Styra media via surfplatta/telefonen

Permalänk
Medlem

Styra media via surfplatta/telefonen

Hejsan

Jag har en önskan om att komma bort från fjärrkontroller och vill fjärrstyra så mycket som möjligt från så få saker som möjligt. I ett rum står två filservrar var av en också kör Plex server. I ett annat rum står "huvuddatorn", i vardagsrummet står en HTPC kopplad till hemmabion. Jag är en person som aldrig streamar från Netflix, Spotify etc utan kör allt lokalt. Plex funkar bra för film men inte för (otaggad) musik.

Jag köpte en surfplatta till mig själv i julklapp som gör absolut ingenting. Tänkte att den nu skulle få komma till användning. I mitt stilla sinne föreställer jag mig tre ikoner på plattan som heter Film, Musik och Serier. Går jag in på Film, väljer valfri film och sedan riktar den mot huvuddatorn eller HTPCn så ska den bara dra igång där. Är det musik så vill jag att den kör katalogiserat och bokstavsordning, uppifrån och ned.

Är det så enkelt nu att HTPCn är utdöd och blivit ersatt av Chromecast? Eller vad är det jag är ute efter?

Permalänk
Medlem

På din platta så kan du få upp din HTPC som en spelare (Plex måste vara igång) om du trycker på Chromecast-ikonen i Plex. Annars kan du installera Kodi på din HTPC och använda https://play.google.com/store/apps/details?id=org.xbmc.kore&h...

Tror dock detta passar bättre under "HTPC och mediaspelare".

Permalänk
Medlem

https://www.prisjakt.nu/#rparams=ss=logitech%20Harmony

Använder själv harmony elite och är super nöjd, den startar min TV, väljer rätt kanal, startar HTPC:n.
Dimmar ljus och kör ner mina elektriska gardiner. Allt på en enda knapp.
och kontrollen bir inställ så den navigerar på HTPC:n men volymen ändras är på förstärkaren.
eller om jag väljer en annan "aktivitet" på kontrollen, så väljer den "vanlig tv" och slår då kan jag byta kanal på tv som vanligt. Har även en Nvidia shield TV i sovrummet som och fungerar med samma kontroll på samma sätt, man väljer bara en annan "aktivitet". absolut bästa köpet jag har gjort till min hem gjorda bio
Använder för övrigt kodi, men då pilarna på dosan agerar fil-tangenter så tror jag att det kvittar vilken program du använder.

p.s. Har jag haft en chromecast så har inget av detta fungerat.

Visa signatur

Main-Burk: Intel Core i7 7700k || 32gb Corsair || RTX 3080|| Benq XL2720Z x3 |
Server-Burk: Intel Xeon E-3 1270v2 || 32gb RAM || 2xQuad Intel NIC || Quardo P400 |