Elgiganten's prisgaranti

Permalänk
Medlem

Elgiganten's prisgaranti

Saxat från vanliga frågor på deras sida.

Citat:

Har ni prisgaranti?

Ja, vi lämnar 30 dagars prisgaranti på alla köp! Skulle du hitta produkten billigare hos någon annan betalar vi tillbaka hela mellanskillnaden. Produkten behöver bara vara av samma märke, ha motsvarande specifikationer och den ska kunna köpas på lika villkor. Prisgarantin gäller mot lokala butikskonkurrenter och inte mot andra Internet-butiker.

Citat:

Hur gör jag om priset på produkten har sänkts innan jag har fått min leverans?

Ingen fara! Skulle det ske är det bara att kontakta oss, så ser vi till att du får tillbaka mellanskillnaden. Tänk på att höra av dig samtidigt som det låga priset gäller.

Har en order som lades för över 30 dagar sedan, jag missade att hämta ut den, den gick i retur, och skickades sedan ut igen. Priset sänktes sedan, informationen ovan tolkade jag som att de kommer att matcha sin egen prissänkning vid ett eventuellt anspråk. Att kila in i butik och handla för att sedan returnera och annullera ordern känns i såna här fall inte konstruktivt för någon part.

Hörde sedan av mig till de och fick svaret:

Citat:

Om produkten kan säljas till samma vilkor så hade vi kunnat matcha det på goodwill. Vanligtvis är det bara 30 dagars prisgaranti från köpdatumet. Men eftersom produkten inte finns att beställa på hemsidan och är slut på huvudlagret så kan vi inte prismatcha produkten då det inte säljs på samma villkor.

Jag tycker här att de säger emot sina egna villkor, två gånger om. De säger köpdatum, villkoren säger leveransdatum. De säger kan inte matcha för att den endast säljs i butik och det anses inte som samma villkor, villkoren säger att prisgarantin gäller endast mot lokala butiker.

Rätt eller fel? Diskutera.

Permalänk
Medlem

Det är ju Elgigantens prisgaranti, så om de anser att det inte är samma villkor så är det ju inte det. Sen kan man ju tycka vad man vill om det.

Om du fortfarande har öppet köp och det handlar om en större summa så skulle jag bara lämna tillbaka produkten och köpa den igen till det lägre priset. Men dom menar på att köpet är gjort för mer än 30 dagar sedan eller?

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2000+:

Det är ju Elgigantens prisgaranti, så om de anser att det inte är samma villkor så är det ju inte det. Sen kan man ju tycka vad man vill om det.

Om du fortfarande har öppet köp och det handlar om en större summa så skulle jag bara lämna tillbaka produkten och köpa den igen till det lägre priset. Men dom menar på att köpet är gjort för mer än 30 dagar sedan eller?

Så är det ju såklart.

Tråden var inte ämnad som hävstång för att öka mina chanser att se någon mellanskillnad, jag respekterar deras nej, utan mer i teoretiskt/diskussions-syfte.

Jag fick uppfattningen av att den huvudsakliga anledningen var att produkten inte fanns på deras centrallager.

Jag menar själv att om man annonserar en produkt till ett lägre pris i sitt globala annonsblad så har man full avsikt att sälja varan till det priset, vare sig den finns på centrallagret eller inte (min order härstammar ju redan från centrallagret), annars kan man köra lokala annonsblad.

Har haft ett par liknande fall med andra ÅF tidigare. Det ser bra ut, men man räknar med att det är få som nyttjar den. Man kan i princip citera "olika villkor" över vad som helst. Inte långt ifrån falsk marknadsföring.

Citat:

Vi lämnar 30 dagar prisgaranti från leveranstillfället. Skulle du mot förmodan hitta en produkt billigare, betalar vi tillbaka mellanskillnaden. Förutsättningen är att produkten är av samma märke samt har motsvarande specifikationer och kan köpas på lika villkor. Prisgarantin gäller mot lokala butikskonkurrenter och inte mot aktörer på Internet. Prisgarantin ska åberopas när priset är aktuellt samt innan 30 dagars perioden löpt ut.

Om produkten är köpt online, kontakta kundtjänst för utbetalning.

Om produkten är köpt i ett varuhus så går det bra att besöka valfritt varuhus för utbetalning.

Glöm inte att ta med kvittot.

Permalänk
Medlem

Istället för att lämna tillbaka en produkt, sen köpa om det till det billigare priset så använder du helt enkelt prisgarantin. Så gjorde jag i alla fall. Det är ett något grått område om produkten råkar vara slut, man tycker ju att man hade kunnat lämna tillbaka och sen köpa tillbaka samma vara... det verkar lite hit or miss den där med "lika vilkor".

Du kan ju alltid testa ett annat varahus?

Visa signatur

RTS :D

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronwalled:

Jag menar själv att om man annonserar en produkt till ett lägre pris i sitt globala annonsblad så har man full avsikt att sälja varan till det priset, vare sig den finns på centrallagret eller inte (min order härstammar ju redan från centrallagret), annars kan man köra lokala annonsblad.

Nu vet jag inte hur länge det var sen de hade det aktuella erbjudandet men El-Giganten har tre dagars tillgångsgaranti vilket du skulle kunna nyttja om det är tillämpligt.

Citat:

Vi lämnar 3 dagars tillgångsgaranti. Om varan tar slut inom 3 dagar och vi inte kan få fram varan inom 10 dagar, garanterar vi dig en motsvarande eller bättre vara till samma pris och du behöver inte betala mellanskillnaden. Enda undantaget från tillgångsgarantin är när Annonserade varor är märkta med 'begränsat antal'.

Trådstarten är dock lite otydlig och du får gärna förklara händelseförloppet närmare. Har du beställt varan på nytt eftersom du skriver att den gick i retur, och att priset hade sänkts mellan dina två beställningar? Därav att du försöker matcha priset vid beställning (vilket var 30+ dagar sen) mot det aktuella butikspriset som är lägre?

Rent spontant kan jag tycka att man i så fall får ha lite sunt förnuft och att förvänta sig en prismatchning efter så pass lång tid och dessutom efter att man själv strulat med att hämta ut den beställda produkten känns inte rimligt men det är bara min personliga åsikt.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av zelxi:

Istället för att lämna tillbaka en produkt, sen köpa om det till det billigare priset så använder du helt enkelt prisgarantin. Så gjorde jag i alla fall. Det är ett något grått område om produkten råkar vara slut, man tycker ju att man hade kunnat lämna tillbaka och sen köpa tillbaka samma vara... det verkar lite hit or miss den där med "lika vilkor".

Du kan ju alltid testa ett annat varahus?

Villkoren säger att man ska fråga kundtjänst om man köpt online, och varuhus annars, men det är klart att fråga i varuhus kanske hade gått.

Skrivet av ågren:

Nu vet jag inte hur länge det var sen de hade det aktuella erbjudandet men El-Giganten har tre dagars tillgångsgaranti vilket du skulle kunna nyttja om det är tillämpligt.
Trådstarten är dock lite otydlig och du får gärna förklara händelseförloppet närmare. Har du beställt varan på nytt eftersom du skriver att den gick i retur, och att priset hade sänkts mellan dina två beställningar? Därav att du försöker matcha priset vid beställning (vilket var 30+ dagar sen) mot det aktuella butikspriset som är lägre?

Förloppet är som följer.

Order lades, utlösen missas.

Lägre priser ses till i lokala butiker innan 30 dagar från orderdatum har passerat.

Lägre priser ses till i globala annonsbladet strax efter att 30 dagar från orderdatum har passerat.

Anspråket gjordes efter 30 dagar från orderdatum, men innan 30 dagar från leveransdatum, medan det lägre priset fortfarande var aktuellt.

Ny order lades inte efter retur då det löstes genom att de noterade att nytt utskick skulle ske.

Enligt deras villkor verkar det som att jag uppfyller kraven för prisgaranti.

Enligt ångerrätten uppfyller jag kraven för manuell "prisgaranti".

Skrivet av ågren:

Rent spontant kan jag tycka att man i så fall får ha lite sunt förnuft och att förvänta sig en prismatchning efter så pass lång tid och dessutom efter att man själv strulat med att hämta ut den beställda produkten känns inte rimligt men det är bara min personliga åsikt.

Just att jag missat, att det gick i retur och de löste din biten så smidigt, är den enda anledning att jag tvekade starkt.

Sunt förnuft kanske är lite att ta i dock, eller du kanske menar att spekulation i outlösta paket för att missbruka prisgaranti på något konstigt sätt är ett vanligt förekommande fenomen?

Eller kanske ska vi ha överdrivet stor moral för dessa elektronikjättar, de som kör fake-reor och tar till varenda knep i boken för att få oss att köpa saker vi inte behöver, de som trots allt livnär sig på oss? Smaken är som baken.

Permalänk
Medlem

Slapp du returavgiften och fraktkostnaden så kanske det går jämnt ut tänker jag.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Slapp du returavgiften och fraktkostnaden så kanske det går jämnt ut tänker jag.

Nja, prisskillnaden är ca 1.5x vad retur normalt sett kostar, men jag är nöjd iaf. Det var diskussionen som var det mest intressanta då "prisgarantier" ofta är lite för luddiga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronwalled:

Just att jag missat, att det gick i retur och de löste din biten så smidigt, är den enda anledning att jag tvekade starkt.

Sunt förnuft kanske är lite att ta i dock, eller du kanske menar att spekulation i outlösta paket för att missbruka prisgaranti på något konstigt sätt är ett vanligt förekommande fenomen?

Eller kanske ska vi ha överdrivet stor moral för dessa elektronikjättar, de som kör fake-reor och tar till varenda knep i boken för att få oss att köpa saker vi inte behöver, de som trots allt livnär sig på oss? Smaken är som baken.

Det gäller så klart åt båda hållen och om du förväntar dig att de ska hålla sin del får du även se till att göra det själv (genom att t.ex. hämta ut beställda produkter). Det står på hemsidan att prisgarantin gäller från leveransdatumet men som någon skrev ovan - handlar det om en femhundring eller mindre kan du ju se det som att prisskillnaden 'kvittas' mot administrationsavgiften/returfrakten som uppkommer vid ej uthämtat paket...

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz