Går ej att installera XP Pro över Ubuntu (fastnar i Grub rescue-läget)

Permalänk
Medlem

Går ej att installera XP Pro över Ubuntu (fastnar i Grub rescue-läget)

Hej!

Admin eller någon får gärna flytta tråden till rätt plats, men jag behöver gärna snabb hjälp.

Okej såhär.

Efter att ha försökt installera Windows XP Pro med cd-skiva utan att avinstallera Ubuntu så fick jag en sån där blå ruta med teknisk information osv som man kan få ibland.

Sen startade jag om och har hamnat i Grub rescue läge. har kollat olika forum och olika youtube-videos, absolut inget funkar.
Har klickat fram "ls" och såg vilka msdos jag hade, var både "hp0,msdos5" och "hp0,msdos1". Testat att set root set prefix osv, inget funkar alls.

Har även testat att starta med Cd-skivan som sitter i och försökt installera Windows XP Pro igen, när man kommer förbi där altt läses in så dyker den där blåa rutan upp igen att för att rädda datorn osv...

Kommer absolut ingen vart, vad ska jag göra?
Kan absolut ingenting om Linux eller Ubuntu eller något om programmering. Behöver ja ta hit någon som hjälper mig eller?

Snälla all hjälp uppskattas!

Mvh!

Rubrik förtydligad i enlighet med §3.1 /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Medlem

Det är lite oklart vad du egentligen är ute efter. Vill du ha både Windows och Linux, eller bara en av dem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det är lite oklart vad du egentligen är ute efter. Vill du ha både Windows och Linux, eller bara en av dem?

Sorry för otydligheten.

Jag vill inte ha linux alls, vill bara ha Windows, därför jag försökte installera Windows, men blev något knas och har nu hamnat i ingenmansland där inget funkar.

VIll som sagt bara ha Windows då denna dator är Windows XP Pro som original, har skivan, men han jag fick datorn från har installerat Ubuntu osv.

Permalänk
Medlem

Första givna frågan är ju om du ska ha kvar ubuntu?

GRUB är en sk "bootloader" dess syfte är att ladda in operativsystem från HDD till RAM.

Windows xp använder sig av NTLDR bootloader om jag minns rätt.

GRUB är en av de mer populära bootloaders för linux system och kan användas för dual boot.

Grub går in i rescue när den inte hittar några bootbara system alternativt dina bootbara system har blivit överskrivna.

Ska du bara installera windows XP istället för ubuntu så gör bara en formatering och installera om.

EDIT: för att klargöra, ta bort alla partitioner och formatera hela disken. Windows XP har IIRC ingen snabbformatering så det tar år och dagar. Lättare att formatera med ett nyare OS, linux live CD / Windows 7/8/10 disk och sedan avbryta och installera windows XP. Det du ser är en effekt av att du inte formaterat hårddisken ordentligt och GRUB ligger kvar utan något att boota.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-ryttge:

Första givna frågan är ju om du ska ha kvar ubuntu?

GRUB är en sk "bootloader" dess syfte är att ladda in operativsystem från HDD till RAM.

Windows xp använder sig av NTLDR bootloader om jag minns rätt.

GRUB är en av de mer populära bootloaders för linux system och kan användas för dual boot.

Grub går in i rescue när den inte hittar några bootbara system alternativt dina bootbara system har blivit överskrivna.

Ska du bara installera windows XP istället för ubuntu så gör bara en formatering och installera om.

Och jag som inte kan något alls om sånt fattar inte hur man gör en formatering härifrån. Att köra med cd-skivan går inte då det bara kommer upp en blå ruta till sluta. Kan komma in i System setup genom att trycka F12, men ser inget om formatering där. Hur gör jag för att formatera om hela skiten då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JexxitS:

Och jag som inte kan något alls om sånt fattar inte hur man gör en formatering härifrån. Att köra med cd-skivan går inte då det bara kommer upp en blå ruta till sluta. Kan komma in i System setup genom att trycka F12, men ser inget om formatering där. Hur gör jag för att formatera om hela skiten då?

Gjorde en Edit i mitt förra inlägg medans du postade detta.

Skrivet av mini-ryttge:

EDIT: för att klargöra, ta bort alla partitioner och formatera hela disken. Windows XP har IIRC ingen snabbformatering så det tar år och dagar. Lättare att formatera med ett nyare OS, linux live CD / Windows 7/8/10 disk och sedan avbryta och installera windows XP. Det du ser är en effekt av att du inte formaterat hårddisken ordentligt och GRUB ligger kvar utan något att boota.

Har du kvar en fungerande dator med windows kan du bara koppla disken i den och köra en formatering via diskmgmt.msc (diskhanterare, sök efter programmet eller använd "run")

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem
Skrivet av JexxitS:

Och jag som inte kan något alls om sånt fattar inte hur man gör en formatering härifrån. Att köra med cd-skivan går inte då det bara kommer upp en blå ruta till sluta. Kan komma in i System setup genom att trycka F12, men ser inget om formatering där. Hur gör jag för att formatera om hela skiten då?

i system setup välj boot priority med cd läsaren, sen formaterar du när du startat med skivan

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-ryttge:

Gjorde en Edit i mitt förra inlägg medans du postade detta.

Har du kvar en fungerande dator med windows kan du bara koppla disken i den och köra en formatering via diskmgmt.msc (diskhanterare, sök efter programmet eller använd "run")

Jag har en bärbar dator med windows 10. Det är allt jag har, antar att det inte går att koppla in disken till den.

Behöver en stationär dator va?
Men om man väljer alternativet som tar år och dagar, går det då att göra något utan att ta ut disken eller något, alltså att gå från det läge jag är i nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JexxitS:

Jag har en bärbar dator med windows 10. Det är allt jag har, antar att det inte går att koppla in disken till den.

Behöver en stationär dator va?
Men om man väljer alternativet som tar år och dagar, går det då att göra något utan att ta ut disken eller något, alltså att gå från det läge jag är i nu?

Ja, som ovan nämnda talare välj boot from CD och kör i windows xp skivan och gör en riktig formatering.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem
Skrivet av JexxitS:

Jag vill inte ha linux alls, vill bara ha Windows, därför jag försökte installera Windows, men blev något knas och har nu hamnat i ingenmansland där inget funkar.

Ok, då kan du nog ignorera problemen med GRUB. Windows kommer troligtvis skriva över GRUB med sin egen bootloader ändå, så det verkliga problemet är alltså att Windows-installationen inte fungerar. Varför det händer har jag däremot ingen aning om.

Tänk dock på att XP slutade få säkerhetsuppdateringar för snart 3 år sedan, och har flera kända säkerhetshål som tillåter någon utomstående att ta kontroll över din dator. Att köra XP på en dator ansluten till nätet är alltså inte att rekommendera, utan du bör välja någon nyare version om du vill köra Windows.

Permalänk
Medlem

Hur hittar jag boot priority i system setup, står inget om något sånt alls...
EDIT: Vänta ska lägga in bild så ni ser hur det ser ut i System Setup

Permalänk
Medlem
Skrivet av JexxitS:

Hur hittar jag boot priority i system setup, står inget om något sånt alls...

ska finnas lite svårt att hjälpa dig utan att veta vilket moderkort eller bios version vi ska hitta det på. Annars berorende på hur kunnig du är på datorer kanske det är enklare att söka på "asus boot prio" eller liknande på youtube.

Men borde inte alls vara svårt att hitta gäller bara att leta lite om du inte varit inne i bios innan

Permalänk
Medlem

http://i.imgur.com/xsLDy91.jpg
Okej såhär ser det ut i System setup

http://i.imgur.com/YGi0aLo.jpg
Såhär ser det ut när man kör med cd-skivan

http://i.imgur.com/PM8dd0J.jpg
Och såhär ser det ut när man kört klart cd-skivan och ovan nämnda bild går bort

Permalänk
Medlem

Normalt står det något i stil med "Press F8 to enter boot menu" eller något när du startar datorn.
Tryck tangenten under booten och välja att boota från CD istället för hårddisken.

Vilken knapp det är växlar på olika moderkort/tillverkare, normalt ESC eller någon av F-tangenterna...

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Medlem

Jaha uppenbarligen har du lyckats boota XP-installationen från CD-skivan.
Dock så är det uppenbart att du har problem med själva installationen då den ger blåskärm.

Detta kan vara lite problematiskt att felsöka då det kan bero på en hel mängd olika faktorer.
Spontant tänker jag problem med skivan eller hårdvaran.

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Medlem
Skrivet av WarWolf.667:

Jaha uppenbarligen har du lyckats boota XP-installationen från CD-skivan.
Dock så är det uppenbart att du har problem med själva installationen då den ger blåskärm.

Detta kan vara lite problematiskt att felsöka då det kan bero på en hel mängd olika faktorer.
Spontant tänker jag problem med skivan eller hårdvaran.

Hahaha ja nog har jag problem och jag är ingen noob alls så vette fan vad jag gör härifrån...hmm

Permalänk
Medlem

1. Prova patcha bios.
2. Prova fixa en resque-skiva och kontrollera minne, hårddisk.

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Medlem
Skrivet av WarWolf.667:

1. Prova patcha bios.
2. Prova fixa en resque-skiva och kontrollera minne, hårddisk.

Okej, alltså vad du just sa fattade jag absolut ingenting av. Så nu vet du vem du pratar med, kan nada om sånt.
Haha =P

Permalänk
Medlem

Har förövrigt ett moderkort som heter BTX ifall det hjälper någon? Det är allt jag vet om moderkortet då han jag fick datorn av sa det.

Alla egenskaper på datorn:
Dell XPS 720
Ram: 8GB DDR2 Ram (Max)
Grafik: NVIDIA GeForce GTX 460
Processor: Intel Core 2 Quad CPU Q6600 @ 2,4 Ghz x 4
Moderkort: BTX
Hårddisk: 1000 GB

Permalänk
Inaktiv

Är du helt säker på att datorn är hel? Har datorn bootat linux i överhuvudtaget?
Är du helt säker på att cd-skiva fungerar? Att hitta en fungerande CD skiva som kan vara så gammal är imponerande.

Är du säker på att du har rätt drivrutiner till datorn? Kan inget om just den modellen men den ska köra XP?

Permalänk
Medlem
Skrivet av studiox_swe:

Är du helt säker på att datorn är hel? Har datorn bootat linux i överhuvudtaget?
Är du helt säker på att cd-skiva fungerar? Att hitta en fungerande CD skiva som kan vara så gammal är imponerande.

Är du säker på att du har rätt drivrutiner till datorn? Kan inget om just den modellen men den ska köra XP?

Vet inte om datorn är hel, kanske var något fel men när jag fick den så var jag inne på startsidan och ändrade bakgrundsbild osv i Ubuntu, sen satte jag, efter ett tag i Windows XP-skivan som datorn är licenserad för som original. Visst cd-skivan är ganska repig, men det funkar ju att komma in och installera lite, som jag visar på en bild ovan. Men det kanske är fel så till vida att den saknar något så det blir en blåskärm?

Om jag vet en polare som har Windows 7 på en usb-sticka, kan man installera det då? Eller måste det vara en cd-skiva?

Permalänk
Medlem

Finns det ingen specifik anledning att köra windows xp så kör inte windows XP är allt jag kan säga, Det har varit end of life i ett par år. Windows 7, 8, 10 kommer fungera utan några problem.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-ryttge:

Finns det ingen specifik anledning att köra windows xp så kör inte windows XP är allt jag kan säga, Det har varit end of life i ett par år. Windows 7, 8, 10 kommer fungera utan några problem.

Alltså, enda anledningen till att köra XP var för att jag har skivan här och att det var original, men har ju mkt hellre 7 eller 10.
Men min plan var först få bort Ubuntu så jag i alla fall har ett Windows, och sedan uppgradera med 7 eller 10 allt eftersom.

Men min polare har alltså en Windows 7 på en USB-sticka, du/ni tror alltså att det kommer funka galant att köra från den om man ändra till floppy usb som priority boot? och då borde det komma upp formatering osv osv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JexxitS:

Alltså, enda anledningen till att köra XP var för att jag har skivan här och att det var original, men har ju mkt hellre 7 eller 10.
Men min plan var först få bort Ubuntu så jag i alla fall har ett Windows, och sedan uppgradera med 7 eller 10 allt eftersom.

Men min polare har alltså en Windows 7 på en USB-sticka, du/ni tror alltså att det kommer funka galant att köra från den om man ändra till floppy usb som priority boot? och då borde det komma upp formatering osv osv?

Ja, du behöver dock lösa licens till windows 7, då kan du lika gärna lösa en till windows 10.

USB device ska boot prio vara. För närvarande på plats 2.

Windows XP är i dagsläget helt obrukbart som operativsystem för en dator med moderna användningsområden.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-ryttge:

Ja, du behöver dock lösa licens till windows 7, då kan du lika gärna lösa en till windows 10.

USB device ska boot prio vara. För närvarande på plats 2.

Windows XP är i dagsläget helt obrukbart som operativsystem för en dator med moderna användningsområden.

Okej, ska se ifall jag får det att funka med USB-stickan och så.
Tack för all hjälp eller vägledning iaf.

Skriver i tråden senare ifall jag fått det att funka.

Permalänk
Medlem

Okej, när jag skulle installera Windows 7 så går det inte för att Partitionen inte är NTFS utan man måste formatera om den partitionen, hur och var gör man det ifall man inte har något windows eller ubuntu installerat längre, går det att göra i System setup?

EDIT: Nevermind, hittade en lösning via google hehe.

Permalänk
Medlem

Det har löst sig nu, har Windows 7 installerat, tack för allt som hjälpte på vägen

Admin/moderator kan låsa eller stänga tråden nu