Liten, tyst VR-säkrad dator, ca 15K

Permalänk
Medlem

Liten, tyst VR-säkrad dator, ca 15K

Hej!

Jag är i färd med att köpa en HTC Vive och behöver samtidigt köpa en ny burk som med god marginal klarar minimumkraven för VR. Budget runt 15 tkr för datorn. I övrigt önskar jag att datorn ska vara så tyst som möjligt och planerar även kunna ta med mig utrustningen till vänner och bekanta, så jag är ute efter ett litet smidigt chassi (Mini ITX?). Så för att sammanfatta:

- Budget ca 15 tkr
- VR-säkrat
- Tyst ljudnivå
- Litet chassi som är lätt att ta med
- Processor tänker jag i nivå med i5-7600 (vänta på Ryzen?), grafikkort GTX 1070, hårddisk SSD 500Mb, 8-16 Gb ram

Tar tacksamt emot råd och tips!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel_H:

Hej!

Jag är i färd med att köpa en HTC Vive och behöver samtidigt köpa en ny burk som med god marginal klarar minimumkraven för VR. Budget runt 15 tkr för datorn. I övrigt önskar jag att datorn ska vara så tyst som möjligt och planerar även kunna ta med mig utrustningen till vänner och bekanta, så jag är ute efter ett litet smidigt chassi (Mini ITX?). Så för att sammanfatta:

- Budget ca 15 tkr
- VR-säkrat
- Tyst ljudnivå
- Litet chassi som är lätt att ta med
- Processor tänker jag i nivå med i5-7600 (vänta på Ryzen?), grafikkort GTX 1070, hårddisk SSD 500Mb, 8-16 Gb ram

Tar tacksamt emot råd och tips!

@Daniel_H: Mjo, vänta på Ryzen (lansering 2 mars) och se därefter. Kan du inte vänta så rekommenderar jag följande:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10204594/15tkr-vr

Chassit är inte det minsta mItx-chassit men är en av de med ljuddämpning.

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk
Medlem

@Yaana: Kanon, tack för hjälpen! En följdfråga om chassit. Vill minnas att på Sweclockers test nämndes att ett minus var att nätaggregatet och grafikkortet satt rätt nära vilket kan påverka luftgenomströmningen. Tror du att detta kan bli ett problem och har du ett alternativt chassi att föreslå?

Permalänk
Medlem

Kör på 7700k och Z270 ist!
7700k har sänkts rätt mycket nu och finns så billigt som 3500kr hos dustin medans 6700k finns för 3300. Du får alltså en cpu som är betydligt mycket mer överklockningsbar för enbart 200kr mer. Den är snabbare i stock boost klock med (4.2 vs 4.5). Jag fick upp min 7700k i 5.0GHz utan ansträngning. 5.1 gick med fast med rätt mycket högre temps.

Finns Z270 moderkort för samma peng som Z170 fast med bättre fläktstyrning, 2st m.2 platser ect ect.

Sen ska du självklart ha snabbare minnen, 2133 är idag bara löjligt. Runt 3000 finns för enbart 100kr mer.

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel_H:

@Yaana: Kanon, tack för hjälpen! En följdfråga om chassit. Vill minnas att på Sweclockers test nämndes att ett minus var att nätaggregatet och grafikkortet satt rätt nära vilket kan påverka luftgenomströmningen. Tror du att detta kan bli ett problem och har du ett alternativt chassi att föreslå?

Jag är inte expert på mItx-chassin men i detta fall blir det svårt att rekommendera då storleken på chassin i kategorin varierarven hel del. Jag fann dock denna som är ett något större mItx-chassi men som har smidiga handtag. Det är dock inte ljuddämpat. http://www.sweclockers.com/test/15474-bitfenix-prodigy

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk
Medlem

Självklart invänta Ryzen vad CPU samt tillhörande moderkort, det är ju inte ens 2 veckor kvar.

Har dock ingen koll på mitx?

Permalänk
Medlem

Stort tack för bra feedback alla! Jag gör så att jag avvaktar till Ryzen innan jag bestämmer mig. Om det finns fler tips kring små chassin så väg gärna in, så jämför jag alla förslagen när det blir dags för köp.

Permalänk
Medlem

De bästa mITX chassina, är ofta inte de som görs i massproduktion eller från stora märken. Skulle rekommendera dig att titta på ncase M1 från www.ncases.com och Dan A4-sfx ( https://www.dan-cases.com/dana4.php / https://www.inet.se/produkt/6902216/dan-cases-a4-sfx-svart#sp... ). Dessa är IMO de bästa mITX chassina som det går att få tag på. Man får däremot planera en hel del och läsa på vad det gäller att välja ut vilka komponenter passar in i dessa mindre chassin.

De är också mycket dyrare än vanliga mITX chassin, och man kan få vänta ett tag på dem innan man får dem i handen från beställning då de görs efter order, och de inväntar ofta på att många har beställt innan de tillverkas. Edit1: Detta gäller i alla fall Ncase M1. Dan Cases verkar ha gått en annan väg och letar återförsäljare där han har hittat 2 tyska, däremot är dessa inte redo förrän i sommar tyvärr. Inet verkar ta in dem också... men priset är till och med dyrare än Ncase m1.... Men riktigt fina chassin!

Annars har som sagt andra rekommenderat:

- Fractal Design Node 304 eller Define Nano S
- Bitfenix Phenom Mini eller Prodigy
- Phanteks Evolv mITX
- Corsair Obsidian 250D

Edit2: Tystheten om man då inte väljer Define Nano S med ljuddämpning hänger på vilka komponenter man väljer. Jag personligen har ett Ncase M1, med ett strix 1070, Corsair SF450, Nocuta U9B, och en Noctua NF-p12 fläkt. Jag hör knappt fläktarna ens när de är på fullt blås, och jag har ändå datorn på skrivbordet. Men beror väl också på hur känslig man är och vilka krav man ställer.

Permalänk
Medlem

@Skonky: Tack för utförligt svar! Ska absolut kolla upp de chassina du nämner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel_H:

@Yaana: Kanon, tack för hjälpen! En följdfråga om chassit. Vill minnas att på Sweclockers test nämndes att ett minus var att nätaggregatet och grafikkortet satt rätt nära vilket kan påverka luftgenomströmningen. Tror du att detta kan bli ett problem och har du ett alternativt chassi att föreslå?

Har själv ett Nano S med 1080 i, det är lite tight men tempen ligger runt 50-60 i load. Mycket nöjd med chassit i övrigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel_H:

@Yaana: Kanon, tack för hjälpen! En följdfråga om chassit. Vill minnas att på Sweclockers test nämndes att ett minus var att nätaggregatet och grafikkortet satt rätt nära vilket kan påverka luftgenomströmningen. Tror du att detta kan bli ett problem och har du ett alternativt chassi att föreslå?

Skrivet av Seftec:

Har själv ett Nano S med 1080 i, det är lite tight men tempen ligger runt 50-60 i load. Mycket nöjd med chassit i övrigt!

Glömde såklart nämna att det är ett Strix, tar du ett kort med referensdesign får du blåsfunktion vilket kan dra ner tempen ytterligare.

Permalänk
Medlem

Då har jag klurat vidare. När det gäller Ryzen så verkar det som att man får vänta ett tag på 5-segmentet, så tror jag kör på Intel ändå.

Efter att ha jämfört olika chassin med varandra tänker jag att ett något större chassi är helt okej. Vad tror ni om upplägget nedan? Något som bör bytas ut? Jag kan tänka mig gå upp lite i budget om det blir en markant prestandaförbättring.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10243019/

Permalänk
Medlem

Jag bestämde mig för att öka upp budgeten något nu när 1080 sänkts i pris och Ryzen 7 1700 verkar ge bra prestanda per krona. Vad tror ni om denna? Något som jag missat?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10257560/