Permalänk

Svart skärm trots ny SSD

Hej!

Har tidigare haft stora problem med min dator då mina tre skärmar blev bäcksvarta, och jag va tvungen att installera om Windows10 många gånger. Jag fick rådet i min förra tråd att köpa en ny hårddisk så jag köpte en helt ny samsung 850 250gb.

Som vanligt satt jag i Windows skivan, installerade Windows10 och allt fungerade väldigt bra. (Installerade såklart win10 på mitt nya ssd då jag plockade bort min gamla hårddisk helt) jag använder tre skärmar så bara en av mina skärmar var tillgänglig, vilket är vanligt eftersom jag inte hade installerat några drivrutiner än. När jag skulle börja ladda ner saker som nya drivrutiner toll moderkortet och grafikkortet kom det upp några pixliga rutor på min skärm snabbt och sen blev skärmen helt svart igen. Den var fortarande på men kah kunde inte göra något annat än starta om datorn. När jag starta datorn igen var skärmen fortfarande svart och jag va tvungen att påbörja installation processen av Windows igen..

Jag har försökt så mycket nu! Ominstallerat säker 50 gånger, blåst ut damm, rengjort, bytt hårddisk mot ssd, kopplat om sladdar osv och jag vet verkligen inte vad problemet är. Snälla hjälp mig!

Mina specs är
Moderkort: msi z87 g45
Processor: intel i5 4670k
Ssd: samsung 850 250gb
Grafikkort: amd r9 290x (sapphire)
Ram minnen: crosair 8gb

Ni får gärna läsa min gamla tråd så förstår ni mer!
Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSwedishLax:

Hej!

Har tidigare haft stora problem med min dator då mina tre skärmar blev bäcksvarta, och jag va tvungen att installera om Windows10 många gånger. Jag fick rådet i min förra tråd att köpa en ny hårddisk så jag köpte en helt ny samsung 850 250gb.

Som vanligt satt jag i Windows skivan, installerade Windows10 och allt fungerade väldigt bra. (Installerade såklart win10 på mitt nya ssd då jag plockade bort min gamla hårddisk helt) jag använder tre skärmar så bara en av mina skärmar var tillgänglig, vilket är vanligt eftersom jag inte hade installerat några drivrutiner än. När jag skulle börja ladda ner saker som nya drivrutiner toll moderkortet och grafikkortet kom det upp några pixliga rutor på min skärm snabbt och sen blev skärmen helt svart igen. Den var fortarande på men kah kunde inte göra något annat än starta om datorn. När jag starta datorn igen var skärmen fortfarande svart och jag va tvungen att påbörja installation processen av Windows igen..

Jag har försökt så mycket nu! Ominstallerat säker 50 gånger, blåst ut damm, rengjort, bytt hårddisk mot ssd, kopplat om sladdar osv och jag vet verkligen inte vad problemet är. Snälla hjälp mig!

Mina specs är
Moderkort: msi z87 g45
Processor: intel i5 4670k
Ssd: samsung 850 250gb
Grafikkort: amd r9 290x (sapphire)
Ram minnen: crosair 8gb

Ni får gärna läsa min gamla tråd så förstår ni mer!
Tack på förhand!

Jag antar att du kör med någon adapter från ditt grafikkort till dina skärmar för att det ska fungera med tre stycken?

EDIT:
Som denna https://www.inet.se/produkt/5409070/adapter-xfx-displayport-h...

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Skrivet av BrusE:

Jag antar att du kör med någon adapter från ditt grafikkort till dina skärmar för att det ska fungera med tre stycken?

EDIT:
Som denna https://www.inet.se/produkt/5409070/adapter-xfx-displayport-h...

Jag kör sammanlagt med tre skärmar, två stycket använder jag hdmi till dvi-D sladdar, och till den sista skärmen använder jag helt enkelt en vanlig hdmi sladd

Detta har ju fungerat i över 2 år så det är förmodligen inte problemet..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSwedishLax:

Jag kör sammanlagt med tre skärmar, två stycket använder jag hdmi till dvi-D sladdar, och till den sista skärmen använder jag helt enkelt en vanlig hdmi sladd

Detta har ju fungerat i över 2 år så det är förmodligen inte problemet..

Skickades från m.sweclockers.com

Ok.

Har du testat att byta skärm för att se att allt fungerar innan du aktiverar alla tre?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Skrivet av BrusE:

Ok.

Har du testat att byta skärm för att se att allt fungerar innan du aktiverar alla tre?

Ja det har jag, har även testar att bara ansluta en skärm när jag installerar. Känns som problemet ligger i grafikkortet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hmm, så skärmen blir svart men det verkat rulla på i bakgrunden... Har du spelat musik eller nått sånt i bakgrunden när detta hänt? Fortsätter den? Fortsätter HD-lampan att blinka? Sånt tyder nog isåfall på att det är något annat än SSD:n som strular.

Du säger att allt blir svart även när du startar om, men funkar det automatiskt alltid direkt igen när du stoppar i Windows 10 skivan?
Det är ju lite skumt isåfall.

Jag skulle nog ändå i första hand gissa på grafikkortet. Speciellt om du såg trasig grafik innan det blev svart. Har du provat köra på interna grafikkortet istället?

Har du kollat så att grafikkortets fläktar snurrar som det ska? (plus förstås chassifläktar+cpu-fläkten)
Har du städat bort damm nu när du ändå bytt prylar?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Hmm, så skärmen blir svart men det verkat rulla på i bakgrunden... Har du spelat musik eller nått sånt i bakgrunden när detta hänt? Fortsätter den? Fortsätter HD-lampan att blinka? Sånt tyder nog isåfall på att det är något annat än SSD:n som strular.

Du säger att allt blir svart även när du startar om, men funkar det automatiskt alltid direkt igen när du stoppar i Windows 10 skivan?
Det är ju lite skumt isåfall.

Jag skulle nog ändå i första hand gissa på grafikkortet. Speciellt om du såg trasig grafik innan det blev svart. Har du provat köra på interna grafikkortet istället?

Har du kollat så att grafikkortets fläktar snurrar som det ska? (plus förstås chassifläktar+cpu-fläkten)
Har du städat bort damm nu när du ändå bytt prylar?

Damm har jag rensat bort helt. Jag kanske borde ladda ner msi afterburner och sänka ner grafikkortet memory clock osv?

Skickades från m.sweclockers.com

Lagat citering /mod :)
Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSwedishLax:

Damm har jag rensat bort helt. Jag kanske borde ladda ner msi afterburner och sänka ner grafikkortet memory clock osv?

Skickades från m.sweclockers.com

Är grafikkortet överklockat?
Jag tycker det låter som värmeproblem. Dubbelkolla att grafikkortets fläktar snurrar som de ska. Har du haft loss grafikkortets kylare? I så fall, har du applicerat ny kylpasta? Sitter kylaren på plats korrekt?

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 120GB Intel 530 | 2*500GB HDD | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Skrivet av Dracc:

Är grafikkortet överklockat?
Jag tycker det låter som värmeproblem. Dubbelkolla att grafikkortets fläktar snurrar som de ska. Har du haft loss grafikkortets kylare? I så fall, har du applicerat ny kylpasta? Sitter kylaren på plats korrekt?

Mitt grafikkort är känt för att vara varmt då jag inte har några referenskylare. Jag kan inte ändra fläkten på grafikkortet utan att ladda ner msi afterburner så jag tänker att jag skulle kunna installera afterburner snabbt på ubs, lägga över på datorn, dra på fläktarna och dubbelkolla så det inte är överklockat (för det är ganska högt klockat redan som standard på minst 1k ghz vill jag minnas) hur låter detta? Jag har ungefär 10-15min på mig att leka runt på datorn innan skärmen blir svart som natten..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@TheSwedishLax:
Eftersom du skriver att du fick upp pixliga rutor på skärmen när du installerat drivrutiner till grafikkortet, så låter det helt klart som att ditt grafikkort är problemet, har förmodligen överhettat vid något tillfälle.

Har ingenting med din hårddisk/ssd att göra.

Se om du kan låna ett grafikkort av någon, alt. köra på cpuns integrerade grafik. (uttagen på moderkortet)

Visa signatur

New. I7 11800h undervolt, RTX3070max-P, 1080p 300hz, 16GB Samsung 3200@3500cl20, 1+1TB nvme.
-
Old. I7 8750h undervolt, gtx1070 undervolt, 1440p 144hz, 16GB Corsair 2666, 1TB MP510 nvme.
-
Older. Intel I7 3610qm, Amd7970m, 8GB Kingston HyperX 1600mhz, 500GB Samsung 850 ssd.

Permalänk
Skrivet av PelleRell:

@TheSwedishLax:
Eftersom du skriver att du fick upp pixliga rutor på skärmen när du installerat drivrutiner till grafikkortet, så låter det helt klart som att ditt grafikkort är problemet, har förmodligen överhettat vid något tillfälle.

Har ingenting med din hårddisk/ssd att göra.

Se om du kan låna ett grafikkort av någon, alt. köra på cpuns integrerade grafik. (uttagen på moderkortet)

Men betyder det att mitt grafikkort är Isönder eller? Känns lite som de kanske överhettas för jag inte har på fläktarna så att installera msi afterburner borde kanske vara idealt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

En händelse som är värd att nämna är att innan alla dessa problem uppstod ville jag experimentera lite med mitt grafikkort och drog ner fläktarna på grafikkortet på msi afterburner till ca 20% då jag va trött på fläktljudet. Efter att jag kollat på youtube på en skärm och en stream på en annan kraschade datorn. (Förmodligen av överhettning då) jag ökade fläkten lite mer typ till 30% och det fungerade igen. Kanske någon dag eller dagar kom alla dessa problem och jag misstänker att fläkten på grafikkortet helt enkelt är för låg inställt. Mitt grafikkort ska igentligen helst ligga på minst 47% fläkt regelbundet. Men kan det verkligen överhettas trots den låga fläkten av lite surfande på chrome i några minuter? Jaja får testa ladda ner msi afterburner och höja fläkten samt kanske kontrollera pin sladdarna en extra gång från psu till grafikkortet. Hoppas inte kortet är Isönder iallafall!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av TheSwedishLax:

En händelse som är värd att nämna är att innan alla dessa problem uppstod ville jag experimentera lite med mitt grafikkort och drog ner fläktarna på grafikkortet på msi afterburner till ca 20% då jag va trött på fläktljudet. Efter att jag kollat på youtube på en skärm och en stream på en annan kraschade datorn. (Förmodligen av överhettning då) jag ökade fläkten lite mer typ till 30% och det fungerade igen. Kanske någon dag eller dagar kom alla dessa problem och jag misstänker att fläkten på grafikkortet helt enkelt är för låg inställt. Mitt grafikkort ska igentligen helst ligga på minst 47% fläkt regelbundet. Men kan det verkligen överhettas trots den låga fläkten av lite surfande på chrome i några minuter? Jaja får testa ladda ner msi afterburner och höja fläkten samt kanske kontrollera pin sladdarna en extra gång från psu till grafikkortet. Hoppas inte kortet är Isönder iallafall!

Skickades från m.sweclockers.com

Någon frågade även om ljud innan. Innan skärmen slocknar hör man det Windows10 ljudet som uppstår då man tex tar ut ett USB. Sen blev skärmen svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSwedishLax:

En händelse som är värd att nämna är att innan alla dessa problem uppstod ville jag experimentera lite med mitt grafikkort och drog ner fläktarna på grafikkortet på msi afterburner till ca 20% då jag va trött på fläktljudet. Efter att jag kollat på youtube på en skärm och en stream på en annan kraschade datorn. (Förmodligen av överhettning då) jag ökade fläkten lite mer typ till 30% och det fungerade igen. Kanske någon dag eller dagar kom alla dessa problem och jag misstänker att fläkten på grafikkortet helt enkelt är för låg inställt. Mitt grafikkort ska igentligen helst ligga på minst 47% fläkt regelbundet. Men kan det verkligen överhettas trots den låga fläkten av lite surfande på chrome i några minuter? Jaja får testa ladda ner msi afterburner och höja fläkten samt kanske kontrollera pin sladdarna en extra gång från psu till grafikkortet. Hoppas inte kortet är Isönder iallafall!

Skickades från m.sweclockers.com

Låter som en väldigt trolig anledning till att den beter sig illa.
30% brukar i min erfarenhet vara i minsta laget för att fläkten ska vilja hoppa igång. Beror såklart på vad det är för fläkt, men 35-40 startar mina på, 30 behövs "start-putt".

Med lite tur räcker det med att ställa om fläktkurvan, har du otur så har något brunnit upp. Försök fixa fläktkurvan så kan du ta reda på hur illa skadan är sedan. Lycka till!

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 120GB Intel 530 | 2*500GB HDD | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Skrivet av Dracc:

Låter som en väldigt trolig anledning till att den beter sig illa.
30% brukar i min erfarenhet vara i minsta laget för att fläkten ska vilja hoppa igång. Beror såklart på vad det är för fläkt, men 35-40 startar mina på, 30 behövs "start-putt".

Med lite tur räcker det med att ställa om fläktkurvan, har du otur så har något brunnit upp. Försök fixa fläktkurvan så kan du ta reda på hur illa skadan är sedan. Lycka till!

Ska verkligen försöka få liv kortet igen, tack så mycket!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om du såg "pixliga rutor" och att sedan bilden försvinner pekar onekligen på att nåt är vajsing med grafik-kortet. Att du sen har ca 10 min på dig efter uppstart och att du tydligen kör ett Amd 290 fläktlöst tyder ju på att värme är den troligaste boven. Det skulle ju iofs kunna vara nåt glapp någonstans också men jag skulle kolla temps först om jag vore du. HWMonitor kostar inget och visar b.l.a temps på grafikkort, ett bra program att ha till hands.

Permalänk
Skrivet av chloe:

Om du såg "pixliga rutor" och att sedan bilden försvinner pekar onekligen på att nåt är vajsing med grafik-kortet. Att du sen har ca 10 min på dig efter uppstart och att du tydligen kör ett Amd 290 fläktlöst tyder ju på att värme är den troligaste boven. Det skulle ju iofs kunna vara nåt glapp någonstans också men jag skulle kolla temps först om jag vore du. HWMonitor kostar inget och visar b.l.a temps på grafikkort, ett bra program att ha till hands.

Mitt problem är ganska vanlig dock om man läser runt lite på internet med just 290 serien tyvärr. Men datorn startar ju inte om när detta händer utan de får jag ju göra manuellt. Men överhettningen på grafikkortet kanske bara är så liten att skärmen inte får bild av grafikkortet. Har hållt på med detta hela dagen och har tillochmed köpt ett ssd. Ska iaf kolla imorgon detta med temperaturen med fläktarna osv, tack för din hjälp!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ändra fläktkurvan så ordnar det sig nog. annars får du köpa nytt grafikkort antagligen.

Sen funderar jag på vem som ger rådet att köpa ny hårddisk när det är grafikproblem.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk

Kan man ändra sin fläktkurva i bios? För jag hinner inte ladda ner afterburner innan skärmen blir svart

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSwedishLax:

Kan man ändra sin fläktkurva i bios? För jag hinner inte ladda ner afterburner innan skärmen blir svart

Du kan nog inte ändra fläktkurvan till grafikkortet i bios...

men kan du inte skippa grafikkortet helt och köra interna grafikkortet medan du hämtar afterburner?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Det låter ju på beskrivningarna som om grafikkortet inte är friskt.
Jag hade som föreslagits kört på den interna grafiken eller ett annat kort om du har tillgång till det, och testa hur datorn beter sig då.

Ifall det funkar så kan du testa 290:t igen och öka spänningen till minnet lite grand, men inte sänka fläktkurvor då det kör rätt varmt. Fungerar det med stock frekvenser och fläktkurvor, bra, annars kan kortet vara defekt tyvärr.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk

Tror faktiskt grafikkortet har gjort sitt.. ska nog köpa asus 1060 dual 6gb. Har hört att detta kort är bra. Fungerar 3 skärmar bra med detta kort? (2st hdmi och en hdmi till dvi-D ska jag köra). Vilket program använder man för nvidia när man kör tre skärmar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSwedishLax:

Tror faktiskt grafikkortet har gjort sitt.. ska nog köpa asus 1060 dual 6gb. Har hört att detta kort är bra. Fungerar 3 skärmar bra med detta kort? (2st hdmi och en hdmi till dvi-D ska jag köra). Vilket program använder man för nvidia när man kör tre skärmar?

Skickades från m.sweclockers.com

Det kortet har två DP, två HDMI och en DVI. Jag tror att ditt nuvarande kort är trasigt.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Har du testat att plocka ur grafikkortet helt och köra på den integrerade grafiken?

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

Se till att vara någorlunda säker på vad problemet är innan du köper mer grejer nu!
(du har ju redan missat på det en gång...)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Se till att vara någorlunda säker på vad problemet är innan du köper mer grejer nu!
(du har ju redan missat på det en gång...)

https://m.youtube.com/watch?v=QBcrLqvgsoY

Kolla på den videon, har ungefär samma problem så jag e säker

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Köpte de grafikkortet jag länkade innan och allt fungerar helt perfekt! Det va grafikkortet som var kasst alltså, tack för hjälpen alla!

Skickades från m.sweclockers.com