Uppnådd hastighet på 1Gbit lina. Bra?

Permalänk
Medlem

Uppnådd hastighet på 1Gbit lina. Bra?

Tjena!
Uppgraderade nyss till 1000/100. Ingår 100/100 i samfälligheten jag bor i, så får 1Gbit till ett reducerat pris (419:- )

Körde först ett par enkla bredbandskollen. I min server med Intel nic på Supermicro moderkort nådde jag 924/140, i gamingdatorn med moderkortets nätverk (intel krets på Asus Gene Maximus VIII) fick jag 870/141.

Laddade ner en image av OpenSUSE från bästa möjliga mirror och toppade 95,7MB/s

Har inte aktiverat jumbo frames o testat ännu.

Har en ASUS AC87U router

Känner mig nöjd själv med resultatet. Men är nyfiken om det går att göra något för att förbättra? Brukar ju få mer än man betalar för när det gäller fiber. Iaf. vad jag varit med om.

Vad tycker ni?

Permalänk
Medlem

Du ska nog nöja dig med det. Har 1000/1000 och brukar sällan komma upp i högre än 920-940. Tiden på dygnet spelar stor roll och dessutom har jag insett att jag nästan alltid laddar upp snabbare än jag laddar ner, troligtvis för att upplänken på nätet är mindre belastat än nedlänken. Jag tror switcharna som fördelar ut i min fastighet har 10gbit länkar som är fördelat på väldigt många lägenheter, det är verkligen inte 1000mbit till varje lägenhet trots att alla lägenheter har 1000 i sina abonnemang.

Permalänk
Medlem

Din router har Throughput WAN-LAN: 787,1 Mbit/s som motsvarar ungefär 98 MB/s så tycker du ska vara nöjd med din hastighet.

Edit: Om siffrorna på prisjakt stämmer.

Permalänk
Medlem

Aah låter bra surt att inte ha stadsnät! Är i mer behov av högre upphastighet egt. Men men!

Permalänk
Inaktiv

Du har behov av mer än 1Gbit/s? Tankar du LHC data?

Permalänk
Medlem

En firma med 100 personer på kontor snittar 8-9mbit under ett dygn
En stor site typ hemnet ligger på 80-120mbit snitt under en av deras hektiska dagar...
Du behöver mera än 920mbit... ?

Vad har jag missat?

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Lego Master
Skrivet av pwntato:

Aah låter bra surt att inte ha stadsnät! Är i mer behov av högre upphastighet egt. Men men!

Skrivet av studiox_swe:

Du har behov av mer än 1Gbit/s? Tankar du LHC data?

Vem tankar inte LHC-data?
Men det är upp TS vill ha mer, 100mbit är ju inte 1000.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Vem tankar inte LHC-data?
Men det är upp TS vill ha mer, 100mbit är ju inte 1000.

Exakt, vi ska inte vara avundsjuka på TS bara för att han har 1000 uppkopling;-)

Visa signatur

Dator: Gigabyte Z390 i7-9700 32gig RAM DDR4 RTX 2080

Permalänk
Medlem

Precis. UPP skrev jag. Behöver mer än 100 då jag har hela familjens lagringsnav hos mig samt plex. Har en VPN tjänst till far min så han kan se SVTplay i spanien. Sen ska det räcka för mina egna behov dessutom.
Märkligt hur man kan bli ifrågasatt sitt val av lina på ett forum som Swec Vi är väl nördar allihop?

Permalänk
Inaktiv

@pwntato: Jag fick mitt första bredband innan det knappt fanns bredband, var på 128 Kbit, var tider det ...

Nu har jag 50 Mbit/s upload och har aldrig haft några problem, kör lite streaming, en massa företagstjänster såsom Skype For Business, Exchange, VPN osv. Tror aldrig jag maxar 50. Men klart du ska ha 1000 om du behöver det, ring din ISP och klaga.

Permalänk
Medlem

@pwntato

jo - men du sitter redan på i princip crème-de-la-crème redan och är inte nöjd ändå - vi många andra har hmm... inte fullt riktigt lika bra....

jag började med mitt Internetande på en 14400 baud telefonmodem och över SLIP ... - vill inte ens tänka på hur det skulle vara att surfa på dagens sidor med en sådan idag...

Permalänk
Inaktiv

@xxargs: Mitt första modem var ett supra 2400, hade även ett Televerket 75/1200 men det var synkront så det fick jag aldrig igång.

Permalänk
Medlem

TS, vad får du ut på 5Ghz nätet på din AC87U?

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem

Om TS har betalat för 1000mbit så är det ju naturligt att han vill få ut så mycket av det som möjligt, det handlar inte om han MÅSTE ha 100% av sin lina eller inte.

Permalänk
Medlem

@studiox_swe:

Trodde vi pratade Internetkopplig och surf

Första var en 75/300 bauds-modem att leka med , därefter 1200/1200-modem (dessa var av abonnemangstyp ala televerket till en början), 2.4K-4.8k modem (4.8K modem = 2.4K modem med kompression-kort) sedan 9600/14400 och i den skarven gick man från BBS till Internet ungefär och en 28.8Kmodem köptes ganska snart därpå och senare 56K-modem

kommer ihåg när man tankade Linux-distrubitioner från BBS (slackware oftast) och allt fick rum på typ 10 st 1.44 M disketter och installationen efter första konfigureringsstunden, tuggade i sig disketterna så fort det gick fysiskt och installationen var klar i stort sett när man knäppte ut den sista inlästa disketten och det var då man fick första lektionen vad som menades med riktig multitasking!! - det var milslång bättre och smidigare installation än när man traglade in en win 3.11-installation - å vad jag hatade dos och windows på den tiden....

Bakgrunden till varför jag hatade dos/widows så mycket jag gjorde då kan sammanfattas ungefär

Först ABC80/sinclair ZX80 (nej inte zx81) ZX-spectrum och ungefär då vid första jobbet stötte på CP/M och det börja kännas dator på riktigt med floppy och tom. hårddisk (de kostade > 10 papp styck för 5-10 MB storlek) - lyckades lägga vantarna på ABC1600 fullt fungerande och med zenix operativsystem (unix-lik) och hade grafisk desktop och hela kitet, superb skärm för texthantering och i porträttformat (dvs precis en A4 passade in) och enklare gråskalegrafik med dither trots att den var svartvit - men hade upplösning 768x1024 på skärmen - långt före alla andra datorer vid den tiden om man bortsåg rena CAD-datorer.

och på jobbet dags för CAD-dator för dyra pengar och MS-Dos - besvikelsen över OS:t var - ...bottelös - vilket jäkla skit-OS, sämre än CP/M till och med - för i CP/M så kunde man göra en skript som öppnade en editor, skriva i denna, stänga denna och sedan köra den nya skriptet... i MS-dos inget vettig, knöla med minneshantering och från Zenix visste jag vad man kunde göra med parallellprocessing 'pipe' etc. som hade varit _mycket_ användbart med cadningen - men i och med dos inte kunde multitaska så var det omöjligt då 'pipe' i dos innebar att allt som producerade i första programmet lagrades på disken och måste avslutas innan andra programmet kunde starta - problemet var att datamängderna var långt över en hårddisk i storlek (som vid den här tiden låg på 20 MB varav 10 MB var använda ungefär...)

Med andra ord gnisslade jag tänder i flera år över dos och windows i arbetet och försöka hantera de olika _onödiga_ begränsningarna - och det var först när linux började ploppa upp som det kändes som att det fans hopp i datorvärlden igen...

Idag är jag mycket mer relaxad eftersom även windowsvärlden har kommit ifatt och faktiskt har en hyffsad stabilitet numera och de olika OS är numera på ungefär samma nivå. - De viktiga grunderna är fixade sas.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tudz:

Om TS har betalat för 1000mbit så är det ju naturligt att han vill få ut så mycket av det som möjligt, det handlar inte om han MÅSTE ha 100% av sin lina eller inte.

TS har betalt för 100 Mbit/s UPLOAD men vill ha 1000 Mbit/s upload.