35mm film - var skall man börja?

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Jag kan passa på att skjuta in lite av den kunskap jag snappat upp då.

För det första känns stoppbad helt redundant. Jag har kört på vatten som är runt tjugo grader rakt ur kranen och det har fungerat fint (eftersom vi har så rent vatten i Sverige. Det är skillnad för amerikaner.) Sköljt någon minut och bytt vattnet några gånger efter framkallningsvätskan. Inga problem. I kemiväg använder jag bara framkallning (HC 110 numera) och Ilford Rapid Fixer.

Mätglas tycker jag var lite dyrt. Jag kör en köksvåg som kan visa milliliter för att mäta upp vatten, och adderar sedan framkallningsvätskan med hjälp av en spruta (kostar 12kr/st för 5ml-sprutor på apotea.se). Mäter upp det i avsågade 1.5L-flaskor.

Detta har sparat mig mycket pengar.

Sedan gör stand development visserligen att man inte behöver vara lika aktiv, men jag tycker lite av charmen är att vara just det. Framkallar du "som vanligt" tar det också inte mycket mer än 20 minuter allt som allt.

Till sist kan jag rekommendera att köpa en negativscanner. Jag köpte en från blocket för en tusenlapp. Det är verkligen milsvid skillnad mot de macrofoton jag kämpade med förut.

Stoppbadet är som jag sa i förra inlägget till för att inte "slita" på fixet som är en dyrare soppa än ättika. Så antingen kör man budget med stoppbad eller så byter man fix oftare. Jag har jobbat i flera labb sedan 60-talet och ALLA använde stoppbad av denna anledning, så inget av dessa labb gjorde detta uppenbarligen i "onödan". Men visst, rent processmässigt behövs inte stoppbad. Du kan hoppa sköljningen/stoppbadet och gå direkt från framkallning till fixering.

Negativskanner från blocket för en tusing ger klart sämre resultat än avfotografering med en bra makrooptik enligt mina och många andras erfarenheter. Jag har bekanta som skannar mycket och dom har gått hela vägen från budgetskräpskannrar och inte blivit nöjda förrän dom shoppat pro-skanner för 15+ papp. Helt klart är ju vilka krav man ställer. Själv har jag avfotograferat med gammelgluggsmakro för 500:- och når upp till 95% av en 15+ papp skanner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Stoppbadet är som jag sa i förra inlägget till för att inte "slita" på fixet som är en dyrare soppa än ättika. Så antingen kör man budget med stoppbad eller så byter man fix oftare. Jag har jobbat i flera labb sedan 60-talet och ALLA använde stoppbad av denna anledning, så inget av dessa labb gjorde detta uppenbarligen i "onödan". Men visst, rent processmässigt behövs inte stoppbad. Du kan hoppa sköljningen/stoppbadet och gå direkt från framkallning till fixering.

Negativskanner från blocket för en tusing ger klart sämre resultat än avfotografering med en bra makrooptik enligt mina och många andras erfarenheter. Jag har bekanta som skannar mycket och dom har gått hela vägen från budgetskräpskannrar och inte blivit nöjda förrän dom shoppat pro-skanner för 15+ papp. Helt klart är ju vilka krav man ställer. Själv har jag avfotograferat med gammelgluggsmakro för 500:- och når upp till 95% av en 15+ papp skanner.

Absolut, och det ifrågasätter jag inte. För mig är det bara lättare att spendera pengar senare (as in: på fix) om man från början ser att det blir resultat.

Jag fotade tidigare av negativen med en Canon 550D + Canon 100mm macro f/2.8. Resultaten blev bra, men inte lika bra som med min plustek 7400. Det beror såklart på kamera osv. Jag backlightade också negativen med en vit bild från min iPhone, så det är klart att den ghettolösningen inte ger de bästa resultaten. För mig var det lättare att lägga 1000 kr på en dedikerad skanner än att köpa en långt mycket dyrare, bättre, digitalkamera.

Som sagt tycker jag det är tjusningen med det hela, att det inte finns bara ett formulär att följa från punkt a till punkt b. Mycket att upptäcka!

Permalänk
Medlem

Problemet med negativfotografering i mitt tycke att det är så sjukt meckigt och tar hundra år i jämförelse. Den kvalitetshöjning som man kanske får om man har tillräckligt dyra grejer är i mitt tycke inte värt det.

En Plustek 8200i går att få för 1000-1500kr begagnad (3500kr ny) och ger kanonresultat. Går man dessutom upp lite i pris kan man sätta i en hel rulle på en gång och gå därifrån.
Så stå och pilla vs knäcka en bira

Nu är ju inte meningen att det inte ska vara något hantverk med analogt, då kan man ju lämna in eller fota digitalt.
Men scanningen ser jag ingen som helst charm med. Det är bara öken och varje gång vill jag dra iväg till mörkrummet istället.
Så den proceduren vill jag ha smärtfri och snabb

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Absolut, och det ifrågasätter jag inte. För mig är det bara lättare att spendera pengar senare (as in: på fix) om man från början ser att det blir resultat.

Jag fotade tidigare av negativen med en Canon 550D + Canon 100mm macro f/2.8. Resultaten blev bra, men inte lika bra som med min plustek 7400. Det beror såklart på kamera osv. Jag backlightade också negativen med en vit bild från min iPhone, så det är klart att den ghettolösningen inte ger de bästa resultaten. För mig var det lättare att lägga 1000 kr på en dedikerad skanner än att köpa en långt mycket dyrare, bättre, digitalkamera.

Som sagt tycker jag det är tjusningen med det hela, att det inte finns bara ett formulär att följa från punkt a till punkt b. Mycket att upptäcka!

Jag använder motsvarande utrustning (600D, Canon FDn 55/3.5 macro) med ett ljusbord som bakgrund och det ger bättre resultat än CanoScan 9000f och Minolta Dimage III.

En annan upptäckt var att sensorn på en APS-C kamera räcker mer än tillräckligt för att avfotografera analoga bilder med. Dynamiken från dessa avfotograferingar är många steg bättre än motsvarande analoga bilder på papper.

Permalänk
Medlem

Min negativscanner sprang cirklar runt min Canonscan 9000f mark ii. Kan leta imorgon om jag har kvar bägge testrutorna.
Skillnaden var som natt och dag när man hade dem bredvid varandra.
Så att det blev bättre än den med kameran förvånar mig inte ett dugg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Min negativscanner sprang cirklar runt min Canonscan 9000f mark ii. Kan leta imorgon om jag har kvar bägge testrutorna.
Skillnaden var som natt och dag när man hade dem bredvid varandra.
Så att det blev bättre än den med kameran förvånar mig inte ett dugg

Trots det är det alltför många som nöjer sig med den typen av skannrar. De är bekväma då de tar flera bilder i taget och man kan ta en pilsner mellan varven, för papperskopior (sk. familje- och semesterbilder) duger dom även i min värld.

Däremot för sk. finfoto är mina krav större.

Befinner mig i ett vägval:
1. lämna in till proffsskanning + tryck (blir dyrt som skjortan)
2. rigga upp våtlabbet och kopiera som på den g:la tiden (tidsödande men billigare)

nån som jämfört slutresultatet?

Permalänk
Medlem

För jämförelse (orkade inte städa negativet igen, ber om ursäkt för detta):

Macro

IMG_0023 by Anton Ahlström, on Flickr

Scannad

2017-01-13-0009 by Anton Ahlström, on Flickr

Macro Förstoring

macro_gs by Anton Ahlström, on Flickr

Scan Förstoring

scan_gs by Anton Ahlström, on Flickr

Permalänk
Medlem

Hahaha - har en snarlik bild från exakt samma plats i G:la Stan.

Den skannade bilden visar filmens korn mer uttalat än den avfotograferade, vilket tyder på bättre skärpa.

I mina försök med makroavfotografering ser jag kornen tydligt som i din skannade bild.
Man kan å andra sidan luras tro/tycka att bara för att det är kornigt/brusigt invaggas i tron att det automatiskt är skarpare. Det tekniskt avgörande är om någon av bilderna innehåller mer information än den andra exklusive kornen. Korn eller inte kan vara en smakfråga men informationsmängden avgörs utan subjektivt tyckande.

I den avfotograferade bilden tycker jag mig se pupillen bättre tecknad än i den skannade.
Sen är ju båda bilderna behandlingsbara i post, så lite labbande där kan inverka.

Min fundering är varför vi inte ser kornen lika skarpt i den första. Det kan antingen bero på optikens kvalitet, skärpeinställningen, bländarvalet eller skakningsoskärpa. Jag använder Canons Remote Live View kopplad till en laptop där jag kan se bilden kraftigt förstorad så skärpan verkligen blir fastnaglad, sen bländar jag ned till 5.6-8, ISO satt till 100 (eller 50?). Kameran står stadigt på ett kort rejält bordsstativ. Slutartiden hamnar mellan 0.5-2s. Minsta skakning kan förstöra kornskärpan med så långa slutartider. Jag fokuserar givetvis manuellt med makro. Ev. antiskak avslaget.

Synpunkter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Hahaha - har en snarlik bild från exakt samma plats i G:la Stan.

Den skannade bilden visar filmens korn mer uttalat än den avfotograferade, vilket tyder på bättre skärpa.

I mina försök med makroavfotografering ser jag kornen tydligt som i din skannade bild.
Man kan å andra sidan luras tro/tycka att bara för att det är kornigt/brusigt invaggas i tron att det automatiskt är skarpare. Det tekniskt avgörande är om någon av bilderna innehåller mer information än den andra exklusive kornen. Korn eller inte kan vara en smakfråga men informationsmängden avgörs utan subjektivt tyckande.

I den avfotograferade bilden tycker jag mig se pupillen bättre tecknad än i den skannade.
Sen är ju båda bilderna behandlingsbara i post, så lite labbande där kan inverka.

Min fundering är varför vi inte ser kornen lika skarpt i den första. Det kan antingen bero på optikens kvalitet, skärpeinställningen, bländarvalet eller skakningsoskärpa. Jag använder Canons Remote Live View kopplad till en laptop där jag kan se bilden kraftigt förstorad så skärpan verkligen blir fastnaglad, sen bländar jag ned till 5.6-8, ISO satt till 100 (eller 50?). Kameran står stadigt på ett kort rejält bordsstativ. Slutartiden hamnar mellan 0.5-2s. Minsta skakning kan förstöra kornskärpan med så långa slutartider. Jag fokuserar givetvis manuellt med makro. Ev. antiskak avslaget.

Synpunkter?

Jo exakt. Sedan är det ju enbart om man skall göra riktigt stora printar som detta är intressant (åtminstone för min del), annars vinner the convenience factor i min bok.

Jag gjorde exakt likadant som du beskriver. Böcker på en hög så att negativet kommer så nära fokusgräns som möjligt, fokuserar med Remote Live View på datorn, skjuter på f/8 osv.

Tror nästan att framkallningsproceduren är viktigare i det här fallet. Åtminstone är det där förbättringar antagligen kan göras för min del.

Permalänk
Avstängd

@izzie: Exponerar du korrekt så går det att få ut mer av bilden, teckning saknas i högdagarna och svärtan saknas helt där det troligen ska vara svart. Zonsystemet är en fördel att förstå och kunna, gör testremsor och framkalla, exponera sen efter detta och framkalla så blir negativen bra.

Hur zonsystemet fungerar finns kanske på google annars leta upp någon gammal fotobok.
Jämför visad bild med tex Ansel Adams som nästan alltid lyckas få täckning i hela omfånget.

Permalänk
Medlem

Hej! Requestar lite hjälp här.

Igår framkallade jag (separat) mina två första rullar c41 själv. Resultatet blev faktiskt över förväntan, men vissa bilder har ganska ordentliga "rinnmärken" av något som ser ut som saltlösning typ. Som jag förstår det skall man inte skölja med vatten efter washen. Men det måste ju vara det som då sitter kvar, eller?

Jag gjorde:
Ingen pre-wash
Framkallning 3,45 min (push ett steg)
Blix 4 min
Sköljning 3 min med vattenbyte var 30 sek
Wash 1 min

Vad kan jag göra annorlunda?

Permalänk
Medlem

Antingen en scanner som kan ta bort det eller som jag gör.
Negativrengöring på spray från photax samt deras putsduk.
Sen sprayar jag och försiktigt torkar av varje remsa innan scannern.

En klämma gör ju också rent men då är risken större att man skadar negativet.

Permalänk
Medlem

En dum fråga kanske men om jag inte är helt ute och cyklar (vilket jag mycket väl kan vara), så behövs mer vätska i framkallningsdosan när man kör stående framkallning jämfört med traditionell. Därför undrar jag om den minsta Patersondosan verkligen duger till att framkalla 120 mm film med, om jag vill köra stående framkallning även då?
Dosan i åtanke: https://www.photax.se/product/dosa

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaoLao:

En dum fråga kanske men om jag inte är helt ute och cyklar (vilket jag mycket väl kan vara), så behövs mer vätska i framkallningsdosan när man kör stående framkallning jämfört med traditionell. Därför undrar jag om den minsta Patersondosan verkligen duger till att framkalla 120 mm film med, om jag vill köra stående framkallning även då?
Dosan i åtanke: https://www.photax.se/product/dosa

Vad menar du med "stående" resp. "traditionell" framkallning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaoLao:

En dum fråga kanske men om jag inte är helt ute och cyklar (vilket jag mycket väl kan vara), så behövs mer vätska i framkallningsdosan när man kör stående framkallning jämfört med traditionell. Därför undrar jag om den minsta Patersondosan verkligen duger till att framkalla 120 mm film med, om jag vill köra stående framkallning även då?
Dosan i åtanke: https://www.photax.se/product/dosa

Nej, du behöver inte mer vätska för att köra stående framkallning.
Får din 120 film plats i dosan så kan du framkalla stående.

EDIT: kollade länken, den dosan funkar bra iallafall för mig stående.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Vad menar du med "stående" resp. "traditionell" framkallning?

Stående är när man framkallar utan agitering och ofta utan att bry sig om temperatur. Smidigt vid färgframkallning.
Tar längre tid totalt men man behöver inte alls stå och hålla på lika länge som vid "vanlig" framkallning. Spar tid helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Stående är när man framkallar utan agitering och ofta utan att bry sig om temperatur. Smidigt vid färgframkallning.
Tar längre tid totalt men man behöver inte alls stå och hålla på lika länge som vid "vanlig" framkallning. Spar tid helt enkelt.

Men hur är det i "stående" framkallning tänkt att de förbrukade kemikalierna skall förnyas utan agitering?

Har framkallat i tankar men även där lyfter man filmen upp och ner nån gång/minut.

Hursomhelst - det viktiga är att man använder samma metod gång på gång för att få samma resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Men hur är det i "stående" framkallning tänkt att de förbrukade kemikalierna skall förnyas utan agitering?

Det är inte nödvändigt för att framkalla om man inte vill.
Det är just det som är poängen med stående, att inte agitera.
Agitera är till för att snabba på framkallningen. Men då måste du som bekant spendera din tid vid dosan.

Skrivet av jookeer:

Hursomhelst - det viktiga är att man använder samma metod gång på gång för att få samma resultat.

Njaaeee, det där vill jag hävda är mycket subjektivt.

Imo,
Det är ju minst lika stor poäng att prova olika metoder och kombinationer för att få olika resultat.
Det är ju halva nöjet

Att använda endast ett sätt är som att fota jpeg i standard med kameran på full auto. Roligare att experimentera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Det är inte nödvändigt för att framkalla om man inte vill.
Det är just det som är poängen med stående, att inte agitera.
Agitera är till för att snabba på framkallningen. Men då måste du som bekant spendera din tid vid dosan.

Njaaeee, det där vill jag hävda är mycket subjektivt.

Imo,
Det är ju minst lika stor poäng att prova olika metoder och kombinationer för att få olika resultat.
Det är ju halva nöjet

Att använda endast ett sätt är som att fota jpeg i standard med kameran på full auto. Roligare att experimentera.

Njae, nu var det inte så jag menade, har experimenterat ruggigt mycket för att hitta rätt temp/tid och agitation för olika filmer, framkallare och pressning. När man väl hittat eftersökt resultat gäller det att hålla sig till det nästa gång man vill uppnå exakt samma resultat. Resultatet må vara subjektivt men metoden att nå dit är så objektivt det kan bli.

Sen håller jag inte med om att INTE agitera då färsk lösning inte ersätter den förbrukade eftersom vätskan står still utan agitering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Sen håller jag inte med om att INTE agitera då färsk lösning inte ersätter den förbrukade eftersom vätskan står still utan agitering.

Du behöver inte hålla med. Men faktum kvarstår att stående framkallning är en sjukt populär, beprövad, väldokumenterad och välfungerande metod.
Om du inte "tror" att det funkar så är det ok. Men det kanske är onödigt att dra igång denna diskussion varje gång med de som testat och "vet" att det gör det.
Jag har hundratals bilder som jag framkallat stående. Om inte du kan visa upp hundratals blanka rutor med förstörd film från samma metod så lutar faktiskt empirin åt att alla de tusentals fotografer som säger att det fungerar talar sanning

Permalänk
Medlem

Jag har också kört stående några gånger och det fungerar.
Funkar också med C41 film
Här är en bild framkallad på det sättet, jag körde mest på chansning så resultat kanske inte är helt hundra men ändå.

Permalänk
Medlem

Stående färg från mig,

Och svartvitt,

Samma kamera och objektiv på bägge, småbild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Nej, du behöver inte mer vätska för att köra stående framkallning.
Får din 120 film plats i dosan så kan du framkalla stående.

EDIT: kollade länken, den dosan funkar bra iallafall för mig stående.

Toppen! Jag fick för mig att det behövdes mer eftersom filmen måste vara sänkt i vätskan hela tiden och att risken med en för liten dosa var att det inte fungerade. (Ur det drog jag sedan slutsatsen att det är så självklart att en dosa avsedd för en film inte går att använda för att framkalla två filmer, så det måste handla om att även tvåfilmsdosor kanske har problem med en film, beroende på filmstorlek: 35 mm eller 120.)

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Du behöver inte hålla med. Men faktum kvarstår att stående framkallning är en sjukt populär, beprövad, väldokumenterad och välfungerande metod.
Om du inte "tror" att det funkar så är det ok. Men det kanske är onödigt att dra igång denna diskussion varje gång med de som testat och "vet" att det gör det.
Jag har hundratals bilder som jag framkallat stående. Om inte du kan visa upp hundratals blanka rutor med förstörd film från samma metod så lutar faktiskt empirin åt att alla de tusentals fotografer som säger att det fungerar talar sanning

Och vem i tråden har sagt att det inte fungerar? Läs vad folk skriver och lägg inte ord i deras munnar. TACK!

Tacksam för länkar till påståendet "stående framkallning är en sjukt populär, beprövad, väldokumenterad och välfungerande metod".

1. stående framkallning är sjukt populär
- visa oss "frisk" statistik som stödjer påståendet

2.beprövad, väldokumenterad
- visa oss dokumenten

Läs vad jag sagt om agitering ovan eller nedanstående
http://www.philpankov.com/-/philpankov/article.asp?ID=2313
https://answers.yahoo.com/question/index?qid=20080117193514AA...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Sen håller jag inte med om att INTE agitera då färsk lösning inte ersätter den förbrukade eftersom vätskan står still utan agitering.

Omsättning av kemikalier blir det även med stående framkallning mha. diffusion men tidsaspekten är olika och i samband med färgfilm så kanske man får använda andra färgfilter när det skall förstoras upp på färgpapper i jämförelse med agiterad version, men där måste man ändå prova ut färgfiltren för att passa med använd lampa i förstoringsapparat (och dess nätspänning för tillfället), papper och färgkemi i skålarna.

det finns inget svart och vitt mellan stående eller agiterad framkallning - men man behöver justera lite i processen efteråt då resultaten inte blir exakt lika.

Skannar/fotograferar man in negativen till digitalt så är processen att korrigera färgstick betydligt lättar med använd bildbehandlingsprogram än när man skall göra det mörkrummet med olika filter och provframkallningar av papper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Och vem i tråden har sagt att det inte fungerar? Läs vad folk skriver och lägg inte ord i deras munnar. TACK!

Du sa såhär, "Sen håller jag inte med om att INTE agitera då färsk lösning inte ersätter den förbrukade eftersom vätskan står still utan agitering."

Om du tycker jag feltolkade dig så är det ditt problem. Det är själva grundregeln i kommunikation, avsändaren bär ansvaret för att mottagaren förstår.

Skrivet av jookeer:

1. stående framkallning är sjukt populär
- visa oss "frisk" statistik som stödjer påståendet

Läs igenom denna tråd så hittar du flera som använder stående framkallning med gott resultat.
Senaste inläggen är från idag så det är helt klar färsk, vet inte om det var det du menade med "frisk"?.
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1454435-35mm-film-var-s...

Skrivet av jookeer:

2.beprövad, väldokumenterad
- visa oss dokumenten

Ok, http://bfy.tw/ABFM

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaoLao:

Toppen! Jag fick för mig att det behövdes mer eftersom filmen måste vara sänkt i vätskan hela tiden och att risken med en för liten dosa var att det inte fungerade. (Ur det drog jag sedan slutsatsen att det är så självklart att en dosa avsedd för en film inte går att använda för att framkalla två filmer, så det måste handla om att även tvåfilmsdosor kanske har problem med en film, beroende på filmstorlek: 35 mm eller 120.)

Filmen ska vara nersänkt hela tiden. Om din dosa rymmer 2st 35mm så rymmer den 1st 120.
Så länge den kan användas till mellanformat kan du köra stående.