Fredagspanelen 129: AMD Ryzen får prislapp och Bredbandsbolaget blockerar Pirate Bay

Permalänk
Melding Plague

Fredagspanelen 129: AMD Ryzen får prislapp och Bredbandsbolaget blockerar Pirate Bay

AMD Ryzen får svenska prislappar, läckta prestandasiffror och lanseringsdatum, vilket givetvis måste avhandlas av Jonas och Jacob i senaste avsnittet av Fredagspanelen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Fram med popcornen

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Nice.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Youtube

Visa signatur

MAIN » CM NR200P | Ryzen 3800X | ASUS STRIX X570-I | G.Skill Trident Z Neo 2x16 GB 3600MHz CL16 | Radeon RX 7900XTX Liquid Devil | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Asus Loki SFX-L 1000W | EKWB Custom Loop | Sennheiser GAME One | Corsair Masterkeys Pro M | Logitech G502 Lightspeed Powerplay | HTC Vive Pro Wireless

NAS » Silverstone DS380 | Fractal Design 300W PSU | Core i5 3570k | ASUS P8Z77-I Deluxe | Corsair Vengeance LP 2x4 GB 1600MHz CL9 | IBM ServeRAID M5110

Använder Better SweClockers med Soitora's Mörka tema aktivt

Permalänk
Medlem

Fantastiskt. Funderade precis på vad jag skulle kolla på och nu vet jag !

Permalänk

7640k och 7740k samt LGA 2066 kanske får en tidigare lansering än Skylake-X, ifall de chipsen blev försenade.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Ahh, kalla mig petig men stör mig på erat uttal av capsaicin. Capsaicin är ämnet som gör något starkt och som finns i röd peppar/chili. Uttala det svenska namnet!

Permalänk
Medlem

Ryzen och Vega hype! <3 Jag hoppas verkligen att det blir bra.

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av jonasies:

Ahh, kalla mig petig men stör mig på erat uttal av capsaicin. Capsaicin är ämnet som gör något starkt och som finns i röd peppar/chili. Uttala det svenska namnet!

Petig!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Avstängd

Fram med ölen pojkar!

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem

"polsk mus!? Det låter ju intressant "
-Dream machines
"Jaha, en sån mus"
#Kobben2017
Underbart

Skickades från m.sweclockers.com

Stavning
Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk

Härligt då var det äntligen dax pizzan är beställd och lidl colan är redo!

Permalänk
Medlem

26:55 PirateBay
28:33 Greenlight

Tycker 44 min är väldigt mycket. Hade hellre sett det släppas i mindre delar (5-10min) under veckan eller ngt, för som det är nu så öppnar man bara upp det på en ny flik och sedan blir det aldrig av att man kollar på det. Är för långt för att kolla på direkt lixom...

Sedan är det väldigt mycket som jag inte bryr mig någonting om, enda jag ville se va typ vad dem hade att säga om PirateBay och det va rätt jobbigt att hitta, varför finns det inte som jag gjort ovanför med minutanvisningar vart varje del är? Eller lägga upp det på youtube med sådanadära hopp så man kan spola och kolla det man vill.

Tycker fredagspanelen blir väldigt tjockt och trögt istället för lätt och enkelt.

Edit: Kom tydligen in på SweC YouTube Extrakanalen, därför jag inte hittade ngt. Varför är inte vanliga kanalen listan i artikeln?
Blir att kolla fredagspanelen på youtube framöver där det var listat XD

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

26:55 PirateBay
28:33 Greenlight

Tycker 44 min är väldigt mycket. Hade hellre sett det släppas i mindre delar (5-10min) under veckan eller ngt, för som det är nu så öppnar man bara upp det på en ny flik och sedan blir det aldrig av att man kollar på det. Är för långt för att kolla på direkt lixom...

Inget hindrar dig från att titta 10 minuter idag, ta paus, och sen titta 10 minuter imorgon, etc.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Kommer hbm3 snart eftersom gddr6 är snabbare på papperet än hbm2, men det visar sig väl som vanligt.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Varför embeddar de filmen till youplay istället för youtube när de ändåså även lägger upp den på youtube ? Spelaren på youplay är ganska kass vs youtubes....

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem

Man får hoppas att AMDs grafikevent Capsaicin inte blir som man uttalar namnet (kapsejsing)

Jag hittar ut själv.....

Permalänk
Medlem

Tummen upp som vanligt!

Permalänk
Skrivet av Extremaz:

26:55 PirateBay
28:33 Greenlight

Tycker 44 min är väldigt mycket. Hade hellre sett det släppas i mindre delar (5-10min) under veckan eller ngt, för som det är nu så öppnar man bara upp det på en ny flik och sedan blir det aldrig av att man kollar på det. Är för långt för att kolla på direkt lixom...

Sedan är det väldigt mycket som jag inte bryr mig någonting om, enda jag ville se va typ vad dem hade att säga om PirateBay och det va rätt jobbigt att hitta, varför finns det inte som jag gjort ovanför med minutanvisningar vart varje del är? Eller lägga upp det på youtube med sådanadära hopp så man kan spola och kolla det man vill.

Tycker fredagspanelen blir väldigt tjockt och trögt istället för lätt och enkelt.

Edit: Kom tydligen in på SweC YouTube Extrakanalen, därför jag inte hittade ngt. Varför är inte vanliga kanalen listan i artikeln?
Blir att kolla fredagspanelen på youtube framöver där det var listat XD

Jag hade gärna sett 40 minuter varje fredag
Det ska ju vara som en avslutning på veckan, gärna med pizza till.

Permalänk
Skrivet av reaperishere:

Varför embeddar de filmen till youplay istället för youtube när de ändåså även lägger upp den på youtube ? Spelaren på youplay är ganska kass vs youtubes....

Sweclockers är själva medvetna om dett, men dom är också en site som är i behov av reklamintäkter därför används youplay some inkluderar riktad reklam.

jag själv kör alltid via chromecasten via youtube appen.
På youtube finns det också avsnitts länkar om man vill hoppa över vissa ämnen.

Permalänk
Skrivet av Extremaz:

26:55 PirateBay
28:33 Greenlight

Tycker 44 min är väldigt mycket. Hade hellre sett det släppas i mindre delar (5-10min) under veckan eller ngt, för som det är nu så öppnar man bara upp det på en ny flik och sedan blir det aldrig av att man kollar på det. Är för långt för att kolla på direkt lixom...

Sedan är det väldigt mycket som jag inte bryr mig någonting om, enda jag ville se va typ vad dem hade att säga om PirateBay och det va rätt jobbigt att hitta, varför finns det inte som jag gjort ovanför med minutanvisningar vart varje del är? Eller lägga upp det på youtube med sådanadära hopp så man kan spola och kolla det man vill.

Tycker fredagspanelen blir väldigt tjockt och trögt istället för lätt och enkelt.

Edit: Kom tydligen in på SweC YouTube Extrakanalen, därför jag inte hittade ngt. Varför är inte vanliga kanalen listan i artikeln?
Blir att kolla fredagspanelen på youtube framöver där det var listat XD

Om du vill ha djupdykning i piratebay målet och likande kolla in 5th july podcasten!!
Dom pratar om det i senaste avsnittet.

https://soundcloud.com/5july

https://www.youtube.com/channel/UCR6EqopxNcwRwOZIAoGpcCg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

26:55 PirateBay
28:33 Greenlight

Tycker 44 min är väldigt mycket. Hade hellre sett det släppas i mindre delar (5-10min) under veckan eller ngt, för som det är nu så öppnar man bara upp det på en ny flik och sedan blir det aldrig av att man kollar på det. Är för långt för att kolla på direkt lixom...

Sedan är det väldigt mycket som jag inte bryr mig någonting om, enda jag ville se va typ vad dem hade att säga om PirateBay och det va rätt jobbigt att hitta, varför finns det inte som jag gjort ovanför med minutanvisningar vart varje del är? Eller lägga upp det på youtube med sådanadära hopp så man kan spola och kolla det man vill.

Tycker fredagspanelen blir väldigt tjockt och trögt istället för lätt och enkelt.

Edit: Kom tydligen in på SweC YouTube Extrakanalen, därför jag inte hittade ngt. Varför är inte vanliga kanalen listan i artikeln?
Blir att kolla fredagspanelen på youtube framöver där det var listat XD

Då var du nog inte med förr när en fredagspanel kunde vara över 1 timma lång.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Saknar 1 timmes panelerna, det var tider det.

Föredrar själv det långa formatet, framför en massa korta hafsiga nyhetsuppdateringar.
Sånt orkar inte jag kolla på.

Jätteskönt att kunna sätta sig i lugn och ro och kolla på ett längre matigt klipp, jämfört med att sitta och starta en massa 5 minuters klipp, som består till 50% av intro, välkommen till... hälsningar och tack för att ni titta, vi ses i morgon hälsningar.

Gillar fredagspanelen som den är, och ser fram emot en trevlig video vid Ryzen lanseringen.
Hoppas verkligen att det inte skall behövas någon begravningsstämning denna gång, som vid
Bulldozer lanseringen.

Permalänk
Medlem

Så länge det finns något att prata om så kan Fredagspanelen vara hur lång den behöver.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Om ni på redaktionen läser detta:

När ni ända skall testa av några gamla AMD-processorer, så hade det varit kul om ni gjorde några tester av de modeller där AMD faktiskt uppdaterade chippen.

Exempelvis FX-8370/8370E skall vara en nyare revision ("King Vishera") än exempelvis FX-8350 och FX-9590. Jag har inte sett någon göra något ordentligt test av dessa, men enligt AMD:s utsago skall de ju erbjuda bättre energieffektivitet. Så att säga att AMD inte släppt något nytt till FX-serien sedan 2012 är inte helt korrekt.

Om ni kunde ta med några olika exemplar om ni jämför olika processorer vid samma klockfrekvens så skulle jag bli glad! Och om ni kunde ta med siffrorna för energiåtgång

Permalänk
Medlem

Frågan är vilken kylare sweclockers kommer välja när de ska oc Ryzen kommer det bli orginal och något extremt vattensystem?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Frågan är vilken kylare sweclockers kommer välja när de ska oc Ryzen kommer det bli orginal och något extremt vattensystem?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är en bra fråga. Förmodligen original och någon modell större luftkylare, kanske någon AIO på grund av lättare montering när dom ska göra så många tester? Jag kollade en snabbis i gamla test men hittade ingenting om vilken kylare som används.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Det är en bra fråga. Förmodligen original och någon modell större luftkylare, kanske någon AIO på grund av lättare montering när dom ska göra så många tester? Jag kollade en snabbis i gamla test men hittade ingenting om vilken kylare som används.

I senaste Kaby Lake-testet står det i överklockningsdelen att de använt en Noctua-luftkylare men att de tidigare har använt en AIO. Det står dock inte något om de använt den hela testet eller bara vid överklockning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

@Videoapan: Varför skulle man använda den vid bara överklockning?? Fattar inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av reaperishere:

Varför embeddar de filmen till youplay istället för youtube när de ändåså även lägger upp den på youtube ? Spelaren på youplay är ganska kass vs youtubes....

Reklamintäkter, dom är i behov av att gå runt så vi får våra excellenta tester, kortfattat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X