Permalänk
Medlem

Stora router problem

Tjena! Har ett riktigt konstig problem! Har alltid varit så att jag har tappat connection helt ungefär 10 sekunder/varannan timme. Men efter att jag bytte plats på routern från mitt rum där nere i ungefär 1 h så flyttade jag tillbaks den till mitt rum. Efter det har jag laggat riktigt ofta, cirka 20 sekunder var 5:e minut, har även startat om riktigt många gånger, bytt alla sladdar etc. Men, det blir ännu värre på rocket league, då dcar jag ca 3 ggr per match (5 min)
Innan jag flyttade på routern så var problemet att jag hade sladd 1 mellan routern och switchen, och sladd 2 mellan switchen och datorn.
Alltså såhär (Router-1-Switch-2-Dator) då laggade jag väldigt ofta me denna kombination. Men när ja bytte kombination till
(Router-2-Switch-1-Dator) så laggade ja väldigt sällan,ungefär 10 sekunder/varannan timme. Men nu funkar ingen av dessa kombinationer bra, laggar lika mycket oavsett. Förlåt att texten är så klumbig men har försökt att beskriva de så bra som de går :P. Tacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem

Med Router-1 och 2 menar du port 1 och 2 i routern? Gäller det alla enheter med både sladd och wifi? Vad är det för router? Min gissning är att du har väldigt dåliga förutsättningar för wifi (störningar etc) eller så är den trasig.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Med Router-1 och 2 menar du port 1 och 2 i routern? Gäller det alla enheter med både sladd och wifi? Vad är det för router? Min gissning är att du har väldigt dåliga förutsättningar för wifi (störningar etc) eller så är den trasig.

1-och 2 menas med internetkabel! Har testat med andra men de funkar inte heller. Har en EnGenius ESR600 (tror jag) som jag fick när jag flyttade in.

Permalänk
Medlem

Ah okej. Olika kablar med andra ord. Hade det varit kabeln så hade det funkat eller inte funkat Prova gärna att installera wifi-analyzer på mobilen/paddan och se hur det ser ut. När du laggar i spelen kan du se pingen då om den stiger eller om det är packetloss? HUr är det med wifi-enheter?

Du har just nu kopplat router->switch->pc?
Såg att du hade 10.0.0.1 som routerip. Det du kan göra är att prova pinga den när det går segt samt när det slutar fungera. Använd -t för att pinga tills du avbryter (CTRL+C) alltså ping 10.0.0.1 -t

Kolla också om du hittar någon nyare firmware: http://www.engeniusnetworks.com/product/product.php?c=11&s=26...

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Ah okej. Olika kablar med andra ord. Hade det varit kabeln så hade det funkat eller inte funkat Prova gärna att installera wifi-analyzer på mobilen/paddan och se hur det ser ut. När du laggar i spelen kan du se pingen då om den stiger eller om det är packetloss? HUr är det med wifi-enheter?

Du har just nu kopplat router->switch->pc?
Såg att du hade 10.0.0.1 som routerip. Det du kan göra är att prova pinga den när det går segt samt när det slutar fungera. Använd -t för att pinga tills du avbryter (CTRL+C) alltså ping 10.0.0.1 -t

Kolla också om du hittar någon nyare firmware: http://www.engeniusnetworks.com/product/product.php?c=11&s=26...

Packet loss är det eftersomn pingen inte ändras och jag tappar anslutning helt under några sekunder! Och jag har hittat en ny firmware men det funkar inte att uppgradera till den pga det står "Check your network" när jag försöker uppgradera via "Routerns sida" eller hur man nu säger de.

Ska testa att pinga, tack för tipset!

Förresten, det laggar olika beroende på vad jag gör, spelar jag FIFA kan jag intr göra något, lirar jag lol så händer det sällan, lirar jag tex cs så tappar jag anslutning 15 sekunder varje runda...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReNmiL:

Packet loss är det eftersomn pingen inte ändras och jag tappar anslutning helt under några sekunder! Och jag har hittat en ny firmware men det funkar inte att uppgradera till den pga det står "Check your network" när jag försöker uppgradera via "Routerns sida" eller hur man nu säger de.

Ska testa att pinga, tack för tipset!

Förresten, det laggar olika beroende på vad jag gör, spelar jag FIFA kan jag intr göra något, lirar jag lol så händer det sällan, lirar jag tex cs så tappar jag anslutning 15 sekunder varje runda...

Skickades från m.sweclockers.com

Om du inte kan uppgradera så låter det som att det är något fel på routern? Eller att du har några problem med inställningar i den. Provat att göra en reset av den? Om inte, så gör det, och prova att uppgradera den det första du gör. Funkar det inte att uppgradera och du har 100% koll på att det är rätt rev av firmwaren så låter det inte som den är helt 100. Med rev menar jag att det kan skilja på olika enheter fast det är samma modell. Du kan ju även kolla med din ISP om de kan se något konstigt hos sig, just in case. Om du har tillgång till en annan router så prova gärna.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Testa med en vettig router?

Kollat nätverksdrivrutinerna på datorn?

Försök måla upp en så vettigt förklarande bild som möjligt på hur allt är kopplat och vilka modeller på enheter samt ip adresser.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem

Har testat att reseta både routern och "basboxen" som är där fiberkabeln går in från väggen, där jag sedan kör nätverkssladd från basboxen till routern som sedan ger wi-fi till hushållet och nätverk till min dator via en nätverkssladd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Så det ser ut som såhär.

Mediaconverter (Basbox kallar du det?) Kan du verkligen factory reseta denna?
|
Router -- Wifi -- trådlösa klienter
|
Switch
|
Trådade klienter

Det du har testat är factory resets på router samt att sätta din trådade klient rakt in i routern istället för switchen.

Du har länkat modell på router, skulle vilja ha modell på switch och "basbox" med

Switchen är något så när utesluten om samma problem upstår när datorn är inkopplad i både router och switch.

Router och dator är vad som återstår att testa. Har du en annan dator som du kan testa med och se om samma problem uppstår? I sådana fall skulle jag förmodligen kreditera det till ett router problem. Om inte så är det ditt nätverkskort osm är vajsing.

Om problem kvarstår efter utbyte av router så är det eskalera till ISP, deras CPE lär i sådana fall vara trasig.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-ryttge:

Så det ser ut som såhär.

Mediaconverter (Basbox kallar du det?) Kan du verkligen factory reseta denna?
|
Router -- Wifi -- trådlösa klienter
|
Switch
|
Trådade klienter

Det du har testat är factory resets på router samt att sätta din trådade klient rakt in i routern istället för switchen.

Du har länkat modell på router, skulle vilja ha modell på switch och "basbox" med

Switchen är något så när utesluten om samma problem upstår när datorn är inkopplad i både router och switch.

Router och dator är vad som återstår att testa. Har du en annan dator som du kan testa med och se om samma problem uppstår? I sådana fall skulle jag förmodligen kreditera det till ett router problem. Om inte så är det ditt nätverkskort osm är vajsing.

Om problem kvarstår efter utbyte av router så är det eskalera till ISP, deras CPE lär i sådana fall vara trasig.

Har ingen switch, vet inte riktigt varför jag kallade switchen för router. Det är i de stegen du skrev förutom switchen, och hela huset tappar anslutning till nätverket oavsett wi-fi eller trådat. Modellen på "basboxen" är CBN CV6181E

Permalänk
Medlem

Koppla en dator direkt till fiberkonvertern och se hur det fungerar. Då kan Du avgöra om det är routern som är problemet.

Permalänk
Avstängd

Din router är att likställa med en plastbit fylld med skit, det är ditt problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReNmiL:

Har ingen switch, vet inte riktigt varför jag kallade switchen för router. Det är i de stegen du skrev förutom switchen, och hela huset tappar anslutning till nätverket oavsett wi-fi eller trådat. Modellen på "basboxen" är CBN CV6181E

Din "Basbox" är ett modem, vars jobb är att konvertera analog signal till digital. Från telenätet till nätverk.

Har du fiber så kan du helt enkelt kasta denna, den behövs enbart om du har ADSL/VDSL.

Din router är som tidigare nämnt inte den hetaste modellen.

Problemet här är att du förmodligen har 3 felkällor. Jag gissar att du har ett ADSL in i huset, du har ett kasst modem och en kass router.

ADSL är allmänt "kasst" med dagens standarder. Du får helt enkelt köpa dig en ny router, ett nytt modem (om det krävs dvs) och om problemet inte är åtgärdat så kontakta ISP.

Detta är den uteslutningmetod jag skulle använt.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem

@mini-ryttge:

Tyvärr verkar jag behöva basboxen för att det är den enda routern jag har som har uttag för "fiber-sladden", som går från vägen till basboxen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stigw:

Koppla en dator direkt till fiberkonvertern och se hur det fungerar. Då kan Du avgöra om det är routern som är problemet.

Det fungerade inte alls då

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReNmiL:

@mini-ryttge:

Tyvärr verkar jag behöva basboxen för att det är den enda routern jag har som har uttag för "fiber-sladden", som går från vägen till basboxen.

Hur ser "fiber sladden" ut?

Ta en bild.

Jag gissar att "fiber sladden" är antingen en vanlig RJ11 ochj du har ADSL

Eller så är det en coax f-connector

Båda två är kopparkabel och inte fiber. ComHem har under tiden kallat coax fibercoax då det är en del av deras hybrid fibre-coaxial nätverk AKA "HFC", det är inte fiber för det.

Modemet är i vilket fall som helst tillhandahållen av lägsta budgivaren och är inte vidare stabilt, likaså är routern.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-ryttge:

Hur ser "fiber sladden" ut?

Ta en bild.

Jag gissar att "fiber sladden" är antingen en vanlig RJ11 ochj du har ADSL

https://images-eu.ssl-images-amazon.com/images/I/414iTfM4RTL.jpg

Eller så är det en coax f-connector

http://aerialsandtv.com/_wp_generated/wp4e4889d8_01_1a.jpg

Båda två är kopparkabel och inte fiber. ComHem har under tiden kallat coax fibercoax då det är en del av deras hybrid fibre-coaxial nätverk AKA "HFC", det är inte fiber för det.

Modemet är i vilket fall som helst tillhandahållen av lägsta budgivaren och är inte vidare stabilt, likaså är routern.

Det är den male f connector.. Så vi har alltså inte fiber?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReNmiL:

Det är den male f connector.. Så vi har alltså inte fiber?

Nej. Fiber är slang för fiberoptisk kabel, en kabel som det går ljusimpulser igenom. I lägenhetshus så går fiberoptiska kablar in som upplänk på switchar som sedan distribuerar ut nätverk via vanlig ethernetkabel upp i lägenheterna. I hus så får man en fiberkabel in och sedan en sk "mediakonverter" som konverterar den optiska signalen till digital och ger ut den via ethernetkabel (har rj45 kontakter på konvertern)

I ett SK HFC nätverk så går det fiberkablar till noder som sedan delar ut nätverk via coaxial till närliggande bygnader. Nätverket är i "backend" fiber men biten mellan noden och ert hus är coaxial.

För att jag skulle räkna det som riktig "fiber"(order som används som vardagsslang) behöver det vara fiber hela vägen till byggnaden och sedan ethernetkablar. Den enda konverteringen som görs då är mellan fiber och ethernet.

I ett HFC nätverk konverteras signalen mellan fiberoptisk till coax sedan till ethernet, därav krävs ett modem.

Det kallas Hybrid Fiber-Coax men marknasförs som FiberCoax eller fiber då fiber är ett väldigt positivt laddat ord i bredbandssammanhang.
Det är bättre en ADSL/VDSL men inte lika bra som ett nätverk som är fiberoptiskt hela vägen fram till byggnaden.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-ryttge:

Nej. Fiber är slang för fiberoptisk kabel, en kabel som det går ljusimpulser igenom. I lägenhetshus så går fiberoptiska kablar in som upplänk på switchar som sedan distribuerar ut nätverk via vanlig ethernetkabel upp i lägenheterna. I hus så får man en fiberkabel in och sedan en sk "mediakonverter" som konverterar den optiska signalen till digital och ger ut den via ethernetkabel (har rj45 kontakter på konvertern)

I ett SK HFC nätverk så går det fiberkablar till noder som sedan delar ut nätverk via coaxial till närliggande bygnader. Nätverket är i "backend" fiber men biten mellan noden och ert hus är coaxial.

För att jag skulle räkna det som riktig "fiber"(order som används som vardagsslang) behöver det vara fiber hela vägen till byggnaden och sedan ethernetkablar. Den enda konverteringen som görs då är mellan fiber och ethernet.

I ett HFC nätverk konverteras signalen mellan fiberoptisk till coax sedan till ethernet, därav krävs ett modem.

Det kallas Hybrid Fiber-Coax men marknasförs som FiberCoax eller fiber då fiber är ett väldigt positivt laddat ord i bredbandssammanhang.
Det är bättre en ADSL/VDSL men inte lika bra som ett nätverk som är fiberoptiskt hela vägen fram till byggnaden.

Så jag har alltså levt snart 2 år med denna lögn :(? Ugghh vilken besvikelse... Aja, vidare till mitt problem från början, finns det något sätt jag kan fixa det på?