Permalänk
Medlem

Monore - By August

Hej på er Sweclockers! Det är på tiden att påbörja ett nytt projekt, denna gången vid namnet Monore
Bygget kommer att baseras på ett Jonsbo UMX3 chassi, då jag vill att helheten av byggen ska vara stilren och simpel.
Jag vill börja med ett stort tack till alla mina sponsorer!
Ocaholic
Seasonic
Jonsbo
Gigabyte
Noctua

Komponenter:
MOBO: Gigabyte Z170M-D3H
CPU: Intel i7 6700k
GPU: GTX 980 Ti
RAM:  Kingston 4x4GB DDR4
SSD: TBA
PSU: Seasonic Snow Silent 1050W
CASE: Jonsbo UMX3
FANS: Noctua
COOLING: Bitspower & Watercool

Projektet
Detta projekt kommer att byggas upp med många olika modifikation, dock kan jag inte rada upp alla för er just nu då många av idéerna i ett projekt kommer fram medans bygget är under konstruktion.
Datorn kommer att agera som min huvuddator för redigering, så en hög standard på hårdvaran är givet, tillsammans med hårdvaran listad ovan så ska även hela bygget vattenkylas.
botten av chassit kommer att kapas ur och byggas om för att husera en 240mm radiator, tillsammans med en ventilerad kåpa över radiator-assemblyn för inte kompromissa på den stilrena looken.
PSUn's orientation kommer förmodligen att ändras då det kan komma upp en del problem med nuvarande positionen.
Nätaggregatet kommer att lackas svart för att ersätta det vita skalet.
Det kommer vara ett gäng olika paneler och småbitar för att runda av stuket på bygget för att återigen hålla det så stilrent som möjligt.
Färgtemat denna gång kommer vara något mer intressant, jag bestämde mig för att köra med Noctua's beige färg som kontrast genom hela bygget, tillsammans med en svart utsida. Detta kommer att visas genom små detaljer på olika komponenter, men även med hjälp av sleeving och självklart Noctua fläktarna, deras bruna blad kommer dock att lackeras blank svarta för att ge en lite unik look.

Det var allt för denna inledning, här har vi ett gäng med bilder åt er!

Nästa vecka kommer det komma upp lite fler bilder på bland annat chassit för att visa upp hur allt ser ut, men är turen med så kommer det även in lite nya komponenter!

Permalänk
Entusiast

Följer som lovat

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Följer som lovat

Skickades från m.sweclockers.com

Kul att höra!

Permalänk
Medlem

Följer :*

Permalänk
Medlem
Skrivet av TappyOne:

Följer :*

Tack

Permalänk
Proffsmoddare

Mmh, vackert

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Medlem
Skrivet av timpelay:

Mmh, vackert

Tack!

Permalänk
Medlem

Update

Update!
Nu är jag tillbaks med en till uppdatering! Väntar fortfarande på dvs prylar bland annat från Gigabyte. Men dom bör komma till nästa vecka.
Jag har nu haft tid att bekanta mig med chassit och har redan stött på lite småproblem. Bland annat så är PSUn längre än vad som är lämpligt för chassit, vilket gör att den kolliderar lite med front IOn. så självklart kommer front IOn få sig en liten makeover, utöver det så går allt som planerat.

Det finns fortfarande en del pop-nitar som jag måste borra ut innan jag kan ta bort botton sektionen, men det bör inte ta någon längre tid. PSUn och alla fläktar är provmonterade och jag måste säga. Jag älskar stuket! Om man bortser från dom bruna fläktbladen och den vita PSUn. Då båda fläktbladen och nätaggregatet ska bli lackerat med en antingen matt svart finish eller högblank svart.

Jag är lite sugen på att bygga om fläktgallren/filtrena som är inkluderat med chassit. Det ni ser på toppen och baksidan av chassit. Tanken är att antingen ha stilrena borstade aluminium galler eller göra något honeycomb mönster som kommer att passa in tillsammans med gallret på PSUn.

Här har vi ett gäng bilder!

Det var allt för denna update, vi syns nästa vecka!

Tack för att ni följer

Permalänk

Följer Verkar som ett väldigt intressant bygge

Visa signatur

CPU: Intel I7 6700k, CPU Kylare: Corsair H100i V2 w/ 2 SP120 Quiet PWM, MOBO: Asus Z170 Pro, RAM: Crucial Ballistix Sport DDR4 16gb White, GPU: EVGA Geforce GTX 1070 FTW, PSU: Corsair RM650X, CASE: Fractal Design Define S

Permalänk
Administrativ avgift

@August L: Fin uppdatering, väntar nu bara på att se temps på WKnen osv

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av BeazT_Bonez:

Följer Verkar som ett väldigt intressant bygge

Kul att höra, tack!

Skrivet av andra94:

@August L: Fin uppdatering, väntar nu bara på att se temps på WKnen osv

Det ser jag också fram emot tack!

Permalänk
Medlem

Update

Hej på er! Nu har det kommit hem mer prylar, bland annat en hög med intressant hårdvara samt vattenkylning. Så jag passade på att ta lite bilder innan jag började bygga.
Jag valde att köra med ett Nvidia GTX 980 Ti i det här bygget, kombinerat med ett riktigt fint vattenblock från Watercool. Jag tror att det kommer passa bygget perfekt med dess råa och något industriella stuk. Det blev även ett set med 4x4GB HyperX Predator RAM på 2800MHz, tillsammans med nya heatsinks och ett vattenblock från Bitspower.
Som ni kanske har märkt på alla fittings så kommer jag köra med akryl/PETG i detta bygge. Jag har inte bestämt mig exakt hur all vattenkylning ska se ut än men det kommer att komma fram i ett senare stadiet av bygget.

Det var allt för denna update, nästa kommer att täcka modifikationer på fläktarna och lite ny hårdvara.

Ses nästa vecka!

Permalänk
Medlem

Nice! Jag har samma gpu och block liggandes här, ska monteras i mitt in win s-frame när jag bygger loop. Kör ett Jonsbo U3 för htpc/lanmaskinen, fantastiskt stilrena chassin och byggkvaliteten överträffar priset i mitt tycke.

Visa signatur

Mainrigg: InWin S-Frame - MSI Z170a Gaming M7 - i7 6700k@4,6GHz 1,29V - EVGA GTX 1080ti Black Edition - 4x8GB Corsair Vengeance Red LED 3200MHz - Corsair RM1000 - Intel 530 3x240GB 1x480GB - AOC Agon AG352UCG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garvey:

Nice! Jag har samma gpu och block liggandes här, ska monteras i mitt in win s-frame när jag bygger loop. Kör ett Jonsbo U3 för htpc/lanmaskinen, fantastiskt stilrena chassin och byggkvaliteten överträffar priset i mitt tycke.

Så grymt fint! Jonsbo är riktigt härliga, en av favorittillverkarna helt klart. Tråkigt att dom är så svår att få tag på dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av August L:

Så grymt fint! Jonsbo är riktigt härliga, en av favorittillverkarna helt klart. Tråkigt att dom är så svår att få tag på dock.

Japp, har sett att vissa modeller är otillgängliga. Köpte mitt från coolerkit, dom har dock inte alla modeller utan bara 3-4st. Dom är enda återförsäljaren i sverige vad jag vet... Här är coolteks lista på återförsäljare i europa: http://www.cooltek.de/en/custom/index/sCustom/51

Visa signatur

Mainrigg: InWin S-Frame - MSI Z170a Gaming M7 - i7 6700k@4,6GHz 1,29V - EVGA GTX 1080ti Black Edition - 4x8GB Corsair Vengeance Red LED 3200MHz - Corsair RM1000 - Intel 530 3x240GB 1x480GB - AOC Agon AG352UCG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garvey:

Japp, har sett att vissa modeller är otillgängliga. Köpte mitt från coolerkit, dom har dock inte alla modeller utan bara 3-4st. Dom är enda återförsäljaren i sverige vad jag vet... Här är coolteks lista på återförsäljare i europa: http://www.cooltek.de/en/custom/index/sCustom/51

Finns en butik i tyskland som har dom flesta Jonsbo valde att sponsra det här bygget så dom skickade det direkt från https://www.pc-cooling.de/

Permalänk
Medlem
Skrivet av August L:

Finns en butik i tyskland som har dom flesta Jonsbo valde att sponsra det här bygget så dom skickade det direkt från https://www.pc-cooling.de/

Grymt! Jag får börja göra byggloggar på mina builds så kanske nån får upp ögonen och skickar godis till mig med ^^

Visa signatur

Mainrigg: InWin S-Frame - MSI Z170a Gaming M7 - i7 6700k@4,6GHz 1,29V - EVGA GTX 1080ti Black Edition - 4x8GB Corsair Vengeance Red LED 3200MHz - Corsair RM1000 - Intel 530 3x240GB 1x480GB - AOC Agon AG352UCG

Permalänk
Entusiast

Stiligt! Watercools block är faktiskt riktigt snygga!
Är alla fittings bp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Stiligt! Watercools block är faktiskt riktigt snygga!
Är alla fittings bp?

Tack! Yes, alla fittings kommer att vara BP

Permalänk
Administrativ avgift

@August L: QUALITY SO MUCH QUALITY NSFW plz

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Följer

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

@August L: QUALITY SO MUCH QUALITY NSFW plz

Haha, tack

Skrivet av Marticus:

Kul att höra

Permalänk
Medlem

Update!

Tjenare! Inatt bär det av till Dreamhack så jag tänkte dra ut en uppdatering innan, så ni har något att läsa under dom kommande dagarna
Jag har haft det här moderkortet ett tag nu, men har velat visa det i sin egna update.
Det är nämligen ett Z170M-D3H moderkort från Gigabyte. Jag har inte bestämt mig om jag kommer att modifiera moderkortet än, det enda som sitter i åtanke är att göra en stilig IO-Cover för att göra moderkortet lite mer fylligt och stilrent.
Vad tycker ni?

Här har ni bilder!

Permalänk
Medlem

Update

Hej! Det var ett tag sedan nu, jag har varit upptagen med att planera om projektet då jag ska göra lite små ändringar. Tyvärr kommer bygget inte längre att ha ett svart/beige tema. Istället har jag valt att byta ut dom existerande Noctua NF-F fläktarna mot nya svarta Noctua IPPC fläktar. Bygget kommer då istället att vara mestadels svart med några bruna accenter, dessa kommer vara fläktmonteringen, sleeving och möjligtvis någon annan komponent.

Jag har även valt att köra nickelplätterade kopparrör i bygget för att verkligen ge det en stilren och elegant finish. Tyvärr har jag inte fått hem ny hårdvara än, men det kommer att komma hem snart.

Seasonic Snow Silent PSUn kommer även att bytas ut mot en mindre enhet från Seasonic, Då det uppstod en del passningsproblem.
Såhär ser bygget ut hittills!

Permalänk
Medlem

Update

Hej allihopa! God jul på er, jag tänkte passa på nu under juldagen att slänga upp lite bilder på nya CPU blocket, tyvärr har jag ej fått mycket gjort då jag har varit upptagen med att spendera tid med familjen. Men arbetet sätter igång igen efter nyår!
Jag kan tyvärr inte testmontera CPU blocket än då jag inte har fått hem processorn till bygget än, men den bör komma om en vecka eller två. Förhoppningsvis tillsammans med lite mer hårdvara i form av lagring och vattenkylning!

Här kommer bilder.

Permalänk
Medlem

Update

Hej allihop! Ursäkta för fördröjningen med byggloggen, jag har inte kunnat få tag på en CPU förens nu, vilket har satt ett litet stopp i byggandet. Så fort jag får dom nya fläktarna, samt radiator och lite fler prylar kommer jag kunna påbörja modifikationerna som chassit ska få. Då jag behöver exakta mått för att påbörja processen
Dom prylarna bör komma under nästa vecka, men tills dess får ni nöja er med lite bilder på bygget i det nuvarande skede.

Tack till alla som följer!

Permalänk
Medlem

Update!

Update dags! Har äntligen kommit fram till modding-stegen i bygget, och med det åkte snabbt dremeln o vinkelslipen in i chassit. Huvudpunkterna som ska göras är att chassit ska konverteras till en Reversed-ATX konfiguration. Detta betyder att jag är tvungen att kapa isär hela utsidan av chassit för att senare göra nya plåtar. Jag har dessvärre inte haft tid att finarbete kapningarna än, men det kommer så småningom när dom nya panelerna ska göras. Det kommer att göras en helt ny Top-panel till chassit som ska husera en 2x120mm fläktar, jag har gjort en prototyp på denna plåt för att se passformen, men det kommer att göras en mer utförlig och väldetaljerat top-panel senare.

Jag var tvungen att vrida hela chassit 90 grader vilket ledde till att fronten av chassit nu kommer vara botten, vilket kommer bli mer tydligt när jag har monterat lite finare fötter på chassit. För att kunna köra en reversed ATX konfiguration så har jag tagit bort IO-panelen och monterat om den på andra sidan chassit.

På en annan punkt så har dom nya fläktarna kommit! Istället för att använda mig av Noctuas original-färgtema har jag valt att köra med deras helsvarta IPPC Fläktar. Jag måste säga att kvalitékänslan i dom här fläktarna är enorm, redan från förpackningen känns det verkligen som en "premium" komponent.

Här kommer en del bilder!
Ny update näste vecka.

Chassit isärplockat.

Det var allt för denna update! Tack för att ni följer

Permalänk
Proffsmoddare

Fina färger och trevliga grejer. Förväntningarna är höga!

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Medlem
Skrivet av timpelay:

Fina färger och trevliga grejer. Förväntningarna är höga!

Tack Tror att fläktarna kommer smälta in riktigt bra sen med några bruna accenter i sleevingen.
Jag ska göra mitt bästa!

Permalänk
Medlem

Update

Jag är tillbaks med mer hårdvara! Nu har jag all hårdvara jag behöver för att avsluta projektet, vilket betyuder att det förhoppningsvis kommer gå lite snabbare nu. Det enda som återstår är fabrikationen på chassit samt vattenkylningen, vilket ska bli väldigt roligt!
Det som är nytt den här veckan är bland annat ett nytt nätagg från SEASONIC, nämligen deras Platinum Prime 750W, detta ska ersätta Seasonic Snow Silent 1050W agget då det kändes för överflödigt för bygget. Ett stort tack till dom.
Dessutom har vi även lite mer vattenkylning, bland annat en ny pumptop/pumpcase samt en riktigt fräsch radiator från HWLABS.

I dagsläget har jag planer på att göra en laserskuren plåt till toppen för att verkligen ge bygget en extra touch, en omlackeringen går även runt i tankarna men det håller jag hemltigt än så länge

Tack för att ni följer!
Här kommer bilder.