Microsoft uppdatering 2016-11-09 fösrstöde Visma Administration 2000

Permalänk

Microsoft uppdatering 2016-11-09 fösrstöde Visma Administration 2000

Hej,
fick ett stort uppdateringspaket från MS 16-11-09. Hade då lämnat datorn (Dator 1) igång med flera program. Bl.a. SPCS Visma Administration 2000 (Visma). Visma är ett gammalt program utan serviceavtal. Datorn hade stängts av och startats om. Alla andra program klarade av detta, men inte Visma. När jag vill starta om Visma så vill den sortera om filerna och sedan stannar den av. "Programmet svarar inte" visas och jag måste stänga av programmet. Denna dator har Internetkontakt och kommer i kontakt med Visma "Infoservice".

Samma program finns installerat i min gamla PC (Dator 2) utan Internetkontakt och fungerar felfritt.

Jag har även installerat programmet i en Laptop (Dator 3) med Internetkontakt och även där fungerar det felfritt.

Jag har installerat om programmet ett antal gånger i Dator 1 och tagit packup i Dator 2 och läst ner packupen i Dator 1. Programmet i Dator 1 fungerar bra tills jag läser ner packupen. Då vill den sortera om filerna och programmet stannar.

Jag ser ingen logik i ovanstående.

Tacksam för idéer vad som kan ha hänt - ännu bättre om någon har en lösning till detta.

Permalänk
Medlem

@JohanSwed: Först och främst så återställa "Dator1" med backupen från "Dator2", stäng sedan av automatisk uppdatering av "Dator1". Nu kommer du kunna köra Visma så länge du inte uppdaterar "Dator1". Problemet är inte löst ännu! du kommer behöva börja avvecklingen av Visma eller köpa ett nytt service avtal för att få uppdateringar.

När man inte gör uppdateringar på datorerna blir det en säkerhetsrisk, gammal mjukvara har säkerhetshål i sig.

Visa signatur

Odämpat Master chassi med 200Perforeringar || Moderkort med Pegasus vingar, B550 klassade || En 120 snurr i snurr av beigebrunt utförande || Grafikkort med dubbla insug som sussar runt i 4060ti RPM || Processor i rött utförande, GHz norr om 5600 || Spänningsbox certifierad i guldtext att klara 600w

Permalänk
Medlem

Visma gör så om man stängt av det på ett fult sätt.
Krashar det så beror det högst troligt på ett .net-fel.
Låt visma stå och tugga i uppstarten, undvik att röra datorn, det kommer att sluta svara, men du kan nog se på processen att det jobbar ändå.

När du väl är inne, gör en registervård så får du upp hastigheten igen.

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk

@Duktig & gn1p. Jag lät Visma starta två dygn. Under tiden använde den knappa 20 % av CPU'n, men den kom inte igång. Jag har stängt av WiFi'n och installerat om Visma, men det hjälper inte. Jag misstänker att det är någonting i Windows uppdateringen som jag fick 9/11 som inte är kompatibelt med min gamla Visma version. Så nu kör jag vidare Visma i min gamla PC och Windows 8.1 Pro. den är utan Internet också - så torde vara ganska säkert.

Permalänk
Medlem

Dags att uppgradera till en supportad mjukvaruversion kanske?

Permalänk

Fungerar igen

När man tar backuper av Visma så kan man inkludera Indexfilerna, vilket jag inte hade gjort. Nu gjorde jag en ny installation av Visma i desktoppen och tog en backup från Laptoppen med indexfilerna. Nu fungerar det igen. Så - ta backupen med indexfilerna. :-).