AMD Ryzen hittar ut på bild

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Det ser ut som att det står RYZEN på ett lager plast på bild 1. För det är inte kvar på bild 2.

Om det stämmer vore det tråkigt. Hoppas bild 2 är engineering sample.

Men som sagt... Är ju egentligen helt och hållet strunt samma för man ser ju inte det när processorn väl är mnterad.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Trevligt att se att de kommer från fab 8 hos GlobalFoundries i Malta, NY. Väntat såklart, då de inte flyttat över Dresden eller East Fishkill till 14 nm än. Trevligt att se kommersiella kretsar/konsumentprodukter man vet kommer därifrån dock.

Permalänk
Inaktiv

Som nämns alltså bara märket på cpun gör så att man bara måste köpa processorn. Kanske inte riktigt med snyggt var det.

Som flera så väntar jag som tusan, Ryzen blir den första processorn på länge som ger folket för en vettig peng mycket datakraft och vi kan nästan köra vad vi vill hemma på våra egna datorer.. Enda problemet är bara att licenserna till programvarorna inte alltid är så billiga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om det stämmer vore det tråkigt. Hoppas bild 2 är engineering sample.

Men som sagt... Är ju egentligen helt och hållet strunt samma för man ser ju inte det när processorn väl är mnterad.

Kan alltid köpa en extra och rama in som prydnad

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Om dom presterar som dom ska så blir det nog det röda laget när nästa uppgradering blir aktuell. Sist jag hade AMD var deras fx serie 2006 eller nått. Kommer inte ihåg men tror den hette fx 6400 någonting. Sedan dess har det varit det blåa laget.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrbrix:

Om dom presterar som dom ska så blir det nog det röda laget när nästa uppgradering blir aktuell. Sist jag hade AMD var deras fx serie 2006 eller nått. Kommer inte ihåg men tror den hette fx 6400 någonting. Sedan dess har det varit det blåa laget.

Kanske denna du menade? https://www.newegg.com/product/product.aspx?item=N82E16819103...

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Hoppas dom släpper någon som kostar som Intels i5 då jag tänkt att bygga en dator till min dotter.
Tänkte lägga 4-5k på processor och moderkort blir det dyrare än det då blir det nog en intel i5 med moderkort.

Bara att jag har en dotter som tjattar om när blir hennes dator färdig byggd

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Legacy_wow_jon:

Väldigt intressant nyhet, trodde aldrig att den skulle se ut som alla andra processorer de senaste 20 åren!

Din ironi är lika slående som din nyfikenhet

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Jag väntar på ett SWEC test, sen ryker en eller två i7 burkar.

Stor risk att det kommer bli som att sälja aktier i november 1929. Många som vill sälja, få som vill köpa.

Permalänk

Jaha. Det var dagens Ryzen läcka!

Vad tror ni att det "läcker" imorgon ?

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem

En arousal nyhet som det verkar... en brödbit till i ankdammen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk

@s0sdaf: Vill minnas att min gamla p3 hade slot. Var det annat på celeron?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TappadBakom:

@s0sdaf: Vill minnas att min gamla p3 hade slot. Var det annat på celeron?

Både P3 och Celeron fanns med både Slot (1) och Socket (370).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Luxor ABC80:

Jaha. Det var dagens Ryzen läcka!

Vad tror ni att det "läcker" imorgon ?

Toan på AMDs kontor.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Förpackningen ser ut att vara renderad, kan ursprunget vara från samma kinesiska forum där kylfläktarna var renderade (påhittade)?

Det är ju konstaterat att kylarna INTE är AMD kylare.

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/5tm8vg/the_leaked_amd_s...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Jag är också hypad över Ryzen men att bli till sig för att det läcker bilder på några chip är väl lite mycket? Pratar inte endast om här på Sweclockers utan runt om på nätet.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Skrivet av s0sdaf:

Både P3 och Celeron fanns med både Slot (1) och Socket (370).

Där ser man. Det visste jag inte.

Permalänk
Medlem

Hoppas dom har en fastlödd IHS till DIE som skit Intel inte erbjuder om man inte köper socket 2000+.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Ja. Tack. Den va det ju. Va så länge sen så man glömmer. Kommer inte ihåg vad jag hade innan. Måste också ha varit en AMD men kommer ihåg nu att det blev ett rejält prestandalyft då på den tiden. Hade den tillsammans med ett 8800GTX och kunde köra f.e.a.r på högsta.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem

Ryzen kommer!

Förlåt.

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Kan alltid köpa en extra och rama in som prydnad

Yes! Man får väl köpa en av de billigare för ändamålet. ;D

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrbrix:

Ja. Tack. Den va det ju. Va så länge sen så man glömmer. Kommer inte ihåg vad jag hade innan. Måste också ha varit en AMD men kommer ihåg nu att det blev ett rejält prestandalyft då på den tiden. Hade den tillsammans med ett 8800GTX och kunde köra f.e.a.r på högsta.

8800GTX var den sista bra GPUn Nvidia gjorde fram tills nu med 1070.

Det är lätta att glömma allt skit de har gjort genom åren. serier som 200, 400, 500, 700, 900 Med ett undantag för 600 serien.
samt alla gånger de valde att släppa drivrutiner som brände kort, händer nästan i varje gång de släpper nya kort.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk

@_Merc_:

Av någon anledning så har det hänt mig flertalet gånger vilket jag misstänker är därför man är lite skeptisk till nVidia.

köpte för många årsedan ett värsting kort. 9800GX2 efter tre månader kom där en drivrutin som brände VRM på kortet. Gick inte på garanti så det var ett stort Fuck you från dom.

Sen har vi mitt GTX 570 jag hade efter 4850 och 3850X2 från ATi. Den brann också upp. ett GTX 780 som min kompis hade brann också upp.

Kan ju vara så att det bara händer mig att nVidias referens kort brinner.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem

Alltså hypen är på riktigt nu, t.o.m. heatspreadern gör en upphetsad Känns som att AMD har fått till det den här gången, allting verkar stämma, allt ser bra ut såhär långt, marknadsföringen har klivit upp några nivåer och allt känns liksom genomtänkt och komplett, inklusive sådana här detaljer.

Om Ryzen verkligen blir bra så tror jag att varumärket kommer få rätt stort genomslag. Loggan är ganska snygg, typsnittet är snyggt och hyfsat originellt och den orangea färgen runtom gör att det sätter sig. Den ser cool ut och man får positiva vibbar av den. Kanske är jag färgad av förväntningar, men AMD har verkligen lyckats skapa en positiv känsla kring Ryzen. Som jämförelse tyckte jag Phenom-loggan var otroligt billig, ful och intetsägande vilket förstärkte känslan av besvikelse.

Skrivet av Havregröt:

Enklare att böja pinsen och mycket svårare att böja tillbaka på ett LGA-moderkort.

Så, personligen föredrar jag att ha tåligare pins på processorn än sköra pins i sockel..

Framför allt är det betydligt lättare att få tag på en processor efter flera år än exakt samma moderkort, eller ens ett liknande med flera specs lika.

Skrivet av XFTality:

Inte för att det spelar någon egentlig roll, men snyggt att de lyckades få in loggan på heatspreadern!

Ja, det är sjukt stiligt

Skrivet av s0sdaf:

Verkar vara olika från modell till modell hur känsliga pinnarna är. Har fixat en AM2-CPU där mer än hälften av alla pinnar var förfärligt böjda och lyckats få den att passa i socketen igen (dock gick den ner lite segare än vanligt, men ner gick den och när man tog ur den igen var pinnarna fortfarande lika raka). Det var flera timmars tråkigt kämpande, hehe.

Å andra sidan lyckades jag böja av en enda lätt böjd pinne som jag skulle räta ut på en Celeron Socket 370 (dvs från Pentium 3-eran).

Håller med till 100%. Skulle man dessutom behöva byta ut processorn så är det ett betydligt enklare ingrepp än att ta loss hela moderkortet.

Jag är djupt imponerad.

Skrivet av Petterk:

Trevligt att se att de kommer från fab 8 hos GlobalFoundries i Malta, NY. Väntat såklart, då de inte flyttat över Dresden eller East Fishkill till 14 nm än. Trevligt att se kommersiella kretsar/konsumentprodukter man vet kommer därifrån dock.

Verkar som att Dresden kommer få 12 nm Fully Depleted Silicon on insulator. Vad farao är det? Och vad används det till= Alltså vilka produkter är det tänkt för. https://techreport.com/news/30631/globalfoundries-adds-a-12-n...

Malta-anläggningen är den som ska få 7nm.

Den modellen driver denna text du ser

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Den modellen driver denna text du ser

Jag hade också en sån som min yngre bror fick ärva när jag uppgraderade

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Hoppas detta sätter ordentlig fart på begagnatmarknaden

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Ett pris kan inte vara billigt. Ett pris kan vara lågt. En vara kan vara billig.

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Verkar som att Dresden kommer få 12 nm Fully Depleted Silicon on insulator. Vad farao är det? Och vad används det till= Alltså vilka produkter är det tänkt för. https://techreport.com/news/30631/globalfoundries-adds-a-12-n...

Malta-anläggningen är den som ska få 7nm.

FD-SOI är en process för vanliga ASICs. T.ex. STMicroelectronics har använt det förr och lär använda det i framtiden. Alltså det används av processorer osv, för STMs del till stor del automotive-produkter alltså sånt som integreras i fordon. IBM tillverkar deras Power-processorer på en SOI-process även om de kört PD-SOI där, och FD-SOI investeringar görs över hela GF inte bara East Fishkill som är gamla IBM-anläggningen. SOI är något både IBM, STM och AMD/GF investerat i under många år. Tidigare har SOI använts på AMD-processorer, men AMD siktar på bulk-processer numera. NXP/Freescale har använt 28 nm FD-SOI för ARM SoCs, där var det alltså en konkurrent till t.ex. 20 nm bulk från TSMC och gänget och ska kosta mindre eller något i den stilen trotts att SOI-wafers kostar mer. Dresden får möjligen 14 nm finfet vid sidan av andra processer, Malta blir garanterat första av deras anläggningar på 7 nm däremot som du säger. Det beror på hur mycket kapacitet de behöver och sånt. De hoppas hur som helst locka alla möjliga produkter till FD-SOI, allt från kraftiga processorer (tänk telekom), till kretsar för bilar och massor IoT-prylar för industrin eller hemmet.

Permalänk
Medlem

Bara hoppas Ryzen står upp till hypen så det inte blir som vanligt med AMD.
Mycket snack och lite verkstad.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SwedenVirre:

@_Merc_:

Av någon anledning så har det hänt mig flertalet gånger vilket jag misstänker är därför man är lite skeptisk till nVidia.

köpte för många årsedan ett värsting kort. 9800GX2 efter tre månader kom där en drivrutin som brände VRM på kortet. Gick inte på garanti så det var ett stort Fuck you från dom.

Sen har vi mitt GTX 570 jag hade efter 4850 och 3850X2 från ATi. Den brann också upp. ett GTX 780 som min kompis hade brann också upp.

Kan ju vara så att det bara händer mig att nVidias referens kort brinner.

Absolut inte. jag vet många fler som har fått sin kort eldade, men de fortsätter köpa Nvidia, jag hade kunnat tro att efter två gånger för de flesta att de hade bytt, men aphjärnan som många har vägrar inse när man har gjort ett dåligt köp.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.