Testpilot: AOC Agon AG352UCG – 35 tum och G-Sync för 9 000 kronor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Mr:

Vad tycker du hade varit en lämpligare panel än VA?
Jag själv föredrar VA framför IPS och TN såhär i väntan på OLED.

Jag väntar på OLED, jag tycker ingen av dessa tekniker duger längre.

VA-panel med Quantum dots hade kanske kunnat göra denna skärm värd 9000, men nu är det ju helt vanlig standard VA-panel i den.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothbrok:

Konstigt att det inte är någon banding i samsungs panel, eller asus panel, eller acers z301 osv.

"VA för 9k"
IPS för 9k. Lul. IPS Glow och Backlightbleedinglottery deLuxe.

"urusel betraktningsvinkel"
Asus MX34 och Samsungs C34 har långt ifrån dåliga betraktningsvinklar.

Du får ljusgenomsläpp med VA oxå, det är bakgrundsljuset som ställer till det i samtliga.
Det är lite bättre kontrast i en VA jämfört med PLS/IPS.
AOC för 9000kr är så ovärt det kan bli, vi snackar billig VA-panel i mellansegmentet. Skulle mycket hellre köpa Samsungs C34 som faktiskt har bättre bild. Men det är fortfarande störande med dålig betrakningsvinkel, du måste hela tiden titta rakt framifrån på bilden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@DavidtheDoom tack för en bra recension! Lagom längd och bra detaljnivå tycker jag (som inte är någon expert på bildskärmar).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dem8n:

Du får ljusgenomsläpp med VA oxå, det är bakgrundsljuset som ställer till det i samtliga.
Det är lite bättre kontrast i en VA jämfört med PLS/IPS.
AOC för 9000kr är så ovärt det kan bli, vi snackar billig VA-panel i mellansegmentet. Skulle mycket hellre köpa Samsungs C34 som faktiskt har bättre bild. Men det är fortfarande störande med dålig betrakningsvinkel, du måste hela tiden titta rakt framifrån på bilden.

Skickades från m.sweclockers.com

Ips glow har inget med bleeding att göra dock.
Lite bättre kontrast? En va kan visa svart medans det närmsta du kommer med en Ips är blågrå.
Quantum dot gör inte bilden bättre. Snarare översaturerar.

Du vet att Samsungs panel används även i mictoboards skärm? Fast utan qd och är helt fantastisk.

Har du tänkt sitta 45* från skärmen? Vinklarna påverkar nog ingen som spelar eller glor på film.

Samsungs skärm har förövrigt ingen kvalitetskontroll. Och freesync funkar endast i 80-100hz om man vill ha en flimmerfri upplevelse.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem

@Lothbrok: Jag utgår ifrån att du har en källa eller två till att Samsung inte har kvalitétskontroller på sina skärmar?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

nice , men med tanke på priset och VA panel vetifan

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Avstängd
Skrivet av backspace:

@Lothbrok: Jag utgår ifrån att du har en källa eller två till att Samsung inte har kvalitétskontroller på sina skärmar?

Titta på c34. Done.

Döda pixlar. Trasiga paneler. Flimmer på varenda exemplar vid freesync 48-100hz osv.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oneone:

nice , men med tanke på priset och VA panel vetifan

Låter 12k bättre för Ips då? Med extremt panel lotteri.? Där varenda exemplar har mer eller mindre blb plus glow som förstör allt som inte är dagtid i spel, film och annat.

Oled kommer ta många år till.
Priset är riktigt bra för gsync uw 3440 @100hz.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem

@Lothbrok: Vadå "done"?
Du kan väl hänvisa till en källa, eller två?
Det var ju trots allt det jag bad om, eller hur?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothbrok:

Ips glow har inget med bleeding att göra dock.
Lite bättre kontrast? En va kan visa svart medans det närmsta du kommer med en Ips är blågrå.
Quantum dot gör inte bilden bättre. Snarare översaturerar.

Du vet att Samsungs panel används även i mictoboards skärm? Fast utan qd och är helt fantastisk.

Har du tänkt sitta 45* från skärmen? Vinklarna påverkar nog ingen som spelar eller glor på film.

Samsungs skärm har förövrigt ingen kvalitetskontroll. Och freesync funkar endast i 80-100hz om man vill ha en flimmerfri upplevelse.

En VA kan inte visa svart heller. Så länge du har bakgrundsljus kan du inte få svart.
QD är bra, det är inte så att du måste ha på överdrivet av någon färg, du kan kalibrera det vet du väl?
I princip alla skärmar levereras med för ljus skärm och överdriven kontrast så det finns även eliktricitet att spara på att kalibrera skärmen. Ofta kommer man ner under halva specade förbrukningen med 120 candela.

Att Samsung inte skulle ha kvalitetskontroll är en fet lögn. Du vet mycket väl att Samsung kvalitetstestar sina produkter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

@gujukal: Kika bara på fördröjning och uppdateringfrekvens så börjar vi se skillnad.

Rekommenderar dig att titta på Tomas Ytterbergs introduktion till TV-apparater där mängder av skillnader gås igenom.
http://www.sweclockers.com/artikel/22991-sweclockers-introduk...

Jag har kikat på den, var bara en tanke hur dataskärmar kan vara så dyra i jämförelse med tv-apparater. Jag anar att dessa gaming skärmar är mer nischade och inte har en lika stor köpgrupp, vilket drar upp priserna ordentligt.

Visa signatur

Speldator: Intel i7-6700k ~ Noctua NH-U9b ~ EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ~ 16 GB Corsair LPX DDR4 ~ Gigabyte Z170X Ultra Gaming ~ 970 m.2 500 GB ~ EVO 500 GB ~ 1 TB HDD ~ Cooler Master V750 ~ Svive Luna S800 ~ Benq XL2420Z ~ Corsair K70 ~ Logitech G403 ~

Permalänk

Hur upplevdes ghosting/smearing?
Testade Samsung LS34 men den hade på tok för mycket ghosting/smearing så den lämnades tillbaka. Denna verkar intressant men det är drygt att köpa, packa upp, testa, packa ner och returnera pga en sådan självklar sak att det ska inte Ghosting på en gaming skärm. Annars får man vänta på OLED.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-7700K, 16GB
RTX3080 Aorus Master

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dem8n:

En VA kan inte visa svart heller. Så länge du har bakgrundsljus kan du inte få svart.
QD är bra, det är inte så att du måste ha på överdrivet av någon färg, du kan kalibrera det vet du väl?
I princip alla skärmar levereras med för ljus skärm och överdriven kontrast så det finns även eliktricitet att spara på att kalibrera skärmen. Ofta kommer man ner under halva specade förbrukningen med 120 candela.

Att Samsung inte skulle ha kvalitetskontroll är en fet lögn. Du vet mycket väl att Samsung kvalitetstestar sina produkter.

Skickades från m.sweclockers.com

En VA kan visa svart till skillnad från en IPS, som alltid kommer lida av distraherande BLB eller "off angle" Glow som syns även i den optimala vinkeln. Måste sitta ca 1½ meter ifrån de flesta IPS skärmar när man tittar på svart / nattligt innehåll.
Min Samsung QD TV är bäcksvart. Även mitt i natten utan lampor.

De som haft C34 och skrivit om den inkl lagt upp bilder, på bl.a. Reddit, OCN osv, så har många haft fel. Alltså har Samsung väldigt halvdassig kvalitetskontroll, vilket är ju RÄTT UPPENBART! med tanke på Purple Shifting på deras "Gaming" skärmar med Va paneler och varför C34 inte klarar av att köras i sin marknadsförda freesync range: 48-100hz.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Avstängd
Skrivet av backspace:

@Lothbrok: Vadå "done"?
Du kan väl hänvisa till en källa, eller två?
Det var ju trots allt det jag bad om, eller hur?

Googla på Samsung Purple trailing.
Samsung C24 och C27 lider av detta.

Googla på Samsung CF791 freesync flicker, så inser du att C34 skeppades halvtrasig.

Limmet som håller fast baksidan på Samsungs KS TV apparater släpper ihop med värme så baksidan börjar bukta/glappa/lossna från ramen. Rätt känt problem.

Sedan har vi ju exploderande telefoner... fast det är lite offtopic.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem

@Lothbrok: Så... nej alltså?
Du kan inte eller vill inte styrka ditt påstående?
OK. Bra, då har vi det avklarat.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothbrok:

Googla på Samsung Purple trailing.
Samsung C24 och C27 lider av detta.

Googla på Samsung CF791 freesync flicker, så inser du att C34 skeppades halvtrasig.

Limmet som håller fast baksidan på Samsungs KS TV apparater släpper ihop med värme så baksidan börjar bukta/glappa/lossna från ramen. Rätt känt problem.

Sedan har vi ju exploderande telefoner... fast det är lite offtopic.

Såklart det gnälls på forum när sakerna strular, men du har fortfarande inte lagt fram något som styrker ditt påstående. Tills det är gjort är det godtycklig information du kommer med.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dem8n:

Såklart det gnälls på forum när sakerna strular, men du har fortfarande inte lagt fram något som styrker ditt påstående. Tills det är gjort är det godtycklig information du kommer med.

Skickades från m.sweclockers.com

Behöver inte lägga fram något. Du har själv möjligheten att googla.

Länkar man något Forum så kommer man garanterat få något svar ala: "Såklart det gnälls på forum när sakerna strular" 2.0

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk

Samsung 34"

Jag äger nya 3440x1440 panelen av Samsung och jämfört med de tidigare IPS paneler som jag tidigare ägt och behövt returnera är den en fröjd att titta på.

Förstår verkligen inte varför hälften av hela sweclockers medlemskap sitter och spelar fickpingis varje gång de ser en IPS-panel men bashar allt annat. IPS för någonting annat än att titta på stillbilder är verkligen inte bra, och då har jag ägt närmare ett dussin olika paneler.

Dock instämmer jag med några tidigare talande, tyvärr har min panel åkt på lite döda pixlar. Tråkigt men så är det, får bli en retur och hoppas på bättre exemplar om någon vecka eller två

Visa signatur

[i7 7700K] [RTX 2080] [Corsair CX 1000W] [ASUS MARK II] [16GB DDR4] [Samsung EVO 850 500GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Musketör:

Jag äger nya 3440x1440 panelen av Samsung och jämfört med de tidigare IPS paneler som jag tidigare ägt och behövt returnera är den en fröjd att titta på.

Förstår verkligen inte varför hälften av hela sweclockers medlemskap sitter och spelar fickpingis varje gång de ser en IPS-panel men bashar allt annat. IPS för någonting annat än att titta på stillbilder är verkligen inte bra, och då har jag ägt närmare ett dussin olika paneler.

Dock instämmer jag med några tidigare talande, tyvärr har min panel åkt på lite döda pixlar. Tråkigt men så är det, får bli en retur och hoppas på bättre exemplar om någon vecka eller två

De olika panelerna är till för olika saker, PLS/IPS är bra för fotografer, sen finns det ett fåtal proffsskärmar som är svindyra som fixar att spelas på oxå utan eftersläpningar men det är inget gemene man köper.

VA är bra som allroundskärm, spela, titta på film, enklare redigeringar, då även billigare paneler klarar av att visa snabba bilder hyfsat bra. Det finns undantag även här, en del proffsskärmar använder VA.

TN är bra om du enbart ska spela FPS på högsta nivå där minsta lilla lag kan vara avgörande skillnaden mellan dig och andra proffs.
Dessvärre har TN urusla färger och betrakningsvinklar.

Så vad man än väljer får man med sig en drös nackdelar, förhoppningsvis kan vi få OLED-skärmar snart. Den enda nackdelen med OLED är att de inte är lika ljusstarka som en bakgrundsbelyst panel.

Vill man ha det bästa är det EIZO man bör kika på, de har de mest rigorösa testerna av varje panel vad jag vet. Jag har ägt ett antal EIZO-paneler, har aldrig råkat få en med döda pixlar hittils. Har även ägt Samsungskärmar men då i 9-serien, inte heller där har jag fått någon med döda pixlar. Jag representerar dock inte den vanliga användaren som sagt då jag satsar på riktig kvalitet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

De olika panelerna är till för olika saker, PLS/IPS är bra för fotografer, sen finns det ett fåtal proffsskärmar som är svindyra som fixar att spelas på oxå utan eftersläpningar men det är inget gemene man köper.

VA är bra som allroundskärm, spela, titta på film, enklare redigeringar, då även billigare paneler klarar av att visa snabba bilder hyfsat bra. Det finns undantag även här, en del proffsskärmar använder VA.

TN är bra om du enbart ska spela FPS på högsta nivå där minsta lilla lag kan vara avgörande skillnaden mellan dig och andra proffs.
Dessvärre har TN urusla färger och betrakningsvinklar.

Så vad man än väljer får man med sig en drös nackdelar, förhoppningsvis kan vi få OLED-skärmar snart. Den enda nackdelen med OLED är att de inte är lika ljusstarka som en bakgrundsbelyst panel.

Vill man ha det bästa är det EIZO man bör kika på, de har de mest rigorösa testerna av varje panel vad jag vet. Jag har ägt ett antal EIZO-paneler, har aldrig råkat få en med döda pixlar hittils. Har även ägt Samsungskärmar men då i 9-serien, inte heller där har jag fått någon med döda pixlar. Jag representerar dock inte den vanliga användaren som sagt då jag satsar på riktig kvalitet.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag blir lite konfunderad här, till en början fullständigt pissade du på VA-paneler och meddelade att det var Satans värsta vapen mot mänskligheten, och nu ger du plötsligt en mer nyanserad bild och uppgraderar VA till "bra allroundskärm". Återfinns till och med i proffsskärmar.

Man kan växa mycket som människa på en vecka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broder Truck:

Jag blir lite konfunderad här, till en början fullständigt pissade du på VA-paneler och meddelade att det var Satans värsta vapen mot mänskligheten, och nu ger du plötsligt en mer nyanserad bild och uppgraderar VA till "bra allroundskärm". Återfinns till och med i proffsskärmar.

Man kan växa mycket som människa på en vecka.

Jag pissar på VA-panelen AOC använder i denna skärmen, den är långt ifrån bra.
VA kan vara bra men då krävs filter som dyrare skärmar har, samma sak med IPS, de allra flesta är riktigt dåliga, men det är som alltid, köper man budgetmärken kan man inte räkna med att få något som är behagligt att sitta vid några längre stunder.

Som sagt så väntar jag ivrigt på OLED för jag tycker de andra teknikerna är skräp i jämförelse.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om vi tar diskussionen om den ultimata paneltypen i en annan tråd, har någon hittat spår av någon riktig test av denna skärm ute på webben?

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad (§1.6)*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Jag pissar på VA-panelen AOC använder i denna skärmen, den är långt ifrån bra.
VA kan vara bra men då krävs filter som dyrare skärmar har, samma sak med IPS, de allra flesta är riktigt dåliga, men det är som alltid, köper man budgetmärken kan man inte räkna med att få något som är behagligt att sitta vid några längre stunder.

Som sagt så väntar jag ivrigt på OLED för jag tycker de andra teknikerna är skräp i jämförelse.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur vet du att panelen AOC använder i den skärmen är dålig?

Permalänk
Medlem

I stort sett samma panel som i kommande Omen X35, fast mindre kurva och kontrast.
Jag slog till iaf och beställde en.
Går från en QNIX2710 @96Hz idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cabante:

I stort sett samma panel som i kommande Omen X35, fast mindre kurva och kontrast.
Jag slog till iaf och beställde en.
Går från en QNIX2710 @96Hz idag.

Yepp, har också en på order (från Inet). Lustigt att det bara är Inet som har den av de svenska företagen.

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.