Permalänk
Medlem

Använda en till router eller modem?

Tjenare, jag undrar lite saker. Har comhem 100/10 nu med en Com Hem WiFi Hub C1 som modem och hade förut en Compal CH7486e och undrar om jag kan sätta den gamla (Compal CH7486e) i mitt rum och fortfarande ha samma wifi för jag har ett sånt uttag

? Jag har också en homeplug https://www.komplett.se/product/864443/datorutrustning/natver... . Kan man koppla mitt gamla modem i det?
Tacksam för alla svar. Förklara noga för jag är inte så bra på routrar eller modem osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lennoz:

Tjenare, jag undrar lite saker. Har comhem 100/10 nu med en Com Hem WiFi Hub C1 som modem och hade förut en Compal CH7486e och undrar om jag kan sätta den gamla (Compal CH7486e) i mitt rum och fortfarande ha samma wifi för jag har ett sånt uttag https://www.byggahus.se/forum/attachment.php?attachmentid=7945&d=1176973628? Jag har också en homeplug https://www.komplett.se/product/864443/datorutrustning/natver... . Kan man koppla mitt gamla modem i det?
Tacksam för alla svar. Förklara noga för jag är inte så bra på routrar eller modem osv.

Gamle = Compal CH7486e
Nya = WiFi Hub C1

Om din gamla router klarar AP läge, vilket det mest troligen gör. Så skulle jag ha antingen dragit en kabel från din nya router till den gamla (kopplas in i LAN på gamla router, ger samma LAN, och du måste inaktivera dhcpn på den. Om du kopplar via WAN så blir det NAT å NAT = inte optimalt och det blir 2 olika LANs). Om det är för långt att dra kabel så prova homepluggsen. Prova gärna mer än 1 uttag, det kan hända att det fungerar bättre om du bara flyttar ena homepluggen till ett annat uttag.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Gamle = Compal CH7486e
Nya = WiFi Hub C1

Om din gamla router klarar AP läge, vilket det mest troligen gör. Så skulle jag ha antingen dragit en kabel från din nya router till den gamla (kopplas in i LAN på gamla router, ger samma LAN, och du måste inaktivera dhcpn på den. Om du kopplar via WAN så blir det NAT å NAT = inte optimalt och det blir 2 olika LANs). Om det är för långt att dra kabel så prova homepluggsen. Prova gärna mer än 1 uttag, det kan hända att det fungerar bättre om du bara flyttar ena homepluggen till ett annat uttag.

Tack för svaret! Hur inaktiverar jag dhcpn?

Permalänk
Rekordmedlem

Om du menar att du vill ansluta 2 modem till kabeltvnätet så kommer det inte att fungera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om du menar att du vill ansluta 2 modem till kabeltvnätet så kommer det inte att fungera.

Ja det var ena frågan den andra vad om jag kan kan ansluta den till min homplug dvs ethernet kabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lennoz:

Tack för svaret! Hur inaktiverar jag dhcpn?

Du kopplar in den till en dator och loggar in på den. Jag kan inte guit i den router du har. Men någonstans ska det finns en flik/meny som borde heta LAN, ev dhcp. Den ska du inaktivera. Orsaken är att det krockar annars. Dvs din nya och gamla delar ut ipn till enheter. Men det e bara ena som har internet. Det gör också att enheten fungerar som en switch.

Skrivet av Lennoz:

Ja det var ena frågan den andra vad om jag kan kan ansluta den till min homplug dvs ethernet kabel.

Ja det kan du, som jag mämnde ovan. Så är det ett alternativ än att dra en kabel från din nya router. Förtydligande: du drar en kabel från nya router till en homeplugg. Sedan stoppar du in den andra homepluggen där du vill ha din andra AP (router). Och drar en sladd därifrån till din AP (router). Med andra ord så använder du homepluggsen för att förlänga ditt befintliga nätverk.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Du kopplar in den till en dator och loggar in på den. Jag kan inte guit i den router du har. Men någonstans ska det finns en flik/meny som borde heta LAN, ev dhcp. Den ska du inaktivera. Orsaken är att det krockar annars. Dvs din nya och gamla delar ut ipn till enheter. Men det e bara ena som har internet. Det gör också att enheten fungerar som en switch.

Ja det kan du, som jag mämnde ovan. Så är det ett alternativ än att dra en kabel från din nya router. Förtydligande: du drar en kabel från nya router till en homeplugg. Sedan stoppar du in den andra homepluggen där du vill ha din andra AP (router). Och drar en sladd därifrån till din AP (router). Med andra ord så använder du homepluggsen för att förlänga ditt befintliga nätverk.

Jag hittar inte det!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lennoz:

Ja det var ena frågan den andra vad om jag kan kan ansluta den till min homplug dvs ethernet kabel.

Den har nog inte, vad jag vet iaf en WAN port, det är ju kabel-TV modemet så att du skulle komma åt routing-funktionen på annat sätt tror jag inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Du kopplar in den till en dator och loggar in på den. Jag kan inte guit i den router du har. Men någonstans ska det finns en flik/meny som borde heta LAN, ev dhcp. Den ska du inaktivera. Orsaken är att det krockar annars. Dvs din nya och gamla delar ut ipn till enheter. Men det e bara ena som har internet. Det gör också att enheten fungerar som en switch.

Ja det kan du, som jag mämnde ovan. Så är det ett alternativ än att dra en kabel från din nya router. Förtydligande: du drar en kabel från nya router till en homeplugg. Sedan stoppar du in den andra homepluggen där du vill ha din andra AP (router). Och drar en sladd därifrån till din AP (router). Med andra ord så använder du homepluggsen för att förlänga ditt befintliga nätverk.

https://gyazo.com/588ffc0178399ce72dcc1ce26a614082
https://gyazo.com/618a77052a3deb2f399f507223f136e7

Permalänk
Medlem

@Lennoz:
My network kanske? Vad får du fram när du trycker på lan settings? Kolla även under advanced. Borde inte finnas under advanced dock...det är en basic inställning.

Edit: Googlade på det: https://www.google.se/search?q=dhcp+settings+router&biw=1920&...

Så får du en del exempel på hur det ser ut. Prova googla på din modell så kanske det dyker upp också.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

@Lennoz:
My network kanske? Vad får du fram när du trycker på lan settings? Kolla även under advanced. Borde inte finnas under advanced dock...det är en basic inställning.

Edit: Googlade på det: https://www.google.se/search?q=dhcp+settings+router&biw=1920&...

Så får du en del exempel på hur det ser ut. Prova googla på din modell så kanske det dyker upp också.

Ser ut exakt såhär

och på my network
https://gyazo.com/ffd68758ddd65a0539d0cb3aa72ee1b9

Permalänk
Medlem

@Lennoz: Hmm så det är en linksys router? Compal CH7486e är väl ingen linksys modell? Vad är det för router du är inne på där? Hur som helst så kan jag inte så mycket utan att veta hur menyerna ser ut. Det enda jag kan föreslå är att du klickar dig runt tills du hittar något med "dhcp server" på den enhet som du vill stänga av dhcpn.
Du kan ju, för att se att det funkar, göra som jag nämnde ovan med kabel eller powerpluggsen. Men istället koppla in dem i ev wan/internet port på Compal CH7486e. Så ska internet ändå funka via den. Fast det blir ett annat LAN.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

@Lennoz: Hmm så det är en linksys router? Compal CH7486e är väl ingen linksys modell? Vad är det för router du är inne på där? Hur som helst så kan jag inte så mycket utan att veta hur menyerna ser ut. Det enda jag kan föreslå är att du klickar dig runt tills du hittar något med "dhcp server" på den enhet som du vill stänga av dhcpn.
Du kan ju, för att se att det funkar, göra som jag nämnde ovan med kabel eller powerpluggsen. Men istället koppla in dem i ev wan/internet port på Compal CH7486e. Så ska internet ändå funka via den. Fast det blir ett annat LAN.

Nej jag menar att det ser ut så här inte att det är den där!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

@Lennoz: Hmm så det är en linksys router? Compal CH7486e är väl ingen linksys modell? Vad är det för router du är inne på där? Hur som helst så kan jag inte så mycket utan att veta hur menyerna ser ut. Det enda jag kan föreslå är att du klickar dig runt tills du hittar något med "dhcp server" på den enhet som du vill stänga av dhcpn.
Du kan ju, för att se att det funkar, göra som jag nämnde ovan med kabel eller powerpluggsen. Men istället koppla in dem i ev wan/internet port på Compal CH7486e. Så ska internet ändå funka via den. Fast det blir ett annat LAN.

Hej jag vet nu hur man gör men jag undrar om båda mina modem/routrar sänder ut wifi då?

Permalänk
Medlem

@Lennoz:
Det kommer du att göra, trodde det var meningen då du ville ha ena routern på ditt rum? Antog det berodde på att du inte har så bra wifi där inne? Vad är annars orsaken? Du kan köra samma wifi inställningar på båda. Ev byta kanal på en av dem. Annars hade jag provat powerpluggsen och kopplat direkt till datorn å skippat den andra routern.

Visa signatur

.