Moderkort för sockel AM4 och AMD Ryzen

Permalänk
Medlem

När jag kollar runt bland dessa så ser jag inga direkta anledningar att köpa dom dyra moderkorten. Det är ju ne konsumentplattform och jag är rätt så besviken över antalet PCI-E banor.

Kan dom inte skippa CF/SLI och ge ett x370-moderkort lite extra lagring?

Dock såg jag ett för mig nytt realtek-chip (Alc-1220) med 120 dB signal-brusförhållande. Hade helt missat detta eller är det nytt?

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Vill se hur dom klockar . Kan mycket väl tänka mig att stödja Amd om liknande prestanda som inte bara för att gynna konkuransen

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Här är två saker värda att notera:

1. "Fler PCI Express-banor" har inget att göra med CPU:ns banor för GPU:er; man har 16 stycken oavsett om man kör X370 eller B350 (så länge man har en CPU med 16 sådana banor, förstås). Det syftar istället på styrkretsens "General Purpose" PCIe-banor, som är tänkta till ljudkort, tredjepartskretsar osv. På X370 får man såvitt jag förstår 8 stycken PCIe 2.0-banor för detta syfte, jämfört med 6 stycken på B350.

Ryzen (alltså CPU:n) har även fyra stycken PCIe 3.0-banor som är tänkta till PCIe-SSD*. Med X370 har man alltså, om jag förstått rätt:

  • 16 stycken PCIe 3.0-banor för GPU:er (från CPU)

  • 4 stycken PCIe 3.0-banor för SSD (från CPU)

  • 8 stycken PCIe 2.0-banor för vad som helst (från styrkretsen)

* Jag vet inte om det i något läge kommer gå att använda dessa fyra banor till något annat än SSD. Någon får gärna fylla i.

2. USB 3.1 Gen 1 är samma sak som USB 3.0 och klarar 5 Gbit/s.

Tack för en välskriven sammanfattning om PCIe-banorna, detta är något jag gått och funderat över hur det blir.

Visa signatur

7900 XTX + 7800X3D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Jag bokade Asus Prime X370, mycket för att jag är svag för Asus och det skal erkännas, dess utseende.

https://www.komplett.se/product/914766/datorutrustning/moderk...
Helt slipper man inte led, men jag antar att man kan slå av skiten i alla fall.

När jag tittar på de flesta av dagens moderkort, känner jag mig ganska gammal.

ASUS säger att det kortet bara stöder DDR4-2666 och inte överklockning av minnet. Man måste upp till det dyra ROG CROSSHAIR VI HERO med ASUS för att få överklocka minnet ser det ut som.... ?

Visa signatur

"There are 10 kinds of people, those
that understand binary, and those
that do not"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

@ronnylov: Jag tror (kan inte lova) men alla moderkort förutom Asus Hero kortet har dedikerade utgångar för grafik (tex. som HDMI, DVI etc.) Så alla kort är redo för APU:erna som komma skall samt, A9*** serien (äldre CPU:erna för AM4).

Asus Prime
http://i.imgur.com/hKnhDdD.jpg

Gigabyte Aurus
http://i.imgur.com/iAFgEza.jpg

Tack för info. Det var lite som jag misstänkte men var också osäker på om "R-series Graphics" endast innebär Ryzen-baserade APU men vid närmare eftertanke så brukar ju AMD ha ett R med i sina GPU-namn. Får väl ladda ner manualer hos tillverkaren för att förstå mer vad moderkorten fixar eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Här är två saker värda att notera:

1. "Fler PCI Express-banor" har inget att göra med CPU:ns banor för GPU:er; man har 16 stycken oavsett om man kör X370 eller B350 (så länge man har en CPU med 16 sådana banor, förstås). Det syftar istället på styrkretsens "General Purpose" PCIe-banor, som är tänkta till ljudkort, tredjepartskretsar osv. På X370 får man såvitt jag förstår 8 stycken PCIe 2.0-banor för detta syfte, jämfört med 6 stycken på B350.

Ryzen (alltså CPU:n) har även fyra stycken PCIe 3.0-banor som är tänkta till PCIe-SSD*. Med X370 har man alltså, om jag förstått rätt:

  • 16 stycken PCIe 3.0-banor för GPU:er (från CPU)

  • 4 stycken PCIe 3.0-banor för SSD (från CPU)

  • 8 stycken PCIe 2.0-banor för vad som helst (från styrkretsen)

* Jag vet inte om det i något läge kommer gå att använda dessa fyra banor till något annat än SSD. Någon får gärna fylla i.

2. USB 3.1 Gen 1 är samma sak som USB 3.0 och klarar 5 Gbit/s.

Verkar som dom flesta X370 moderkorten har 3 st PCI-E x16 slot som kan konfigureras med (x16 3.0 eller x8+x8 3.0) + x4 2.0, upp till det så har många 3 st PCI-E x1 slot (2.0?)

Lagringskonfiguration är huvudsakligen 2 st kombinationer.
6 st SATA + 2 st M.2. som då har 4 st PCI-E banor vardera.
eller
8 st SATA + 1 st M2. med 4 st PCI-E banor

Så:
3 st PCI-E x16 slot -> 16 st PCI-E 3.0 och 4 st PCI-E 2.0
3 st PCI-E x1 slot -> 3 st PCI-E 2.0
samt
2 st M.2. -> 4+4 PCI-E

Verkar försvinna en st PCI-E bana, ljudkort?

Analet PCI-E banor ser ut att vara fler än vad AMD's slider har visat, för stämmer dom uppgifter som ges på moderkorten så borde där vara ett total av 32 st PCI-E där en PCI-E försvinner till något glue chip (ljudkort, kanske).

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av ernstp:

ASUS säger att det kortet bara stöder DDR4-2666 och inte överklockning av minnet. Man måste upp till det dyra ROG CROSSHAIR VI HERO med ASUS för att få överklocka minnet ser det ut som.... ?

Jag hoppas på det bästa.

Skrivet av kinc, Asus:

2133, 2400 och 2666MHz är vad plattformen har stöd för. Överklockning (inkl. överklockade minnesfrekvenser) får inte kommuniceras innan lanseringsdagen. Så i dagsläget är det missvisande att jämföra t.ex. ROG Crosshair VI Hero + Ryzen med ROG Maximus IX Hero + Kaby Lake. Vi får helt enkelt vänta och se om det går att klocka

#16678780

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av Holic:

Vad ska man tänka på? För klockning, finns det nått som är bättre än något annat, tex olika strömförsörjningar och liknande?

Hoppas ni går igenom det ganska djupt i tester så en oinsatt efter flera års dvala med en 2600k kan komma in i matchen igen

95W tdp ser väl jag som en självklarhet för OC så 65w verkar perfekt för den stora gruppen 4670k, 4690k, 4770k, 4790, 6600k, 6700, 7600k & 7700k användare som bara använder stock speed/turbon.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Leveransdatum för annat än processorerna verkar skakigt över lag. Blir inget dag 1 bygge trots allt. Nåja, när man nu beställt grejorna kan man ju iaf ta nyhets/ryktesflödet med ro.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Synd att det är inte lika fullmatat som intels, men det är ju klart intel har ju snålat här och där med.

I alla fall så erbjuder ju intel 2/4 stycken egna sata portar (i alla fall tidigare). Sen styrkretsen på Intels är ju pci-e x4 gen 3, AMD valt gen 2 i stället.

Vist när jag ser på kartor på intels cpu, verkar amd lite generösare med ha sata portar utan påverka chipsets bandbredd (hoppas även ljud och nätverk går den vägen också).

Men ändå känns intels chip lite bättre, vist låter som värdens minsta grej att hacka upp sig på. Men många hävdat tidigare att just utbudet på kontrollkretsar och prestandan på dessa är mer avgörande än själva cpu:n prestanda (för AMD ska vinna tillbaks kunder).

Tidigare AM3+ var betydligt generösare och man fick 16X gånger 2 minst. Men får hoppas prestandan är i klass med intel i alla fall, det är ju något AMD halkat efter på.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Jonas79:

Därför det är enormt tyst och ingen av Tillverkarna vill svara om Mitx X370 highend kommer finnas vid lanseringen så känns det som dom vill undvika frågan helt för att dom helt enkelt ej vet hur det ligger till.

Känns riktigt tråkigt för här sitter man för första gången sedan 2000 och spanar in AMD och så finns inga moderkort tillgängliga.

lanseringen eller 4 veckor senare spelar ingen roll, självklart satsar man på ATX först det säljer bäst, mATX kommer under mars, är jag 100% säker på

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Verkar lite hype över Gigabytes GA-AX370-Gaming 5. Är Gigabyte ett dåligt val nu för tiden? Sitter och funderar på valet av modekort.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming 670e- Plus | Ryzen 7800X3D | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB Expo | WD BLACK SN850X 2TB WD - WD BLACK SN850X 1TB - WD Black SSD SN750 1TB | Corsair RM1000e 1000W | Noctua NH-D15S Chromax Svart | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Rog Falchion Mx Cherry | Xtrfy MZ1 Wireless

Skärm: Samsung 49" NEO G9 Ultrawide | Samsung Q90T | Asus TUF Gaming VG27AQ | AOC G2460PQU

Cockpit: Gunfighter Mk.III Base - Modern Combat Grip Ultimate | Gladiator NXT EVO Omni Throttle | Logitech Flight Rudder Pedals | Tobii eye tracker 5

Permalänk
Medlem

Tror ni EVGA kommer göra moderkort för AM4?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Ingen låsning av CPUn?

Min sista AMD var en Athlon 64 socket 754. Gillade den skarp förutom att hela processorn slets ur sockeln när jag skulle byta kylare. Detta problem var helt borta med intels lösning från socket 775.

Nu är vi alltså tillbaka på samma problem igen (vi som väljer att gå tillbaka till AMD)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Tror ni EVGA kommer göra moderkort för AM4?

Gör dom moderkort idag?

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Gör dom moderkort idag?

Japp
http://www.evga.com/products/productlist.aspx?type=1&family=M...

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frois:

Min sista AMD var en Athlon 64 socket 754. Gillade den skarp förutom att hela processorn slets ur sockeln när jag skulle byta kylare. Detta problem var helt borta med intels lösning från socket 775.

Nu är vi alltså tillbaka på samma problem igen (vi som väljer att gå tillbaka till AMD)?

Låter som otur. Har själv aldrig upplevt det problemet.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Där ser man, blir ju nästan lite nostalgi

Är länge sedan som jag såg ett EVGA kort, tackar!

Ser ju ut som att dom gått över till att vara exlusivt Intel, men men, om AMD visar sig starka så kanske...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av frois:

Min sista AMD var en Athlon 64 socket 754. Gillade den skarp förutom att hela processorn slets ur sockeln när jag skulle byta kylare. Detta problem var helt borta med intels lösning från socket 775.

Nu är vi alltså tillbaka på samma problem igen (vi som väljer att gå tillbaka till AMD)?

AMD har gått ut och sagt att alla Ryzen kommer att vara olåsta

Skämt åsido har jag själv inte haft problemet men när jag köpte en begagnad AM3 CPU kom den med böjda pinnar så det är nog inte helt ovanligt att det råkar hända. Jag lyckades räta ut pinnarna så det löste sig ändå. Å andra sidan har folk fått intel-moderkort med böjda pinnar i sockeln också så det är väl en smaksak vart man vill ha sina pinnar böjda någonstans om man köper begagnat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

lanseringen eller 4 veckor senare spelar ingen roll, självklart satsar man på ATX först det säljer bäst, mATX kommer under mars, är jag 100% säker på

Har redan väntat in Ryzen sedan den 8 Februari för att jag tror att det ska vara värt det och sålt dom flesta delarna till lillebror som finns i min dator idag.

Inte har jag lust att vänta 4 veckor efter 2 Mars då.

Kan nästan garantera idag så säljer Mitx mer en Matx i Sverige och Usa iallafall.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Jag hade väl hoppats att det skulle bli något som matchade Intel Z170 i prestanda åtminstone, men det ska bli intressant att se tester framöver och se hur de presterar ihop med snabba SSDs med M.2-interface.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Låter som otur. Har själv aldrig upplevt det problemet.

Inte alls ovanligt om man använt en kylpasta som fastnar rejält.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Låter som otur. Har själv aldrig upplevt det problemet.

Skrivet av frois:

Inte alls ovanligt om man använt en kylpasta som fastnar rejält.

Nej, det gäller att försiktigt vrida kylaren så att man inte får med CPUn upp. Jag har nog aldrig använt en kylpasta som inte fastnar rejält efter en tids användning, och då räknar jag sedan 486 DX4-tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Nej, det gäller att försiktigt vrida kylaren så att man inte får med CPUn upp. Jag har nog aldrig använt en kylpasta som inte fastnar rejält efter en tids användning, och då räknar jag sedan 486 DX4-tiden.

Det har du helt rätt i. Man ska skjuva loss CPUn inte dra. Har dock varit med om att det inte hjälpte, pinnarna låg i en liten virvel sen. :-/

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av frois:

Min sista AMD var en Athlon 64 socket 754. Gillade den skarp förutom att hela processorn slets ur sockeln när jag skulle byta kylare. Detta problem var helt borta med intels lösning från socket 775.

Nu är vi alltså tillbaka på samma problem igen (vi som väljer att gå tillbaka till AMD)?

Du testar att vrida kylaren lite försiktigt först, hjälper inte det värmer du upp den med en hårtork.
Hjälper inte det kör ett tag utan fläkt tills du bränner dig på kylaren, slå av datorn och använd grytlapp, och vrid försiktigt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Nej, det gäller att försiktigt vrida kylaren så att man inte får med CPUn upp. Jag har nog aldrig använt en kylpasta som inte fastnar rejält efter en tids användning, och då räknar jag sedan 486 DX4-tiden.

Biltema kopparpasta funkade fint förr innan ArcticSilver, fastnade aldrig

Fick däremot vara försiktig då kopparpasta även är ledande...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Bengt-Arne:

Biltema kopparpasta funkade fint förr innan ArcticSilver, fastnade aldrig

Fick däremot vara försiktig då kopparpasta även är ledande...

Hjullagerfett borde också funka.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

MSI's dyraste ska ju vara den fulaste såklart.

Mattsvart med rött gillar jag bäst, jag som har ett sådant moderkort själv för Z87.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Hjälpsam

Vad menas egentligen med 6+4 VRMr, 10 borde vara 10, sedan handlar det väl inte bara om antalet, utan även prestandan per VRM?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Hjullagerfett borde också funka.

Tusan, det har jag inte tänkt på

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!