Behöver bra datorhögtalare! Budget 5k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baradet Funkar:

För några år sedan lyssnade jag på högtalarna från KRK (i butik) och blev grymt imponerad då i alla fall. Så pass att jag fortfarande minns det. Provlyssna på dem är mitt råd, och köp dem om du gillar vad du hör förutsatt att du hittar ett bra sätt att koppla in dem på. Ditt rum är så litet att du inte behöver särskilt mycket krut för att fylla det med ljud.

KRK har jag hört bra saker om. Och köp inte torn högtalare till datorn, det blir helt fel när man sitter nära dom (du måste ha datorn mitt i ett stort rum och högtalarna 3 meter bort för att det skall bli bra). Ett par studio monitorer, eventuellt med en sub, är bäst.

Permalänk
Medlem

Hoppar in och delar med mig av lite omdömen angående högtalare jag haft genom åren!

Audioengine A2 : En liten högtalare med 3tums kevlar membran om jag inte missminner mig, en ganska klar ren ljudbild men saknar både bas och tryck. Volymkontrollen på den tidigare modellen var dessutom placerad baktill vilket var extremt störande. Annars var finish,tyngd och överlag kvalite känsla var hög.

Audioengine A5 : Hade även storebror A5 som levererade en klar ljudbild med ett brett ljudspektrum samt kunde leverera ett bra tryck och orkade spela riktigt högt, fyllde upp mitt vardagsrum på 20kvm utan problem. Jag hade den första versionen och finish var hög där också men plasten runt membranen/diskanten är lite grådaskig vilket jag upplevde lite fult.

Audio Pro t12 : En väldigt snygg högtalare med en riktigt fin finish. Ljudbilden är ganska basbaserad samt inte lika snabb och snärtig som Audioengines modeller tycker jag. Jag föredrar en klarare ljusbild som tex A5orna levererade. Tycker även A5orna spelade högre men somsagt inte lika basigt. Fördel är den fina fjärrkontrollen i aliminium som man får med.

Q Acoustic BT3 : Mina nuvarande datorhögtalare, Mindre och kompaktare än både T12orna samt A5orna. Hög finish överlag, har svart pianolack vilket kan vara lite jobbigt att hålla rent. Ljudbilden är väldigt klar med en väldig detaljrikedom som man inte hör i T12orna eller A5orna. Dock så går det inte att spela lika högt som med varken T12orna eller A5orna, fjärrkontrollen är dessutom plastig och lätt men gör sitt jobb.

Mina Bt3or har dessutom nånting gått sönder i, vid hög volym hörs ett fladdrande/brusande ljud, så tyvärr åker dessa tillbaks och jag funderar på att gå tillbaks till Audioengine möjligtvis nya A5+ eller ett par Hd3or pga den snygga designen och att dom är lite mer kompakta men jag har inte riktigt bestämt mig än. Har även kollat på KEF egg som inte går att provspela nånstans men har sett dom live och dom är riktigt snygga men dyra.. Även sneglat mot Tangent Spectrum X5 som ska ha en klar och direkt ljudbild.

Det var väl ungefär vad jag kan skriva om dom högtalarna jag haft. Lycka till!

Permalänk
Medlem

@Tinypope: Bra sammanfattning. En sak jag kan tillägga: jag köpte mina AudioEngine A5+ utan sub, och la till en sub senare, men om jag skulle köpa med vetskapen att jag skall ha en sub är det bättre pris/prestanda på AudioEngine A2+ (med en sub så gör det ingenting att dom inte kan spela så mycket bas).

Här är ett tips som kommer låta bra, och som ligger inom budget:
AudioEngine A2+ (inkl DAC)
Argon BASS10

Om du tolererar lite över budget kan du ta denna sub istället:
XTZ Sub 8.17

A2 + XTZ subben är vad jag skulle valt i dag, istället för mina A5+ och S8 sub (inte för att det nödvändigtvis låter bättre, men är billigare).

Permalänk
Medlem

@MagnusHH: Nu när mina q acoustics bt3or åker tillbaks behöver jag själv en ersättare pch har faktiskt funderat på just a2+, dock så känns det på något sätt som ett steg bakåt. Dock så är dom riktigt små och passar bra i en skrivbordsmiljö. Har även sneglat på Xtz tune 4 som fått bea recensioner och är rätt små trots sina 4.5" membran vilket iofs inte är stort övh egentligen. Jag själv är inget basfreak men hur fungerar det om jag kompletterar tex a2orna med en sub, avbelastar det själva högtalarna på något sätt eller är det bara ett komplement just för att helt enkelt få till mer bas? Dum fråga kanske :).

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Tinypope:

hur fungerar det om jag kompletterar tex a2orna med en sub, avbelastar det själva högtalarna på något sätt eller är det bara ett komplement just för att helt enkelt få till mer bas? Dum fråga kanske :).

Det beror på hur filtret fungerar, det finns inget högpassfilter i topparna men en del basar har filter som kan dela bort bas från topparna och då går det ju att ha nån typ av externt filter, ett helt fristående eller kanske använda filter via en dator eller hembioreceiver.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag la iaf en beställning på Xtz tune 4 då dom fått fina recensioner och att jag vill kunna fylla ut rummet lite mer än vad Audioengines a2or gör, samt att A2orna saknar lite detaljrikedom samt punch vid lägre volymer! Uppdaterar här med bilder och intryck nästa vecka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tinypope:

@MagnusHH: Nu när mina q acoustics bt3or åker tillbaks behöver jag själv en ersättare pch har faktiskt funderat på just a2+, dock så känns det på något sätt som ett steg bakåt. Dock så är dom riktigt små och passar bra i en skrivbordsmiljö. Har även sneglat på Xtz tune 4 som fått bea recensioner och är rätt små trots sina 4.5" membran vilket iofs inte är stort övh egentligen. Jag själv är inget basfreak men hur fungerar det om jag kompletterar tex a2orna med en sub, avbelastar det själva högtalarna på något sätt eller är det bara ett komplement just för att helt enkelt få till mer bas? Dum fråga kanske :).

Själv skulle jag antingen välja ett par mindre högtalare + sub, eller ett par monitorer som går ner mot 40 Hz utan sub. Annars tycker jag man tappar för mycket värme i musiken. För att få ett par högtalare ner mot 40 Hz måste man ha element kanske runt 7', så dom blir lite stora för datoranvändning.

Så länge subben har ett modifierbart delningsfilter så är det ok. Då ställer du in subben så att den börjar lite före dina monitorer slutar, i fallet AudioEngine A2+ så slutar dom vid 65 Hz så låt subben börja vid 75 Hz.

Att man har en sub är inte primärt för att få mera bas, det är för att få korrekt bas över hela frekvens registret (fast många använder nog en sub för att få mera bas). När jag slår av min sub så är den största skillnaden att musiken blir tunnare och mindre fyllig.

Xtz Tune 4 hamnar lite mitt emellan, tror du kan få bättre ljut totalt sett med mindre monitorer +sub för samma pris. Och just A2+ har fått mycket bra reviews som datorhögtalare. Annars verkat Tune 4 bra, och vill du störa grannarna mindre kan ett sådant alternativ utan sub vara att föredra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tinypope:

Jag la iaf en beställning på Xtz tune 4 då dom fått fina recensioner och att jag vill kunna fylla ut rummet lite mer än vad Audioengines a2or gör, samt att A2orna saknar lite detaljrikedom samt punch vid lägre volymer! Uppdaterar här med bilder och intryck nästa vecka.

Blir intressant att höra hur du tycker det låter, och du kan alltid komplettera med en sub senare (gärna från Xtz, dom gör utmärkta subbar).

Ser man på Tune 4 frekvens register, så börjar dom tappa vid ca 60 Hz, så en sub inställt att börja på 65 - 70 skulle nog fungera bra (ungefär samma som för mig med mina A5+):

Permalänk
Medlem
Skrivet av MagnusHH:

...
För att få ett par högtalare ner mot 40 Hz måste man ha element kanske runt 7', så dom blir lite stora för datoranvändning.
...

Nope. Desto mindre element, ju sämre SPL-kapacitet gäller dock förstås. Vid lägre frekvenser blir ljudtryck en fråga om pumpkapacitet, dvs linjär slaglängd x konarea. Väggstöd är inte oväsentligt heller men det är få som har sitt datorbord i mitten på rummet.

I ett mindre rum - och speciellt i närfält - är jag helt säker på att mina 4":are skulle ha nog kapacitet för typ 99% (läs: i princip alla).

Guru Junior Plus med och utan baslådor

Actionbild:
http://i.imgur.com/gNNcFsz.jpg

Permalänk
Medlem

@Olegh: bra förklaring, är inte själv så insatt i ljudteknik och teori, men praktiskt verkar det i alla fall vara så att ju mindre högtalaren är desto mindre bas, och monitorer på 5' och mindre brukar ha svårt med bas under 50-60Hz.

En sak till som jag starkt rekommenderar: en hyfsad USB-DAC. Den lyfter ljudet ett snäpp, för en relativt billig peng, och fungerar dessutom so hörlursförstärkare. Själv har jag en DragonFLY USB DAC och är nöjd med den.

Permalänk
Medlem

@MagnusMH

Vad jag egentligen ville säga utan att riktigt säga, är att det är lite vanskligt med sådana tumregler (hehe ). De flesta småhögtalare har dålig djupbaskapacitet, det har du helt rätt i

Permalänk
Medlem

Skulle kunna rekommendera KEF EGG
Aktiva
Blåtand
Inbyggd dac
Sub utgång

Relativt små och smidiga som man kan ha på skrivbordet utan att det tar upp allt för stor plats, sen låter dom mycket bra också,

https://www.hembiobutiken.se/produkter/hogtalare/aktiv/229990...

Visa signatur

Intel i7 4770k @ 4,5Ghz | Noctua nh-u14s (2x140mm) | Palit GTX 1070 SJS | Kingston 16GB (2x8GB) CL10 1866Mhz XMP Beast | Evga supernova G2 750w Guld | Fractal design define r4 | Asus Maximus VI Hero | | Benq XL2430T 144 Hz | Acer 24" Predator GN246HL |

Permalänk
Medlem

Någon här som har någon erfarenhet av Tangent? Kikat lite på Tangent Spectrum X5, beställde Xtz Tune 4 men avbeställde då jag inte hunnit skicka tillbaks mina Q Acoustics Bt3 och kände att jag inte ska stressa fram mitt beslut. Har även 15procents rabatt hos sumo.se som har Tangent Spectrum X5, dock så vet jag inte riktigt om dom är snygga eller rätt fula?

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2880991

Permalänk
Medlem

Om du bor i en stor stad så finns det säkert HiFi affärer som är villiga att låna ut och låta dig testa före du köper. Det är trots allt endast när du har dom i ditt tilltänkta rum som du vet hur dom låter.

Välj kanske 3 högtalare baserat på reviews och tillgänglighet, låna hem dom (eller köp och lämna tillbaka 2), och välj sedan.

Vad gäller tangent har jag aldrig lyssnat på dom, men jag tycker dom var ganska snygga (fast dom svarta var billigare). Fast dom går bara ner till 65Hz så för att få riktigt bra ljud måste du nog köpa till en subwoofer också (och då undrar jag om inte AudioEngine A2+ är bättre och dessutom billigare).

Mitt tips: lyssna åtminstone på detta innan du bestämmer dig:
AudioEngine A2+
AudioEngine S8 (vit)

Permalänk
Medlem

@MagnusHH: Bor i Stockholm, varit iväg och kikat på lite högtalare och valet föll återigen för Xtz Tune 4. Köpte även ett Triangle högtalar stand https://www.hembiobutiken.se/produkter/tillbehor/hogtalarstat..., Audioengine A2 var egentligen aldrig ett alternativ för mig. Främst för att jag redan har haft dom och sålde iväg dom för att dom saknar lite tryck för mig och kan inte fylla upp mitt vardagsrum ordentligt :).

Permalänk
Medlem

Trevligt, hoppas de låter bra (rapportera sedan).

Permalänk
Medlem

Personligen kör jag ett par Nuforce S-1 som drivs av en Nuforce icon, samt en Nuforce W-1 för lite djupare bas.
Tycker de är klockrena, sen att de är sjukt snygga (enligt mig) är en bonus.
Dock hamnar då budget på 7,5kSEK
Bild friskt stulen

Permalänk
Medlem

Nuforce högtalarna var riktigt snygga, men vart har dom gömt diskanten? Eller har dom ingen?

Fast Airplay är lite onödigt om man har dom bredvid datorn, försämrar bara ljudet utan att man vinner speciellt mycket. Vanliga aktiva sladd-högtalare via en USB-DAC är bättre tycker jag.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MagnusHH:

Nuforce högtalarna var riktigt snygga, men vart har dom gömt diskanten? Eller har dom ingen?

Fast Airplay är lite onödigt om man har dom bredvid datorn, försämrar bara ljudet utan att man vinner speciellt mycket. Vanliga aktiva sladd-högtalare via en USB-DAC är bättre tycker jag.

Det är en 3,5" bredbandare i dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

En liten uppdatering utav inköpet av Xtz Tune 4. Direkt när jag packade upp dom slogs jag av att dom var små, mindre än mina Audio pro T12or och den lite annorlunda designen samt vinklingen för att få upp elementen i lyssningshöjd framför datorn.
Kablaget man fick med var lite rejälare än vad jag varit van med tidigare, tror högtalarkabeln är 2.5mm med banan stickkontakter? Finishen på högtalarna är hög vilket jag såklart förväntade mig. Dock så älskar jag inte den säregna designen men efter att låtit dom spela in sig så börjar välljudet infinna sig mer och mer. Direkt och kartong lät dom lite platt och tråkigt, detaljerna fanns inte riktigt där men har kanske spelat cirka 15timmar nu och dom öppnar upp sig mer och mer.
Har inte vridit på sådär onödigt högt än, men dom fyller upp mitt 25kvm vardagsrum ganska bra faktiskt. Ljudbredden känns inte lika riktad som mina Q acoustics bt3or eller T12orna heller för den delen. Däremot så har dom en riktigt slagkraftig bas om man tom jämför mot T12orna som är kända för att vara 'basiga' men basen i Xtzen är snärtigare och mer responsiv enligt mig.

Alltsom allt så är jag nöjd över köpet, dock så är jag inget stort fan utav bas utan föredrar en klar ljudbild med en diskant som låter väldigt rent. Nånting jag kanske kan se som negativt också är att elementen och diskanten är helt oskyddade vilket kan vara en nackdel för vissa. Dock så gillar jag att ha gallerlösa högtalare.

Lägger in två bilder jag tog snabbt med mobilen.

Permalänk
Medlem

@Tinypope: Trevligt att du är nöjd med dem.

När (om) jag får råd skall jag köpa dessa som datorhögtalare, fast måste turbo-jobba en massa först

Permalänk
Medlem

@MagnusHH:

Skulle behöva byta ut mina med.
Har det hänt något nytt i hifi världen senaste åren?
Alla förstärkare utan fläkt förstår jag inte.

Visa signatur

CPU: Amd Ryzen 2600x 4Ghz. Kylare: Noctua DH-15. RAM: 16GB 3200mhz. GPU: Palit GTX 1060 6GB MB: Asus Rog Strix X470-F Gaming Chassi: Obsidian 550D. Lagring: Samsung ssd840/850 Pro 256GB/500GB ~24TB HDD. PSU: Cooler Master V850 Gold 850Watt.

Permalänk
Medlem

Något jag tycker man skall fundera lite på och också kanske prova är hur flera av dessa högtalarna faktiskt låter när man placerar de med så pass litet avstånd mellan högtalare och lyssningsposition.
Själv tycker jag flera av de föreslagna valen redan gjorda är mycket kompetenta. Dock måste jag nog tillägga att de flesta modeller jag lyssnat låter mycket bättre om de placeras lite längre bort från lyssningsposition än vad ett normalt skrivbord tillåter. 2 meters avstånd låter ofta mycket trevligare och öppet än 1 meter. De flesta har inte ens burkarna en meter bort. Värt att tänka på och om möjligt testa innan köp. I en butik kan man lätt hamna just 2 meter ifrån och då blir det en väldig skillnad när man kommer hem.