Tips om bra gamekontroll till PC? (Minecraft)

Permalänk
Medlem

Tips om bra gamekontroll till PC? (Minecraft)

Säger fortfarande folk "handkontroll"...?

Sonen på 5 år (och övriga familjen) har fastnat för Minecraft. Vi har hittills kört Minecraft på Wii U, men eftersom grabben har tjatat om moddar och massa andra grejer som han sett på Youtube - så har jag gett med mig och köpt Minecraft till datorn också.

Kör en stationär HP med Windows 7. Frågan är då: har någon här tips på en bra/prisvärd USB-handkontroll som funkar fint ihop med Minecraft? En femåring har inte världens största händer direkt och han gillar bästa att köra med handkontroll (samma här) istället för tangentbord/mus. Vi har mest spelat med Wii U:s Pro controller som är lagom storlek för båda.

Permalänk
Medlem

Xbox one/360 kontrollerna är oslagbara om du frågar mig. Finns dessutom en USB-sticka man kan köpa för att få dem trådlösa.
Jag tror dock du behöver ett program för att kunna kontrollera spelet eftersom Minecraft på PC inte har stöd för handkontroll vad jag vet.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Testpilot

De två kontroller som funkar direkt och enklast är nog Xbox 360- och Xbox one-kontrollerna, de har drivrutiner i Windows och i princip alla spel som har stöd för handkontroll utgår från Xbox-kontrollerna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av solemn:

Säger fortfarande folk "handkontroll"...?

Sonen på 5 år (och övriga familjen) har fastnat för Minecraft. Vi har hittills kört Minecraft på Wii U, men eftersom grabben har tjatat om moddar och massa andra grejer som han sett på Youtube - så har jag gett med mig och köpt Minecraft till datorn också.

Kör en stationär HP med Windows 7. Frågan är då: har någon här tips på en bra/prisvärd USB-handkontroll som funkar fint ihop med Minecraft? En femåring har inte världens största händer direkt och han gillar bästa att köra med handkontroll (samma här) istället för tangentbord/mus. Vi har mest spelat med Wii U:s Pro controller som är lagom storlek för båda.

Jag skulle föreslå den av Xbox360- eller Xbox One-handkontrollerna som känns bäst. De har blivit normen för handkontroller till PC så om man inte har någon anledning att vilja ha något annat så är väl det det standardvalet som allra mest "bara funkar".

Jag uppfattar det iaf som att det inte är någon större storleksskillnad?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag har alltid lagt mig till att köpa xbox 360 kontroller. Perfekt support med windows 10 och fungerar utan problem med att spelen inte uppfattar den. Fantastisk kvalitet också. Har fortfarande kvar mina 2 kontroller från den tidigaste vita xbox 360 och dom fungerar galant ännu

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk

Playstation 4 kontrollern Dualshock 4 kanske skulle passa. Det som är bra med den är att tillsammans med ett program, tex DS4Windows, så kan man sätta upp kontrollern hur man vill, alltså kan joysticken bindas till musrörelser etc. Sen har kontrollern en touchpad som kan användas som en laptops touchpad, alltså blir det lätt att kontrollera både datorn och spelets menyer direkt med kontrollern. Kontrollern kan kopplas med vilken micro usb sladd som helst, alltså samma som används till mobiler.

Annars borde Steam kontrollern vara ett alternativ.

Permalänk
Medlem

Slår också ett slag för Xbox360/one kontrollen. Framförallt för det utmärkta drivrutinsstödet, men även för att det är bra kvalité/stryktåliga och endå relativt billiga. Går att köra med sladd eller köpa med en trådlös mottagare.
Funkar också väldigt bra om man vill köra åtminstone upp till 4 kontroller på samma PC. Inte så användbart till Minecraft kanske men till andra spel och emulatorer.

Jag har själv 2 stycken 360 kontroller, en One kontroll och en xBox Elite kontroll.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem

Tack för alla snabba svar! Xbox-kontrollern, naturligtvis.. varför tänkte jag inte på det?
Om någon här kör Minecraft PC med handkontroll och fått det att funka smidigt (vill helst slippa köra ett extra program för kontrollern om det kan undvikas) skriv gärna här hur du har fått det att fungera, annars kollar jag väl vidare på Youtube

Permalänk
Medlem

XBOX 360 kontrollern har bäst stöd, vet inte om det är samma med One kontrollern ännu - men 360 via USB är i princip plug'n'play, och alla ikoner i de flesta spel änrar om från tangetborts layout till knapparna på 360 automatiskt. Många spel går dessutom att skifta sömlöst mellan 360 och tangentbort och knapp-layouten justeras automasikt, om man t.ex i GTA i vill köra med handkontroll med skjuta med tangentbord.

DS4 kontrollern får mer och mer stöd, och om man t.ex har en Steam Link så finns numera "native support" även för DS4

Permalänk

eftersom minecraft för pc saknar stöd för handkontroller så är nog någon lösning utan speciell programvara inte lösbart tyvärr.

denna kanske fungerar.
http://keysticks.net/site/howto/Play-Minecraft-with-Xbox-cont...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

eftersom minecraft för pc saknar stöd för handkontroller så är nog någon lösning utan speciell programvara inte lösbart tyvärr.

denna kanske fungerar.
http://keysticks.net/site/howto/Play-Minecraft-with-Xbox-cont...

Tack för tipset! Det blir nog till att leta upp en begagnad Xbox360-kontroller på Tradera och testa detta.

Permalänk

tänk på att du måste ha microsofts dongle till trådlösa 360 kontrollen också som slutade tillverkas för typ 2-3 år sen iaf.

finns iofs piratkopior från kina
http://www.ebay.co.uk/itm/Official-Genuine-Microsoft-Xbox-360...

om du inte vill vänta minst 30-60 dagar på paketet.
http://www.ebay.co.uk/itm/For-Microsoft-Xbox-360-Receiver-Ada...-

men försök annars hitta en begagnad med donglen även vissa butiker kan ha pc versionen med donglen bundlad liggandes som hyllvärmare fortfarande.

eller köp en sladdbunden kontroll/xbox one pc versionen

sladdbunden kontroll
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=821894

trådlös xbox one kontroll
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3556192

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Fick inte Ps4 kontrollen stöd inbyggt i steam för inte så länge sen?

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

DS4 skulle jag säga. Bra mycket skönare än 360 kontrollen iaf.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

Varför inte fortsätta köra med Wii U Pro kontrollern? Finns en trådlös Mayflash-adapter för under 200kr som gör att man kan koppla kontrollen till PC och du kan även byta mellan Dinput och Xinput.

Permalänk
Medlem

Problem att ansluta

Hej. Köpte i dagarna

https://new.webhallen.com/se/product/133291-Microsoft-Xbox-36...

För att spela Minecraft på win10. Dessvärre får den inte kontakt och går således inte att använda det här är kinesiska för mig.

Någon som har tips på hur jag gör för att få igång den.

Med vänlig hälsning,
En otålig son 😈

Skrivet av Cirap:

XBOX 360 kontrollern har bäst stöd, vet inte om det är samma med One kontrollern ännu - men 360 via USB är i princip plug'n'play, och alla ikoner i de flesta spel änrar om från tangetborts layout till knapparna på 360 automatiskt. Många spel går dessutom att skifta sömlöst mellan 360 och tangentbort och knapp-layouten justeras automasikt, om man t.ex i GTA i vill köra med handkontroll med skjuta med tangentbord.

DS4 kontrollern får mer och mer stöd, och om man t.ex har en Steam Link så finns numera "native support" även för DS4

Skickades från m.sweclockers.com