Gears of War 4 för PC/Windows kräver nu över 100 GB lagringsutrymme

Permalänk
Medlem

Det är inte spelen som är stora, det är SSD-diskarna som är små. En okomprimerad blurayfilm i 3D tar väl typ 60GB? Att ett spel är större än en film är väl heller inte så märkligt?!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Har en 480 GB SSD, en 500 GB och en 240 GB, och det känns trångt. Prövade att flytta Fallout 4 till en HDD för att spara utrymme, men det tog en halv evighet att ladda, och hackade till hela tiden när man spelade. Innehåller spelet stora mängder data måste man också ha en snabb lagringsenhet (om det inte bara är typ för-renderade videoklipp eller något).

Man får väl bita i det sura äpplet och köpa en ~1TB SSD, men nu går ju priserna upp så det känns som fel tillfälle...

Lite det jag misstänkt. Jag har inte testat texturpaketet till Fallout 4 ännu PGA att jag måste stuva om lite på mina enheter först. Men jag ska nog överväga en rokad bland diskarna istället med en SSD till.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Det är inte spelen som är stora, det är SSD-diskarna som är små. En okomprimerad blurayfilm i 3D tar väl typ 60GB? Att ett spel är större än en film är väl heller inte så märkligt?!

Jo, på sätt och vis, då de flesta datorer har en kraftig CPU och GPU så de kan generera och behandla data vid behov. (Ex. No Man's Sky)
Det har inte en Blu-Ray-spelare...

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av RHWarrior:

Herregud. Det måste ju gå att optimera resurserna bättre på något sätt, och fortfarande få ett vackert resultat på grafiken.

Apråpå nåt helt annat som inte har med utrymme att göra, den här är ju alltid rolig att se. Första gången, och sedan varje gång man uppdaterat drivers bl.a, det går inte på ett kick:

http://www.thejimquisition.com/wp-content/uploads/2016/11/cod...

Det är ju ingen super SSD du har så ^^

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Ratatosk:

Du kanske bör rensa lite i alla fall? tror att även en SSD tapper en hel del prestanda när den börjar bli full.
Ett alternativ för de som saknar snabb lina, är att lämpa över de spel de inte spelar mycket till hårddisk, steam har också fått stöd för detta nu.

Har märkt att datorn blivit lite slöare den sista tiden, så rensade lite nu och har 52GB ledigt, förhoppningsvis så hjälper det.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Skaffade 2x 1TB SSD att ha alla steam-spel på...har redan fyllt den första och lär väl inte dröja länge innan man fyllt den andra med om trenden på stora spel fortsätter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Herregud. Det måste ju gå att optimera resurserna bättre på något sätt, och fortfarande få ett vackert resultat på grafiken.

Det är just optimering som kostar utrymme, fast den optimeringen man normalt pratar om berör uträningskraft istället för resursers storlek. När man bygger ett föremål i spelmotorn så laddas olika instanser av samma modell in beroende på betraktningsavstånd för att ha så lite aktiv geometri/shading som möjligt men ändå uppnå samma visuella effekt.

Tänk dig att när du går närmare en bil så laddas samma bil om 3-4 gånger beroende på avståndet, och varje ny gång utvecklaren har strippat bilen på polygoner eller upplösning i shaders/material så har de gjort en ny bil, så att originalmodellen kan vara typ 10mb, en lite mer low res blir 7mb, nästa 5mb och sista 3mb. Optimering kostar utrymme och sparar uträkningskraft istället för att vi kan ha längre draw distance och mindre pop-in i spelmotorn.

Sjukt off topic men kanske intressant för någon.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

Sen är spelet inte så värst snyggt heller att det ska ta upp så mycket tycker jag, värdelös optimering med andra ord.

Permalänk
Medlem

Jag minns den tid då jag tyckte att spel som tog upp så mycket som en hel gigabyte var onödigt stora.
Även ännu längre tid tillbaka då det fick plats både operativsystem (till Amiga) och ett par spel på en ~800 kB diskett.

Skrivet av BrottOchStraff:

Med foliehatten på undrar jag vad det är som egentligen tar plats också, det kanske är med flit för att det ska bli jobbigare att piratkopiera?

Du tänker på exemplet med flipperspelet som tog upp 55MB på en CD, men bara innehöll ungefär 5MB kod som faktiskt användes?
Någon cracker bytte ut all onödig kod till nollor så att spelet bara blev 2MB efter komprimering.

Skrivet av KTL:

Till och med 480gb SSD kommer kännas trångt snart.

Skrivet av Chibariku:

Trodde jag hade framtidssäkrat med mina 246+480 GB SSD, men har ca 10 spel installerade nu och endast 150 GB kvar

Spelkatalogerna (Steam, Origin, BattleNet, Uplay) på min dator, som bara innehåller spel som jag och/eller min son spelar minst en gång per vecka, tar upp snudd på 1TB av HDD-utrymmet.
Operativsystemet och annan programvara körs med gott om svängrum på en 120GB SSD.

Skrivet av kokkojambo:

Det börjar bli svettigt för mig. ... 100gig tar ju fan ett dygn att tanka.

Tur för dig då att programmet är komprimerat till ungefär hälften.

När jag tankade spel från en kompis via nollmodemkabel för 25 år sedan var överföringshastigheten ganska exakt 10MB/h. Ett komprimerat spel på 50MB tog en helkväll.
För knappt 20 år sedan laddade jag ner en gratisversion av Steel Panthers via telefonmodem. 245MB tog fem nätter i anspråk och kostade ungefär 250kr i rörlig avgift till Telia. Skulle inte vilja ladda hem 50GB med samma hastighet och minutavgift...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Du menar man kör spel på HDD och gråter?

Tycker mig ha sett ett flertal tester som visar att laddningstiderna bara blir marginellt bättre med ssd jämfört med en mekanisk disk. Kommer inte ihåg exakt men som mest rör dig sig kanske om en minuts extra väntetid om du sitter och spelar ett par timmar.

Så ingen anledning till att gråta. Själv har jag de flesta av mina spel på en mekanisk disk och enda nackdelen jag kan komma på är att den låter under drift, men det gör egentligen ingenting eftersom den bara används då jag spelar musik eller spel.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Trunk:

Tycker mig ha sett ett flertal tester som visar att laddningstiderna bara blir marginellt bättre med ssd jämfört med en mekanisk disk. Kommer inte ihåg exakt men som mest rör dig sig kanske om en minuts extra väntetid om du sitter och spelar ett par timmar.

Så ingen anledning till att gråta. Själv har jag de flesta av mina spel på en mekanisk disk och enda nackdelen jag kan komma på är att den låter under drift, men det gör egentligen ingenting eftersom den bara används då jag spelar musik eller spel.

Tycker också att det fungerar bra för mig, jag har mitt Windows på en SSD och spelen på en SSHD, tillkommer mycket minne som kan fungera som diskcache.

Misstänker att man känner av det främst om man spelar vissa onlinespel, inte så kul att komma in 10-20 sekunder efter alla andra.

Börjar dock bli trångt på disken, kanske skall beställa en till.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Hur mycket är det man behöver ladda ner då? Lagringsutrymmet är en sak, men hur mkt komprimerat är det när man laddar ner det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Tycker mig ha sett ett flertal tester som visar att laddningstiderna bara blir marginellt bättre med ssd jämfört med en mekanisk disk. Kommer inte ihåg exakt men som mest rör dig sig kanske om en minuts extra väntetid om du sitter och spelar ett par timmar.

Så ingen anledning till att gråta. Själv har jag de flesta av mina spel på en mekanisk disk och enda nackdelen jag kan komma på är att den låter under drift, men det gör egentligen ingenting eftersom den bara används då jag spelar musik eller spel.

Data är ju ofta komprimerat till en viss del, vilket teoretiskt kunde göra att cpu eller minnesbandbredd blev en större flaskhals än IO, men det är bara en gissning. De många spel har ändå streaming funktioner som begränsar laddningstider och laddar data under spel vilket dessutom minskar behovet av att få ut data i stora mängder snabbt.
Men ssder har ju snabb responstid så de kan ju ändå göra streaming mindre märkbart.
Den största skillnaden jag märkt med ssd är ändå att boota går snabbt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Data är ju ofta komprimerat till en viss del, vilket teoretiskt kunde göra att cpu eller minnesbandbredd blev en större flaskhals än IO, men det är bara en gissning. De många spel har ändå streaming funktioner som begränsar laddningstider och laddar data under spel vilket dessutom minskar behovet av att få ut data i stora mängder snabbt.
Men ssder har ju snabb responstid så de kan ju ändå göra streaming mindre märkbart.
Den största skillnaden jag märkt med ssd är ändå att boota går snabbt.

Skickades från m.sweclockers.com

Vid större filer är det oftare snabbare att ha dessa komprimerade, då laddas sakerna i cache, eftersom alla moderna CPUer har hårdvarustöd när det kommer till komprimerade grejer så kan det ibland vara mer effektivt både ur troughput samt sorleksmässigt.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Avstängd

Tycker synd om dom som bara sitter på 240 GB SSD.

Det är 4K som tar så mycket plast men gillar när det går framemot.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Luminous:

Data är ju ofta komprimerat till en viss del, vilket teoretiskt kunde göra att cpu eller minnesbandbredd blev en större flaskhals än IO, men det är bara en gissning. De många spel har ändå streaming funktioner som begränsar laddningstider och laddar data under spel vilket dessutom minskar behovet av att få ut data i stora mängder snabbt.
Men ssder har ju snabb responstid så de kan ju ändå göra streaming mindre märkbart.
Den största skillnaden jag märkt med ssd är ändå att boota går snabbt.

Skickades från m.sweclockers.com

Tycker att Windows på SSD och spel på HDD är en perfekt snikkombo.
Windows har otroligt många småfiler, där skiner verklligen en SDD över en HDD, spel har ofta färre och större filer, där är skillnaden mindre.
Sedan laddar spelen snabbare från en HDD om man har Windows på en SSD, detta eftersom en jädra massa systemfiler också laddas när man startar ett spel, tex DirectX.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Känner bara för dem som sitter på dåligt internet alla andra som har speldatorer med bara 2 små ssds känner jag inget för. Tycker allvarligt inte 100gb för ett spel är något alls... Idag köper du ju en 5TB hdd för samma pris som en 2TB kostade för några år sedan.

Själv har jag bara en 120gb ssd till Windows och program samt en 120gb ssd till csgo och gtav. Alla andra spel från steam har jag på en hdd. Har 240gb ssd sammanlagt och runt 25tb hdd utrymme, 100gb är ingenting.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Trunk:

Tycker mig ha sett ett flertal tester som visar att laddningstiderna bara blir marginellt bättre med ssd jämfört med en mekanisk disk. Kommer inte ihåg exakt men som mest rör dig sig kanske om en minuts extra väntetid om du sitter och spelar ett par timmar.

Så ingen anledning till att gråta. Själv har jag de flesta av mina spel på en mekanisk disk och enda nackdelen jag kan komma på är att den låter under drift, men det gör egentligen ingenting eftersom den bara används då jag spelar musik eller spel.

Det går äckligt långsamt.
kör m.2 idag, skulle aldrig röra mekansik.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Det går äckligt långsamt.
kör m.2 idag, skulle aldrig röra mekansik.

Jag kommer med ett påstående och försöker motbevisa det genom att enbart skriva "Det går äckligt långsamt". Försöker du ens bli tagen på allvar?

Här är i alla fall en lista på hur tiden för att starta spelet samt ladda en save påverkas av en ssd vs hdd:
http://forum.crucial.com/t5/Crucial-SSDs/SSD-vs-HDD-game-load...

Det är förstås bara en persons upplevelser, men om du söker på google kommer du hitta liknande resultat. Att jag valde just den här listan är helt enkelt för att det var den mest omfattande (flest spel) jag kunde hitta på ett och samma ställe.

Som du ser rör dig sig i de flesta fall bara om någon/några sekunders skillnad, den mest extrema skillnaden verkar vara när du laddar en sparad fil i blood borne (34 vs 17 sekunder).

Du verkar visserligen ha det ganska gott ställt så för dig kanske det är värt flera tusenlappar extra för att få någon minuts extra speltid per kväll (om du spelar flera timmar) men de flesta av oss tycker nog det är roligare att lägga pengarna på något annat. Oavsett vilket så är det dock ganska skrattretande att påstå att en hdd är "äckligt långsamt" när det kommer till spelande.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Trunk:

Jag kommer med ett påstående och försöker motbevisa det genom att enbart skriva "Det går äckligt långsamt". Försöker du ens bli tagen på allvar?

Här är i alla fall en lista på hur tiden för att starta spelet samt ladda en save påverkas av en ssd vs hdd:
http://forum.crucial.com/t5/Crucial-SSDs/SSD-vs-HDD-game-load...

Det är förstås bara en persons upplevelser, men om du söker på google kommer du hitta liknande resultat. Att jag valde just den här listan är helt enkelt för att det var den mest omfattande (flest spel) jag kunde hitta på ett och samma ställe.

Som du ser rör dig sig i de flesta fall bara om någon/några sekunders skillnad, den mest extrema skillnaden verkar vara när du laddar en sparad fil i blood borne (34 vs 17 sekunder).

Du verkar visserligen ha det ganska gott ställt så för dig kanske det är värt flera tusenlappar extra för att få någon minuts extra speltid per kväll (om du spelar flera timmar) men de flesta av oss tycker nog det är roligare att lägga pengarna på något annat. Oavsett vilket så är det dock ganska skrattretande att påstå att en hdd är "äckligt långsamt" när det kommer till spelande.

‎02-17-2012 01:06 PM - edited ‎02-24-2012 11:49 AM

Tar datumet på din test. SSD på den tiden skulle jag inte ens använda.

I ought to actually point out the hardware (especially the drives!) used in this test didn't I? Smiley Very Happy
SSD: 128GB C300
HD: 512GB Samsung F3
Sata Controller: ICH9R on X38 chipset
CPU: Core2Duo E8400 @ 3.45Ghz

......
MM för det är disk flask.

Då jag testat nog över 30-50 olika SSDs från när första vertex kom till snabbaste M.2 Disk så kan jag lova dig jag vet exakt vad jag pratar om.

Laddnings tider med disken jag har nu är ENORM vs vanlig disk.
Nu pratar vi inte bara spel även OS.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Jag kommer med ett påstående och försöker motbevisa det genom att enbart skriva "Det går äckligt långsamt". Försöker du ens bli tagen på allvar?

Här är i alla fall en lista på hur tiden för att starta spelet samt ladda en save påverkas av en ssd vs hdd:
http://forum.crucial.com/t5/Crucial-SSDs/SSD-vs-HDD-game-load...

Det är förstås bara en persons upplevelser, men om du söker på google kommer du hitta liknande resultat. Att jag valde just den här listan är helt enkelt för att det var den mest omfattande (flest spel) jag kunde hitta på ett och samma ställe.

Som du ser rör dig sig i de flesta fall bara om någon/några sekunders skillnad, den mest extrema skillnaden verkar vara när du laddar en sparad fil i blood borne (34 vs 17 sekunder).

Du verkar visserligen ha det ganska gott ställt så för dig kanske det är värt flera tusenlappar extra för att få någon minuts extra speltid per kväll (om du spelar flera timmar) men de flesta av oss tycker nog det är roligare att lägga pengarna på något annat. Oavsett vilket så är det dock ganska skrattretande att påstå att en hdd är "äckligt långsamt" när det kommer till spelande.

Beror väldigt mycket på spel, Battlefield 3 är äckligt långsamt med hdd 1:27 mot 0:20 på ssd enligt detta test https://youtu.be/vCItBX8288Y?t=32s

Vilket även stämmer med mina upplevelser när jag spelat med polare utan ssd, ibland hinner de inte ens in innan matchen börjat. Samma visa i overwatch, alltid 10-20 sekunder långsammare in, vilket iofs endast betyder att man får välja hero sist. Men fortfarande irriterande.

Permalänk
Hjälpsam

Dock laddar ett spel snabbare från en HDD om Windows ligger på en SSD, än om Windows inte gör det.
Snabbast är givetvis en ren SDD, men Windows SDD och spel HDD fungerar oftast skapligt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

@tvelander: Det var ett bättre svar och jag förstår din poäng. Sen kvarstår förstås frågan om man tycker det är värt ett par extra tusen för att få, låt oss säga tre minuter (en siffra tagen ur röven) extra speltid på en kväll. Du tycker förstås det och då är det bra att möjligheten finns. Personligen lägger jag hellre de pengarna på något som jag tycker är roligare.

Sen beror det väl förstås på vilka spel man spelar. Jag spelar mest CS:GO, Project Cars och Sim City. I CS:GO och Project Cars tycker jag laddtiderna ändå är såpass snabba att jag inte bryr mig de sekunderna jag kan spara och i Sim City så laddar jag ändå bara max ett par banor per vecka så även om jag skulle spara 10-20 sekunder så är den "bortslösade" tiden procentuellt sett nära noll.
Men om man istället pressar BF3 som i @Chibariku:s exempel så kan jag förstå att man vill ha spelet på en SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Det är ju ingen super SSD du har så ^^

Tror inte det är där skon klämmer... och för info har inte de flesta kunder som kör CoD:IW det heller. ^^

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masyve:

Det är just optimering som kostar utrymme, fast den optimeringen man normalt pratar om berör uträningskraft istället för resursers storlek. När man bygger ett föremål i spelmotorn så laddas olika instanser av samma modell in beroende på betraktningsavstånd för att ha så lite aktiv geometri/shading som möjligt men ändå uppnå samma visuella effekt.

Tänk dig att när du går närmare en bil så laddas samma bil om 3-4 gånger beroende på avståndet, och varje ny gång utvecklaren har strippat bilen på polygoner eller upplösning i shaders/material så har de gjort en ny bil, så att originalmodellen kan vara typ 10mb, en lite mer low res blir 7mb, nästa 5mb och sista 3mb. Optimering kostar utrymme och sparar uträkningskraft istället för att vi kan ha längre draw distance och mindre pop-in i spelmotorn.

Sjukt off topic men kanske intressant för någon.

Du menar typ mipmapping?
Jo visst, du byter utrymme mot prestanda.
Frågan är om liret inte hade sett i stort sett lika bra ut med 4k*4k-texturer som 16k*16k (siffror tagna ur luften).

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Helt sjukt! Och jag som tyckte Halo: The Master Chief Collection på ca 50 GB var gigantiskt!

Tror det är dags att införa 2TB diskutrymme som minimal gräns på konsoler. (Nu gällde detta PC men ändå), det börjar spårar ur, tycker runt 50 GB för ett spel är tillräckligt. Det lär nog dröja innan SSD blir standard på konsoler.

Nintendo har använt sig av "SSD" sedan Wii.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Trunk:

@tvelander: Det var ett bättre svar och jag förstår din poäng. Sen kvarstår förstås frågan om man tycker det är värt ett par extra tusen för att få, låt oss säga tre minuter (en siffra tagen ur röven) extra speltid på en kväll. Du tycker förstås det och då är det bra att möjligheten finns. Personligen lägger jag hellre de pengarna på något som jag tycker är roligare.

Sen beror det väl förstås på vilka spel man spelar. Jag spelar mest CS:GO, Project Cars och Sim City. I CS:GO och Project Cars tycker jag laddtiderna ändå är såpass snabba att jag inte bryr mig de sekunderna jag kan spara och i Sim City så laddar jag ändå bara max ett par banor per vecka så även om jag skulle spara 10-20 sekunder så är den "bortslösade" tiden procentuellt sett nära noll.
Men om man istället pressar BF3 som i @Chibariku:s exempel så kan jag förstå att man vill ha spelet på en SSD.

Sen har jag inga datorrer där stora diskar får plats. (utan att det är fult) jag har NAS btw

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

Infinity Ward löste detta på ett bra sätt, om vi tänker tillbaka till 2009 med Call of Duty Modern Warfare 2. Spelet var uppdelat i 2 delar: 1 Singleplayer/Co-op och 1 med Multiplayer och online-spelande.

Nu var Call of Duty Modern Warfare 2 cirka 11GB totalt, och inte 101GB. Men det är en potentiell lösning på samma/liknande problem.

Ja, exakt något i den stilen jag tänkte på. Även Diablo 3 kan man ju börja spela redan innan den är helt klar med att ladda ner allt.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

20% tar detta spel utav min 512GB SSD för ett spel bara.

Tänk att under 1 GB till MB det räckte förr det.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

windows store är ju så buggig ändå så jag trodde först dom satte 100gb pga att spelet får för sig att ladda ner halva spelet sen starta om från början igen så till slut sitter man med 1tb för 1 spel.. kommer nog aldrig ladda ner det där spelet just pga att skiten inte kan funka ordentligt..

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14