Kan inte initiera hårddisk?

Permalänk

Kan inte initiera hårddisk?

Hej!

Har ett problem med en hårddisk. Den var en extern förut, men började strula. Så satt i den i datorn och den fungerade som den skulle. Men när jag formaterade den vi(Högerklickade och formaterade) så "laggade det fast" och hårddisken går inte alls att använda längre. Den syns inte under "Den här datorn" men jag kan se den i Diskhanteraren som Okänd disk, enligt BILD1. Högerklickar jag så måste jag initiera den, men när jag gör det så går det inte. Vad kan jag göra?
Vill alltså bara få igång den, har ingen data jag behöver från hårddisken.

BILD 1

BILD 2

BILD 3

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

En trasig disk (eller dåliga kablar) brukar bete sig så.
Anledningen att den fungerade ett tag var nog att disken inte var och petade på de ställen där den har svårt att läsa/skriva.
Men när du formaterar den så kan det ju inte undvikas

Liknande fel kan bero på en rad olika saker.
Men eftersom disken strulade även innan i sitt eget chassi så är det nog godnatt med den tyvärr.

Permalänk
Medlem

Håller med Svensk tiger - låter som att disken gjort sitt.

Jag skulle dock också kolla under linux med skriv och lästester över hela skivytan och se att det inte stallade och dummade sig, då windows i vissa situationer kan fula sig och det ser ut som diskfel - fast det är något annat.

Bråkar det i båda miljöerna så är det ganska säkert tecken på att disken är körd.

Permalänk

Okej, misstänkte det!
Tack för era svar! upskattas

Permalänk
Medlem

test att göra det där i diskpart.

CMD - > Diskpart -> list disk -> select disk 2 -> Clean

Se till att disk 2 är den disken du avser att göra förändringarna på.

Sen går du in i diskhanteraren ha formaterar den som vanligt

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Skrivet av Mr_Lazy:

test att göra det där i diskpart.

CMD - > Diskpart -> list disk -> select disk 2 -> Clean

Se till att disk 2 är den disken du avser att göra förändringarna på.

Sen går du in i diskhanteraren ha formaterar den som vanligt

Har redan provat detta, men fungerade ej. Jag kasserar disken

Permalänk
Rekordmedlem

Du borde testa det mest kraftfulla verktyget också, diskpart i all ära men gparted är duktigare utifall det är nån underlig partitionering på disken, det är dessutom fristående så det kan bootas upp från usb och tar full kontroll utan att gå via nått annat operativsystem.
http://gparted.org/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du borde testa det mest kraftfulla verktyget också, diskpart i all ära men gparted är duktigare utifall det är nån underlig partitionering på disken, det är dessutom fristående så det kan bootas upp från usb och tar full kontroll utan att gå via nått annat operativsystem.
http://gparted.org/

Intressant, aldrig hört om den.. Så man skapar en boot-sticka med det programmet och startar upp datorn med helt enkelt? Och går vidare därifrån?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Rickykling:

Intressant, aldrig hört om den.. Så man skapar en boot-sticka med det programmet och startar upp datorn med helt enkelt? Och går vidare därifrån?

Ja, gparted är nog världen mest spridda partitioneringsverktyg totalt sett men det används inte så ofta i win-världen men har man provat det som finns i win så är det värt att prova med gparted också innan man skrotar en disk.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Ja, gparted är nog världen mest spridda partitioneringsverktyg totalt sett men det används inte så ofta i win-världen men har man provat det som finns i win så är det värt att prova med gparted också innan man skrotar en disk.

O fan. Då ska jag ge det ett försök i alla fall! Återkommer när jag testat!