Samsung SM961 NVME - Hur göra en wipe?

Permalänk
Medlem

Samsung SM961 NVME - Hur göra en wipe?

Har en Win10 som jag inte använd på länge i en av mina NUC (5i5RYH) och tänkte dra in Arch på den också (som single OS).
Jag stöter på patrull. Jag får för mitt liv inte blåst hela disken. På disken (128GB) ligger de där 4 standardpartitionerna som windows skapat en gång i tiden, men varken "wipedisk" i gdisk, sgdisk \dev\nvme0n1 --zap-all funkar, programmen säger att ändingar gjorts men jag måste göra en reboot för att ändringarna skall slå.

Har ju installerat Arch och Gentoo/Funtoo ett gäng gånger på vanliga gamla SSD utan problem och blev lite häpen att min kompetens inte riktigt räckte till i detta fallet.

Hur blåser jag en befintlig GPT och skapar en blank MBR på en NVME-disk?

E: Jag testade dra in Kubuntu 16.04 LTS jag hade liggandes på en sticka, men den tvärnitar så fort jag kommer till partitioneringen med något (This error is fatal") meddelande och jag hamnar tillbaka till "Live mode" igen.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

dd if=/dev/zero of=/dev/sdX bs=512 count=4

brukar fungera på trilskande diskar, man måste bara vara säker på att sdX är den disk man vill

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aene:

dd if=/dev/zero of=/dev/sdX bs=512 count=4

brukar fungera på trilskande diskar, man måste bara vara säker på att sdX är den disk man vill

Jo, men skriva nollor över hela disken känns väl, sådär. Nvme-diskar heter inte sda eller sdb utan nvme0n1, nvme0n2 och så vidare.

E: Testade att dra igång Windows10 stickan, och den verkar installera fint, så det är nog inte disk-fel tror jag

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

@Aene: Nej!
På snurrdiskar kör man shred, då blir det väldigt svårt för till och med laboratorium och återskapa informationen. Men I detta fallet borde det bara räcka med att wipe partitions tabellen.

På flash baserade enheter kör man en ATA Secure erase, från t.ex. en liveCD/USB.
https://ata.wiki.kernel.org/index.php/ATA_Secure_Erase

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimi84:

@Aene: Nej!
På snurrdiskar kör man shred.

På flash baserade enheter kör man en ATA Secure erase, från t.ex. en liveCD/USB.
https://ata.wiki.kernel.org/index.php/ATA_Secure_Erase

Funkar denna safe på nvme-disk också? Det är inte SATA så att säga.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

@Dockland: Nu har jag inte testat med den modellen så jag kan inte svara 100% men skulle tro att det gör det. Bara att man slutat räkna sektorer och cylindrar betyder inte att man droppat allt.

Annars har ju Samsung sitt egna magician verktyg, som bör göra samma sak, men det är en properitär binärblobb.. hdparm är däremot öppen källkod som följer med i de allra flesta linux distributioner.

http://www.samsung.com/semiconductor/minisite/ssd/download/to...

EDIT:
Detta hela sker i user-space, det är ett kommando som skickas till diskens firmware som i sin tur sköter det avancerade på lågnivå. Oavsett vilken väg du går så är nog resultatet samma. Att du skulle bricka disken är icke existerande. Sen att det inte är jättelätt är för att ondsinta inte skall kunna tömma diskar på ett par sekunder. Men i grunden är det inget avancerat: 1)status=not frozen 2)sätt ett tillfälligt lösenord 3) skicka kommandot med lösenordet. 4) Vänta 5) reboot

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimi84:

@Dockland: Nu har jag inte testat med den modellen så jag kan inte svara 100% men skulle tro att det gör det. Bara att man slutat räkna sektorer och cylindrar betyder inte att man droppat allt.

Annars har ju Samsung sitt egna magician verktyg, som bör göra samma sak, men det är en properitär binärblobb.. hdparm är däremot öppen källkod som följer med i de allra flesta linux distributioner.

http://www.samsung.com/semiconductor/minisite/ssd/download/to...

Jag förstår. Vågar inte testa dock så jag inte nukar disken helt. nvme är något speciellt.

Skall testa med en live-dist som har hdparm medföljande, men får googla lite först.

E: hdparm vet jag ju vad det är kom jag på Har benchat lite disk med den genom åren

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Jo, men skriva nollor över hela disken känns väl, sådär. Nvme-diskar heter inte sda eller sdb utan nvme0n1, nvme0n2 och så vidare.

E: Testade att dra igång Windows10 stickan, och den verkar installera fint, så det är nog inte disk-fel tror jag

Ja, byt ut sdX mot det disken heter, t.ex. nvme0n1 och det skriver inte hela disken.

Skrivet av Jimi84:

@Aene: Nej!
På snurrdiskar kör man shred, då blir det väldigt svårt för till och med laboratorium och återskapa informationen. Men I detta fallet borde det bara räcka med att wipe partitions tabellen.

På flash baserade enheter kör man en ATA Secure erase, från t.ex. en liveCD/USB.
https://ata.wiki.kernel.org/index.php/ATA_Secure_Erase

Ja och det är det det gör. Det skriver inte hela disken utan enbart 4x512 byte i början. Visserligen är det lite mer än partitionstabellen men långt ifrån hela disken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aene:

...bork...

Om han nu kör GPT tabeller vilket är standard idag och inte MS-DOS MBR ala 1998 så ligger det även en backup tabell i slutet av disken med. Dvs om man vill göra helt rent så är inte det där den rekommenderade metoden längre.

I vissa fall så generar en secure erase i princip nya nycklar, nollställer firmwaren. Vissa tillverkare kanske nollställer varje cell, men det är nog mer hemligt vad som sker under huven än vad någon tillverkare vill diskutera om. Huvudsaken är att disken blir oläslig, det skiljer säkert bland olika tillverkare med.

Disken blir i princip som ny. Bortsett från information om cell slitage, vilket är nödvändigt att spara information om för att kunna förutspå när disken dör och om eventuell garanti är förbrukad. Skriver du sönder dem med mer än vad de har designats för så gäller inte garantin från tillverkarna. Inte så ofta en vanlig hemmaanvändare når de nivåerna alls, men kör du SSDn som cache så är det inte omöjligt. Kollar du SMART så finns det information där.

Extended/Enhanced security erase är något som namnet säger annat där man faktiskt skyfflar över information och skriver över varenda cell ordentligt. Men Secure Erase tenderar gå på en minut på de flesta moderna flash diskar.

Permalänk
Medlem

Om du startar win10 installationen o köra "Shift - F10" Diskpart då? kommandot Clean, så tar den ju bort alla partitioner etc, avbryter sen installationen o startar installationen för linux?

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |