Permalänk
Medlem

VPN för Play-kanaler utomlands?

Har noll koll på det här med VPN:er men har en moster som bor mycket i Spanien och frågade mig om VPN så hon kommer åt SVTplay/3 play mm.

Nån som har tips på en vettig tjänst med app för Ipad, gärna som är tokenkel att installera och använda med.

Tackar på förhand.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem

Kan hon tänka sig att betala för tjänsten rekommenderar jag OVPN.

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.

Permalänk
Medlem

Utan tvekan PIA https://www.privateinternetaccess.com/
Min svåger som bor i Thailand använder mitt konto (man kan ha upp till 5 användare) och han kan se Svtplay utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nyllet83:

Kan hon tänka sig att betala för tjänsten rekommenderar jag OVPN.

Betala är inga problem.
Då får man förmodligen en tjänst som fungerar bättre med.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem

Om du vill ha billiga livstidsabonemang så kan jag rekommendera att ta en titt här. https://deals.androidauthority.com/collections/tag-cyber-secu...

Köpte själv zoogvpn där till min syster i USA. 39 dollar lifetime och 5 devices. Nu kan ungarna kolla på svt barnprogram. Verkar inte som dom har den dealen kvar, men många liknande.

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Medlem

Använder Cyberghost när jag är utomlands utan problem. Kostar bara några dollar i månaden och är inte svårt att använda, iaf till PC. Android-varianten var snarlik när jag provade den, och jag misstänker att samma sak gäller iOS-versionen.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Hjälp henne att installera Kodi, och sedan Retrospect. Bättre än alla playkanaler. Samtidigt slipper hon köra VPN (tror jag). Kanske nån kan prova?

Permalänk
Medlem

@joalin: Retrospect och Svt Play för Kodi hämtar länken till videoströmmen från kanalernas websidor så det är ingen skillnad mellan att spela upp i en browser eller i Kodi, du måste fortfarande ha en VPN.

Permalänk
Medlem

Om hon bara ska använda VPN till svt så är väl det billigaste alternativet den VPN som finns inbyggd i de flesta moderna routrar. Har OpenVPN i min Asus router just för det ändamålet

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimmp:

Om hon bara ska använda VPN till svt så är väl det billigaste alternativet den VPN som finns inbyggd i de flesta moderna routrar. Har OpenVPN i min Asus router just för det ändamålet

Vi pratar om en EXTREMT begränsad förmåga på datorer här.
Har kikat lite på VPN och hon får ingen ordning på det med infon jag skickat.,
Hon befinner sig i Spanien så jag kan ju inte direkt hoppa över och kika på det heller. :/

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_St1g:

Vi pratar om en EXTREMT begränsad förmåga på datorer här.
Har kikat lite på VPN och hon får ingen ordning på det med infon jag skickat.,
Hon befinner sig i Spanien så jag kan ju inte direkt hoppa över och kika på det heller. :/

OVPN kanske dom kör med egen klient bara installera och köra
finns gratis prov också

edit såg nu att det var till ipad... går väl att köra med Openvpn
men kanske är lite jobbigt att konfigurera om man inte är riktigt kunnig
finns dock bra guider på deras hemsida

Visa signatur

|MOBO:Asus Z170-Pro Gaming|PSU:EVGA SuperNOVA G2 750W|CASE: Fractal Design Define R5 |CPU:Intel Core i7-6700K|GPU: Gigabyte GeForce GTX 1080 G1 |RAM: 8GB x 2 Corsair Vengeance LPX|HDD:Intel 535 series 480GB + SAMSUNG HD753LJ 750GB + WDC WD5000AAKS-00A7B0 500GB |COOLING:Noctua NH-D15 + 2x 140mm Front fans

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_St1g:

Vi pratar om en EXTREMT begränsad förmåga på datorer här.
Har kikat lite på VPN och hon får ingen ordning på det med infon jag skickat.,
Hon befinner sig i Spanien så jag kan ju inte direkt hoppa över och kika på det heller. :/

OVPN har ett väldigt simpelt GUI, bara att trycka på "connect".
Om hon behöver hjälp att installera etc, så föreslår jag att du hjälper henne genom TeamViewer.

Edit: Missade också att det rörde sig om en iPad. Då är jag clue less..

Permalänk
Medlem

Finns Teamviewer till Ipad.
Man kan inte fjärrstyra en Ipad men det går att skicka screenshots.

Finns en hel del VPN appar till Ipad men vilken som är bra och billig för att komma åt SVT har jag ingen aning om.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_St1g:

Vi pratar om en EXTREMT begränsad förmåga på datorer här.
Har kikat lite på VPN och hon får ingen ordning på det med infon jag skickat.,
Hon befinner sig i Spanien så jag kan ju inte direkt hoppa över och kika på det heller. :/

Var i Spanien? Min mor connectar från Torrevieja till min router här i Sverige via openVPN. Det underlättar förstås att jag har fast IP.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_St1g:

Har noll koll på det här med VPN:er men har en moster som bor mycket i Spanien och frågade mig om VPN så hon kommer åt SVTplay/3 play mm.

Nån som har tips på en vettig tjänst med app för Ipad, gärna som är tokenkel att installera och använda med.

Tackar på förhand.

Kan slå ett slag för F-Secures Freedome, just för användarvänligheten. Tänker inte säga så mycket mer än det; ladda ner appen och testa själv (man har några dagars trial) så kan du bestämma ifall du vill köpa en licens

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zymac:

@joalin: Retrospect och Svt Play för Kodi hämtar länken till videoströmmen från kanalernas websidor så det är ingen skillnad mellan att spela upp i en browser eller i Kodi, du måste fortfarande ha en VPN.

Japp, får instämma i det. Provade bakvänt att skaffa en utländsk ip, och retrospect slutade funka på SVT och tv3. Av någon anledning funkar tv4 ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@The_St1g: Teamview finns ju alltid att tillgå för remote uppkoppling till hennes dator.
Sorry såg nu att det stod ipad vilket gör det lite svårare, Apple har valt att ta bort pptp så du behöver någon slags kryptering.

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem

Är mycket enkelt. Man laddar hem programmet, som består utav en karta. Så trycker du på vilket land du vill koppla upp dig på, i detta fall Sverige... Connected, färdigt.

https://support.nordvpn.com/hc/en-us/articles/208084455-Do-yo...-