Permalänk
Medlem

Vad är denna datorn värd?

Hej Sweclockers!

Ber om ursäkt först om tråden ligget fel i forumet

Jag har en polare som ska sälja sin dator, till en annan vän.
Och eftersom jag kan "detta med datorer", och är vän med de båda, så har då de frågat vad ett rimligt pris på datorn kan vara.
Jag själv känner att jag har EXTREMT dålig koll på vad begagnad hårdvara ligger på, så lite hjälp hade uppskattas

Följande hårdvara sitter i datorn:
Mobo: MK-Gigabyte GA-B75M-D3H
CPU: I5 2320 3ghz
GPU: 960 okänt modell, (ca 1 år gammalt).
RAM: Corsair 4GB DDR3 1600 Mhz
PSU: Corsair CX 500W
Chassi: Okänt märke, troligtvis är "på/av" knappen sönder.

Det ingår alltså ingen HDD/SSD, operativ eller dvd/cd läsare.
Tips på ett rimligt pris som man kan ge dessa två vänner ,utan att någon ska känna sig "blåst" ?

Permalänk
Medlem

Kompispris? En pizza och ett lock öl. Datorn kräver merjobb för att få igång då den saknad HDD/SSD samt operativ, och utöver detta är delarna ganska kassa. Grafikkortet är ok, men då behöver man egentligen byta resten om man ska få någon nytta av det.
500kr på blocket.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Grafikkortet är väl värt kanske 600-700~ men resten är tyvärr inte särskilt mycket att hänga i granen.

Hade sålt den för kanske en tusenlapp.

Permalänk
Medlem

Ca tusenlappen skulle jag säga, finns endast värde i GPU. Dock måste köparen fixa ssd, hdd, os, vilket kommer landa på 2-3k nytt och lägga dom pengarna på den burken är inte värt någonstans. Speciellt med tanke på att detta endast är för att få den att rulla, ingen prestandaskjuts.

Avråd din köpande vän ifrån att köpa den och låt säljaren sälja på blocket för 2k.

Visa signatur

Ryzen3600 - Strix b450-E - Vega 56 - 32GB@3200MHz -
Acer 27" Predator XG270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananus:

Avråd din köpande vän ifrån att köpa den och låt säljaren sälja på blocket för 2k.

Jag vet att man kan ta mer på blocket, men 2000? Den saknar hårddisk, den har ett trasigt chassi, och komponenter som bara säger "surfdator". Har inget emot att försöka få ut lite extra på blocket, men jag personligen hade skämts om jag försökt sälja denna för 2lök.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Tack för input !

Nu vet jag inte ifall den som ska köpa datorn sitter på en HDD eller inte....

Men tack för snabba och ärliga svar, uppskattas!