Permalänk
Medlem

Extrema problem igår kväll. kunde inte ens starta bredbandskollen för att ta ut data. kraschade och gick ned i några minuter och fruktansvärt segt. kändes som att surfa med edge på mobilen...

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

Har raderat några onödigt formulerade inlägg

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Kan bekräfta kapacitetsproblem, jag kommer hem vid 18:00 varje dag och upplever problem kvällen ut de senaste dagarna i Stockholm :/

Permalänk
Medlem

Har haft enorma problem med Bahnhof i perioder det senaste halvåret. Tappar uppkopplingen helt i vissa perioder. Detta, kombinerat med spikes/packet loss, gör att jag börjar bli så fruktansvärt frustrerad. Stadsnätet är Servanet. Blir det inte bättre inom kort så byter jag ISP, trots att Bahnhof är klart bäst gällande sekretessen och sina policies.

Såhär ser min statistik ut. Bedrövligt.

Edit: Har testat att pinga mot SUNET under en längre period nu. Lite bättre resultat överlag än mot Google, men fortfarande instabilt på många sätt. Här har jag även fått packet loss från olika parter. Kika bilden nedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fweewea:

Edit: Har testat att pinga mot SUNET under en längre period nu. Lite bättre resultat överlag än mot Google, men fortfarande instabilt på många sätt. Här har jag även fått packet loss från olika parter. Kika bilden nedan.

https://puu.sh/ugPbW/0b27c9c857.png

Enligt din bild så har du peakat på 2000ms mot din egen router.

Permalänk
Medlem

Detta kan vara ett svar på varför jag tycker att jag får så olika resultat när jag mäter!
Mitt på dagen i tisdag laddade jag i 170 Mbit från vardagsrummet. I torsdag, ståendes bredvid Routern kom jag upp i 55 Mbit.
Ibland försvinner nätet helt, fast Routern verkar tuffa på i god ordning.

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Medlem
Skrivet av ormey:

Enligt din bild så har du peakat på 2000ms mot din egen router.

Han har ju packetloss till alla övriga poster också. Jitter och annat skit...

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Han har ju packetloss till alla övriga poster också. Jitter och annat skit...

Ja det är väl ganska väntat eftersom det är samma sak mot hans egna router?

Permalänk
Medlem

Precis. Jag tappar mot min egna router också, precis som bilden visar.

Frågan är vad detta kan bero på? Jag bor i en liten studentlya, så längden till routern från både laptop och TV är inte mer än 2-3 meter. Dessutom händer det att jag tappar kontakt med mitt PS4 som jag kör kabel till, bortsett från den märkbara latensen i största allmänhet.

Ifall det är någon som har en idé vad jag kan göra från min sida (eventuella inställningar i routern t.ex.) så tar jag gärna emot sådana förslag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ormey:

Ja det är väl ganska väntat eftersom det är samma sak mot hans egna router?

Ja hur mår hemmanätet egentligen?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fweewea:

Precis. Jag tappar mot min egna router också, precis som bilden visar.

Frågan är vad detta kan bero på? Jag bor i en liten studentlya, så längden till routern från både laptop och TV är inte mer än 2-3 meter. Dessutom händer det att jag tappar kontakt med mitt PS4 som jag kör kabel till, bortsett från den märkbara latensen i största allmänhet.

Ifall det är någon som har en idé vad jag kan göra från min sida (eventuella inställningar i routern t.ex.) så tar jag gärna emot sådana förslag.

Man skall aldrig göra pingplottermätningar över wifi, verkar som du gör det... Mätningen blir då totalt irrelevant! Kan ju räcka med att grannen drar igång micron, eller att en dect telefon ringer!

Så det du skall göra är att köra med kabel! (och sluta gnälla )

Permalänk
Medlem

@Gaist: Kan tyvärr inte lösa det på något annat sätt då jag sitter på en macbook utan ingång till eventuella kablar.

Klaga kommer jag alltid göra så länge problemen kvarstår.

Permalänk
Medlem

Då är det ju i valfri Mac-tråd du ska klaga och inte här?

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Skrivet av fweewea:

@Gaist: Kan tyvärr inte lösa det på något annat sätt då jag sitter på en macbook utan ingång till eventuella kablar.

Klaga kommer jag alltid göra så länge problemen kvarstår.

Köp en sån här och mät sen! https://www.netonnet.se/art/dator/natverk/tillbehor/apple-thu...

Att gnälla till sin ISP för att man har dålig wifi hemma, är som att gnälla på sin lokala Volvohandlare att det är halt hemma på uppfarten på vintern och det inte går att köra när man kör med sommardäck!

Permalänk
Medlem

@Gaist: Problemet är ju att det inte enbart är mitt wifi som strular, utan även när jag kör kabel från PS4 så har jag upplevt både hög latens och att jag tappar kontakten. Detta har jag testat genom att koppla kabeln till min router, men även rakt in i väggen.

Nåväl. Jag får återkomma i detta ärende helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fweewea:

@Gaist: Problemet är ju att det inte enbart är mitt wifi som strular, utan även när jag kör kabel från PS4 så har jag upplevt både hög latens och att jag tappar kontakten. Detta har jag testat genom att koppla kabeln till min router, men även rakt in i väggen.

Nåväl. Jag får återkomma i detta ärende helt enkelt.

När du får problemen - kör bredbandskollen och kolla vad du får för svarstider. Allt över 11ms är dåligt enligt Bahnhofs kundtjänst.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

@fweewea: Jag tror du måste börja i rätt ände och verkligen utesluta din router som boven i det hela. Köp en Thunderbolt -> Ethernet-adapter, eller låna en gammal PC och kolla att din router är 100% pålitlig. Är den inte det påverkas hela kedjan när du försöker testa mål som ligger utanför ditt lokala nät.

Permalänk
Medlem

Router placering? Reflektioner(speglar metallytor , tv apparater m.m) kan ställa till lite underliga problem, hur är strömförsörjningen till routern kopplad (strömadaptern,jordat utag osv viktigare än man tror)

Permalänk
Medlem

Håll felsökning av enskilda problem i andra trådar, annars blir det bara massa onödigt gnäll om orelaterade problem här.

Permalänk
Medlem

Följt tråden i månader och knackat i trä för att slippa sitta i samma skit. Tyvärr så har det nu börjat här nere i söder nu också ...Blekinge/Karlskrona/Affärsverken Stadsnät. 10/100 på ett 250/100 hela kvällen. Suck.

Visa signatur

- 13600K | ASUS 3080 | 32GB DDR5 | XB271HU -

Permalänk
Medlem

bahnhof bad MS

Tjabbadoo!

Ingen förutom jag som har problem med latency?

Kör jag bredbandskollen så ser allt fint ut. Dock går ju den rätt nära. Jag misstänker fulla länkar. Problemet har pågått i 5 dagar nu.

Får över 300ms oavsett vilket spel jag spelar.

Visa signatur

word

Permalänk
Medlem
Skrivet av soujiro:

Tjabbadoo!

Ingen förutom jag som har problem med latency?

Kör jag bredbandskollen så ser allt fint ut. Dock går ju den rätt nära. Jag misstänker fulla länkar. Problemet har pågått i 5 dagar nu.

Får över 300ms oavsett vilket spel jag spelar.

Det finns en specifik tråd om detta med Bahnhof, du är inte ensam...
#16690886

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Ok Ok!

Tack för snabbt svar!

Visa signatur

word

Permalänk
Medlem

Jag kan inte spela online. Får över 300ms. Suck.. Har pågått i över 5 dagar nu.

Visa signatur

word

Permalänk
Entusiast
Skrivet av griid:

Det finns en specifik tråd om detta med Bahnhof, du är inte ensam...
#16690886

Ahhh, det förklarar alla lagspikes jag hade hemma hos föräldrarna när man var hemma över helgen trots bra ping.
Det är nog första och sista gången jag kan säga "Tur att man själv har Telia"

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Har konstant problem med IPTVn på eftermiddagen/kvällen, hade bara ett mindre problem med Bredband2 över de två månaderna jag hade dom.
Om inte det blivit bättre när Bahnhof är klar med "Northen Lights" i Maj så byter jag tillbaka, har inget annat val...
Att tvinga någon köra pingplotter direktkopplad mot uttaget i 24 timmar känns rätt orimligt, allt är ju uppkopplat idag... Behöver min router!

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Har också haft problem sedan i fredags med hög ping mot Bahnofs första hopp.
Det var värst på kvällstid under fredag och söndag, stundtals så dåligt att det varit total paketförlust mot slutdestination under längre stunder.

Bahnhofs support bad mig att köra pingplotter vilket inte borde tyda på att de håller på att byta ut utrustning i mitt område.

Tur att man körde igång pingplotter redan under helgen, nu ser det ju inte lika dåligt ut...

Permalänk
Hedersmedlem

@soujiro *Trådar sammanfogade (§2)*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Jaha, Då har det börjat här också. Har fram till i tisdags inte haft några problem under kvällstid som många andra. Men nu är det kört. Mellan ca: 18-23 så får jag ca: 18-20 Mbit/s ned på bredbanadskollen. Svarstid 24/25 ms. Mätserver är helt plötsligt Malmö. Har alltid varit Sundsvall innan problemet började här. Upp funkar finfint. Har 50/50 fiber. Härjeåns Bredbandsnät.

Tror jag ringer dem i morgon och ber dem ta sin tjänst och stoppa upp i r*ven. Jag har förvisso inte haft ovanstående problem förrän senaste dagarna, men senaste halvåret har det varit allt annat än stabilt. Ideliga avbrott. Och nej. Det är inget fel på ''min utrustning''. Tro mig.

Visa signatur

I´m not a complete idiot. Some parts are missing.

Permalänk
Medlem

När jag läser den här tråden inser jag att jag än så länge verkar haft tur med min uppkoppling. Sitter sedan i höstas på Bahnhof via OpenGiga Villafiber (250/100) och har hitintills inte haft några som helst problem. Kollade bredbandskollen just för att säkerställa att det fortfarande var lugnt och fick: