Permalänk
Medlem

Koppla ihop RJ45 uttag

Hejsan,

Ska försöka förklara så gott jag kan.

Det är så att det drogs in fiber i lägenheten, fibern drogs in till hallen där dom har uttag(se bild). "in" är där fibern kommer in och "1" måste jag koppla in för att få internet till uttaget i sovrummet och "2" används ej.

BILD: uttag

Då jag hellre vill ha routern i sovrummet än i hallen så sa dom till mig att det är bara att dra en kabel från "in" till "1". Men nu stör jag mig extremt mycket på lösa kablar (se bild). så då undrar jag om jag koppla om i dosan så att jag lägger "in" kabeln på "1" uttaget. Dvs kan man koppla 2 sladdar på ett och samma uttag (att jag både får internet ur uttag "1" i hallen samt internet ur "1" i sovrummet) eller blir det fel då?

Eller kan man lösa det på något annat sätt, för jag behöver inget uttag i hallen egentligen, det är bara i sovrummet så jag kan koppla in routern?

Hoppas jag inte var alltför otydlig så ni förstår vad jag menar.

Hälsningar

Permalänk

@oscarh93: Kan mycket väl ha missuppfattat dig nu men om du inte behöver uttaget kan du väl plocka bort det, dra kabeln vidare och dölja med doslock?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sprawler:

@oscarh93: Kan mycket väl ha missuppfattat dig nu men om du inte behöver uttaget kan du väl plocka bort det, dra kabeln vidare och dölja med doslock?

Tack för idén, det är absolut en möjlighet, men då det redan finns kabel dragit i väggen till sovrummet vill jag helst slippa dra en ny kabel. Samt om jag ska göra det så måste jag förlänga den nuvarande kabeln som sitter i hallen för att den ska kunna gå till sovrummet.

Permalänk
Medlem

Hej Reaverinc, det är inte riktigt det jag vill. Jag vill sätta två kablar på ett uttag. eller möjligtvis koppla ihop två kablar i varandra.

Kanske har kommit på en idé nu, lägger snart upp en bild

Permalänk
Inaktiv

Absolut enklast är väl om du plockar ut kontakterna i uttagen och lägger dom i väggen och kör din kabelkoppling där?

Vet inte hur det ser ut runtomkring men det var en rätt konstig avlämning av fiber

Permalänk
Medlem

Ta bort de vita fyrkantiga locken som de svarta kontakterna sitter i.
Kontakterna borde enkelt gå att lossa från de vita locken.

Koppla ihop IN med 1.

Göm allting bakom två platta fyrkantiga täcklock.
Alternativt återanvänd de lock du har idag.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

En liten varning. Ifall du börjar koppla om uttagen och skulle få problem är det stor risk att du får betala för supporten ifall en tekniker behöver åka ut till dig.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av oscarh93:

Hejsan,

Ska försöka förklara så gott jag kan.

Det är så att det drogs in fiber i lägenheten, fibern drogs in till hallen där dom har uttag(se bild). "in" är där fibern kommer in och "1" måste jag koppla in för att få internet till uttaget i sovrummet och "2" används ej.

BILD: uttag

Då jag hellre vill ha routern i sovrummet än i hallen så sa dom till mig att det är bara att dra en kabel från "in" till "1". Men nu stör jag mig extremt mycket på lösa kablar (se bild). så då undrar jag om jag koppla om i dosan så att jag lägger "in" kabeln på "1" uttaget. Dvs kan man koppla 2 sladdar på ett och samma uttag (att jag både får internet ur uttag "1" i hallen samt internet ur "1" i sovrummet) eller blir det fel då?

Eller kan man lösa det på något annat sätt, för jag behöver inget uttag i hallen egentligen, det är bara i sovrummet så jag kan koppla in routern?

Hoppas jag inte var alltför otydlig så ni förstår vad jag menar.

Hälsningar

Du vill alltså slippa patchkabeln mellan uttagen ? Elektriskt sett går det troligen att skarva inuti dosorna men då förstör du troligen installationen och du äger normalt sett inte de här delarna utan de tillhör fastighets eller nätägaren och du behöver troligen bekosta en återställning om du flyttar, det är att betrakta som en onormal skada på lägenheten.

Det enklaste är väl att lösa det via patchkabel men snyggare, tex fixa en patch som är mjukare och delvis dölja den i en kabellist men om du vill så går det ju att montera bort kontaktpanelerna och använda en skarvplint och förbinda kablarna intern i dosorna och montera täcklock i stället, görs det ordentligt så lär det fungera men fuskar du så lär du ångra dig även funktionsmässigt.
Du kan kontakta en elinstallatör som håller på med nätverk så lär de kunna lösa det för de har tillgång till de delar som behövs (och kan handla på Ahlsell) ska du ge dig på nått hemmapul så kanske https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/inst... är en utgångspunkt, men tänk på att du kan få betala återställningen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av studiox_swe:

Absolut enklast är väl om du plockar ut kontakterna i uttagen och lägger dom i väggen och kör din kabelkoppling där?

Vet inte hur det ser ut runtomkring men det var en rätt konstig avlämning av fiber

Skrivet av xfade:

Ta bort de vita fyrkantiga locken som de svarta kontakterna sitter i.
Kontakterna borde enkelt gå att lossa från de vita locken.

Koppla ihop IN med 1.

Göm allting bakom två platta fyrkantiga täcklock.
Alternativt återanvänd de lock du har idag.

Skrivet av mrqaffe:

Du vill alltså slippa patchkabeln mellan uttagen ? Elektriskt sett går det troligen att skarva inuti dosorna men då förstör du troligen installationen och du äger normalt sett inte de här delarna utan de tillhör fastighets eller nätägaren och du behöver troligen bekosta en återställning om du flyttar, det är att betrakta som en onormal skada på lägenheten.

Det enklaste är väl att lösa det via patchkabel men snyggare, tex fixa en patch som är mjukare och delvis dölja den i en kabellist men om du vill så går det ju att montera bort kontaktpanelerna och använda en skarvplint och förbinda kablarna intern i dosorna och montera täcklock i stället, görs det ordentligt så lär det fungera men fuskar du så lär du ångra dig även funktionsmässigt.
Du kan kontakta en elinstallatör som håller på med nätverk så lär de kunna lösa det för de har tillgång till de delar som behövs (och kan handla på Ahlsell) ska du ge dig på nått hemmapul så kanske https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/inst... är en utgångspunkt, men tänk på att du kan få betala återställningen.

Exakt som ni säger gjorde jag, tog ut kontakterna och dolde dom bakom den den vita luckan. Så det bör ju vara legit, jag behövde inte förstöra någonting, och jag kan flytta tillbaka dom om det behövs, men hur ofta behöver man internet i hallen?

Här kan ni se bilder om ni är intresserade.
1:a
2:a
3:e
resultat

Permalänk
Medlem

@oscarh93: Snyggt!

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk
Medlem

Man tackar!

Tack så mycket för all hjälp