Tips på lägsta nivå av grafikkort till bildredigering

Permalänk

Tips på lägsta nivå av grafikkort till bildredigering

Någon som har tips på vad en rimlig lägstanivå är för ett grafikkort till en dator som skall användas till bildredigering?

Visa signatur

Spitzokillen

Permalänk
Medlem

beror väl på vad bildredigering menas för dig. Är det vanliga bilder tagna med mobilkamera?
Är det bilder tagna med RAW?
Är det 3d redigering?
Är det stillbilder eller är det flash?

är det bara vanliga bilder så fungerar ju de inbygga grafikdelarna i processorerna. Gäller det för 3d redigering så lär du nog behöva mer.
Sen beror de säkert också på skärmen du har. Om den har 4k vill du ha ett moderkort som kan outputta 4k 60hz eller grafikkort som kan det

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk

Bra frågor!

Tjena Christley, tack för svar

Jag har fått ta över en hyfsad skärm av en polare som jobbar med CAD och ritar mycket, så färger och upplösning i den är bra.
Nu behöver jag bara en burk som får Lightroom att flyta, så i första skedet handlar det om att redigera 20+ Mpx bilder i RAW, enbart i Lightroom skall tilläggas, inte i photoshop.

Dock har jag ju investerat i en Gopro nyligen, så en del redigering i 1080p kan förekomma längre fram.

Jag tänker mig att en i5 av lite nyare generation borde vara dugligt, kombinerat med ett hygsat grafikkort och en drös med RAM.

vad sägs?

mvh!

Visa signatur

Spitzokillen

Permalänk
Medlem
Skrivet av slasktratt:

Tjena Christley, tack för svar

Jag har fått ta över en hyfsad skärm av en polare som jobbar med CAD och ritar mycket, så färger och upplösning i den är bra.
Nu behöver jag bara en burk som får Lightroom att flyta, så i första skedet handlar det om att redigera 20+ Mpx bilder i RAW, enbart i Lightroom skall tilläggas, inte i photoshop.

Dock har jag ju investerat i en Gopro nyligen, så en del redigering i 1080p kan förekomma längre fram.

Jag tänker mig att en i5 av lite nyare generation borde vara dugligt, kombinerat med ett hygsat grafikkort och en drös med RAM.

vad sägs?

mvh!

Skapligt grafikkort kan vara bra i en del fall när man kör Lightroom samt videoredigering, tex ett GTX1050 vilket räcker till även för 4K redigering också. att gå över ett sånt kort ger inte egentligen någon märkbar fördel för den vanlige användaren.
Även enklare kort en så räcker bra till, även ett passivt kylt GT730 är fullt tillräckligt men osäker på om det stödjer 4K skärmar..

Att du har skapligt med RAM är bra, behövs dock inga mängder 16GB är mer eller mindre standard för en ny dator och räcker och blir över, för videoredigering i höga upplösningar kan mer minne vara bra dock.
CPU, köp så bra du har råd med, för en ny dator så i7 7700K eller i5 7600K eller bättre är vad som helst gäller för ändamålet..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Tack

Tack för bra svar ggustavsson!

Vi får se vad det blir, lön om två dagar =D

Visa signatur

Spitzokillen