Seqr-betalning med NFC misslyckas - varför?

Permalänk
Inaktiv

Seqr-betalning med NFC misslyckas - varför?

Idag tog jag det stora steget att äntligen prova på att betala med mobilen.
Tror ni det lyckades; nej

Var på ICA och använde självscanningen som vanligt. Väl framme i kassan bad jag om hjälp av kassören.
Såhär gjorde jag:

* Drog mitt ICA-kort.
* Tryckte på Byt kort i terminalen.
* Lade telefonen mot sidan av terminalen med "blipp-symbolen".

Efter detta fick jag felmeddelandet: " Betalningen misslyckas. Vänligen kontrollera dina NFC-inställningar".

Innan jag kom fram till kassan, startade jag Seqr-appen samt aktiverade NFC i telefonens inställningar.
Aktiverade även 4G-anslutningen.

Såhär gick det när man skulle prova på den nya mobila betalningstekniken. Stopp direkt.

Någon mer som testat att betala med NFC och Seqr-appen?

Hur får man det till att fungera?

Permalänk
Medlem

Aldrig testat det, men finns info här: http://www.swedroid.se/forum/threads/seqr-nfc.135141/

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

@mikael_a1: Nu har jag inte testat kombon med NFC. Däremot så scannade jag QR-koder för något år sedan och min erfarenhet är att det krånglade oerhört ofta. Många gånger så fick antingen jag eller personen upp i kassan att systemet väntar på den andre parten. Så jag sade upp det för något år sedan då det inte var värt allt strul. Känns som det låg på typ 50/50 att det fungerade utan strul, många gånger fick de även parkera kvittot och ta upp det i en annan kassa.

Konceptet tror jag på, men utförandet var katastrofalt. Men blev iaf räddad en gång när jag var och handlade och hade glömt plånboken och hade med mig mobilen

Permalänk
Medlem

@mikael_a1
Det funkar utmärkt för mig iaf. Har nog aldrig misslyckats med en SEQR betalning faktiskt.
Bara NFC är igång och du har internet uppkoppling (mobildata) på.

Jag kommer fram till kassan drar ICA kortet, trycker röd (stop), ber sedan personen i kassan att trycka "kort" och sedan "enter", då dyker beloppet upp i kortterminalen och jag viftar med mobilen där vid NFC markeringen. Är beloppet under 250:- så bara plingar de till och jag e klar. Är det över 250:- för jag slå min blippa pin-kod i terminalen.
Jag har däremot inte testat gå via självscanning, eller har jag det... Hmm... Kanske har gjort det, tror jag bara som vanligt drog ICA-kortet och sedan tröck röd (stop) och då dök beloppet upp i terminalen och jag viftade med telefonen. Ska dock inte svära på att jag verkligen testat det, men har ett vagt minne av det någon gång när de va galet mkt folk.
Fungerar skitsmidigt tycker jag iaf, försöker betala med SEQR där de går, 3% återbäring blir faktiskt lite i slutändan.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lehto:

@mikael_a1
Det funkar utmärkt för mig iaf. Har nog aldrig misslyckats med en SEQR betalning faktiskt.
Bara NFC är igång och du har internet uppkoppling (mobildata) på.

Jag kommer fram till kassan drar ICA kortet, trycker röd (stop), ber sedan personen i kassan att trycka "kort" och sedan "enter", då dyker beloppet upp i kortterminalen och jag viftar med mobilen där vid NFC markeringen. Är beloppet under 250:- så bara plingar de till och jag e klar. Är det över 250:- för jag slå min blippa pin-kod i terminalen.
Jag har däremot inte testat gå via självscanning, eller har jag det... Hmm... Kanske har gjort det, tror jag bara som vanligt drog ICA-kortet och sedan tröck röd (stop) och då dök beloppet upp i terminalen och jag viftade med telefonen. Ska dock inte svära på att jag verkligen testat det, men har ett vagt minne av det någon gång när de va galet mkt folk.
Fungerar skitsmidigt tycker jag iaf, försöker betala med SEQR där de går, 3% återbäring blir faktiskt lite i slutändan.

Ok, kom på att jag inte bad kassören trycka "kort>enter".
Visste inte att man behövde göra det?
Trodde det bara gällde när man skulle scanna och betala, och inte blippa och betala.

Enligt Seqr kundtjänst som jag pratade med senast idag, skulle jag testa att blippa själv och testa.
Han misstänkte även att det kunde vara ICA-kortet som ställde till det, och bad mig testa att blippa direkt.

Vet du om det fungerar att dra sitt ICA-kort innan man blippar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikael_a1:

Ok, kom på att jag inte bad kassören trycka "kort>enter".
Visste inte att man behövde göra det?
Trodde det bara gällde när man skulle scanna och betala, och inte blippa och betala.

Enligt Seqr kundtjänst som jag pratade med senast idag, skulle jag testa att blippa själv och testa.
Han misstänkte även att det kunde vara ICA-kortet som ställde till det, och bad mig testa att blippa direkt.

Vet du om det fungerar att dra sitt ICA-kort innan man blippar?

Det viktiga är att du får upp beloppet i terminalen då ska de vara "grönt" att börja "vifta" med telefonen.
Ja det funkar att dra ICA-kortet men som sagt, efter du dragit det tryck på röd (stop).

Beloppet brukar inte komma upp i terminalen (den är säket programmerad på nåttvis att inte visa beloppet innan man tryckt i ett kort å slagit sin pin därför lär man be personen i kassan att trycka kort > enter så beloppet dyker upp där och man kan börja "vifta" med telefonen).

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lehto:

Det viktiga är att du får upp beloppet i terminalen då ska de vara "grönt" att börja "vifta" med telefonen.
Ja det funkar att dra ICA-kortet men som sagt, efter du dragit det tryck på röd (stop).

Beloppet brukar inte komma upp i terminalen (den är säket programmerad på nåttvis att inte visa beloppet innan man tryckt i ett kort å slagit sin pin därför lär man be personen i kassan att trycka kort > enter så beloppet dyker upp där och man kan börja "vifta" med telefonen).

ok, kommer ge det 1 chans till innan jag lägger ner Seqr, iaf för tillfället.
Det faller lite när man skall be om hjälp från personal, då dessa kan vara upptagna med annat.
När personalen har kommit, så hade man redan hunnit att betalat med kortet.
För att det skall "löna" sig att använda mobil betalning, måste det gå snabbare och smidigare.

I dagsläget är tyvärr inte Seqr där ännu.

Permalänk
Avstängd

Verkar ju oerhört dumt att man skall säga till personal för att det skall fungera. Vad är fördelen med detta jämfört med att betala med kreditkortet? Det går ju enormt smidigt, det måste ju till en stor förenkling för att det skall vara värt att "krångla" med mobilen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av videopac:

Verkar ju oerhört dumt att man skall säga till personal för att det skall fungera. Vad är fördelen med detta jämfört med att betala med kreditkortet? Det går ju enormt smidigt, det måste ju till en stor förenkling för att det skall vara värt att "krångla" med mobilen.

Håller med föregående talare till fullo.

Går det att betala med mobilen/seqr utanatt säga till i kassan?

Permalänk
Medlem

Går ni i självscanning eller självutcheckning behöver ni inte tillkalla personal iaf får då trycker ni ju själva på displayen liksom.
Grejen är att beloppet måste synas i terminalen innan man kan "vifta" med mobilen.

Tänk efter hur de funkar när ni betalar med kort.
Man sätter i kortet i terminalen > slår pin > man väntar tills personalen scannar alla varor > terminalen vet redan att man har kort i > kassören trycker enter å beloppet dyker upp i terminalen > du trycker grön.

Anledningen till att du måste säga till dem att trycka kort > enter är för att beloppet ska komma till terminalen.
Grejen är att personalen inte är utbildad med NFC betalningar. Besta hade varit om man ba kunde säga jag vill blippa min betalning så fixar dem själva. Men förhoppningsvis lär sig personalen detta alt får utbildning i det när mobila betalningslösningar breder ut sig.
Men ja de är lite lite omständligt att man måste säga till om man går i bemannad kassa, men fortfarande värt enligt mig. Får både ICA bonus plus 3% återbäring att handla med SEQR.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Hedersmedlem

Jag använder SEQR för att snuva HB på ockriga 300kr i kortavgift, och det fungerar alltid med QR-kod (mest på Willys/Hemköp). Tyvärr aldrig testat med NFC men läst att många tyvärr har problem med just ICA, troligen pga att de inte vet hur systemet ska fungera.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Inga blippakort (contactless-kort) fungerar på ICA förutom ICA Bankens egna utan att man ber personalen i kassan slå ut beloppet till kortterminalen. Gissningsvis är det en fel-implementation i ICAs kassasystem som gör det såhär.

Det fungerar dock perfekt att blippa på ställen som tar emot contactless-betalningar utan att göra ovanstående metod t.ex. Pressbyrån och 7-Eleven.

Visa signatur

AMD Ryzen R7 3800X | ASUS ROG STRIX X570-F GAMING | Corsair Vengence LPX 32GB 3200MHz | Fractal Design Meshify S2 | Fractal Design Celsius S36 | ASUS GeForce RTX 2080 Ti | Corsair Force MP600 1TB + Sandisk Ultra II SSD 480 GB + Western Digital Red 3 TB |

Permalänk
Avstängd

Även om det går att "blippa" smidigt med mobilen, vad är den stora fördelen med detta förutom eventuellt en viss rabatt som man ger för att locka in folk i användandet? Kreditkort måste man ju ha i alla fall så någon besparing på grund av utebliven kortavgift (om man nu betalar någon sådan) kan man ju inte räkna in i detta.

Ärligt nyfiken för jag ser ingen som helst vinst med detta.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av videopac:

Även om det går att "blippa" smidigt med mobilen, vad är den stora fördelen med detta förutom eventuellt en viss rabatt som man ger för att locka in folk i användandet? Kreditkort måste man ju ha i alla fall så någon besparing på grund av utebliven kortavgift (om man nu betalar någon sådan) kan man ju inte räkna in i detta.

Ärligt nyfiken för jag ser ingen som helst vinst med detta.

Jag har Handelsbanken pga bolån, lön osv men eftersom jag inte gillar deras kortavgifter eller kortförmåner heller (men allt annat), så känner jag inte för att betala 300kr bara för att kunna handla via lönekontot med deras kort. Mastercard har jag därför hos annan, mindre bank med mycket bättre villkor, men det är inte alltid man kommit ihåg att fylla på det kontot och då använder jag SEQR för att ordna helginköpen.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MultiMan:

Jag har Handelsbanken pga bolån, lön osv men eftersom jag inte gillar deras kortavgifter eller kortförmåner heller (men allt annat), så känner jag inte för att betala 300kr bara för att kunna handla via lönekontot med deras kort. Mastercard har jag därför hos annan, mindre bank med mycket bättre villkor, men det är inte alltid man kommit ihåg att fylla på det kontot och då använder jag SEQR för att ordna helginköpen.

Fylla på ett kreditkort? Du får ju en faktura månaden efter. Vill man inte ha det direkt mot Eurocard (vilket kostar pengar) så kan man ju ta exempelvis ett OKQ8-kort vilket inte kostar ett öre i avgift (finns andra också)... och på vilket du får en faktura, verkar ju dumt att ha ett konto anslutet till kortet.

Permalänk
Inaktiv

Så länge man är tvungen att kontakta en kassörska och be att de trycker fram beloppet med "kort>enter>enter" så förstår jag inte riktigt varför man skall använda Seqr i dagsläget. Hade det däremot gått att blippa med mobilen utan att kontakta en kassörska så hade det varit en helt annan femma.

Någon som använder Seqr i dagsläget som kan komma med positiva argument varför man skall använda Seqr?

Permalänk
Skrivet av mikael_a1:

Så länge man är tvungen att kontakta en kassörska och be att de trycker fram beloppet med "kort>enter>enter" så förstår jag inte riktigt varför man skall använda Seqr i dagsläget. Hade det däremot gått att blippa med mobilen utan att kontakta en kassörska så hade det varit en helt annan femma.

Någon som använder Seqr i dagsläget som kan komma med positiva argument varför man skall använda Seqr?

På Hemköp, Willys, Pressbyrån, Nordic Wellness m.fl. fungerar kontaktfria betalningar med SEQR helt fantastiskt bra, behöver bara tända skärmen på mobilen som jag antagligen ändå stod och pillade på i kön och slå den mot kortterminalen så är det klart. Behöver inte ens öppna appen.

Ica har inte riktigt lyckats hänga med i contactless-trenden, vilken för övrigt slagit igenom enormt mycket bättre utomlands (i Storbritannien har varenda liten pub stöd för det), de har sin egna lösning som funkar fint men när man kommer med SEQR blir det alltid trubbel i min erfarenhet. Personalen i kassan verkar genomgående tro att jag försöker "hacka mig in i systemet" eller nånting, EN gång har jag lyckats övertala dem att trycka kort -> enter efter ett dussin försök och då gick det fint, men oftast vill de ringa support och nu har jag tröttnat på att försöka.

Men handlar man sällan på Ica är SEQR väldigt praktiskt. Kvitto i mobilen, ingen fara att betala för mer än vad man har på kontot (då läggs det som en kredit några dagar) och automatiskt willys+/liknande är ytterligare fördelar. 3% tillbaka gör även det en hel del i längden.

Visa signatur

Asus P8P78 Deluxe / 2500K@4,6 / 16GB / GTX970 / 500GB SSD / 8TB / 750W / Creative X-fi [<- Semipassiv]
Senn HD280 / BenQ BL3200PT / MBA 13" -11 / S7E

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av the_man550:

På Hemköp, Willys, Pressbyrån, Nordic Wellness m.fl. fungerar kontaktfria betalningar med SEQR helt fantastiskt bra, behöver bara tända skärmen på mobilen som jag antagligen ändå stod och pillade på i kön och slå den mot kortterminalen så är det klart. Behöver inte ens öppna appen.

Ica har inte riktigt lyckats hänga med i contactless-trenden, vilken för övrigt slagit igenom enormt mycket bättre utomlands (i Storbritannien har varenda liten pub stöd för det), de har sin egna lösning som funkar fint men när man kommer med SEQR blir det alltid trubbel i min erfarenhet. Personalen i kassan verkar genomgående tro att jag försöker "hacka mig in i systemet" eller nånting, EN gång har jag lyckats övertala dem att trycka kort -> enter efter ett dussin försök och då gick det fint, men oftast vill de ringa support och nu har jag tröttnat på att försöka.

Men handlar man sällan på Ica är SEQR väldigt praktiskt. Kvitto i mobilen, ingen fara att betala för mer än vad man har på kontot (då läggs det som en kredit några dagar) och automatiskt willys+/liknande är ytterligare fördelar. 3% tillbaka gör även det en hel del i längden.

ok, mao inget för mig då som ICA-kund?
försökte sist jag var där, men personalen såg ut som frågetecken när jag försökte.
varför kommer det upp "betalningen misslyckades, kontrollera dina NFC-inställningar" i telefonen? (valde blippa och betala).

Permalänk
Skrivet av mikael_a1:

ok, mao inget för mig då som ICA-kund?
försökte sist jag var där, men personalen såg ut som frågetecken när jag försökte.
varför kommer det upp "betalningen misslyckades, kontrollera dina NFC-inställningar" i telefonen? (valde blippa och betala).

Som det ser ut idag vill jag tyvärr inte påstå att det är något för dig, nej. Appen har dessutom en ond tendens att spontant börja dra flera procent batteri i bakgrunden, även om det nu när jag tänker efter var ett tag sen det hände så eventuellt kan de ha fixat det. Men det är ingen app jag personligen skulle vilja ha installerat om jag inte använde den relativt ofta.

Vet ej varför meddelandet kommer, men känner igen att jag också fått det på Ica. På alla andra ställen fungerar det perfekt hela tiden, går blixtsnabbt.

Visa signatur

Asus P8P78 Deluxe / 2500K@4,6 / 16GB / GTX970 / 500GB SSD / 8TB / 750W / Creative X-fi [<- Semipassiv]
Senn HD280 / BenQ BL3200PT / MBA 13" -11 / S7E

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av the_man550:

Som det ser ut idag vill jag tyvärr inte påstå att det är något för dig, nej. Appen har dessutom en ond tendens att spontant börja dra flera procent batteri i bakgrunden, även om det nu när jag tänker efter var ett tag sen det hände så eventuellt kan de ha fixat det. Men det är ingen app jag personligen skulle vilja ha installerat om jag inte använde den relativt ofta.

Vet ej varför meddelandet kommer, men känner igen att jag också fått det på Ica. På alla andra ställen fungerar det perfekt hela tiden, går blixtsnabbt.

ok, synd att det skall krångla där när man är trogen ICA-kund sedan flera år.
men kanske gör jag fel?

*startar 4G samt Seqr-appen.
*sätter i scannern i hållaren.
*kontaktar personalen och säger att jag vill betala med Seqr/blippa och betala.
*Personalen trycker fram beloppet med "kort>enter>enter.
*Jag drar mitt ICA-kort. På frågan om "vill du betala med detta kort", trycker jag på knappen "byt kort".
*Väljer "Blippa och betala" i appen, och håller telefonen mot terminalen.
*Klart.

Rätt beskrivet om hur det är tänkt att fungera?

Dock tycker jag hela iden med att betala med Seqr på ICA, faller när man måste kontakta personalen

Ingen höjdare en Fredag efter jobbet, eller en Lördag när alla är lediga och skall till ICA och handla......

Permalänk
Skrivet av mikael_a1:

ok, synd att det skall krångla där när man är trogen ICA-kund sedan flera år.
men kanske gör jag fel?

*startar 4G samt Seqr-appen.
*sätter i scannern i hållaren.
*kontaktar personalen och säger att jag vill betala med Seqr/blippa och betala.
*Personalen trycker fram beloppet med "kort>enter>enter.
*Jag drar mitt ICA-kort. På frågan om "vill du betala med detta kort", trycker jag på knappen "byt kort".
*Väljer "Blippa och betala" i appen, och håller telefonen mot terminalen.
*Klart.

Rätt beskrivet om hur det är tänkt att fungera?

Dock tycker jag hela iden med att betala med Seqr på ICA, faller när man måste kontakta personalen

Ingen höjdare en Fredag efter jobbet, eller en Lördag när alla är lediga och skall till ICA och handla......

Det låter vettigt.

Och ja, seqr är som sagt bara ett vettigt alternativ där officiellt stöd finns, samt affärer som stödjer globala standarder för kontaktlösa betalningar (pressbyrån) och utomlands. När jag var i Skottland för några månader sen betalade jag nästan allt med mobilen. Dock ska man veta att de har obskyra växelkurser...

Har ägt lite aktier i SEQR (seamless) I något halvår och ligger väl back mer än vad jag någonsin kommer spara på att använda det. Väldigt trög marknad, främst i Sverige då. Potentialen är lockande, där det fungerar är det underbart och jag har nu kommit till den nivå där jag tycker att det är jobbigt att behöva böka fram kortet. Testa igen om något halvår eller byt mataffär.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus P8P78 Deluxe / 2500K@4,6 / 16GB / GTX970 / 500GB SSD / 8TB / 750W / Creative X-fi [<- Semipassiv]
Senn HD280 / BenQ BL3200PT / MBA 13" -11 / S7E

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av the_man550:

Det låter vettigt.

Och ja, seqr är som sagt bara ett vettigt alternativ där officiellt stöd finns, samt affärer som stödjer globala standarder för kontaktlösa betalningar (pressbyrån) och utomlands. När jag var i Skottland för några månader sen betalade jag nästan allt med mobilen. Dock ska man veta att de har obskyra växelkurser...

Har ägt lite aktier i SEQR (seamless) I något halvår och ligger väl back mer än vad jag någonsin kommer spara på att använda det. Väldigt trög marknad, främst i Sverige då. Potentialen är lockande, där det fungerar är det underbart och jag har nu kommit till den nivå där jag tycker att det är jobbigt att behöva böka fram kortet. Testa igen om något halvår eller byt mataffär.

Skickades från m.sweclockers.com

ok, vilka mer butiker använder Seqr om bara vill testa hur det fungerar?

Permalänk
Skrivet av mikael_a1:

ok, vilka mer butiker använder Seqr om bara vill testa hur det fungerar?

https://www.seqr.com/se/lista/

De har som jag förstår det officiellt stöd (en NFC-tag från seqr), vilka som har stöd för allmän contactless betalning vet jag inte direkt utöver pressbyrån.

När man betalar på pressbyrån måste man skriva in en pinkod i kortläsaren om man betalar för över 150kr (tror det är den gränsen iaf, var så förr). Den koden får man efter att man blippat och trycker på en pytteliten text som dyker upp i appen som säger typ "klicka här för att visa kod". Väldigt otydligt och det var förvirrande första gången, så du och andra som läser det här kan iaf få slippa den förvirringen...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus P8P78 Deluxe / 2500K@4,6 / 16GB / GTX970 / 500GB SSD / 8TB / 750W / Creative X-fi [<- Semipassiv]
Senn HD280 / BenQ BL3200PT / MBA 13" -11 / S7E

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mikael_a1:

ok, synd att det skall krångla där när man är trogen ICA-kund sedan flera år.
men kanske gör jag fel?

*startar 4G samt Seqr-appen.
*sätter i scannern i hållaren.
*kontaktar personalen och säger att jag vill betala med Seqr/blippa och betala.
*Personalen trycker fram beloppet med "kort>enter>enter.
*Jag drar mitt ICA-kort. På frågan om "vill du betala med detta kort", trycker jag på knappen "byt kort".
*Väljer "Blippa och betala" i appen, och håller telefonen mot terminalen.
*Klart.

Rätt beskrivet om hur det är tänkt att fungera?

Dock tycker jag hela iden med att betala med Seqr på ICA, faller när man måste kontakta personalen

Ingen höjdare en Fredag efter jobbet, eller en Lördag när alla är lediga och skall till ICA och handla......

Hur kan personalen trycka fram beloppet om ditt ICA-kort inte är registrerat? Ser du beloppet så har de rimligen redan ditt ICA-kort eftersom du använde det för att hämta ut din scanner. Ingen mening att dra kortet igen.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av giplet:

Hur kan personalen trycka fram beloppet om ditt ICA-kort inte är registrerat? Ser du beloppet så har de rimligen redan ditt ICA-kort eftersom du använde det för att hämta ut din scanner. Ingen mening att dra kortet igen.

man drar sitt ica-kort bara för att få bonus.

annars så kan det kvitta att handla på ICA.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mikael_a1:

man drar sitt ica-kort bara för att få bonus.

annars så kan det kvitta att handla på ICA.

Kanske inte funkar så överallt, men i alla ICA-affärer jag varit i har man behövt registrera sig på något sätt för att få loss scannern. Så om de har fått fram beloppet så har de redan registrerat att det är du som handlat.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

SEQR fungerar fantastiskt bra för mig

SEQR för Android har Contactless "TAP&PAY" funktion och fungerar överallt där Apple Pay, Android Pay och bankernas contactless-kort fungerar.

När du installerat appen måste du registrera dig. Det folk gnäller på är att man måste fota sitt id och skicka in med appen, "varför kan de inte använda bank ID" är vanligaste gnället. Men då SEQR inte är tänkt enbart för Svenska kunder är Bank ID inte en bra lösning.

När du registrerat dig, efter ca 10min.
-SEQR emulerar ett Mastercard-kort åt dig med tokenization och all annan säkerhetstänk som krävs för att leverera en säker tjänst.
-Det här emulerade kortet fungerar överallt där det finns contactless betalterminaler (kommer finnas på de flesta ställen redan i slutet av 2017 och 2020 kommer det finnas överallt).
-Det finns även butiker med SEQR-"betalterminal", i Sverige framförallt Willys och Hemköp. Det är QR-koden bredvid kortterminalen, bakom QR-koden sitter även en NFC tag. NFC betalnings alternativet är att föredra med en Android lur.

Varför ska jag använda SEQR istället för Samsung, Apple -Pay eller bankernas Contactless alternativ?
-SEQR har ingen årsavgift, besparing på ca 300kr/år.
-SEQR ger marknadens högsta cashback (3%) på allt du handlar (minst 20 gånger/månad).
-På willys o Hemköp kopplar du rabattkortet till appen och får ta del av erbjudanden +2% extra cashback automatiskt vid betalning
-På ICA uppger du ditt personnummer innan betalning och tar del av ICAs rabatter.

Nu tänker du vad är det för trams med några % rabatt?
-Om man handlar för 100.000kr per år blir det 3000kr/år +300kr för de uteblivna kortavgiften. Det betyder att du kan ha Spotify + Netflix "gratis" och fortfarande spara några kronor om du använder SEQR istället för betalkort.

Varför fungerar det inte alltid på ICA? Varför måste man be personalen tryck kort, enter, enter?
-Det här problemet gäller alla som vill betala contactless på ICA. Det är alltså ICA som behöver justering sina terminaler.
-kort, enter, enter är för att priset ska dyka upp i terminalen. Överallt där nya contactless terminaler dyker upp existerar inte det här problemet utan är unikt ICA och Apoteket Hjärtat.

Jag tycker SEQR är klockrent, fungerar sjukt smidigt och att stödja ett svenskt bolag som försöker ta sig in och röra runt lite i grytan i kortbolagens och bankernas monopol ser jag som en självklarhet. Om de lyckas kommer transaktionskostnaden sjunka ordentligt och vi konsumenter kommer bli vinnarna i form av billigare varor i butikerna!
Se så ladda hem appen nu och börja blippa för en ljusare framtid, SEQR är klockrent!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av the_man550:

På Hemköp, Willys, Pressbyrån, Nordic Wellness m.fl. fungerar kontaktfria betalningar med SEQR helt fantastiskt bra, behöver bara tända skärmen på mobilen som jag antagligen ändå stod och pillade på i kön och slå den mot kortterminalen så är det klart. Behöver inte ens öppna appen.

Sist jag kollade var man tvungen att öppna appen och explicit välja Blippa och Betala. Säkert att det inte är Samsung Pay du tänker på?

Skrivet av the_man550:

Ica har inte riktigt lyckats hänga med i contactless-trenden, vilken för övrigt slagit igenom enormt mycket bättre utomlands (i Storbritannien har varenda liten pub stöd för det), de har sin egna lösning som funkar fint men när man kommer med SEQR blir det alltid trubbel i min erfarenhet. Personalen i kassan verkar genomgående tro att jag försöker "hacka mig in i systemet" eller nånting, EN gång har jag lyckats övertala dem att trycka kort -> enter efter ett dussin försök och då gick det fint, men oftast vill de ringa support och nu har jag tröttnat på att försöka.

Oh the irony! De var först med att lansera kontaktlösa bankkort i Sverige, sen fucka de upp genom att inte följa standard. Oh well...

Visa signatur

// Jay-C
CPU: i7 2600K @ 4.5GHz 1.35V (load) w/ H80i v2 | GPU: GTX 1660 GAMING
SSD: MX500 500GB | MB: P8Z68-V Pro | RAM: 2x8GB G.Skill 2133 MHz CL11
APU: X-Fi Titanium Pro | PSU: AX850
Samla alla dina betalkort, gratis valutaväxling, Google Pay m.m. med Curve. £5 bonus med länken: https://www.curve.app/join#EAVGZ56E

Permalänk
Skrivet av Jay-C:

Sist jag kollade var man tvungen att öppna appen och explicit välja Blippa och Betala. Säkert att det inte är Samsung Pay du tänker på?

Ställer man in SEQR som standardvalet vid betalningar så fungerar det i alla fall med SEQRs egna små NFC-plattor, vet inte om det fungerar med vanliga kortterminaler ärligt talat. På Willys öppnar jag aldrig appen, men på pressbyrån igår fick jag faktiskt öppna appen för att få det att fungera - har dock fiddlat runt lite med samsung pay, så kanske var det mitt fel att det inte fungerade just den gången (kommer inte ihåg hur det varit tidigare).

Skrivet av Jay-C:

Oh the irony! De var först med att lansera kontaktlösa bankkort i Sverige, sen fucka de upp genom att inte följa standard. Oh well...

Yep...

Visa signatur

Asus P8P78 Deluxe / 2500K@4,6 / 16GB / GTX970 / 500GB SSD / 8TB / 750W / Creative X-fi [<- Semipassiv]
Senn HD280 / BenQ BL3200PT / MBA 13" -11 / S7E

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jay-C:

Sist jag kollade var man tvungen att öppna appen och explicit välja Blippa och Betala. Säkert att det inte är Samsung Pay du tänker på?

Har varit i kontakt med Seqrs kundtjänst angående just detta. Tydligen så är det en säkerhetsåtgärd att man explicit måste öppna appen för att kunna genomföra betalningen, med tanke på de nya sätten att skimma contactless-kort, bra tanke dock kan det ju vara jobbigt att behöva öppna appen varje gång (finns dock en widget nu som tar dig direkt till Blippa & Betala-skärmen).

Visa signatur

AMD Ryzen R7 3800X | ASUS ROG STRIX X570-F GAMING | Corsair Vengence LPX 32GB 3200MHz | Fractal Design Meshify S2 | Fractal Design Celsius S36 | ASUS GeForce RTX 2080 Ti | Corsair Force MP600 1TB + Sandisk Ultra II SSD 480 GB + Western Digital Red 3 TB |