Permalänk

Switch ger annan Ip än Router

Hej

Min Switch ger en annan Default Gateway .

detta hände för ungefär 2 veckor sen.

Om jag kör kabbel direkt från routern får jag 192.168.1.1
och om jag kör från swithen får jag 194.237.166.1

någon som vet vad felet. Eftersom jag fått samma ip förut så måste något vara knas.

tack på förhand...

Permalänk

Vad är det för switch? IPn du får verkar vara från din ISP nämligen då den är publik. Är switchen kopplad till din router? och är internet kopplad till din router och inte switch?

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Medlem

Det är alltså något som inte fungerar?

Vad är det för switch som tidigare frågats? Är det en Lager 3 switch så kan det vara så att den är inställd på att göra ett eget LAN. Enkelt sagt.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Jag antar att du menar från router till switch till dator?
Som ovan, vad för switch? en "enkel" vanlig så ska den teoretiskt sett inte ge någon ip-adress alls.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk

@AquaRelliux: går en CAT 5 från routern till switchen, och från switchen till min dator.

använder denna switch https://www.netonnet.se/art/dator/natverk/switch/tp-link-tl-s...

Permalänk
Medlem

Edit:

Läste fel, det är Default GW som ändras.
Då misstänker jag att du konfigurerat din Router i bridge-läge, dvs utan NAT (Network Address Translation)
Då får du en IP direkt från din leverantör, och Routern agerar egentligen bara switch.

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk

@DanTheManSwe: ok tack så mycket. ska se om jag kan fixa det.