Köpråd 4G Router med inbyggt modem 500-1000kr

Permalänk
Medlem

Köpråd 4G Router med inbyggt modem 500-1000kr

Hej

jag och min sambo är "mellan bostadsrätter" i ett drygt år framöver och i lägenheten vi nu hyr är alternativet antingen ADSL eller 4G.
Jag kör idag med det sistnämnda då jag inbillar mig att det är bättre än att köra via telejacket då kåken vi bor i är från sent 20-tal och telefonledningarna troligtvis inte är mycket yngre.

idag har jag en sådan här https://www.tele2.se/mobilt-bredband/mini-router-huawei-e5577...

men söker efter något lite biffigare då den trådlösa pucken inte orkar leverera varken vidare hög hastighet eller wifi i hela lägenheten (tjocka sten/betongväggar). Helst med inbyggt 4g modem, men jag har även en äldre 4g dongel från telenor som jag kan koppla in om det krävs

mottager tacksamt tips på router i prisklassen 500-1000kr eller något däröver om man får markant bättre grejer då.

Mvh Tobias.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

Hej

jag och min sambo är "mellan bostadsrätter" i ett drygt år framöver och i lägenheten vi nu hyr är alternativet antingen ADSL eller 4G.
Jag kör idag med det sistnämnda då jag inbillar mig att det är bättre än att köra via telejacket då kåken vi bor i är från sent 20-tal och telefonledningarna troligtvis inte är mycket yngre.

idag har jag en sådan här https://www.tele2.se/mobilt-bredband/mini-router-huawei-e5577...

men söker efter något lite biffigare då den trådlösa pucken inte orkar leverera varken vidare hög hastighet eller wifi i hela lägenheten (tjocka sten/betongväggar)

mottager tacksamt tips på router i prisklassen 500-1000kr eller något däröver om man får markant bättre grejer då.

Mvh Tobias.

Streamar du film eller spelar skulle jag absolut hålla mig till en fast lina, även om hastigheten kanske är lägre än 3g/4g
varför frågar du? för det är mer stabilt och har ingen datagräns och troligen bättre latency

När det gäller router för 3g/4g är det enligt mitt tycke dovado som gör bäst routrar parat med en bra 4g sticka
kör på detta på sommarstället i italien, det är den router jag tycker har varit bäst om jag ser till prestanda/pris/stabil
Samt har du en annan bra funktion inbyggt, du kan ansluta en telldus pinne till dom och styra typ lampor/uttag mm från din dator/telefon mm var du än är i världen.

/mvh

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

@aragon:

Hej och tack för svar, jag spelar främst och upplever inte ping som något problem generellt, ligger på ca 40-60ms normalt, självklart sämre än den fiberlina jag hade innan men misstänker att jag inte får ut mycket bättre resultat med ADSL.

har tittat på dessa två, är det någon du skulle rekommendera över den andra?

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3048889

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3136892

Mvh Tobias

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

@htbtoma: Kan rekommendera Asusen, har haft den som test och satt upp den på ställen där inga alternativ finns för uppkoppling av kameror.

Fungerar mycket bra.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

@aragon:

Hej och tack för svar, jag spelar främst och upplever inte ping som något problem generellt, ligger på ca 40-60ms normalt, självklart sämre än den fiberlina jag hade innan men misstänker att jag inte får ut mycket bättre resultat med ADSL.

har tittat på dessa två, är det någon du skulle rekommendera över den andra?

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3048889

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3136892

Mvh Tobias

Personligen är jag inte nöjd med dom två, Dock ställer jag stora krav på stabilitet
Jag testade ett rätt stort antal routrar under några veckors tid innan jag landade på Divado Pro vilket jag finner vara den absolut stabilaste
routern för 3g/4g. (parat med ett bra usb modem vill säga) Jag använder den för videoövervakning från 6 kameror samt ett stort gäng med datorer/plattor och telefoner utan några som helst problem. (det blir dessutom billigare för dig att uppdatera när det kommer snabbare modem då du bara byter modemet och inte routern)

/Lycka till

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

@aragon:

tack för input, skall bara ha lösningen i ca 1 år oavsett så tror inte att någon uppdatering av hårdvaran blir aktuell. Jag har en gammal huawei dongel från telenor, gissningsvis en av deras första för 4G och misstänker att denna kan bli en "flaskhals" om jag väljer en lösning utan inbyggt modem.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

@SirMacke:

tack för input! Lutar åt den, verkar ha lite positivare omdömen än den från zyxel

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

@aragon:

tack för input, skall bara ha lösningen i ca 1 år oavsett så tror inte att någon uppdatering av hårdvaran blir aktuell. Jag har en gammal huawei dongel från telenor, gissningsvis en av deras första för 4G och misstänker att denna kan bli en "flaskhals" om jag väljer en lösning utan inbyggt modem.

ok. något annat att tänka på kan vara så den har möjlighet att byta antenn för 3g/4g
inte alla har antenn ingång för extern antenn.

/

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

@aragon:

Hej och tack för svar, jag spelar främst och upplever inte ping som något problem generellt, ligger på ca 40-60ms normalt, självklart sämre än den fiberlina jag hade innan men misstänker att jag inte får ut mycket bättre resultat med ADSL.

har tittat på dessa två, är det någon du skulle rekommendera över den andra?

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3048889

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3136892

Mvh Tobias

ADSL alla dagar i veckan. Du har garanterat bättre ping (med bättre menar jag stabilare, jämnare och samma hela dagen) med ADSL än 4G. Och du har inget datatak. Samt du har det redan så det finns ingen anledning att byta.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

@fragwolf:

Hej och tack för input, men jag har alltså 4G i dagsläget, med en ADSL lösning binder jag mig på 12 månader och det blir ca 100kr dyrare per månad (ej medräknat "startavgift" mm) idag betalar jag 299kr/månad för 100gb data så att byta till ADSL känns inte aktuellt, jag klarar mig bra på 100gb då jag i huvudsak spelar (och inte så mycket som jag vill sedan jag blev sambo ).

Det jag söker i första hand är en bättre 4G router än den jag har idag då jag främst är missnöjd med wifi i lägenheten, den "puck" jag har idag orkar mer eller mindre bara med att skicka signalen inom vardagsrummet där den står. Men jag hoppas även kunna få en lite snabbare och även stabilare uppkoppling med en bättre router (och möjlighet att köra trådat mellan router och dator). Har haft högst sporadiska problem med ping-spikes de dryga 2 månader jag kört denna lösning nu så det kan jag leva med fortsatt.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

@fragwolf:

Hej och tack för input, men jag har alltså 4G i dagsläget, med en ADSL lösning binder jag mig på 12 månader och det blir ca 100kr dyrare per månad (ej medräknat "startavgift" mm) idag betalar jag 299kr/månad för 100gb data så att byta till ADSL känns inte aktuellt, jag klarar mig bra på 100gb då jag i huvudsak spelar (och inte så mycket som jag vill sedan jag blev sambo ).

Det jag söker i första hand är en bättre 4G router än den jag har idag då jag främst är missnöjd med wifi i lägenheten, den "puck" jag har idag orkar mer eller mindre bara med att skicka signalen inom vardagsrummet där den står. Men jag hoppas även kunna få en lite snabbare och även stabilare uppkoppling med en bättre router (och möjlighet att köra trådat mellan router och dator). Har haft högst sporadiska problem med ping-spikes de dryga 2 månader jag kört denna lösning nu så det kan jag leva med fortsatt.

Hmm kunde svurit på att jag läste att du hade ADSL Nåväl om du redan har 4G och inte är hardcore gamer så fortsätt med 4G. Startavgiften kan du få bort utan problem. Dock 100/månad är väl svårt att argumentera bort Men om 100 GB räcker /månad så kör på. Spela kan du ju göra på tider där inte så många andra använder 4G nätet så ska det inte vara några Stora problem.
Hehe nä det finns inte så många fördelar med att vara sambo
Du kan ju använda en AP för ditt wifi och bara använda din befintliga router som just router. Så bör det läsa dina problem. Och du slipper köpa en ny router, APn kan du ju fortfarande använda sen när du fått tag på den nya bostaden.

Visa signatur

.