Koppla in ny SSD i datorn

Permalänk

Koppla in ny SSD i datorn

Hej!

Lagringen på datorn börjar ta slut. Jag har just nu en 240GB HyperX Fury SSD och vill då utöka
Måste jag då köpa en identisk SSD för att då få 480 GB utrymme eller kan det vara vilken SSD som helst? (Jag funderar på att köpa ytterligare en 240GB SSD av för tillfället okänt märke)

Sedan andra frågan. Vilken RAID ska jag köra? Om jag förstått det rätt hade RAIDen för mig varit RAID-0, stämmer detta? Eller ska jag satsa på JBOD? (vad det nu än är)

Sedan rent praktiskt, hur går man tillväga? Jag har redan windows installerat och en massa annat. Är det bara att koppla in den nya SSDen, sätta den till RAID via BIOS och sedan tuta och köra? Eller måste allting formateras och installeras om igen?

Om det spelar någon roll:

Mitt chassi är ett NZXT S340
Mobo: asus z97-p
Nätagg är osäkert men jag hoppas strömkabel finns

Tack på förhand!

Permalänk

Sedan rent praktiskt, hur går man tillväga? Jag har redan windows installerat och en massa annat. Är det bara att koppla in den nya SSDen, sätta den till RAID via BIOS och sedan tuta och köra? Eller måste allting formateras och installeras om igen?

Tyvärr det är bara att börja om.

Permalänk
Avstängd

Skit i RAID, det gör inte så stor skillnad med SSD:er och innebär i de flesta fall omformatering. Koppla in disken och använd den bara, installera spel och program på den eller vad du nu har datorn till. Du behöver inte ha samma diskar oavsett om du väljer att köra RAID eller ej.

RAID0 ger mer prestanda på bekostnad av datasäkerhet då en trasig disk innebär att allt är förlorat. JBOD är inte RAID egentligen utan innebär helt enkelt att du får utrymmet från båda diskarna som en enhet där vissa filer lagras på den ena disken och andra på den andra. Med JBOD kan du slippa formatering dock så det kan funka.

Permalänk

@snajk: Jag behöver inte nödvändigtvis slå ihop dem, jag behöver helt enkelt bara mer utrymme hehe. Den enda fördelen jag hade tjänat på att slå ihop dem är, förutom prestandan, att ifall den ena disken har ca 5 GB kvar, är det liksom "dödutrymme" som inte kan användas (inga spel som kan installeras osv)

Nu dök en ny fråga upp... Jag vet att på HDDs var det rekommenderat att hålla 10-20% av hårddisken tom för att Windows ska användas på bästa möjliga sätt och så snabbt som möjligt, gäller detsamma för SSDs?

Permalänk
Medlem

@Mufasa133: RAID är helt onödigt på SSD. Antingen köper du en till SSD på 512GB - 2 TB och använder för ytterligare filer eller så köper du en till mekanisk hårddisk (finns upp till 10TB för ca 5.700 kr.) Ska du använda som lagringsutrymme så räcker en mekanisk hårddisk för dina privata filer och är bäst pris/TB. En SSD behöver du bara för OS och tunga spel och videoredigeringar IRL. För vanliga dokument och bildhantering från en digitalkamera samt färdiga videofiler räcker en mekanisk hårddisk i prestanda.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mufasa133:

Nu dök en ny fråga upp... Jag vet att på HDDs var det rekommenderat att hålla 10-20% av hårddisken tom för att Windows ska användas på bästa möjliga sätt och så snabbt som möjligt, gäller detsamma för SSDs?

Med tanke på storleken i dag är 1% av 512 GB = 5,12 GB vilket är mer än tillräckligt. Möjligen prestandamässigt i tester och risk för hög fragmentering. Vilket ändå inte är ett problem på en SSD. Med andra ord är det värde som rekommenderas av Windows lite out of date idag. På grund av hur stora spelen är idag så är det snarare ett större problem.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk

@OldComputer: Jag satsar på en 240 GB SSD för att jag kommer installera spel och program på den, inte för lagring, det har jag extern HDD till samt molnlagring. Sen blir det "endast" 240 GB för att jag inte känner att jag kommer behöva mycket mer än ~480 GB för mina behov

Permalänk
Avstängd

@Mufasa133: Prestandan på en SSD börjar gå ner när den blir sådär 80% full men det är inte lika dramatiskt som på en hårddisk. Jag försöker hålla mig på i alla fall 10% ledigt på mina.

Permalänk

För att sammanfatta måste jag alltså inte koppla dem i RAID eller JBOD? Utan det är bara att koppla in den och köra? Den enda skillnaden är då att jag kommer få 2 olika partitioner, vilket är ok för mig då jag slipper installera om
Stämmer detta eller har jag missuppfattat allting 😋?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Mufasa133: stämmer utmärkt.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon