Permalänk
Medlem

Prova gör en reset på den. Stäng av routern, håll in wps-knappen, starta routern samtidigt som du fortfarande håller in knappen i ca 30 sekunder.

Testa uppdatera firmware igen efter det.

Skrivet av DrunkenMonkey:

Försöker ladda in ny firmware men den hänger sig hela tiden. har provat både merlin och asus egna. några ideer vad som kan vara fel? även provat olika webläsare så inte det är det som bråkar. står bara vänta går vidare.

Visa signatur

- Vad heter Ed Sheerans trädgårdsintresserade bror?
- Scott Sheeran

Permalänk
Medlem

Funderar på att köpa en 87a i syfte att köra Dual Wan på den med ADSL (via en modemrouter tills vi får fiber) + antingen mobilens nät eller 3g-sticka. Någon som har använt DW-funktionen?
Om ja, hur bra är den i redundant mode? Använder speedify just nu men hade varit skönt ha en backup mha hårdvara istället.

Permalänk

Verkar ha kommit ny firmware idag!!?

Men jag hittar ingen lista på vad som är fixat?

Permalänk
Medlem

Slog äntligen till i mellandagarna då jag fick fiber installerat i kåken.
Har läst om alla som haft problem och antog såklart att det borde vara löst år 2017.
Men tydligen verkar det fortfarande vara problem med 5Ghz.
Det första jag testade var senaste mjukvaran från Asus. Redan dag nr 2 så försvann 5Ghz fast det stod att den var igång när man loggade in i routern. Efter ca 3 omstarter så dök den upp igen.
Installerade då Merlins senaste firmware. Det blev lite bättre men det försvann fortfarande 1 -2 gånger i veckan.
Efter att ha installerat hans senaste stabila version ( 380.64_2 ) så verkar det ha blivit ännu bättre.
Men det försvinner fortfarande ibland. Ungefär varannan vecka.

2,4 Ghz har jag som gömt nätverk då det bara är skrivaren och en Apple Airport Express som använder det.
Skrivaren har jag inte märkt av några problem med. Används dock väldigt sällan.
Airport Expressen tar i mot trådlöst och är ansluten med kabel till parabolens box ( Canal Digital ) för att kunna spela in från mobilen. Den verkar också tappa kontakten ibland och kräver att man startar om. Även fast den signalerar att den är ansluten. Så kan lika gärna vara boxen som expressen som strular.

Permalänk
Medlem

Får nog säga att de 4st RT-AC87U jag har på olika ställen verkar fungera hyffsat bra med senaste f/w (nu 3.0.0.4.380_4180) . Behöver ibland en/två omstart i månaden, vilket man förvisso kan reta sig på. Ser dock fram emot en kommande f/w med uppdaterad Quantenna driver, om den tillslut kommer, som det talats om under en längre tid. Synd att Quantenna verkar vara "svåra att ha med att göra", för det verkar ju annars som det skulle vara en bra wifi-krets med god potential.

Broadcom 3x3 MIMO 2.4GHz 802.11b/g/n
Quantenna 4x4 MIMO 5GHz 802.11a/n/ac

https://wiki.openwrt.org/toh/asus/rt-ac87u

Har funderat på om man skulle ladda in Merlin.

Visa signatur

// Fredrik

Permalänk
Medlem

Flyttat till helt ny producerad lägenhet där föreningen har valt Telia triple play. Generellt är jag supernöjd! Men inte ens i min tvåa så har jag teckning i t.ex. badrummet, och min Playstation 4 samt förstärkare får ca 12mbit där de står. Telias router är minst sagt dålig när det kommer till signalstyrkan.

Är sugen på att köpa en ny router och brygga Telias. Men denna verkar ha problem från release med bland annat 5Ghz bandet, det väcker orostankar. Finns det någon konkurrent till denna?

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Senaste f/w _7266 är inte speciellt bra. WAN förbindelsen dyker allt som oftast. Har kanske något med Ecodesign standby som gör att något somnar in allt för hårt?

3.0.0.4.380_7266

Bug fixed
- Fixed Android phone tethering mode detecting issue in quick internet setup process.
- Fixed PPPoE related issue.
- Fixed client rename issue in network map.
- Fixed network tool issues.
- Fixed wake on lan issues.

Modification
- Added automatic standby mode for CE Ecodesign directive.

Visa signatur

// Fredrik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Finns det någon konkurrent till denna?

Kanske modellen efter är vettig? RT-AC88U

Visa signatur

// Fredrik

Permalänk
Medlem

Någon vet om den finns DD-WRT till RT-87u?

Tacksam! <3

Mvh

Permalänk
Medlem

DD-Wrt
https://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Supported_Devices#Asus
http://www.dd-wrt.com/phpBB2/viewtopic.php?t=266322

OpenWrt
https://wiki.openwrt.org/toh/asus/rt-ac87u

- No wireless support. This means Wifi is not going to work. This really means NO WIRELESS.
- BRCM4360 Wireless not supported on Linux → no support in OpenWrt (see bootlog) (2015-08)
- No Quantenna support in Linux (2015-08)

Visa signatur

// Fredrik

Permalänk
Medlem

Ny ASUS firmware: 3.0.0.4.380.7378

Security fixed
- Fixed CVE-2017-5891.
- Fixed CVE-2017-5892.
- Fixed CVE-2017-6547.
- Fixed CVE-2017-6549.
- Fixed CVE-2017-6548.
- Added log message for brute force attack.

Bug fixed
- Fixed bandwidth limiter bugs.
- Fixed UI issue when using Chrome 56.
- Fixed smart sync bugs

Visa signatur

// Fredrik

Permalänk

Hur blir man av med
"AN IP:n är inte den externa IP:n. Externa IP-baserade tjänster kommer inte att fungera."
Uppdaterade idag och nu segar det enormt och vissa appar på IPad funkar inte
Version3.0.0.4.380_7378-g7a25649

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Köpte precis en rt-ac87U, kom från en rt-65u (den gick sönder) men frågan är om jag verkligen behöver denna, kanske är overkill för mig, kör fiber 100/10.. Skulle en ac66u räcka? Kör med 2.4ghz och 5ghz hemma.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4770k @ 4.3Mhz
Z87-G45 Gaming
16 Gb DDR3
Gigabyte 980 Ti G1 @ 1500Mhz
Acer XB270HU 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av belarus_84:

Köpte precis en rt-ac87U, kom från en rt-65u (den gick sönder) men frågan är om jag verkligen behöver denna, kanske är overkill för mig, kör fiber 100/10.. Skulle en ac66u räcka? Kör med 2.4ghz och 5ghz hemma.

Skickades från m.sweclockers.com

Beror på hur stort område du behöver täcka, men rent prestandamässigt så är AC66U god upp till typ 350mbit WAN till LAN.

Permalänk
Medlem

Vilka alternativ firmware finns det till denna modell och förklara gärna skillnaderna mellan dom? Måste klara trådlöst. Säkerheten och stabilitet är viktigt för mig. Skriv gärna länkar också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DPG:

Vilka alternativ firmware finns det till denna modell och förklara gärna skillnaderna mellan dom? Måste klara trådlöst. Säkerheten och stabilitet är viktigt för mig. Skriv gärna länkar också.

Någon som kan hjälpa till här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DPG:

Någon som kan hjälpa till här?

http://asuswrt.lostrealm.ca/

Asuswrt-Merlin är en alternativ, anpassad version av den fasta programvaran. Utvecklat av Eric Sauvageau är dess främsta mål att förbättra befintlig firmware utan att göra några radikala förändringar, och att åtgärda några av de kända problemen och begränsningarna, samtidigt som samma prestandanivå som den ursprungliga firmwareen bibehålls. Detta innebär att Asuswrt-Merlin behåller fullt stöd för NAT-acceleration (ibland kallad "hårdvaruacceleration"), förbättrad NTFS-prestanda (genom proprietära drivrutiner som används av Asus från antingen Paragon eller Tuxera) och Asus exklusiva funktioner som AiCloud eller Trend Micro-powered AiProtection. Ny funktionstillägg är väldigt låg på listan över prioriteringar för detta projekt.

Asuswrt-Merlin stöder officiellt följande routermodeller:

RT-N66U
RT-AC66U
RT-AC66U_B1 (same firmware as the RT-AC68U)
RT-AC56U
RT-AC68U (including revisions C1 and E1)
RT-AC68P (same firmware as RT-AC68U)
RT-AC68UF (same firmware as RT-AC68U)
RT-AC87
RT-AC3200
RT-AC88U
RT-AC3100
RT-AC5300
RT-AC1900 (same firmware as RT-AC68U)
RT-AC1900P (same firmware as RT-AC68U)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Havsbris:

http://asuswrt.lostrealm.ca/

Asuswrt-Merlin är en alternativ, anpassad version av den fasta programvaran. Utvecklat av Eric Sauvageau är dess främsta mål att förbättra befintlig firmware utan att göra några radikala förändringar, och att åtgärda några av de kända problemen och begränsningarna, samtidigt som samma prestandanivå som den ursprungliga firmwareen bibehålls. Detta innebär att Asuswrt-Merlin behåller fullt stöd för NAT-acceleration (ibland kallad "hårdvaruacceleration"), förbättrad NTFS-prestanda (genom proprietära drivrutiner som används av Asus från antingen Paragon eller Tuxera) och Asus exklusiva funktioner som AiCloud eller Trend Micro-powered AiProtection. Ny funktionstillägg är väldigt låg på listan över prioriteringar för detta projekt.

Asuswrt-Merlin stöder officiellt följande routermodeller:

RT-N66U
RT-AC66U
RT-AC66U_B1 (same firmware as the RT-AC68U)
RT-AC56U
RT-AC68U (including revisions C1 and E1)
RT-AC68P (same firmware as RT-AC68U)
RT-AC68UF (same firmware as RT-AC68U)
RT-AC87
RT-AC3200
RT-AC88U
RT-AC3100
RT-AC5300
RT-AC1900 (same firmware as RT-AC68U)
RT-AC1900P (same firmware as RT-AC68U)

Tackar ska testa detta.

Permalänk
Medlem

Vad har ASUS RT-AC87U Throughput?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DPG:

Vad har ASUS RT-AC87U Throughput?

1392 enligt smallnetbuilder:
https://www.smallnetbuilder.com/wireless/wireless-reviews/324...

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Skrivet av Michelangelo:

Verkar ha kommit ny firmware idag!!?

Men jag hittar ingen lista på vad som är fixat?

Skrivet av Freppa85:

Slog äntligen till i mellandagarna då jag fick fiber installerat i kåken.
Har läst om alla som haft problem och antog såklart att det borde vara löst år 2017.
Men tydligen verkar det fortfarande vara problem med 5Ghz.
Det första jag testade var senaste mjukvaran från Asus. Redan dag nr 2 så försvann 5Ghz fast det stod att den var igång när man loggade in i routern. Efter ca 3 omstarter så dök den upp igen.
Installerade då Merlins senaste firmware. Det blev lite bättre men det försvann fortfarande 1 -2 gånger i veckan.
Efter att ha installerat hans senaste stabila version ( 380.64_2 ) så verkar det ha blivit ännu bättre.
Men det försvinner fortfarande ibland. Ungefär varannan vecka.

2,4 Ghz har jag som gömt nätverk då det bara är skrivaren och en Apple Airport Express som använder det.
Skrivaren har jag inte märkt av några problem med. Används dock väldigt sällan.
Airport Expressen tar i mot trådlöst och är ansluten med kabel till parabolens box ( Canal Digital ) för att kunna spela in från mobilen. Den verkar också tappa kontakten ibland och kräver att man startar om. Även fast den signalerar att den är ansluten. Så kan lika gärna vara boxen som expressen som strular.

Skrivet av frav:

Får nog säga att de 4st RT-AC87U jag har på olika ställen verkar fungera hyffsat bra med senaste f/w (nu 3.0.0.4.380_4180) . Behöver ibland en/två omstart i månaden, vilket man förvisso kan reta sig på. Ser dock fram emot en kommande f/w med uppdaterad Quantenna driver, om den tillslut kommer, som det talats om under en längre tid. Synd att Quantenna verkar vara "svåra att ha med att göra", för det verkar ju annars som det skulle vara en bra wifi-krets med god potential.

Broadcom 3x3 MIMO 2.4GHz 802.11b/g/n
Quantenna 4x4 MIMO 5GHz 802.11a/n/ac

https://wiki.openwrt.org/toh/asus/rt-ac87u

Har funderat på om man skulle ladda in Merlin.

Skrivet av Devil May Cry:

Flyttat till helt ny producerad lägenhet där föreningen har valt Telia triple play. Generellt är jag supernöjd! Men inte ens i min tvåa så har jag teckning i t.ex. badrummet, och min Playstation 4 samt förstärkare får ca 12mbit där de står. Telias router är minst sagt dålig när det kommer till signalstyrkan.

Är sugen på att köpa en ny router och brygga Telias. Men denna verkar ha problem från release med bland annat 5Ghz bandet, det väcker orostankar. Finns det någon konkurrent till denna?

Skrivet av Havsbris:

Någon vet om den finns DD-WRT till RT-87u?

Tacksam! <3

Mvh

Skrivet av GnagetAnders:

Hur blir man av med
"AN IP:n är inte den externa IP:n. Externa IP-baserade tjänster kommer inte att fungera."
Uppdaterade idag och nu segar det enormt och vissa appar på IPad funkar inte
Version3.0.0.4.380_7378-g7a25649

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av belarus_84:

Köpte precis en rt-ac87U, kom från en rt-65u (den gick sönder) men frågan är om jag verkligen behöver denna, kanske är overkill för mig, kör fiber 100/10.. Skulle en ac66u räcka? Kör med 2.4ghz och 5ghz hemma.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av tudz:

Beror på hur stort område du behöver täcka, men rent prestandamässigt så är AC66U god upp till typ 350mbit WAN till LAN.

Skrivet av DPG:

Vilka alternativ firmware finns det till denna modell och förklara gärna skillnaderna mellan dom? Måste klara trådlöst. Säkerheten och stabilitet är viktigt för mig. Skriv gärna länkar också.

Hej! Någon av er som kör med den inbyggda VPN tjänsten? Isåfall vilka inställningar har ni?

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

Är firmware-problemen (som omnämns tidigare i tråden) för AC87U åtgärdade av ASUS?

Visa signatur

: MSI Z690 A-PRO, i7 12700K@snabb, EKWB 280mm, 32GB RAM, RTX2070S
: Asus Prime Z270, i7 7700K@5.0GHz, Corsair H115i, 16GB RAM, 1070Ti
: Asus Sabertooth Z77, i5 3570K@4,9, Corsair H70, 16GB RAM, 660 Ti x2
: Debian Linux@AMD X2 2,6GHz, 4GB RAM, Asus G210, 10TB WD Green(RAID1)
: Xp-m 2400@4100+, Duron 600@1GHz, K6-2 300@375MHz, P75MHz, sHg 8000, Acer 5930G (all R.I.P).

Permalänk
Avstängd

@Xorcist: Tråden är gammal och man ligger risigt till om man inte följer med i firmwaren.

Senaste officiella från Juli i år.

https://www.asus.com/se/Networking/RTAC87U/HelpDesk_BIOS/

Flera säkerhestsfixar!

Sen är AC87an en av Asus mer udda modeller med glesare uppdateringar.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y