Vi som har bytt/vill byta till Linux från Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Tror det var mint jag körde på skoj och var då inte så svårt med drivers, men då hade datorn internetanslutning. Kommer inte exakt ihåg hur. Jag gjorde, men var i inställngar eller liknande där man kunde välja 3 olika drivers för wifi har för mig (som jag var då intresserad av).

Tror det finns appstore med drivers och sånt direkt i oset. Vet inte om det komma åt det på annan dator.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av NoWin:

Det låter som att du installerade utan internetanslutning, installera om med kabelanslutning.
Att hålla på med drivrutiner behöver man nästan aldrig göra med Linux, det är `Windowstänk'. Om Mint hittar andra drivrutiner än de som finns i kärnan så säger systemet till och föreslår att de skall användas.
Det mesta som installeras installeras 'inuti' systemet via Programhanteraren eller Synaptic, det är mycket krångligare och onödigt att tanka ned separat och installera.

Men hur ska jag komma åt någon appstore eller nåt annat om skiten inte förmår ansluta till Internet? Allt fungerar prima när jag bootar till Windows. Det är inte sladden som fattas, den sitter i alltid.

Antar att jag får prova en annan dist helt enkelt. Tack för tipset @TndB ska prova den.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Alright, så har jag slutligen kommit till skott med att sparka igång Linux på en dator. Valde Linux Mint 18.1 Cinnamon och körde från skiva. Och mitt första intryck är besvikelse. Hur gör man någonting egentligen? GUI:t är väldigt sparsmakat minst sagt. Ljudet fungerade till min förvåning (Soundblaster X-fi elite pro), men ethernet gör det inte, trots att det är ett gammalt moderkort med en gammal och vanlig NIC, ett Realtek 8111C på ett GA-MA770-UD3. OS:et försöker hela tiden upprätta en anslutning till min ruoter men misslyckas konstant. Inställningarna säger inte ett jota om vilka drivrutiner som finns inne. Inställningarna lämnar förresten en hel del övrigt att önska. Hur ändrar jag bilduppdateringsfrekvens?

Laddade ner drivrutiner från Realteks hemsida och förde över, men installeringsinstruktionerna var rena gregiskan. Det var så på djupet att de inte ens bemödade sig att skriva att saker och ting skulle skrivas in i en kommandotolk (vilket jag antar). Och det hela känns så off putting. Intrycket är att GUI:t är en efterhandskonstruktion främst tänkt som fönsterhanterare och ingenting annat, kontrollen sköts med CLI.

UNIX-världen finner jag extremt ointuitiv. Säkert bra om man kan grejerna, men jag är inte tillräckligt autistisk för det. Jag kan hantera CLI, men jag är oerhört allergisk mot det, och särskilt mot *nix-saker blir jag lätt illamående av. Jag känner att den tiden är förbi för sånt, jag har inget intresse av det alls längre, det är bara jobbigt.

Vad gör jag? Är det kört för mig?

Du kan ju pröva att installera Linux Mint KDE så får du KDE som "desktop-environment". Har testat en del olika "desktop-environment" som Gnome, xfce, lxde och så vidare, men ingen av dem faller mig på läppen. Känns i alla fall som att KDE har mer lättillgängliga inställningar. Tyvärr är det inte det mest lättdrivna, så har man en gammal trött dator kanske det inte är ett bra val. Man får testa.

Det är mer handpåläggning med Linux om du vill få det att funka som du är van vid. Det får du bara ta. Det är bara kört för dig om du ger upp bara för att du inte får igång ditt nätverk. Allt går att lösa, men eftersom du inte är van vid Linux så tar det längre tid. Hitta en bra desktop environment som du kan leva med och utgå från det. De flesta distar brukar ha en speciell version att ladda ner med just den desktop-environment du vill ha. Du kan ju testa att installera olika desktop-environment på den versionen du redan har, sedan installera om allt med den du väljer.

Angående ditt nätverkskort. Vad får du kör i consol:
sudo lshw -C network

Om det kommandot inte fungerar kan du pröva att istället köra med:
sudo ifconfig -a

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Avstängd

På gammal hårdvara kan det fungera bättre med Mint 17

Permalänk
Expertgissare

Till alla som har Mint Cinnamon (kanske andra med) som använder två skärmar och vill ha olika bakgrundsbilder, här kommer ett tips jag nyss lärde mig
Installera bildprogrammet Feh (från tex programhanteraren) och gör såhär..
1, högerklicka på en bild du vill ha och välj öppna med Feh.
2, högerklicka sedan på bilden i programmet
3, under File gå till Background och välj vilket alternativ som passar dig bäst. Bilden kommer att bli över/på båda skärmarna, men lugn
4, navigera till din hemmapp och leta redan på skriptfilen .fehbg och öppna den med en texteditor
5, lägg sedan till en sekundär sökväg för en annan valfri bild efter den första, och spara
Exempel= feh --bg-scale '/home/edvin/Bilder/_DSC3652.JPG' '/home/edvin/Bilder/_DSC1971.JPG'
Första bilden är för primära skärmen, och andra för sekundära.
6, lägg till skriptfilen bland uppstartsprogrammen så kommer du ha separata bakgrundsbilder varje gång datorn startar

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Inaktiv

SSDn i min HTPC dog nyligen och har beställt en ny, men ville få igång den temporärt så att man kan kolla på film till nya SSDn kommer. Windows 10 tillät inte att man installerade windows på en extern HDD så det fick bli Linux.
Laddade ner senaste Mint Cinnamon och äntligen känns det som om saker och ting börjar falla på plats. Har lyckats ställa in det ungefär som jag ville men jobbigt att Linux fortfarande inte stöder Full RGB som standard med Intel HD Graphics.
Om jag ska fortsätta köra Linux får jag ta och lägga till xrandr kommandot via autostart.sh script om jag bara kan lista ut hur man nu gjorde det igen.

Annars nöjd, börjar se ganska trevligt ut nu och det är enkelt att installera det mesta man behöver. Hade varit kul att kunna köra Dolphin med Vulkan då OpenGL är så långsamt men det lär nog ta tid innan det finns bra stöd för det.
Enda buggen jag har stött på är när jag avinstallerade onödiga program så får jag något långt felmeddelande på det som har med LibreOffice att göra. Går det på något enkelt sätt välja vad som ska installeras från början under installationen? Typ en lista där man får bocka ur det man inte behöver.

Permalänk
Inaktiv

Jag spelar för stunden enbart Star Wars The Old Republic på min Windows 10 dator, och har således få skäl att sitta kvar på Windows. Undrar lite om någon här har fått igång det spelet på Ubuntu, främst Gnome, och hur krångligt det var. Går det att likställa med hur det fungerar på Windows när man väl får igång det? Är lite smått tveksam då jag inte vill blåsa om burken om det inte alls går att få igång spelet.

Permalänk
Medlem

Arrgh!
Fick aldrig min märkningsmaskin/etikettskrivare "Dymo Labelmaker PnP" att fungera riktigt under Linux Mint eller Kubuntu.
Fick efter mycket experimenterande ut etiketter men bara i samma längd som en A4 sida oberoende hur kort texten var.

Så fick installera Win7 på kontorsdatorn (Bärbar ASUS K56cb som mest används för att betala räkningar med).

Löser problemet med att köpa en ny märkningsmaskin/etikettskrivare som fungerar med Android.

Nu behövs ingen PC för att skriva ut etiketter och märkningsremsor.

Gamla K56cb datorn får återigen köra dual-boot med favorit distarna Linux Mint och Kubuntu. Antivirus och andra malware skydd samt 3:e parts brandväggar och alla omkonfigureringar och uppdateringar som är en plåga under Windows behövs inte mer...

Få se om Dymo får ä***n ur vagnen och börjar konkurrera med Brother igen, antingen appar för Android eller perfekt linux stöd.

(Skulle kanske ha blivit billigare om jag köpt en märkningsmaskin med tangentbord men dom är ganska begränsade och saknar åäö-tangenter)

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kronvrak:

(Skulle kanske ha blivit billigare om jag köpt en märkningsmaskin med tangentbord men dom är ganska begränsade och saknar åäö-tangenter)

Eh?

http://www.clasohlson.com/se/M%C3%A4rkmaskin-Dymo-LetraTag-LT...

Citat:

ABC-tangentbord (håll A nedtryckt för att få Å och Ä. Håll O nedtryckt för att få Ö).

Har precis en sådan. Tar ungefär 1 sekund längre att skriva ett "Ä" än det tar att skriva ett "A".

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

SSDn i min HTPC dog nyligen och har beställt en ny, men ville få igång den temporärt så att man kan kolla på film till nya SSDn kommer. Windows 10 tillät inte att man installerade windows på en extern HDD så det fick bli Linux.
Laddade ner senaste Mint Cinnamon och äntligen känns det som om saker och ting börjar falla på plats. Har lyckats ställa in det ungefär som jag ville men jobbigt att Linux fortfarande inte stöder Full RGB som standard med Intel HD Graphics.
Om jag ska fortsätta köra Linux får jag ta och lägga till xrandr kommandot via autostart.sh script om jag bara kan lista ut hur man nu gjorde det igen.

Annars nöjd, börjar se ganska trevligt ut nu och det är enkelt att installera det mesta man behöver. Hade varit kul att kunna köra Dolphin med Vulkan då OpenGL är så långsamt men det lär nog ta tid innan det finns bra stöd för det.
Enda buggen jag har stött på är när jag avinstallerade onödiga program så får jag något långt felmeddelande på det som har med LibreOffice att göra. Går det på något enkelt sätt välja vad som ska installeras från början under installationen? Typ en lista där man får bocka ur det man inte behöver.

Full HDR funkar dock så enablas det inte tydligen automatiskt för alla, fråga intel varför...

xrandr --output utgång --set "Broadcast RGB" "Full" så kommer den skifta till det tills nästa omstart, bara sätta det på autostart.
Dolphin menar du filhanteraren eller emulatorn?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Just lagt till en "ny" lagringsdisk till min gamla dator och när jag skulle formatera den i Windows XP så ser jag att man nu har alternativet exFAT Hade en gammal installation av XP på den här datorn innan. Har fortfarande tänkt försöka köra dualboot med Linux på den här (på olika hårddiskar) så min undran är, nu när jag har ett alternativ:

Vilket filsystem är bäst/minst dåligt under Linux, NTFS eller exFAT? Jag tänker lite på framtidssäkerhet i största allmänhet också.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Inaktiv

Hur kan man både hata och älska något som Linux?
Jag kommer från Windowsvärlden och använder ofta dyrare versioner, t.ex. datacenter som i grundutförande går på 50 000kr, lite cals till och man är lätt öppe i 100 000kr för windowslicernser till en enda bättre dator. Och just dessa ockerpriser gör mig vansinnig, lägg även till en knepig support som ej kan svara på frågor hur licenserna fungerar och hur man kan minimera kostnaden.
*En ProWindows user hemanvändare som ej bryter emot licensregler som att missbruka trial, så kostar windows 50 000kr exkl RDp cals för 7500kr/st. (vansinne)

Jag fick dock ett gäng laptops gratis med bättre hårdvara (i7, 16GB ram, 500GB SSD etc) där ingen windows ingick och valet var självklart inte att installera windows på den för 1500kr/st.
Jag började med Ubuntu, tyckte det var för få grafiska inställningar, jag pillade och kraschade skiten. Gick nu över till elementary os bara för att reta lite macfanatiker som skulle vara där jag tänkte ställa maskinerna, men oj så mycket strul det är med denna för mig. Jag ser även bättre personer har problem med att få igång en vettig RDP server på den som xrdp. Så det blir för mig att gå tillbaka till Debian som jag använde en gång tidigare, där xrdp fungerade bra.

Jag började använda linux runt 1996, det var på den tiden då vi dödliga fick tag på den på skiva då internet var för slött. Men redan på den tiden så fanns det installationsfiler. (.rpm)
Men nu när jag ska installera linuxprogram, ja så är det varenda gång googla på hur man installera dem. Inte bara som i windows som att surfa in på t.ex. teamviewers hemsida klicka på download och man får en fråga om man vill installera applikationen.
Utan det ska vara en väldigt mycket trixande. Ändå pratar folk om att linux är lika enkelt att använda vilket jag ej kan begripa. I Windows speciellt serverversionerna så har man så otroligt mycket med som standard och det fungerar likadan nästan oavsett vilken version de kör.

Men är det terminalen ni Linuxanvändare i princip använder hela tiden till allt? Inom de flesta områden så säger de som jobbar med området att terminalen är bäst, jag tänker på switchar, gateways, plc, linux, diverse hårdvaror etc.
Min åsikt, visst jobbar man som nätverkstekniker, självklart är terminal bäst, men för oss andra som jobbar med så extremt mycket annat, så blir det väldigt svårt att komma ihåg alla kommandon. Detsamma ser jag med Linux, terminalen är självklart riktigt grym, men för andra som typ lägger 1% av sin tid på linux och resten av tiden på helt andra saker som kanske inte ens är persondatorer så blir det väldigt många kommandon att minnas.

Nå det blir nästa vecka att installera Debian på maskinerna, jag är nu lite trött på att jag har bränt tid i onödan. Oavsett hur trött jag är så blir det då inte Windows på dem, glöm att jag lägger ut 4500kr på det. Maskinerna ska sedan hosta virtuella maskiner så vilket OS hostmaskinerna har spelar ingen större roll.

Permalänk

Vissa distar har litegrann förberett,jag kör Linux Lite som dualboot och dom har förberett en egen "topp 25" med de vanligaste programmen och dessa kan man installera genom att sätta ett x i rutan o ta verkställ, teamviewer, skype mfl är med i den listan.

Just nu kör jag mest W7 eftersom jag fått ett återfall i wow, och jag får iallafall inte igång det fullt ut under linux längre, eller rättare sagt det funkar "felfritt" men med för låg fps för att vara behagligt så jag orkar inte bråka mer.

Förr under 14.04 så funkade det men samma "fps fix" funkar inte längre.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BABOON_ASS:

Vissa distar har litegrann förberett,jag kör Linux Lite som dualboot och dom har förberett en egen "topp 25" med de vanligaste programmen och dessa kan man installera genom att sätta ett x i rutan o ta verkställ, teamviewer, skype mfl är med i den listan.

Det är därför jag tänker gå tillbaka till Debian som jag tidigare har använt. Debian är så extremt stor så det finns nästan alltid något färdigt och när man googlar hittar man mer hjälp.

Elementry hade en AppCenter app, iden var jättebra, men jag tyckte den mest bestod av "skit". Liksom VNC och RDP server, TeamViewer är något väldigt många använder ändå var de ej med. (eller jag hittade dem inte)

Permalänk

jag hade problem med xrdp,jag fick upp en ny session varje gång jag anslöt,så om jag tex startade ett program i den första och loggade av och sen in igen så hade jag inte programmet igång i den sessionen.
Jag hittade en "fix" där jag öppnade alla portar och anslöt sedan låste jag alla igen utom den som användes då funkade det varje gång tills man startade om.
Men jag hade den som VM under proxmox så jag kunde logga in under proxmox gui o öppna o fixa, det går ju inte på en standalone utan skärm tex så inte helt perfekt,teamviewer däremot har jag för mig använde samma session.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Just lagt till en "ny" lagringsdisk till min gamla dator och när jag skulle formatera den i Windows XP så ser jag att man nu har alternativet exFAT Hade en gammal installation av XP på den här datorn innan. Har fortfarande tänkt försöka köra dualboot med Linux på den här (på olika hårddiskar) så min undran är, nu när jag har ett alternativ:

Vilket filsystem är bäst/minst dåligt under Linux, NTFS eller exFAT? Jag tänker lite på framtidssäkerhet i största allmänhet också.

NTFS funkar fint. Du kan behöva installera ett ntfs-3g paket beroende på vilken linux dist du kör.

Skrivet av anon159643:

Jag började använda linux runt 1996, det var på den tiden då vi dödliga fick tag på den på skiva då internet var för slött. Men redan på den tiden så fanns det installationsfiler. (.rpm)
Men nu när jag ska installera linuxprogram, ja så är det varenda gång googla på hur man installera dem. Inte bara som i windows som att surfa in på t.ex. teamviewers hemsida klicka på download och man får en fråga om man vill installera applikationen.
Utan det ska vara en väldigt mycket trixande. Ändå pratar folk om att linux är lika enkelt att använda vilket jag ej kan begripa. I Windows speciellt serverversionerna så har man så otroligt mycket med som standard och det fungerar likadan nästan oavsett vilken version de kör.

Det var ett tag sedan debian men att bara köra:

apt-get update
apt-get install teamviewer

i en terminal borde räcka.

teamviewer kanske är "non-free" och då får du lägga till en server i en config. google vet hur man gör. De två kommandona tycker jag är enklare än att surfa runt på random hemsidor för att hitta program.

Får man det inte att funka direkt dock så kan det ju vara jobbigt om man inte vet hur man ska göra. Men oftast är det bara ett kommando för att installera.

apt-get upgrade
för att uppdatera ALLA program, dvs inga popups som tycker man ska ladda hem en ny version varje gång man startar program.

Visa signatur

"I do not know with which weapons WWIII will be fought, but WWIV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av engywook:

NTFS funkar fint. Du kan behöva installera ett ntfs-3g paket beroende på vilken linux dist du kör.

Det var ett tag sedan debian men att bara köra:

apt-get update
apt-get install teamviewer

i en terminal borde räcka.

teamviewer kanske är "non-free" och då får du lägga till en server i en config. google vet hur man gör. De två kommandona tycker jag är enklare än att surfa runt på random hemsidor för att hitta program.

Får man det inte att funka direkt dock så kan det ju vara jobbigt om man inte vet hur man ska göra. Men oftast är det bara ett kommando för att installera.

apt-get upgrade
för att uppdatera ALLA program, dvs inga popups som tycker man ska ladda hem en ny version varje gång man startar program.

Tackar för råden, ja jag har installerat några programvaror i Linux. Jag ville minnas att man i Debian manuellt fick uppdatera listan där apt get hämtar sina appar ifrån för att kunna installera lite mindre populära program, nå jag märker det nästa helg..

Angående apt-get upgrade, så är det inget som jag kan köra för varenda program måste testas av manuellt innan.
Men det blir väl för mig att göra som i Windowsvärlden där jag skapar en identisk virtuell maskin, där jag gör alla tester i och om det får Ok så kan jag testa det på skarp maskin. Det är synd att man ska behöva jobba på detta sätt, men samma sak gäller även Windows. -(bara det att i windows så ingår så mycket så man ej själv behöver behöver testa av det)

Permalänk
Medlem

@anon159643: Kan rekomendera Linux Mint 18.1 som är baserat på Ubuntu men har betydligt bättre flyt. Speciellt med deras cinnamon-skal. Senaste versonen är 18.1 och uppdateras regelbundet. Dessutom väldigt självsägande och i princip allt går att göra grafiskt förutom då man batchar eller en terminal gör jobbet snabbare i en rad eller egna skript. Dessutom väldigt mycket på svenska då mer än 90% är översatt.

På en Linux-dist rekomenderar jag filsystemet ext4/boot på ca 100-250 MB och / på 16-64 GB samt /home på 1 TB+ med btrfs. Ska du köra /usr, /usr/local och /var på egna partitioner (vilket underlättar backuper) ska dessa vara på minst 16 GB samt 4-8 GB för /var samtliga dessa som filsystemet btrfs.

Din swappartition bör vara RAM GB upp till 16 GB. Hela RAM om den ska klara viloläget. Om du ska ha kompabilitet mot Windows så bör du köra med en dedikerad disk för detta som enbart är för att flytta filer mellan systemen. Linux klarar att hantera dina NTFS-diskar bra. Men altid bra med extra säkerhet. Speciellt då Windows ogillar andra OS. Även av sig själv.

Använder du /root bör denna vara på 20-250 GB för exempelvis installationsskrip och andra filer för att lätt återställa systemet som man vill ha det. Specillt bra om man är flera användare för allmänna filer och inställningar.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av OldComputer:

@Johan86c: Kan rekomendera Linux Mint 18.1 som är baserat på Ubuntu men har betydligt bättre flyt. Speciellt med deras cinnamon-skal. Senaste versonen är 18.1 och uppdateras regelbundet. Dessutom väldigt självsägande och i princip allt går att göra grafiskt förutom då man batchar eller en terminal gör jobbet snabbare i en rad eller egna skript. Dessutom väldigt mycket på svenska då mer än 90% är översatt.

På en Linux-dist rekomenderar jag filsystemet ext4/boot på ca 100-250 MB och / på 16-64 GB samt /home på 1 TB+ med btrfs. Ska du köra /usr, /usr/local och /var på egna partitioner (vilket underlättar backuper) ska dessa vara på minst 16 GB samt 4-8 GB för /var samtliga dessa som filsystemet btrfs.

Din swappartition bör vara RAM GB upp till 16 GB. Hela RAM om den ska klara viloläget. Om du ska ha kompabilitet mot Windows så bör du köra med en dedikerad disk för detta som enbart är för att flytta filer mellan systemen. Linux klarar att hantera dina NTFS-diskar bra. Men altid bra med extra säkerhet. Speciellt då Windows ogillar andra OS. Även av sig själv.

Använder du /root bör denna vara på 20-250 GB för exempelvis installationsskrip och andra filer för att lätt återställa systemet som man vill ha det. Specillt bra om man är flera användare för allmänna filer och inställningar.

Tackar för råden. Mint hör jag mycket om, typ varenda linuxtidning som de säljer i kiosker står detta namn på utsidan.
Svenska som språk går helt bort från min del, då jag fullständig hatar det i alla program, då det är så jobbigt när man ska googla på problem och tillvägagångssätt etc.

Angående filsystem så vill jag minnas att man förr i tiden (90tal) alltid fick välja det manuellt, idag så har själva installationen varit typ som windows. Förutom en dist jag körde för ånga år sedan där man fick kompilera allt.

I mitt fall ska endast linux vara hostvärdsystem för VMWare-maskiner, jag kommer då ej partitionera något extra alls. Detta eftersom man förlorar utrymme eftersom man bör på alla partitioner ha lite utrymme ledigt och har man en partition så kan man minska detta.
Med förlora utrymme: På en windows dator med 500GB ssd, så anta att man partitionerar C till 120GB men använder 80GB, ja då har man 40GB spill där. Och samma sak blir det på D: Har man bara en partition så mindre spill. Och mina 500GB ssd är i snålaste laget, men 1TB SSD kostar en slant och jag har fått datorerna gratis och tänker ej kosta på dem något.

Om någon ej undrar varför jag ej kör Exsi istället på maskinerna, så är det enklare att flytta VM-maskiner om alla kör VMplayer. Visst går det enkelt att konvertera, men det kan innebära strul. Som en Windows server som jag flyttade från Exsi till VMplayer, då upptäckte Windows att hårdvaran är bytt och ville att jag skulle aktivera om Windows. Vår licens (MSDN i detta fall) tillåter att vi gör det vi tänkte göra, men sedan ska man förklara skiten för MS. Det är lite sånt som gör att jag hatar Windows, man betalar extrema summor för att få program, ändå är det en massa strul med licenserna trots att man gör det man får göra.
Detta gäller för övrigt inte enbart Windows då många program är lika snikna. T.ex. ett windowsbaserat styr/övervakningsprogram som jag använder, som kostar runt 2 miljoner i licenskostnad för en stor anläggning och det är superkänslig för minsta störning i nätverket. Förlorar den minsta kontakten emot licensservern så stänger det ner sig direkt. Programmet är dessutom ett sådant som under inga omständigheter får stängas ner.
Och sånt beteende gör mig lite less på allt som har med kommersiella programvaror att göra.
*edit*
Framtidens självkörande bil med windows OS. Man får stopp mitt i en motorväg för att styrprogramvaran säger att den ej kan kontakta Microsoft licensserver i molnet.

Permalänk
Medlem

@anon159643: Gillar din bil där. Är det inte lite så redan när man ser alla på gatan som inte borde ha körkort?

OT: Visst kan du installera på andra filsystem, men just btrfs är bland det bästa och snabbaste jag sett samt extremt stabilt och säkert och tål i princip vad som helst när det gäller korruption.

Dessutom kan du köra btrfs som motsvarighet till MBR eller GPT över hela disken och använda subvolymer som kan ändras i realtid.

I ditt fall, angående partioneringen, så är det väl mest intressant med en disk som liknar detta:
sda:[swap] [/boot] [ / ] [/root]
sdb:[/home]

Antagligen med /home på egen disk. Linux Mint tar ca 9 GB i en ren installation med alla grundprogram. Jag har lagt till rätt mycket program och är inte uppe i 11 GB ännu. Sedan beror det väl på hur stora system man ska köra men minsta man ska göra är att separera systemet, program och användare helt.

Min egna erfarenhet av Windows just där är att det är en total smet som inte har någon ordning alls och snart kommer äta upp sig självt.

Vad det gäller språket i Linux så hittar jag allt jag letar efter på svenska alternativt på engelska då google automatiskt översätter en fråga (aktivera detta om du inte gjort det ännu).

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Inaktiv

Jag slängde in Linux Mint nu och det var den bästa dist som jag har använt, även om Debian hade sina fördelar. Och det fanns t.om. färdiga installationspaket för vanliga program.
Jag fick dock inte XRDP att fungera. Jag kan inte begripa varför de ej gör färdiga installationspaket, man ska ladda hem en drös med program, kompilera själv osv. När de (flesta)? användare inte vill ha så extremt mycket valfriheter utan enbart att det ska fungera.
Det får mig lite och tänka på grundkursen som UR hade Snabbkurs i UNIX:
Övning 1 lära sig att kopiera en fil: https://www.youtube.com/watch?v=PbIBmmZUsoE

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag slängde in Linux Mint nu och det var den bästa dist som jag har använt, även om Debian hade sina fördelar. Och det fanns t.om. färdiga installationspaket för vanliga program.
Jag fick dock inte XRDP att fungera. Jag kan inte begripa varför de ej gör färdiga installationspaket, man ska ladda hem en drös med program, kompilera själv osv. När de (flesta)? användare inte vill ha så extremt mycket valfriheter utan enbart att det ska fungera.
Det får mig lite och tänka på grundkursen som UR hade Snabbkurs i UNIX:
Övning 1 lära sig att kopiera en fil: https://www.youtube.com/watch?v=PbIBmmZUsoE

Har läst några inlägg från dig här. Du verkar ha Windows-tänk i Linux. Man bör tänka på att de flesta distros inte har med alla program som standard eftersom det är proprietär programvara. Man måste manuellt lägga till länkar i sin /etc/apt/sources.list så du får tillgång till dessa paket. Linux Mint tror jag bygger på Ubuntu som i sin tur bygger på Debian. Dessa distar funkar på samma sätt. Linux mint gör det lite enklare genom att lägga till i menyer så du kan enkelt installera proprietära drivrutiner, men i grunden funkar det på samma sätt i Debian.

Man ladda nästan aldrig ner sources från nätet och kompilerar själv. Till 99% så installerar man program och drivrutiner genom apt. Tänk apt som om det vore Windows update (om man ska tänka Windows-tänk i Linux) men där finns även alla program som du normal sätt i Windows måste ladda ner från internet. Hittar du inte ett paket i genom Synaptic så googlar man efter en apt (eller ppa som Ubuntu mfl. använder sig av) som innehåller programmet man vill installera.

Vill du ha en enkel och bra apt-klient så kolla på Synaptic. Den bör finnas i alla debian-baserade distar.
sudo-apt get install Synaptic

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Eazy:

Har läst några inlägg från dig här. Du verkar ha Windows-tänk i Linux. Man bör tänka på att de flesta distros inte har med alla program som standard eftersom det är proprietär programvara. Man måste manuellt lägga till länkar i sin /etc/apt/sources.list så du får tillgång till dessa paket. Linux Mint tror jag bygger på Ubuntu som i sin tur bygger på Debian. Dessa distar funkar på samma sätt. Linux mint gör det lite enklare genom att lägga till i menyer så du kan enkelt installera proprietära drivrutiner, men i grunden funkar det på samma sätt i Debian.

Man ladda nästan aldrig ner sources från nätet och kompilerar själv. Till 99% så installerar man program och drivrutiner genom apt. Tänk apt som om det vore Windows update (om man ska tänka Windows-tänk i Linux) men där finns även alla program som du normal sätt i Windows måste ladda ner från internet. Hittar du inte ett paket i genom Synaptic så googlar man efter en apt (eller ppa som Ubuntu mfl. använder sig av) som innehåller programmet man vill installera.

Vill du ha en enkel och bra apt-klient så kolla på Synaptic. Den bör finnas i alla debian-baserade distar.
sudo-apt get install Synaptic

Hej tackar för informationen. Jag kommer fortsätta nästa helg med linux. Just nu bråkar jag med DCOM i windows.
Som du säger så kommer jag helt för windows världen och skulle jag göra något liknande som DCOM i Linux så skulle jag gå helt bet.
T.ex. få libraoffice på en linuxdator styra ett cadprogram på en helt annan linuxmaskin i samma nätverk.

Permalänk
Medlem

@anon159643: jag fick igång det efter en installation direkt på Linux Mint 18.1

sudo apt install xrdp

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av OldComputer:

@Johan86c: jag fick igång det efter en installation direkt på Linux Mint 18.1

sudo apt install xrdp

Ja det har jag allt prövat. Jag har funderat på en det är min router som bråkar med mig.

Denna guide var den som lyckades bäst för mig men icke.
http://c-nergy.be/blog/?p=10241

Nå jag har fullt upp hela veckan med ej linuxsaker så det blir att pröva nästa helg. Om det inte vore för att Teamviewer av någon anledning fungerar så dåligt så skulle jag köra med den. Med dåligt så går den segt trots 100MB lan mellan maskinerna.

Min tanke med linuxburken är enbart att köra vmplayer och leka lite, där jag hostar flera olika OS. Jag bör dock komma åt linuxburken på distans för att kunna starta stänga av etc. Av någon anledning fick jag ej RDP att fungera emot de windowsburkar jag hostade heller och det var konstigt... (min router?) Men det har ju fungerat tidigare..
*edit*
Jag testade RDP från en windows 10 burk och den kom nästan in genom XRDP.. Bara lite konfig.. Skumt, då windows 7 maskinen jag testade fungerar till minst 100tal datorer med rdp, både genom rdp gateway och allt vad man kan tänka sig..
Nå jag löser allt detta. Min poäng mitt första inlägg är att både kan hata och älska Linux. Jag hatar allt krångel i Windows med alla licenser och det jag ogillar i linux är att det som jag är så van med i windows genast blir mycket krånligare.

Permalänk
Inaktiv

Jag gick nu över till Debian efter att ha testat Ubuntu, Mint och Elementary.
Och säga vad man vill om Debian, men på lång sikt tycker jag den var mest användarvänliga linuxdistributionen av de ovanför. Visst lite högre säkerhetsinställningar, man måste editera sourlistan själv för vanliga program, vissa program kräver att man kompilerar om kärnan, detta med GCC som ej är installerad osv. Hårdvaror som trådlös nätverkskort får man själv installera.
Alltså lite mer pill, men saker fungerar korrekt efteråt.

Något jag märkte med att köra Windows virtuellt i Linux vs att göra det i windows var att prestandan i Windows var betydligt bättre, men jag misstänker att det beror på att jag ej manuellt har lagt in rätt grafikkort. Så Debian kräver lite pill, men oj vilken grym dator man får därefter!

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

I ditt fall, angående partioneringen, så är det väl mest intressant med en disk som liknar detta:
sda:[swap] [/boot] [ / ] [/root]
sdb:[/home]

/ och /root är samma partition
/ är root

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dockland:

/ och /root är samma partition
/ är root

Med /root menas säkerligen root-användarens hemkatalog, som ligger i just /root.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

@phz: Hur menar du? Hänger inte riktigt med

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dockland:

@phz: Hur menar du? Hänger inte riktigt med

$ ls / bin boot cdrom dev etc home initrd.img initrd.img.old lib lib64 lost+found media mnt opt proc root run sbin srv sys tmp usr var vmlinuz vmlinuz.old $ ls /root/ ls: cannot open directory /root/: Permission denied $ sudo su # echo $HOME /root

Hemkatalogen för root-användaren ligger generellt direkt under / och har namnet root. Förslaget du svarade på föreslog att lägga denna katalog på en egen partition (för att sedan montera denna under / som /root).

/ och /root är inte samma sak.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

$ ls / bin boot cdrom dev etc home initrd.img initrd.img.old lib lib64 lost+found media mnt opt proc root run sbin srv sys tmp usr var vmlinuz vmlinuz.old $ ls /root/ ls: cannot open directory /root/: Permission denied $ sudo su # echo $HOME /root

Hemkatalogen för root-användaren ligger generellt direkt under / och har namnet root. Förslaget du svarade på föreslog att lägga denna katalog på en egen partition (för att sedan montera denna under / som /root).

/ och /root är inte samma sak.

Tack, det förklarar saken. News för mig.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K