Spotify på väg att dö ut? Riskerar att gå i konkurs

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Det finns alternativ. Ingen större förlust.

Nämn ETT enda alternativ som har samma funktioner som OP beskriver i sitt första inlägg

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TheNoNa:

Var hittar du klassisk hårdrock i flac? Jag tyckte spotifys utbud var begränsat men det här känns ännu snävare.

Kompisar som samlat på sig under åren i stort sett allt jag är intresserad av att lyssna på, smidigt att konvertera till flac och njuta av fritt från behov att vara uppkoplad.

Permalänk
Avstängd

Mina spotify erfarenheter är ungefär ...tanka gratis version och hade inte metall band jag gillade och reklam och gillade inte spotify så avinstallerade skiten och såg aldrig tillbaks så kommer inte gråta några tårar om dom försvinner

Samma med netflix om man kör svenska utbudet en månad har man sett allt intressant och resten suger så skulle inte gråta om den gick samma öde till mötes heller

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

först wcd, och nu spotify....

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Tycker det är svårt med den genren rent allmänt. Tror att många av banden på 70-80 talet bytte skivbolag som kalsonger, plus att flera av bolagen sedan länge gått i graven

Priest, Maiden och sådant finns ju, men lite mer underground-band är det svårare med.

Det ÄR svårt att hitta, därför jag är nyfiken.

Skrivet av Србо:

Kompisar som samlat på sig under åren i stort sett allt jag är intresserad av att lyssna på, smidigt att konvertera till flac och njuta av fritt från behov att vara uppkoplad.

Fast var får de tag i dem? Eller rättare sagt, hur får jag tag i dem?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TheNoNa:

Det ÄR svårt att hitta, därför jag är nyfiken.

Fast var får de tag i dem? Eller rättare sagt, hur får jag tag i dem?

Skicka pm till mig så får du svar var dom får tag på dem och var du kan få.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

Nämn ETT enda alternativ som har samma funktioner som OP beskriver i sitt första inlägg

Google Music använder jag. Har använt Spotify innan, men sedan de vägrar att uppdatera sin android app med grundläggande funktioner (går inte att byta plats på låtarna i en spellista) så letade jag efter något annat och hittade Google Music.

Det var för mig helt klart att Spotify inte lyssnade på sina kunder när jag sökte efter en lösning på problemet. Hittade användare som hade rapporterat in det 2 år innan jag började använda appen. Då valde iaf jag att inte stödja ett bolag som rent ut sagt skiter i sina kunder!

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Medlem

Det finns en enkel lösning. Sluta ge pengar till en värdelös mellanhand, d.v.s. skivbolagen.
De är som iglar, suger i sig alla vinster, utan att göra någon som helst nytta.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

@ntfx: Hur stora är inte de filerna?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Tror vi kommer se prisökning från Spotify. 99kr är väldigt lågt om man ska vara ärlig.

Går inte jämföra spotify och exempel netflix när det gäller utbud.

Spotify ger dig tillgång till >30 miljoner låtar
Netflix ger dig tillgång (i Sverige) <1000 filmer och serier.

Spotify tar 99kr
Netflix tar 99kr (HD)

Jag kan ranta på om netflix och deras dåliga utbud. För att ersätta piratkopiering av film krävs en tjänst med åtminstone >10 000 filmer och serier. Men nu drar vi off topic :).

Summera: Spotify kommer regionvis att få högre pris. I Sverige lär det inte vara ett problem att ta ut 129-149kr.

EDIT:
Hittade en källa som estimerade att det finns 96 miljoner inspelade låtar och kollar man IMDB så är det ca 560 000 filmer/TV filmer/Serier(unika serier, ej antal avsnitt).

Spotify erbjuder då mer än 1/3 av all musik som existerar.
Netflix erbjuder 0.178% av all film och serier.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Flygman:

Nämn ETT enda alternativ som har samma funktioner som OP beskriver i sitt första inlägg

Google music är skit bra om du fråga mig. Du får ju Youtube RED på köpet också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ntfx:

@Mocka: Tidal är bra, finns även i FLAC kvalité vilket är trevligt!

Vad för genres finns där? Spotify är bra för där finns mycket icke-kända band, riktigt bra om man diggar extrem-metal.
Tidal känns väldigt "mainstream".

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Avstängd

Ingen större förlust

Deezer är bättre, mindre bloat och större bibliotek

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@pellen: Min poäng är att samma diskussion fördes kring vinyl och CD när CD'n kom. Vinylen var dödsdömd och man kunde lika gärna slänga ut sin skivspelare. CD'n är ett trevligt format som troligtvis kommer att genomgå samma process som vinylen gjort d.v.s. att entusiasterna kommer att fortsätta att köpa CD fram till att en revival kommer om 10-20 år. Konceptet att äga något kommer inte att dö ut, men alla orkar inte pyssla med vinyl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

Vad för genres finns där? Spotify är bra för där finns mycket icke-kända band, riktigt bra om man diggar extrem-metal.
Tidal känns väldigt "mainstream".

Det finns mycket psytrance, vilket är min kopp té och det är verkligen inte mainstream. Metal vet jag dessvärre inte hur det är med

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

@ntfx: Hur stora är inte de filerna?

Inga problem på en fast lina, kan ställa ner när man lyssnar i mobilen

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon267242:

Google music är skit bra om du fråga mig. Du får ju Youtube RED på köpet också.

Funkar det med vanlig VPN? Finns ju inte i Sverige officiellt än?

Permalänk
Hedersmedlem

De som vill skära av de gamla skivkolossernas parasiterande bör botanisera lite i Bandcamps utbud. Eftersom pengar inte måste läggas på menlösa mellanhänder tycks det ge bättre marginaler för flera med lite mer skapande ambitioner.

Lite om 2016: https://daily.bandcamp.com/2016/12/09/the-best-albums-of-2016...

Permalänk
Inaktiv

Det är för mycket girighet i musikbranschen och upphovsrätten bör ändras där tycker jag. Både vissa skivbolag och vissa artister får för mycket pengar och jag gör vad jag kan för att minska min andel dit.

Just musik ser jag ej behov av flera månaders kostsam utveckling av utan det kan folk göra gratis. Hade jag ej varit så trött så hade jag letat mer, just nu kör jag radio + youtube, där de vid det sistnämnda ändå får lite pengar, men jag lyssnar ej på de största artisterna.

Permalänk
Medlem

@KimTjik: +1. Grymt att kunna köpa en LP + FLAC för en (i princip) valfri summa.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@Mocka: Deezer? Groove?
Sedan så är det inget fel på dom du dissade. Både apple och googles tjänster har ett större utbud av låtar även om deras appar kanske inte riktigt är lika bra. Lika bra app har dock deezer som dessutom har +40 miljoner låtar att jämföra med spotifys ca 30 miljoner. Tycker faktiskt alla tjänsterna är relativt bra. Men om man som jag inte är i fas med den könslösa produkt-musiken som är populär idag så har dom sina brister. Skulle sätta ihop en spellista med mina 25 favoritlåtar på spotify. Dom hade 12 av dom.....

Permalänk

Har ibland hittat musik som endast finns tillgänglig på Spotify av kända artister. Det handlar om olika remix versioner av låtar. En annan sak jag tycker är synd är att Spotify ibland tar bort kända låtar då just den versionen av låten inte verkar vara tillåten? Hur kommer det sig? Vet att det fanns en David Guetta låt i Radio edit som jag gillade mycket som togs bort från hans Spotify men den långa versionen fanns kvar? Varför? Någon som vet?

Permalänk
Medlem

Jag skulle gärna vilja använda Spotify men av mina 400 album så finner jag ingen av dem på Spotify.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon267242:

Google music är skit bra om du fråga mig. Du får ju Youtube RED på köpet också.

Särskrivning kan verkligen förändra en menings betydelse, för jag antar att du inte tycker det är bra att Google Music är skit?

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Inaktiv

Problemet som vanligt med strömmande tjänster är uselt utbud och där mycket fattas. Jag dumpade Spotify för flera år sedan då blandannat Amon Amarth och Bolt Thrower försvann från utbudet. Sedan gillade jag när det i början även var möjligt att köpa musik. Som iPod Classic-användare så är det så jag fortfarande föredrar att lyssna på min musik när jag är utanför hemmet och på mer rörlig fot.

Sneglat lite till och från på någon ny tjänst och visst har Spotify blivit lite bättre men känner samtidigt inte att det motiverar avgiften riktigt.

Skrivet av oatp1b1:

@pellen: Min poäng är att samma diskussion fördes kring vinyl och CD när CD'n kom. Vinylen var dödsdömd och man kunde lika gärna slänga ut sin skivspelare. CD'n är ett trevligt format som troligtvis kommer att genomgå samma process som vinylen gjort d.v.s. att entusiasterna kommer att fortsätta att köpa CD fram till att en revival kommer om 10-20 år. Konceptet att äga något kommer inte att dö ut, men alla orkar inte pyssla med vinyl.

Just detta. Med tanke på hur mycket intresset ökat för vinyl på senare år (har alltid funnits men varit extremt nischat förstås) så lär samma sak också hända med CD. CD är ett bra och relativt smidigt format trots allt. Det här vi sett i flera år att personer som tror de är coola för att de inte har en optisk läsare i sin dator påminner mycket om när folk av samma anledningar började plocka ut diskettstationen. Nu ersattes diskettstationen av ny och bättre teknik, tänker framförallt på USB-minnen och flashminnen, CompactFlash och Secure Digital för att nämna två. CD som media har också ersättare men är ett format som fortfarande fyller en funktion.
De flesta av oss som är född innan millennieskiftet har ju någon form av tycke för fysiska produkter med. Att hantera en skiva när vi ska lyssna på musik, spela våra spel, se på film eller vad det nu är.

Den som tror att fysisk media är på väg bort har verkligen inte koll på hur marknaden verkligen ser ut. I det stora hela krymper den, men det gör även PC-marknaden om man nu ska dra en parallell på annan krympande marknad. Kvar blir främst entusiaster som brinner för sin sak och har ett stort intresse för vad det nu också gäller.

Vissa gillar att äga, andra att hyra. Whatever floats your boat, personligen föredrar jag det första alternativet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av elklazor:

Särskrivning kan verkligen förändra en menings betydelse, för jag antar att du inte tycker det är bra att Google Music är skit?

Google Music hade nog varit intressantare för många om det var Redtube och inte Youtube Red som ingick med.

Permalänk
Medlem

Tycker Spotify är bästa skiten som någonsin uppfunnits.

Och som vanligt verkar det vara att bara de som är missnöjda syns. Är hur nöjd som helst. Själv har jag massor med listor på spotify, har tom en lista från 2011 så antar jag har haft spotify i minst 7 år nu, det är 8k som jag lagt på musik. All musik jag lyssnar på finns på Spotify och mycket gammalt finns ju också, tex Beatles och Led Zepelin. Har hittat sjukt mycket musik på spotify som jag inte hade haft en aning om annars, "Discover Weekly" är bland det bästa som finns!!

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SvenskGaming:

En annan sak jag tycker är synd är att Spotify ibland tar bort kända låtar då just den versionen av låten inte verkar vara tillåten? Hur kommer det sig? Vet att det fanns en David Guetta låt i Radio edit som jag gillade mycket som togs bort från hans Spotify men den långa versionen fanns kvar? Varför? Någon som vet?

Gissar att artisten/skivbolaget inte godkänt eller dragit tillbaka tillåtelse för Spotify gällande just den låten.
Detta är väl en av sakerna som stör mig något enormt. Speciellt innan jag förstod att det gjordes utan att jag fick reda på det. Har för mig att det förut var standard att de försvann från spellistan efter en viss tid dessutom. Vet att jag förlorade en hel del från listorna pga denna funktion. Som jag såklart inte vet vad det är, då det är några tusen låtar att gå igenom >.>

Skrivet av anon5930:

Problemet som vanligt med strömmande tjänster är uselt utbud och där mycket fattas. Jag dumpade Spotify för flera år sedan då blandannat Amon Amarth och Bolt Thrower försvann från utbudet. Sedan gillade jag när det i början även var möjligt att köpa musik. Som iPod Classic-användare så är det så jag fortfarande föredrar att lyssna på min musik när jag är utanför hemmet och på mer rörlig fot.

Sneglat lite till och från på någon ny tjänst och visst har Spotify blivit lite bättre men känner samtidigt inte att det motiverar avgiften riktigt.

Just detta. Med tanke på hur mycket intresset ökat för vinyl på senare år (har alltid funnits men varit extremt nischat förstås) så lär samma sak också hända med CD. CD är ett bra och relativt smidigt format trots allt. Det här vi sett i flera år att personer som tror de är coola för att de inte har en optisk läsare i sin dator påminner mycket om när folk av samma anledningar började plocka ut diskettstationen. Nu ersattes diskettstationen av ny och bättre teknik, tänker framförallt på USB-minnen och flashminnen, CompactFlash och Secure Digital för att nämna två. CD som media har också ersättare men är ett format som fortfarande fyller en funktion.
De flesta av oss som är född innan millennieskiftet har ju någon form av tycke för fysiska produkter med. Att hantera en skiva när vi ska lyssna på musik, spela våra spel, se på film eller vad det nu är.

Den som tror att fysisk media är på väg bort har verkligen inte koll på hur marknaden verkligen ser ut. I det stora hela krymper den, men det gör även PC-marknaden om man nu ska dra en parallell på annan krympande marknad. Kvar blir främst entusiaster som brinner för sin sak och har ett stort intresse för vad det nu också gäller.

Vissa gillar att äga, andra att hyra. Whatever floats your boat, personligen föredrar jag det första alternativet.

Utbudet har blivit betydligt bättre än i början, men det är helt klart inte att jämföra med att äga musiken.

Personligen ser jag inte många fördelar med fysiskt media..
Men visst, så jävla dyrt att man inte kan hålla på och gnälla om att "låten är så uttjatad". Nono, bättre förr. Då lyssna man om de där få skivorna man hade
Att äga musiken är helt klart att föredra. Och bonusen med skivor är väl att det är ett lite säkrare sätt att lagra. I övrigt stör jag mig mest på skivor. Men jag är väl bortskämd nu när jag vant mig vid att kunna gå från Mozart till Icecube med ett knapptryck och lite scrollande

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskGaming:

Har ibland hittat musik som endast finns tillgänglig på Spotify av kända artister. Det handlar om olika remix versioner av låtar. En annan sak jag tycker är synd är att Spotify ibland tar bort kända låtar då just den versionen av låten inte verkar vara tillåten? Hur kommer det sig? Vet att det fanns en David Guetta låt i Radio edit som jag gillade mycket som togs bort från hans Spotify men den långa versionen fanns kvar? Varför? Någon som vet?

Det är skivbolagen och "aggregators" som stur vad som finns och inte. Spotify i sig är väldigt tillåtande bara man taggar sådant som kan uppfattas som stötande som "explicit". Finns ju till och med vit makt-musik och sådant vedervärdigt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.