Råkade sälja fel dator..

Permalänk
Medlem

Vet inte om någon annan slängt ur sig detta men... Är du säker på att det inte är han som blåser dig nu? Har du haft möjlighet att kontrollera hans påstående? Eller känner du igen felet när han påpekade det?..

Kunden visste att dina kunskaper var bristfälliga och såg kanske en chans att få den ännu billigare. Ungefär som när någon provkör en bil och smetar senap under oljelocket och påpekar att bilen är i väldigt dåligt skick men erbjuder sig att köpa den för en struntsumma..

Permalänk
Medlem

Återigen, det viktiga här är det fetstilta:

Citat:

Undersökning av varan före köpet
20 § Köparen får inte såsom fel åberopa vad han måste antas ha känt till vid köpet.

Har köparen före köpet undersökt varan eller utan godtagbar anledning underlåtit att följa säljarens uppmaning att undersöka den, får han inte såsom fel åberopa vad han borde ha märkt vid undersökningen, om inte säljaren har handlat i strid mot tro och heder[.

Andra stycket gäller även när köparen före köpet har fått tillfälle att undersöka prov på varan och felet gäller en egenskap som skulle framgå av provet.

En säljare kan inte med ett avtal skriva bort detta, dvs om denne ohederligt marknadsför en vara som något annat, säljer tegelstenar istället för en dator, säljer ett trasigt grafikkort som fungerade. Då spelar det ingen roll att köparen inte sett felet vid en undersökning eller att denne valt att inte undersöka alls. Dock så krävs det att köparen anmäler säljaren till tingsrätten för att få rätt om säljaren skulle vägra att häva köpet.

Jag ser inte något som tyder på att TS har försökt lura köparen, utan att han inte visste vad det var för komponenter i datorn och det var ett misstag från hans sida. Att TS har löst det hela med köparen tyder också på det.

Intressant i det här fallet är om man läser TS äldre inlägg (från 2014 och 2016) så skriver han att han saknar kunskaper i ämnet, så hade det här gått till tingsrätten så gissar jag att köparen haft svårt att vinna.

Finns ett flertal personer i den här tråden (TS är inte inkluderad) som, efter att jag läst hur de ser på det här, jag aldrig skulle ha köpt något från.

Permalänk

Jag har läst OP's inlägg och som jag fattar det har han lagt ut en annons om en relativt högpresterande dator på blocket men sålt en helt annan med klart lägre prestanda. Båda datorerna är dessutom helt identiska till utseendet.

När köparen kommer förbi ber OP denne kolla att allt är ok och stämmer vilket det gör, köparen kollar igenom att datorn fungerar och att lådan inte ser ut som den släpats bakom en bil men har förmodligen ingen anledning att misstänka att han är på väg att bli blåst.

Väl hemma märker köparen att datorn inte alls presterar i paritet med specifikationerna och upptäcker att han fått en helt annan produkt än den han trodde han köpte ... Nu börjar efterspelet, blev någon blåst eller eller var det dennes eget fel.

Många säger att man får skylla sig själv och att man alltid måste förvänta sig att bli blåst vid privatköp medan andra säger tvärtom. Själv säger jag att detta är inte ok utan jag tycker säljaren ska resonera med köparen om en lämplig lösning för båda tex avdrag eller återlämning.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

@noyce: Ja du har rätt. Både köpare och säljare har varit oansvariga.

Permalänk
Medlem

Herregud det är väl bara att be honom att komma till dig så får han pengarna tillbaka och du får dina grejer. Vill han inte åka så är det hans problem och du är skuldfri enligt mig. Om köparen ska bråka om bensinpengar så är det hans problem.

Permalänk
Skrivet av Gropenator:

Återigen, det viktiga här är det fetstilta:

En säljare kan inte med ett avtal skriva bort detta, dvs om denne ohederligt marknadsför en vara som något annat, säljer tegelstenar istället för en dator, säljer ett trasigt grafikkort som fungerade. Då spelar det ingen roll att köparen inte sett felet vid en undersökning eller att denne valt att inte undersöka alls. Dock så krävs det att köparen anmäler säljaren till tingsrätten för att få rätt om säljaren skulle vägra att häva köpet.

Jag ser inte något som tyder på att TS har försökt lura köparen, utan att han inte visste vad det var för komponenter i datorn och det var ett misstag från hans sida. Att TS har löst det hela med köparen tyder också på det.

Intressant i det här fallet är om man läser TS äldre inlägg (från 2014 och 2016) så skriver han att han saknar kunskaper i ämnet, så hade det här gått till tingsrätten så gissar jag att köparen haft svårt att vinna.

Finns ett flertal personer i den här tråden (TS är inte inkluderad) som, efter att jag läst hur de ser på det här, jag aldrig skulle ha köpt något från.

Ja precis som Konsumentverket sa så eftersom dom inte skrivit avtal och säljaren uppmanat köparen att kolla igenom datorn så sa dom att köparen har nästan ingen chans att få häva köpet om dom skulle ta upp det i tingsrätten. Tur att TS och köparen kunde lösa situationen ganska smidigt ändå, det var rätt av TS att häva köpet enligt min mening iaf

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunkaboy86:

Ja precis som Konsumentverket sa så eftersom dom inte skrivit avtal och säljaren uppmanat köparen att kolla igenom datorn så sa dom att köparen har nästan ingen chans att få häva köpet om dom skulle ta upp det i tingsrätten. Tur att TS och köparen kunde lösa situationen ganska smidigt ändå, det var rätt av TS att häva köpet enligt min mening iaf

Vadå inget avtal? Har de inte avtalat något annat så är det köplagen som gäller, och avtalet gäller varan som sålts enligt annonsen. Och du påpekade åt konsumentombudet att säljaren hade sålt en vara och levererat en helt annan till ett mycket lägre värde? Och du påpekade att det var reklamation och hävning av köp det gäller och inte ångerrätt?

Förresten hur ingående sa de att köparen måste vara angående undersökningsplikten gällande datorers grafikkort och processor?

Tror att man kan få vilka svar som helst från konsumentombudet beroende på vilka fakta man lägger fram.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heinel:

Du vet vad ångerrätt är va? Det är ju inte det detta handlar om, han häver köpet=/=ångrar köpet. Detta med hänvisning till att han fått en helt annan vara än vad köparen hävdat att han sålt. Inget snack om att han skulle vinna i rätten. Men vem orkar.
Edit. För att förtydliga, undersökningsplikten gäller FEL på varan som köparen borde upptäcka vid en inspektion. Inte att varan ÄR vad säljaren uppger den att vara.
Skickades från m.sweclockers.com

Ångerrätt gäller vid distansavtals köp, dock ej privatkonsumenter emellan.

Visa signatur

Moderkortsmodems problem.

Permalänk
Skrivet av Senseye:

Vadå inget avtal? Har de inte avtalat något annat så är det köplagen som gäller, och avtalet gäller varan som sålts enligt annonsen. Och du påpekade åt konsumentombudet att säljaren hade sålt en vara och levererat en helt annan till ett mycket lägre värde? Och du påpekade att det var reklamation och hävning av köp det gäller och inte ångerrätt?

Förresten hur ingående sa de att köparen måste vara angående undersökningsplikten gällande datorers grafikkort och processor?

Tror att man kan få vilka svar som helst från konsumentombudet beroende på vilka fakta man lägger fram.

Skickades från m.sweclockers.com

Ring Konsumentverket själv vet jag. Dom lär säga samma ska som jag skrivit i tråden från början, alltså köparen kan inte häva köpet pga att dom inte skrivit ett avtal tillsammans och att säljaren uppmanat köparen att kolla varan, hur svårt ska det vara att förstå det?

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk
Medlem

För alla nya läsare med popcorn...

TS löste detta på sida 2.

Sista 3 sidorna har varit vad hunkaboy86 tror och folk som försökt förklara för honom varför han har fel.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunkaboy86:

Ja precis som Konsumentverket sa så eftersom dom inte skrivit avtal och säljaren uppmanat köparen att kolla igenom datorn så sa dom att köparen har nästan ingen chans att få häva köpet om dom skulle ta upp det i tingsrätten. Tur att TS och köparen kunde lösa situationen ganska smidigt ändå, det var rätt av TS att häva köpet enligt min mening iaf

Säljaren kan inte avtala bort att köplagen ger köparen rätt att häva köpet om säljaren har handlat i strid mot tro och heder, dvs varit ohederlig. Den rätten finns även om säljaren har uppmanat köparen att kontrollera varan och denne inte gjort det.

Läs lagen.

Permalänk
Medlem

@hunkaboy86, du är inte orolig för att någon skall köpa grafikkortet du har för försäljning just nu och att köparen kommer att kräva pengar tillbaka då det visar sig att det egentligen inte fungerade?

Citat:

ligger i original förpackningen och ser oanvänt ut, minns inte riktigt när jag köpte det men fläkten snurrar när jag testade det i flickvännens dator så det borde funka, har inge kvitto kvar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gropenator:

@hunkaboy86, du är inte orolig för att någon skall köpa grafikkortet du har för försäljning just nu och att köparen kommer att kräva pengar tillbaka då det visar sig att det egentligen inte fungerade?

Haha, efter att ha läst den här tråden så skulle jag inte förvänta mig att det grafikkortet duger till mer än blåsa lite luft eller möjligtvis agera dörrstopp. Vem funktionstestar ett grafikkort genom att kolla fläkten, men inte att den visar bild?

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mightybjorn:

Ångerrätt gäller vid distansavtals köp, dock ej privatkonsumenter emellan.

Privatpersoner kan avtala vilken ångerrätt man vill, finns inget hinder där. För övrigt så är det ju just att det INTE handlar om ångerrätt jag skrivit. Läs om, läs rätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunkaboy86:

Ring Konsumentverket själv vet jag. Dom lär säga samma ska som jag skrivit i tråden från början, alltså köparen kan inte häva köpet pga att dom inte skrivit ett avtal tillsammans och att säljaren uppmanat köparen att kolla varan, hur svårt ska det vara att förstå det?

Har nu chattat med hallå konsument:
--------------------
14:37:02
Välkommen! Vi tar strax emot din fråga.
--------------------
14:50:31
Hanna har kommit in i chatten
--------------------
14:50:31 --- Hanna
Välkommen, jag heter Hanna, vad kan jag hjälpa till med?
--------------------
14:50:42 --- Shad0w
Jag undrar om undersökningsplikten gör att jag som köpare har förlorat min rätt att reklamera och häva ett köp enligt köplagen om en säljare har sålt en vara (i detta fall en dator) enligt en annons men levererat en helt annan dator till ett mycket lägre värde då jag inte upptäckte det direkt vid köpet?
--------------------
14:52:35 --- Hanna
Det beror på, vem har du köpt varan av? Är det ett företag eller en privatperson?

Köplagen tillämpas i avtal mellan företagare, eller mellan privatpersoner.
Avtal mellan privatperson och företag regleras genom konsumentköplagen.
--------------------
14:52:49 --- Shad0w
Privatperson
--------------------
14:57:14 --- Hanna
Okej. Vi jobbar inte med privatköp, och jag kan därför inte ge dig en ingående redogörelse.
Men grunderna är att avtalet primärt tillämpas, och sekundärt tillämpas köplagen och avtalslagen.
Säljaren har en skyldighet att uppge korrekt information om varan, har denne inte gjort det så har köparen rätt att klaga/reklamera till köparen.
--------------------
15:00:07 --- Shad0w
Ok, så eftersom varan inte hade korrekt information (det var samma märke på datorn men ej de komponenter som säljaren skrivit i annonsen) så bör jag ha rätt att häva köpet?
--------------------
15:00:21 --- Hanna
Ja, det borde du ha.
--------------------
15:00:39 --- Shad0w
Perfekt, tack för hjälpen.
--------------------
15:00:46 --- Hanna
Tack och välkommen åter!
--------------------
15:00:46
Chatten är avslutad. Tack för att du kontaktade oss!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunkaboy86:

Ring Konsumentverket får du höra själv, det var aldrig tal om att det var fel på varan heller. Dom har inte skrivit något avtal förstår du inte? Då har inte köparen något att komma med tyvärr, han får INTE häva köpet

Utöver skillnaden mellan att ångra och häva ett köp kanske du ska läsa på vad ett avtal är och vilka avtalsformer som finns?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Senseye:

Har nu chattat med hallå konsument:
--------------------
14:37:02
Välkommen! Vi tar strax emot din fråga.
--------------------
14:50:31
Hanna har kommit in i chatten
--------------------
14:50:31 --- Hanna
Välkommen, jag heter Hanna, vad kan jag hjälpa till med?
--------------------
14:50:42 --- Shad0w
Jag undrar om undersökningsplikten gör att jag som köpare har förlorat min rätt att reklamera och häva ett köp enligt köplagen om en säljare har sålt en vara (i detta fall en dator) enligt en annons men levererat en helt annan dator till ett mycket lägre värde då jag inte upptäckte det direkt vid köpet?
--------------------
14:52:35 --- Hanna
Det beror på, vem har du köpt varan av? Är det ett företag eller en privatperson?

Köplagen tillämpas i avtal mellan företagare, eller mellan privatpersoner.
Avtal mellan privatperson och företag regleras genom konsumentköplagen.
--------------------
14:52:49 --- Shad0w
Privatperson
--------------------
14:57:14 --- Hanna
Okej. Vi jobbar inte med privatköp, och jag kan därför inte ge dig en ingående redogörelse.
Men grunderna är att avtalet primärt tillämpas, och sekundärt tillämpas köplagen och avtalslagen.
Säljaren har en skyldighet att uppge korrekt information om varan, har denne inte gjort det så har köparen rätt att klaga/reklamera till köparen.
--------------------
15:00:07 --- Shad0w
Ok, så eftersom varan inte hade korrekt information (det var samma märke på datorn men ej de komponenter som säljaren skrivit i annonsen) så bör jag ha rätt att häva köpet?
--------------------
15:00:21 --- Hanna
Ja, det borde du ha.
--------------------
15:00:39 --- Shad0w
Perfekt, tack för hjälpen.
--------------------
15:00:46 --- Hanna
Tack och välkommen åter!
--------------------
15:00:46
Chatten är avslutad. Tack för att du kontaktade oss!

Skickades från m.sweclockers.com

Haha, jag fick exakt samma svar från Hallåkonsument. Skulle precis lägga in mitt svar men klickade refesh och då dök ditt svar upp.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D - ASUS STRIX B650E-F Gaming - EKWB full custom loop - ASUS STRIX RTX 3090 - Kingston CL36 32GB 6000 MHz DDR5 - Corsair RM850X - Alienware AW3418DW - Lian Li V3000+

Permalänk

Nu har jag prata med en annan på konsumentverket och då sa hon något helt annat, nu gäller köplagen helt plötsligt ifall man inte har något avtal, det sa inte den första jag fick prata med, så få väl ta tillbaka att köparen inte har rätt att häva köpet då

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunkaboy86:

Nu har jag prata med en annan på konsumentverket och då sa hon något helt annat, nu gäller köplagen helt plötsligt ifall man inte har något avtal, det sa inte den första jag fick prata med, så få väl ta tillbaka att köparen inte har rätt att häva köpet då

Det borde inte vara allt för svårt att lista ut utan en lagbok att man inte får lura någon och säga att det är en sak men det är något annat. hur mycket än köparen undersöker varan kan man alltid missa något i nån produkt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunkaboy86:

Nu har jag prata med en annan på konsumentverket och då sa hon något helt annat, nu gäller köplagen helt plötsligt ifall man inte har något avtal, det sa inte den första jag fick prata med, så få väl ta tillbaka att köparen inte har rätt att häva köpet då

Fast det finns ju alltid ett avtal. Som allra minst, ett muntligt. Visst, det är svårt att bevisa vad avtalet säger, men det finns ett avtal och Köplagen är högst applicerbar.

När man pratar med en "konsumentvägledare" så är det oerhört viktigt hur du formulerar frågeställningen, vilken fakta som tas med och så vidare. De är inte som att de sätter sig in i varje ärende som det frågas om. Som de också säger så är köp mellan privatpersoner inte deras "main business".

Men vad skönt att vi nu har kunnat reda ut detta helt och hållet. Så den som alltså hävdar att köparen får skylla sig själv, har helt enkelt fel.

Permalänk

Ja synd att man inte visste det här innan, blev lurad på datorn jag har nu

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunkaboy86:

Ja synd att man inte visste det här innan, blev lurad på datorn jag har nu

Surt.. på vilket sätt blev du lurad?

Permalänk
Skrivet av Viochee:

Surt.. på vilket sätt blev du lurad?

Stod i annonsen att datorn va fullt fungerande och klarade dom flesta spel på very high, när jag kom dit hade han redan packa ner datorn så tyckte de va lite skumt att jag inte fick testa den, men va så bra pris och ville verkligen ha den så jag struntade i det och litade på säljaren. När jag kom hem så bootade datorn men fick blå skärm efter typ 10 minuter. Visade sig att datorn va full av virus och CPU fläkten va helt av och fullt av CPU pasta överallt. Men va bara att köpa ny CPU fläkt och rensa datorn på virus och köpa nytt Windows så gick ju ganska bra ändå. Men ville egentligen lämna tillbaka den men trodde inte de gick men har lärt mig nåt nytt nu iaf

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunkaboy86:

Stod i annonsen att datorn va fullt fungerande och klarade dom flesta spel på very high, när jag kom dit hade han redan packa ner datorn så tyckte de va lite skumt att jag inte fick testa den, men va så bra pris och ville verkligen ha den så jag struntade i det och litade på säljaren. När jag kom hem så bootade datorn men fick blå skärm efter typ 10 minuter. Visade sig att datorn va full av virus och CPU fläkten va helt av och fullt av CPU pasta överallt. Men va bara att köpa ny CPU fläkt och rensa datorn på virus och köpa nytt Windows så gick ju ganska bra ändå. Men ville egentligen lämna tillbaka den men trodde inte de gick men har lärt mig nåt nytt nu iaf

Tråkigt att höra.
Även om du har rätt till det så initialt är det upp till säljarens goda vilja och fråga om moral. Om man ska behöva hota med rättegång har det gått långt och dessutom är det nog inte alla som skulle orka med att driva det dit även om man skulle "vinna".

Visa signatur

Ryzen 7800X3D - ASUS STRIX B650E-F Gaming - EKWB full custom loop - ASUS STRIX RTX 3090 - Kingston CL36 32GB 6000 MHz DDR5 - Corsair RM850X - Alienware AW3418DW - Lian Li V3000+

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunkaboy86:

Stod i annonsen att datorn va fullt fungerande och klarade dom flesta spel på very high, när jag kom dit hade han redan packa ner datorn så tyckte de va lite skumt att jag inte fick testa den, men va så bra pris och ville verkligen ha den så jag struntade i det och litade på säljaren. När jag kom hem så bootade datorn men fick blå skärm efter typ 10 minuter. Visade sig att datorn va full av virus och CPU fläkten va helt av och fullt av CPU pasta överallt. Men va bara att köpa ny CPU fläkt och rensa datorn på virus och köpa nytt Windows så gick ju ganska bra ändå. Men ville egentligen lämna tillbaka den men trodde inte de gick men har lärt mig nåt nytt nu iaf

Okay, trist ... kanske värt besväret om det var bra pris? personligen hade jag nog velat formatera en dator jag köpt av okänd person i vilket fall som helst, det med fläkten var ju dock irriterande om än ganska billig åtgärd

dock lite större skillnad på att få ett 750TI istället för ett 1070

Permalänk
Medlem

Det här är varför man inte ska ge råd och formulera sig som att man är säker när man egentligen inte har bra koll, det är potentiellt sett väldigt skadligt för TS.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av detvardå:

Har pratat med honom i telefon nu och de va ett bra samtal! Han behåller hela paketet och får en slant tillbaka så de blir jämt. Så allt löste sig bra ändå!

Problemet löst!

Lås tråden.

Permalänk
Medlem

Felet är köparens! Han har kontrollerat varan vid köp och det var då upp till honom att se så att allt stämde och var till hans godtycke.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Hade varit roligt att läsa tråden om köparen skrivit den istället

Sen säger väl sunt förnuft och moral att man inte ska lura folk.
Eller är det rimligt med att "jag visste inte" skall friskriva från allt ansvar ? För det är ju så svårt att hävda ...

Risken är att man har en köpare som både är arg och kommer och hälsar på, med andra bullar till kaffet.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Felet är köparens! Han har kontrollerat varan vid köp och det var då upp till honom att se så att allt stämde och var till hans godtycke.

Fel. Det är i tråden redan etablerat (bland annat med hjälp av Konsumentverket) att köparen har rätt att kräva sina pengar tillbaka eftersom säljaren uppgav direkt felaktiga uppgifter. Köparen och säljaren har dock redan kommit överens om en lösning, så det blir inte aktuellt.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG