Permalänk

Komma åt bios windows 10 SSD

Hej,

Kan inte komma åt bios för att göra en s.k Q-flash av mitt gigabyte moderkort.

Datorn startar på ca 4 sekunder och får inte fram någon start skärm.

Datorn fryser fast på skrivbordet så fort den startar upp egentligen.
Kan inte komma åt varken kontrollpanel eller enhetshanteraren.

Hjälp

Permalänk

finns en guide på engelska på denna sidan en bit ner hur du slår av fast boot

https://www.howtogeek.com/243901/the-pros-and-cons-of-windows...

Visa signatur

i7-4790K, 8GB RAM, 280x 3GB, 120GB ssd, 650W

Permalänk
Skrivet av robert207:

finns en guide på engelska på denna sidan en bit ner hur du slår av fast boot

https://www.howtogeek.com/243901/the-pros-and-cons-of-windows...

Tack, kommer ju dock inte åt kontrollpanelen

Permalänk

windows knappen + x

Visa signatur

i7-4790K, 8GB RAM, 280x 3GB, 120GB ssd, 650W

Permalänk

sedan är det under energi alternativ
sedan ange hur strömbrytare fungerar
ändra inställningar för tillfället inte är tillgängliga
kryssa ur fast boot

Visa signatur

i7-4790K, 8GB RAM, 280x 3GB, 120GB ssd, 650W

Permalänk

o missa att du inte fick upp start skärmen

Visa signatur

i7-4790K, 8GB RAM, 280x 3GB, 120GB ssd, 650W

Permalänk

du kan ju prova o rycka ur hårddisken borde få dig att komma ur fast boot

Visa signatur

i7-4790K, 8GB RAM, 280x 3GB, 120GB ssd, 650W

Permalänk
Skrivet av robert207:

du kan ju prova o rycka ur hårddisken borde få dig att komma ur fast boot

Får pröva det med hårddisken.

Kan inte ens öppna energialternativ i windows.

Permalänk
Skrivet av robert207:

du kan ju prova o rycka ur hårddisken borde få dig att komma ur fast boot

Ingen framgång med hårddisken

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte hur gammalt (eller ens vilket Gigabyte-) moderkort du har, men du kan kolla om du kan ladda ner Gigabyte Appcenter och se om det är kompatibelt med ditt moderkort. Där kan du lägga till en Fast Boot-knapp som du kan
1) Stänga av Fast boot via
2) Klicka på en knapp för att få datorn att starta om och gå in i BIOS direkt

Inte säker på om Appcenter finns för ditt moderkort men du kan ju testa att ladda ner och installera det.

http://www.gigabyte.com/microsite/369/images/app-center.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vattenflaskan:

Ingen framgång med hårddisken

Vadå ingen framgång? Kom du in i Windows som frös även om du startade datorn utan disk med Windows på? Det är fan framgång isf, då har du knäckt en nöt ingen av oss andra kan förklara.

Ut med disken och andra SATA-enheter (du vet, alla diskar egentligen, CD osv.), starta dator. Vad händer då? Beskriv.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vattenflaskan:

Hej,

Kan inte komma åt bios för att göra en s.k Q-flash av mitt gigabyte moderkort.

Datorn startar på ca 4 sekunder och får inte fram någon start skärm.

Datorn fryser fast på skrivbordet så fort den startar upp egentligen.
Kan inte komma åt varken kontrollpanel eller enhetshanteraren.

Hjälp

Du har vad jag förstått autologin aktiverat också då den verkar gå direkt till skrivbordet??
Du får alltså inte upp loginskärmen alls? från denna är det annars enkelt fixat....

Eftersom det verkar som om Windows behöver installeras om/återställas/repareras då det fryser så kan man om inget annat hjälper försöka trigga igång felsäkert läge tex genom att tvångsstänga datorn två/tre gånger i rad under boot...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av Majora:

Nu vet jag inte hur gammalt (eller ens vilket Gigabyte-) moderkort du har, men du kan kolla om du kan ladda ner Gigabyte Appcenter och se om det är kompatibelt med ditt moderkort. Där kan du lägga till en Fast Boot-knapp som du kan
1) Stänga av Fast boot via
2) Klicka på en knapp för att få datorn att starta om och gå in i BIOS direkt

Inte säker på om Appcenter finns för ditt moderkort men du kan ju testa att ladda ner och installera det.

http://www.gigabyte.com/microsite/369/images/app-center.html

Tack för ditt svar!

Appcenter är kompatibelt däremot inte knappen bios.

Vart hittar jag den senaste versionen av bios för mitt moderkort?
Gigabyte 990fxa-ud3

Och hur installerar jag de? 🤔

Permalänk
Skrivet av Masyve:

Vadå ingen framgång? Kom du in i Windows som frös även om du startade datorn utan disk med Windows på? Det är fan framgång isf, då har du knäckt en nöt ingen av oss andra kan förklara.

Ut med disken och andra SATA-enheter (du vet, alla diskar egentligen, CD osv.), starta dator. Vad händer då? Beskriv.

Tack igen,

Fick ditt sätt att funka efter lite om och men.
Den laddade seriöst windows utan disk men fastnade vid windows loggan.
Startade utan disk sen satte jag i den och hamnade i bios där jag kunde fixa iordning allt så det funkar.

Däremot har jag fortfarande inte lyckats att uppdatera bios.

Permalänk
Medlem

Spara filen i root-katalogen på ett usb-minne formaterat med någon av filformaten FAT32/NTFS/exFAT (eller ext2/3/4 eller btrfs för linux-os) och utför uppdateringen i BIOS, på modernare moderkort kan du direkt uppdatera i BIOS från ett usb-minne.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Skrivet av OldComputer:

Spara filen i root-katalogen på ett usb-minne formaterat med någon av filformaten FAT32/NTFS/exFAT (eller ext2/3/4 eller btrfs för linux-os) och utför uppdateringen i BIOS, på modernare moderkort kan du direkt uppdatera i BIOS från ett usb-minne.

Uppskattar ditt svar men jag är något av en "nybörjare" så jag förstår inte riktigt vad du menar! (:

Vart kan jag hitta filerna?
Var inne på Gigabytes hemsida och kollade men där finner jag Rev 1.0 upp till 4.1, vad innebär dessa?
När jag laddar hem bios uppdateringen så är det inte filtyperna du skrev ovan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vattenflaskan:

Uppskattar ditt svar men jag är något av en "nybörjare" så jag förstår inte riktigt vad du menar! (:

Vart kan jag hitta filerna?
Var inne på Gigabytes hemsida och kollade men där finner jag Rev 1.0 upp till 4.1, vad innebär dessa?
När jag laddar hem bios uppdateringen så är det inte filtyperna du skrev ovan

De är inte filtyper, de är formateringsprotokoll för lagringsmedier som minnen och diskar. Root-mappen betyder i princip "ingen mapp" på USB-minnet, alltså det första du ser när du öppnar skiten. Där ska filen med nyss BIOS ligga. Och de flesta gångerna är USB-minnen formaterade rätt så att du bara behöver lägga in filen och köra, men det är lätt att ta reda på genom att högerklicka på USB-minnet under "Den här datorn" och gå på format. Du torskar all data som ligger på USB:t, så gör backups på det innan.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

@Vattenflaskan: Du kan öppna datorn och kolla viken REV som moderkortet har, se röda pilen uppe till vänster på bilden

Och om du har UEFI Bios så bör denna Flash guide fungera bra för dig https://www.youtube.com/watch?v=1oyZDhv94k0

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vattenflaskan:

Tack för ditt svar!

Appcenter är kompatibelt däremot inte knappen bios.

Vart hittar jag den senaste versionen av bios för mitt moderkort?
Gigabyte 990fxa-ud3

Och hur installerar jag de? 🤔

http://www.gigabyte.com/Motherboard/GA-990FXA-UD3-rev-10#ov

Du måste dock hitta rätt Revision på ditt moderkort. Kolla vad Janee skrev så hittar du den direkt, det räcker med att bara ta bort luckan på chassit och kolla på moderkortet.
Det verkar finnas 6st olika revisions av ditt moderkort.
rev. 4.1
rev. 4.0
rev. 3.0
rev. 1.2
rev. 1.1
rev. 1.0

... eller så lägger du till @ BIOS i App Center (@ BIOS är, precis som Fast Boot, Easytune, EZ Setup, etc, ett tillägg i App center) och den laddar ner och installerar rätt BIOS för ditt moderkort utan att du behöver krångla med att ta reda på moderkortets namn, revision, etc
Du hittar @ BIOS i samtliga länkar ovan om du klickar på "Support" och sen väljer rätt OS version. Bordeinte det spelar roll vilken länk du klickar på eftersom det är samma version av @ BIOS för alla moderkort.

Lite förtydligande: @ BIOS är alltså ett program du lägger till i App Center som används till att ladda ner, gör en backup av nuvarande, samt installera valfri version av BIOS för ditt moderkort.

Permalänk
Skrivet av Majora:

http://www.gigabyte.com/Motherboard/GA-990FXA-UD3-rev-10#ov

Du måste dock hitta rätt Revision på ditt moderkort. Kolla vad Janee skrev så hittar du den direkt, det räcker med att bara ta bort luckan på chassit och kolla på moderkortet.
Det verkar finnas 6st olika revisions av ditt moderkort.
rev. 4.1
rev. 4.0
rev. 3.0
rev. 1.2
rev. 1.1
rev. 1.0

... eller så lägger du till @ BIOS i App Center (@ BIOS är, precis som Fast Boot, Easytune, EZ Setup, etc, ett tillägg i App center) och den laddar ner och installerar rätt BIOS för ditt moderkort utan att du behöver krångla med att ta reda på moderkortets namn, revision, etc
Du hittar @ BIOS i samtliga länkar ovan om du klickar på "Support" och sen väljer rätt OS version. Bordeinte det spelar roll vilken länk du klickar på eftersom det är samma version av @ BIOS för alla moderkort.

Lite förtydligande: @ BIOS är alltså ett program du lägger till i App Center som används till att ladda ner, gör en backup av nuvarande, samt installera valfri version av BIOS för ditt moderkort.

Stort tack!
Det verkar som mitt moderkort inte stödjer @bios
Så jag antar att jag får göra det den manuella vägen!

Permalänk
Medlem

starta windows, Håll in shift när du väljer "starta om" så får du upp menyn.. Avancerade startalternativ, Så får du välja "starta i uefi läge" eller liknande..

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vattenflaskan:

Stort tack!
Det verkar som mitt moderkort inte stödjer @bios
Så jag antar att jag får göra det den manuella vägen!

Eftersom Fast Boot är en inställning i BIOS som gör att t.ex. USB-enheter och liknande inte startar under POST just med anledningen att boot:en ska gå snabbare så kanske det isåfall kan vara läge att rensa CMOS helt enkelt, eftersom du inte kommer åt BIOS alls.
Det är bara att sätta fast en jumper på 2st pins för att kortsluta dessa (glöm inte ta bort jumpern, annars startar inte datorn förrän du tagit bort den), alternativt om du inte har en jumper liggandes så kan du ta t.ex. en skruvmejsel och hålla den mot dessa 2 pins (räcker med att hålla den mot pinsen i nån sekund).

Alternativt så kan du pilla bort batteriet på moderkortet för att få samma effekt.

Detta kommer dock nollställa alla inställningar i BIOS (t.ex. vilken hårddisk som är primär bootenhet, eventuell överklockning och liknnade) men det borde även stänga av Fast Boot då jag inte känner till några moderkort som har det igång default just pga att undvika såna här problem som du upplever.
Eftersom du ändå vill uppdatera BIOS så finns det chans att inställningarna nollställs vid uppdateringen ändå så jag antar att detta inte är några problem för dig (så länge du vet hur man väljer bootenhet och liknande )

Ett annat sätt är ifall du har ett gammalt PS/2 tangentbord du kan plugga in, alternativt en USB-till-PS/2 konverter, då PS/2 porten inte ska påverkas av Fast Boot.

Permalänk
Inaktiv

Om Windows krashar när den når desktop, prova då istället avbryta booten genom att stänga av datorn med strömknappen när windows börjar ladda. Efter 2 misslyckade försök att boota kommer recoverymenyn starta. Där bör du kunna välja att starta om till UEFI.
Annars kan man ju alltid nollställa CMOS.

Permalänk
Skrivet av anon12433:

Om Windows krashar när den når desktop, prova då istället avbryta booten genom att stänga av datorn med strömknappen när windows börjar ladda. Efter 2 misslyckade försök att boota kommer recoverymenyn starta. Där bör du kunna välja att starta om till UEFI.
Annars kan man ju alltid nollställa CMOS.

Fixat!

Laddade ner rev 1.2's bios.

La över på usb och updaterade bios därifrån.

Tveksam till om man vågar tanka ner "Beta" versionen som finns ute.

Any thoughts?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vattenflaskan:

Tveksam till om man vågar tanka ner "Beta" versionen som finns ute.

Any thoughts?

Skit i. BIOS-uppdateringar ska göras av en av två orsaker, antingen korrupt funktion som gör dig onytta eller hårdvaruuppdatering som inte stöds av föregående BIOS. Förutom det är det enklast att inte laga det som inte är trasigt.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!