Permalänk
Inaktiv

Dedikerade piltangenter separat

Ursäktar för dålig titel men vet ej om det finns ett namn för det jag söker.

Jag har i dag ett pok3r 60% tangentbord som jag älskar men känner att jag saknar piltangenterna i vissa program som tex Excel, Word osv.

Finns det att köpa en liten addon med fyra piltangenter som jag skulle kunna ta fram då jag behöver piltangenterna?

Om det inte finns, vart hittar man delar till att bygga tangentbord? Är det Ebay som gäller eller finns det andra sidor? Tänker mig att själva byggadet av en sån addon inte är så jätteknepig.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Det finns separata numeriska om det duger eller så borde det att definiera om någon tangent så att t.ex "Alt Gr + w" = pilupp

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mr_sQuinty:

Det finns separata numeriska om det duger eller så borde det att definiera om någon tangent så att t.ex "Alt Gr + w" = pilupp

Har testat att binda om tangenter ctrl + w,a,s,d men det är inte samma feeling riktigt! Har du erfarenhet av att bygga mekaniska tangentbord?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@anon281286: Nope , inte min grej , men om du titta i "Galleri" (har jag för mej)så finns det några som gjort egna prylar.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

Om du trycker L-WIN + R-ALT + SPACEBAR så gör du om FN/PN/CTRL/SHIFT till piltangenter.
Grymt smidigt...

/Jeppe

Permalänk
Inaktiv

@anon281286:

  1. Enklast: Köp ett Numeriskt Tangentbord (från typ 49 SEK)

  2. Medium/Dyrt(/dyrast): Köp ett _fullt_ programmerbart 60% tangentbord (eller ett GH60-kit), Programmera FN/PN/R.Ctrl/R-shift med Tap'n'Hold, d.v.s. de uppför sig som piltangenter när du trycker snabbt och släpper ("Tap"), men uppför sig "som vanligt" när du håller nere tangenterna: Det bästa av två världar: Både dedikerade piltangenter OCH de behåller sin vanliga funktion. (eller någon annan valfri variant av programmering som passar dig, t.ex. att använda mellanslagstangenten som "tap'n'hold modifier")

  3. Krångligast/Dyrast: (Men roligast!) Bygg en egen makro-bräda med enbart 4 knappar. Se t.ex. @hag s "Atomic" i galleriet. Samma princip, men med färre tangenter som gör det enklare att handvira och spänna upp matrisen.

  4. Dyrast: Köp en s.k. "Makropad" (/"Macropad")

Permalänk
Medlem

Håller helt med om att det är roligast att bygga eget! Om du bestämmer dig för att göra en egen liten macrobräda kan jag bistå med ett par switchar och lite sådant mot typ fraktkostnad och om du tycker att utseende och färg inte spelar någon roll. Har fler än jag behöver och fler är på ingång.
Kontroller behöver du dock skaffa själv, vanligast är teensy 2.0 som finns billigast på ebay eller lite dyrare på en del tangentbordsaffärer som har diy-saker också. Kolla länkar i tråden om allmän diskussion om tangentbord (använder plattan så är omständligt att länka.) Med så få knappar borde det fungera med valfri arduino som kan emulera tangentbord också.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem

Det finns några olika kits för den som vill bygga själv. Oftast får du skaffa brytare och tangenter själv.
* Skaffa en "Switch Tester" (oftast 4×2 tangenter), byt ut dem mot brytare av samma typ, löd sladdar från pinnarna på baksidan av monteringplattan dem till en microcontroller: Teensy 2.0 eller Arduino Pro Micro. Du får skriva lite program.
* TechKeys programmable Keyboard Card: Fyra tangenter och en LED-display.
* Let's Split: egentligen för två 6×4 - tangentbord använt tillsammans som ett delat tangentbord. Jag tror inte att det går att köpa en enstaka halva men varje halva kan byggas som ett eget tangentbord.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Findecanor:

Det finns några olika kits för den som vill bygga själv. Oftast får du skaffa brytare och tangenter själv.
* Skaffa en "Switch Tester" (oftast 4×2 tangenter), byt ut dem mot brytare av samma typ, löd sladdar från pinnarna på baksidan av monteringplattan dem till en microcontroller: Teensy 2.0 eller Arduino Pro Micro. Du får skriva lite program.
* TechKeys programmable Keyboard Card: Fyra tangenter och en LED-display.
* Let's Split: egentligen för två 6×4 - tangentbord använt tillsammans som ett delat tangentbord. Jag tror inte att det går att köpa en enstaka halva men varje halva kan byggas som ett eget tangentbord.

Fasen vad kul! Tror jag vill bygga ett eget litet kit. Antingen funderar jag nog på att bygga ett litet tangentbord med 6 tangenter med den här PCB ONLY Om det fungerar med cherry mx browns.

Alternativt gå ett steg längre och försöka få till något som den här jag kastade ihop i illustrator som förklaring. Här Ska läsa på lite om hur man går tillväga om man ska göra detta.

Tack för alla svar!