Permalänk
Medlem

Custom atomic keyboard

Bestämde mig någon gång för ungefär två år sedan att bygga ett eget tangentbord med egen layout optimerad för programmering.

Nu är hårdvaran klar, har lite få byggbilder men fler på resultatet. Har fortfarande inte fått mjukvaran att fungera till 100%, men åtminstone tillräckligt för att kunna använda tangentbordet och tror att jag låter det vara som det är också.

Layouten är som nämnt dessutom hemmasnickrad för att ha programmeringssymboler direkt tillgängliga utan fn-layer och numpaden ligger direkt under högerhanden i "lower"-lagret. Kör också dvorak, men på de flesta bilderna är det fortfarande qwerty då jag bytte den layouten efter att jag beställt capsen, dumt nog. I och med att tangenterna har olika lutning på raderna blir det hela havet stormar om man byter plats på dem. Men det gör inte jättemycket då jag ändå inte tittar på tangentbordet när jag använder det.

Brytarna är ergo-clears cherry då bruna var slutsålda när jag beställde. Capsen är customprintade från wasdkeyboards för att matcha min layout. Mjukvaran är för tillfället TMK, men har även en QMK liggandes som gör i princip samma sak (och lika långt från perfekt den med). Matrisen är handlödd utan kretskort, som synes. Usb-kabeln är avtagbar men har inte hunnit skaffa någon snygg sleevad eller retroaktig än.

Ramen och handledsstöden är hemmasnickrade och gjorda i ek. Gjorde två handledsstöd i olika storlek när jag ändå var igång då jag inte visste vilken storlek jag skulle föredra. Tycker att det stora blev skönare men det lilla mer estetiskt tilltalande, men båda fungerar. Det sitter dessutom magneter i dem och i ramen så att man bara behöver lägga handledsstöden framför tangentbordet för att det ska snäppa fast på rätt plats och båda delarna följer dessutom med om man håller i och flyttar på den ena. Superskönt!

Sydde ett fodral i grå filt också men handledsstöden får inte plats i det och har inte fått tummen ur att sy ett till något av dem än heller. Prydde det färdiga med en logga tagen ur ett helt annat fritidsintresse, enorma mängder pluspoäng om någon skulle känna igen den!

Har även beställt nya keycaps från SP, blanka DSA med lite retrobeige färg och hoppade dessutom på delar av Mito:s DXA "canvas" set (ett run-tangentbord var lite av ett måste) på massdrop, tror att det kan bli rätt snyggt ihop med det mörka rundade träet.

Överlag gillar jag det, det mesta blev okej även om jag inte blev helt nöjd med allt. Ligger dock fler tangentbordsprojekt i framtiden, kommer antagligen bli ett ergodox som main-bräda (brädor?) till slut men närmast är ett skolprojekt där vi ska göra egna kretskort, så blir några numpads som man kan koppla ihop till ett tvådelat planck har jag tänkt, allt för mer ergonomi.

Nog pratat, hoppas att ni gillar det trots att en del bilder blev lite konstiga och halvsuddiga. Om ni har någon fråga eller annat kul att säga är det bara att skriva en kommentar!

Edit: Nu har DSA-keycapsen kommit också! Blev riktigt rent med blanka, men inte helt nöjd med de färgerna heller. Men helt klart en intressant upplevelse att hamra på DSA.

Besök galleriet här

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Inaktiv

@hag: Stiligt värre! Bra jobbat.

Permalänk
Medlem

Alltid gött att se lite ortholinear på gallerit här. Smexig setup du har.

Hoppas man kan få se en uppdatering med dina nya keycaps och sleevade USB-kabeln. Funderar på att göra eget eller beställa?

Permalänk
Medlem

@anon257891: Tack så mycket!

Skrivet av Undain:

Alltid gött att se lite ortholinear på gallerit här. Smexig setup du har.

Hoppas man kan få se en uppdatering med dina nya keycaps och sleevade USB-kabeln. Funderar på att göra eget eller beställa?

Tack! Mer ortholinjärt skulle absolut vara kul att se.

Det ska nog gå att fixa. De blanka borde komma vilken dag som helst, paketets plats uppdaterades senast för 5 dagar sedan i staterna. Lite nervöst om det skulle komma bort bara, nya caps är ju inte gratis!
Jag har faktiskt det mesta som behövs för att testa att sleeva en egen, dock ligger det hemhemma så jag måste vänta tills jag är dit nästa gång innan jag kan prova.

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Avstängd

Coolt!
Detta får ju givet höga poäng!

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

@hag: Sjukt snyggt och användbart dessutom, skulle verkligen vilja ha den där layouten.

Du råkar inte plugga elektronikdesign?

Permalänk
Medlem

@Mizzarrogh: tack så mycket!

Skrivet av datoriserad:

@hag: Sjukt snyggt och användbart dessutom, skulle verkligen vilja ha den där layouten.

Du råkar inte plugga elektronikdesign?

Tackar! Bara att bygga eget så kan man ändra hur man vill.
Haha jo, helt rätt.

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem

@Undain med fler: Nu har DSA-capsen kommit! Galleriet är uppdaterat med några bilder.

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem

vad är det för microcontroller du kopplat brytarna till?

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem

Snyggt projekt!
Men måste fråga eftersom jag inte håller på med programmering. Exakt vad är fördelen av att ha tangenterna i den layouten?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Väldigt cleant. De gör snygga tangentbord i Cordovien.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av nick-li:

vad är det för microcontroller du kopplat brytarna till?

Det är en teensy 2.0, den vanligaste kontrollern folk brukar använda när de bygger custom.

Skrivet av zOlid:

Snyggt projekt!
Men måste fråga eftersom jag inte håller på med programmering. Exakt vad är fördelen av att ha tangenterna i den layouten?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är givetvis lite olika beroende på vilket språk man programmerar i, men som exempel så används < och > rätt ofta som operatorer för olikheter mm. För att nå dem på ett tangentbord med svensk layout måste man antingen trycka shift eller alt gr eller ctrl+alt och sedan knappen bredvid z. Jag har i alla fall svårt att göra det utan att flytta hela händerna från hemraderna, medans jag nu bara behöver flytta båda lillfingrarna ett resp. två steg för att skriva <, vilket är mycket bekvämare.

Om det var dvorak du menade så beror det på att qwerty-layouten egentligen är gjord för skrivmaskiner, och för att armarna i en sådan inte ska fastna har man typ försökt att sprida ut bokstäverna så mycket som möjligt. Det är ju inte riktigt aktuellt när man jobbar mot en dator som inte kräver en fördröjning mellan varje knapptryckning, och dvorak har då försökt samla de bokstäver man använder oftast direkt under hemraden eller så nära som möjligt så att man flyttar fingrarna så lite som möjligt även när man skriver, vilket blir mer ergonomiskt.

Eller var det någon annan del av layouten du menade?

Skrivet av Khorne:

Väldigt cleant. De gör snygga tangentbord i Cordovien.

Skickades från m.sweclockers.com

Precis! Pluspoäng till dig!

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hag:

Det är en teensy 2.0, den vanligaste kontrollern folk brukar använda när de bygger custom.

Det är givetvis lite olika beroende på vilket språk man programmerar i, men som exempel så används < och > rätt ofta som operatorer för olikheter mm. För att nå dem på ett tangentbord med svensk layout måste man antingen trycka shift eller alt gr eller ctrl+alt och sedan knappen bredvid z. Jag har i alla fall svårt att göra det utan att flytta hela händerna från hemraderna, medans jag nu bara behöver flytta båda lillfingrarna ett resp. två steg för att skriva <, vilket är mycket bekvämare.

Om det var dvorak du menade så beror det på att qwerty-layouten egentligen är gjord för skrivmaskiner, och för att armarna i en sådan inte ska fastna har man typ försökt att sprida ut bokstäverna så mycket som möjligt. Det är ju inte riktigt aktuellt när man jobbar mot en dator som inte kräver en fördröjning mellan varje knapptryckning, och dvorak har då försökt samla de bokstäver man använder oftast direkt under hemraden eller så nära som möjligt så att man flyttar fingrarna så lite som möjligt även när man skriver, vilket blir mer ergonomiskt.

Eller var det någon annan del av layouten du menade?

Precis! Pluspoäng till dig!

Menade att knapparna sitter i ett helt linjärt mönster, istället för lite offsett som det gör på ett vanligt tangentbord.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Grymt snyggt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Menade att knapparna sitter i ett helt linjärt mönster, istället för lite offsett som det gör på ett vanligt tangentbord.

Jaha! Det är mest en smaksak, var först när jag såg ett sådant galleri som jag kände ett sug efter att bygga ett eget. Det kan nog bli lite mer ergonomiskt då fingrarna ju böjs rakt snarare än snett, men det är nog mer en positiv bieffekt än något annat skulle jag gissa.

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem

Se så vacker den blev! Har aldrig testat DSA men är sugen då det gör det mycket lättare med custom layouts. Hur känns det att skriva med dem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Undain:

Se så vacker den blev! Har aldrig testat DSA men är sugen då det gör det mycket lättare med custom layouts. Hur känns det att skriva med dem?

I början var jag inte så imponerad, men redan efter att ha haft dem i två dagar tycker jag att de är riktigt sköna. Blev en helt annan känsla i tangentbordet, men det kan ju bero lite på att o-ringarna inte passade så att jag får köra utan dem också.

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem

Snyggt!

Nu måste du bara få USBsladden att se lite miljöanpassad ut till tangentbordet.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Snyggt!

Nu måste du bara få USBsladden att se lite miljöanpassad ut till tangentbordet.

Det kommer!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hag:

Det kommer!

Skickades från m.sweclockers.com

Bra

Hur gör man?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Bra

Hur gör man?

Det beror nog på lite hur man vill ha den, om man vill ha den i lite retrostuk och vill ha den skruvad kan man värma på en färdig kabel, användaren beltet har lagt upp en liten guide på hur han gjorde det. Annars kan man ju sleeva för att få den lite snyggare också, det finns det guider på lite här och där. Om du googlar lite borde du hitta någon, minns inte var jag såg en sist.

Jag kommer antagligen att försöka sleeva själv, och kanske göra en liten spiral också.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hag:

Det beror nog på lite hur man vill ha den, om man vill ha den i lite retrostuk och vill ha den skruvad kan man värma på en färdig kabel, användaren beltet har lagt upp en liten guide på hur han gjorde det. Annars kan man ju sleeva för att få den lite snyggare också, det finns det guider på lite här och där. Om du googlar lite borde du hitta någon, minns inte var jag såg en sist.

Jag kommer antagligen att försöka sleeva själv, och kanske göra en liten spiral också.

Skickades från m.sweclockers.com

Skulle vara coolt om man fick tag i en usbkontakt i mässing eller något åt det hållet

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Skulle vara coolt om man fick tag i en usbkontakt i mässing eller något åt det hållet

Jo, precis. Och om man hade gjort plåten i mässing istället.
Det har @anon257891 gjort, han har tagit typ allt ett steg längre. Du får spana in hans bygglogg i forumet!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk

Sitter själv på en planck jag byggde för några veckor sen, kul att se mer här! Har också funderat på en delad planck av något slag (Atreus eller Lets Split eller något liknande).

Vad blev totalpris för keycaps från wasd? Sitter just nu på caps från mitt gamla razer blackwidow och vill skaffa något som passar bättre, men priset är inte roligt på de ställen jag har hittat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johannes_larssn:

Sitter själv på en planck jag byggde för några veckor sen, kul att se mer här! Har också funderat på en delad planck av något slag (Atreus eller Lets Split eller något liknande).

Vad blev totalpris för keycaps från wasd? Sitter just nu på caps från mitt gamla razer blackwidow och vill skaffa något som passar bättre, men priset är inte roligt på de ställen jag har hittat.

Låter Nice, gillar den raka layouten. Ladda gärna upp en bild i någon lämplig tråd också så att vi andra fårse också om du inte redan gjort det!

Vårt planck går framåt, pcb:et är nästan klart nu, vi ska nog börja tillverka nästa vecka! Det blir väldigt likt lets split och kommer att köra på den mjukvaran också.

Jag minns inte exakt, men för blanka dsa från standard tkl och ergodox-kiten + 4 lösa 1,25u betalade jag ~750 kr efter valutakonverteringen, och sedan tillkom postnords avgifter och tull på ~280 kr, så strax över 1000 kr allt som allt. Håller med om att det är en hel del, det sved lite att köpa det.. men inte tillräckligt för att avstå.

Såg nu att du frågade för det från wasd, och inte de jag köpte från pimp my keyboard.. den beställningen var det riktigt länge sedan jag gjorde, men en gissning är att dcaosen gick på kanske 800 totalt. Då beställde jag dock med custom print på, och om man klarar sig med standard kan man ju komma undan lite billigare. Speciellt om du bara ska täcka ett standardlayout-planck, då behöver du ju inte köpa så många olika sets tilll exempel om det kommer något kul på massdrop . Men lite roligare caps är sm sagt dyra oavsett vad man ska ha..

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Skrivet av hag:

Låter Nice, gillar den raka layouten. Ladda gärna upp en bild i någon lämplig tråd också så att vi andra fårse också om du inte redan gjort det!

Vårt planck går framåt, pcb:et är nästan klart nu, vi ska nog börja tillverka nästa vecka! Det blir väldigt likt lets split och kommer att köra på den mjukvaran också.

Jag minns inte exakt, men för blanka dsa från standard tkl och ergodox-kiten + 4 lösa 1,25u betalade jag ~750 kr efter valutakonverteringen, och sedan tillkom postnords avgifter och tull på ~280 kr, så strax över 1000 kr allt som allt. Håller med om att det är en hel del, det sved lite att köpa det.. men inte tillräckligt för att avstå.

Såg nu att du frågade för det från wasd, och inte de jag köpte från pimp my keyboard.. den beställningen var det riktigt länge sedan jag gjorde, men en gissning är att dcaosen gick på kanske 800 totalt. Då beställde jag dock med custom print på, och om man klarar sig med standard kan man ju komma undan lite billigare. Speciellt om du bara ska täcka ett standardlayout-planck, då behöver du ju inte köpa så många olika sets tilll exempel om det kommer något kul på massdrop . Men lite roligare caps är sm sagt dyra oavsett vad man ska ha..

Har tyvärr inte tillgång till en ordentlig kamera (mobilens är trasig) annars hade jag gjort det.. Ska byta ut den snart så vi får se.

Tack för infon, är tyvärr för dyrt för mig i nuläget. Har sett att maxgaming.se har kits med blanka ISO-set så jag kanske satsar på det istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av johannes_larssn:

Har tyvärr inte tillgång till en ordentlig kamera (mobilens är trasig) annars hade jag gjort det.. Ska byta ut den snart så vi får se.

Tack för infon, är tyvärr för dyrt för mig i nuläget. Har sett att maxgaming.se har kits med blanka ISO-set så jag kanske satsar på det istället

Ah, synd.
Jag har också kokat lite på dem, det priset är ju svårt att slå även om man bara ska täcka ett planck... Bara frakten från staterna blir ju mer än ett helt sådant Kit. Nästan i alla fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem

Riktigt coolt.

Designen (inte layouten) påminner litet om C= Amiga-tangentborden, speciellt den komprimerade varianten utan numerisk del de hade på lilla Amiga 600/600HD:

Visa signatur

Intel Core i5 8400 - ASUS ROG STRIX Z370-H Gaming - Kingston HyperX 4x4GB 3200 - Samsung EVO 840 256GB, OCZ Vertex 4 128GB, div HDD - Corsair RM 750W - MSI Radeon 7950/OC @ 1200/1750 (dött, söker nytt grafikkort)

Permalänk
Medlem
Skrivet av scyphe:

Riktigt coolt.

Designen (inte layouten) påminner litet om C= Amiga-tangentborden, speciellt den komprimerade varianten utan numerisk del de hade på lilla Amiga 600/600HD:

http://www.old-computers.com/museum/photos/Commodore_Amiga600_System_s2.jpg

Särskilt färgsättningen var slående lika håller jag med om. Och det var ju lite retrokänsla jag ville åt så då tycker jag att jag lyckats!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.