller från HDD till SDD, eller från AGP till PCIe.

Från SATA till M.2..........mja......vill fortfarande säga nej på den, men kan väl övertygas.

Man kanske kan säga såhär: banbrytande ska på något sätt ska märkas för den vanliga användaren, som faktiskt utgör den absolut största gruppen av användare, om man räknar fram till spelentusiasterna. Övergången från SB till nyaste gen. eller från DDR3 till DDR4 eller från SATA till M.2 eller från PCI 2.0 till 3.0 märks inte alls av en vanlig användare fram till spelentusiasten. Om skillnaden inte märks förrän man börjar köra syntetiska tester och/eller använder sig av extrema uppsättningar som företag......mja. Nu var detta bara en tanke direkt från huvudet men jag tror att det kan vara ett sätt att beskriva vad jag anser banbrytande bör göra

Alltså, Från Nehalem till Sandy ger inga 20-30fps om du inte gör konstiga jämförelser. Och nu verkar du glömma bort att vad du kallar för banbrytande är helt subjektivt. Men jag tror knappast att hoppa från 1366 eller 1156 till en 1155 skulle ge dig några 20-30 FPS om du inte tittar på typ en dual core till en i7 där dual coren inte var överklockad.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X