Tror vi på liv på annan planet?

Permalänk
Skrivet av jesusbarnet:

Så du känner till en sorts intelligent liv: människor och hur vi påverkar vår planet sen generaliserar du det över hela universum?

Vi har ju också det faktum att vi inte upptäckt några radiosignaler alls.. Sprudlade det av intelligent liv så hade det ju antagligen funnits en hel del gamla signaler som irrar runt att snappa upp.

Sedan om det simmar runt delfiner på andra planeter eller strosar elefanter är ju en annan femma, men intelligent liv som teknologiskt liknar oss, det tror jag inte det finns mycket av där ute, antagligen tar det kål på sig själv ganska fort.'

Har du annan data att tillgå?

Liksom, om inte en asteroid hade utrotat dinosaurierna så hade de säkert fortsatt på samma spår, det är inte som om de hade börjat använda verktyg, bygga hus och sedan besöka månen.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaloW:

Samtidigt tycker jag Elon Musk's teori att vi bara lever i en simulation av en avancerad civilisation är rätt intressant, och svår att motbevisa, vilket absolut skulle peka mot att där finns annat liv.

Ja, den fastnade i mitt logikcenter som tuggummi. Som jag minns det ~"För 20 år sedan hade vi Pong-grafik, idag har vi VR som är väldigt mycket närmare vår uppfattning av verkligheten, det ter sig inte helt avlägset att vi skapar en digital värld som vi inte kan skilja från verkligheten. Frågan kommer när det inträffar som ett brev med en alternativ, mer träffsäker post: Hur stor är sannolikheten då att vi inte redan gör det?" Han verkar väldigt smart och kommer till slutsatsen att "chansen är liten att vi lever i "'grundverkligheten'". Även om man tror att det är sant så förändrar det inte hur man lever livet så mycket. Det är lite mer greppbart och spännande att tänka på Exomars del 2, Juice, Europa Clipper mfl. Samt läsa resterande böcker om The Culture.

Men ja, jag tror på liv på en annan planet, förmodligen inom vårt solsystem. Inte intelligent men intelligent finns längre ut. Tror vi de skulle se oss som trevliga ting om vi spred oss bortom Jupiter, efter att ha ruinerat vår jord?

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Vi vet att så fort förhållandena för liv på våran egen planet uppstod så uppstod liv bara några hundra miljoner år efteråt. Är det orimligt att anta att samma sak gäller andra planeter?
*klipp*

Vi har identifierat vissa förutsättningar för vissa former av liv. Vi vet inte exakt hur liv uppstått på jorden, så att extrapolera till världar vi öht inte observerat går förstås inte.
Allt jag säger här är att just det specifika argumentet faller.

Permalänk
Skrivet av Mizzarrogh:

Rymden lär vara ändlig, men det finns ett oändligt tomrum runt den, tror jag...
Har för mig att BIG BANG teorin säger någonting i denna stilen.

Nej. Fel.
Rymd är tid/rum, det vill säga tid och, ja rum - det som vi rör oss i.

Big bang var den stora expansionen (inte explosion) och det fortsätter expandera än idag (och i en accelererande takt!!!!). Vad expanderar? Rumtiden.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Avstängd

Stämmer, uttryckte mig slarvigt...
(vet inte vem som var först, men hade inte Albert Einstein en del tankar kring detta?

En teori säger väl också att det kan vara en del av en serie expansioner åtföljda av kontraktioner, osv.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jesusbarnet:

vi kommer förmodligen aldrig kunna lämna galaxen https://www.youtube.com/watch?v=ZL4yYHdDSWs

Det tror inte jag heller och universum expanderar som videon visar men är hopplöst även om allt skulle stå helt still när det är oövervinnliga distanser och dit räknas att ens nå ut till kanten av våran egen galax men egentligen är inte andra galaxer nått att hänga läpp över för om mina kunskaper inte är rostiga har vi 400-500 miljarder solsystem i våran galax och är tråkigt att en dag kommer vi så långt i från att informationen inte kan ses och försvinner om vi inte bevarar den men annars finns det så enormt att utforska i våran egen galax att vi aldrig kommer upptäcka allt

Tråkiga är ju att även om vi kommer på ett sätt att färdas på som är 99% av ljusets hastighet så är en livstid nästan ingenting av galaxen och vad kan snabbaste vi kanske kan bygga idag nå? nån enstaka % av den hastigheten kanske så galaxer är väldigt långt borta men då kan vi nå andra solsystem relativt snabbt men når vi 50% av ljusets hastighet bör alpha centuri ligga inom en vettig distans att åka till men är fortfarande massor av problem som mängden bränsle och man måste kunna stanna o.s.v men är kanske nått våra barn får se på ålderns höst eller deras barn

och har svårt att se vi kommer längre än så om vi inte har en koloni i ett avlägset solsystem och färden utgår från den men det ligger ju väldigt långt borta och är nog samma problem för e.v intelligent liv och chansen att vi någonsin kommer träffa varandra är nog extremt låg för ljusets hastighet är ett problem som inte är lätt att kringå

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk

Tror vi på liv på annan planet?

Ja. Så klart. Vore konstigt annars. Liv definierat, eller så som vi har valt att se på det, kan ju vara på ett helt annat sätt någon annanstans. Vi har inte aning. Ingenting är nytt under solen i alla fall.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RVX:

Det är ju just det, att avstånden och massorna som vi försöker beräkna är så pass stora så att vi inte ens riktigt vet hur vi ska uttala eller för den delen skriva dom

haha Nä blir galenskap med siffror med och är inte sällan man tänker fel på 100 miljoner och 100 miljarder i rymd samanhang som är ganska stor skillnad ändå

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ytbehandlad:

Vi har ju också det faktum att vi inte upptäckt några radiosignaler alls.. Sprudlade det av intelligent liv så hade det ju antagligen funnits en hel del gamla signaler som irrar runt att snappa upp.

Sedan om det simmar runt delfiner på andra planeter eller strosar elefanter är ju en annan femma, men intelligent liv som teknologiskt liknar oss, det tror jag inte det finns mycket av där ute, antagligen tar det kål på sig själv ganska fort.'

Har du annan data att tillgå?

Liksom, om inte en asteroid hade utrotat dinosaurierna så hade de säkert fortsatt på samma spår, det är inte som om de hade börjat använda verktyg, bygga hus och sedan besöka månen.

Precis vi har inte upptäckt, kan det ha att göra med att vi inte vet vart vi ska leta?
Sen verkar det vara ganska mycket oväsen där ut så vi kanske behöver bättre filtrering.

Varför skulle större delen av intelligent liv vara destruktivt?

förstår inte vad du vill säga med det sista faktiskt klart massutrotningar har skyndat på evolutionen

finns ingen data men du har ändå bara en datapunkt själv lite naivt att tror att bara för vi är som vi är skulle liv på andra planeter vara lika oss i beteende

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

haha Nä blir galenskap med siffror med och är inte sällan man tänker fel på 100 miljoner och 100 miljarder i rymd samanhang som är ganska stor skillnad ändå

Jag väljer att applicera följande formel för hur långt avståndet är till närmsta galax som har liv hos sig:
500 kvadriljoner, 253 triljoner, 675 biljoner, 123 miljarder, 934 miljoner, 3500 ljusår bort

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Eftersom universum är oändligt stort så finns det oändligt många chanser att det finns liv som på jorden eller liv överhuvudtaget. Så ja, det tror jag

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lorgix:

Vi har identifierat vissa förutsättningar för vissa former av liv. Vi vet inte exakt hur liv uppstått på jorden, så att extrapolera till världar vi öht inte observerat går förstås inte.
Allt jag säger här är att just det specifika argumentet faller.

Vilka former av liv har vi inte lyckats identifiera förutsättningarna för? Såvitt jag vet så har allt liv på Jorden samma grundläggande uppbyggnad och behov. Kolbaserat och behov av flytande vatten t.ex. Det finns dessutom liv på Jordens mest ogästvänliga ställen, svavelrika sjöar och supertorra öknar vilket ökar chansen för liv på världar mindre optimala än Jorden.

Även om vi är långt ifrån att förstå hur liv uppstår och alla förutsättningar som kan behövas för att liv ska uppstå så anser jag ändå att det är ett rimligt antagande att det åtminstone finns en annan planet i universum som är mer eller mindre lik Jorden till sammansättning, magnetfält, temperatur m.m.

Eller vad tycker du om argumentet i videon jag länkade? Vi består bokstavligt talat av Universums mest vanliga grundämnen!

Vi vet inte om det finns liv där ute på någon specifik värld i ett annat solsystem, men för varje ny vetenskaplig upptäckt så ökar den statistiska sannolikheten. Skulle vi finna liv på Mars eller Europa i framtiden så skulle den sannolikheten öka extremt!

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

kul att se snillen spekulera i denna tråd när vi inte ens i närheten kan ens förstå hur stort Universum är. Självklart gissar jag på iaf

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Avstängd

Bättre vi börjar ta hand om vår egen planet istället för att lägga enorma pengar varje år på att leta liv på andra ställen!

Permalänk
Skrivet av jesusbarnet:

Precis vi har inte upptäckt, kan det ha att göra med att vi inte vet vart vi ska leta?
Sen verkar det vara ganska mycket oväsen där ut så vi kanske behöver bättre filtrering.

Varför skulle större delen av intelligent liv vara destruktivt?

förstår inte vad du vill säga med det sista faktiskt klart massutrotningar har skyndat på evolutionen

finns ingen data men du har ändå bara en datapunkt själv lite naivt att tror att bara för vi är som vi är skulle liv på andra planeter vara lika oss i beteende

Det finns ingenting som skyndar på evolutionen och evolutionen har inget slutmål i sig som är "intelligenta varelser som skapar teknologi".
Fel. Jag menar att bristen på några spår alls av intelligent liv och teknologiska varelser ute i rymden är bevis på att liv antagligen tar kål på sig själv. Det har ingenting med destruktivitet att göra, det bara är så.

Sedan behöver det inte vara destruktivt, det kan ju lika gärna vara kreativt att bränna fossila bränslen exempelvis. Varför väljer du just ordet destruktivt?

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ytbehandlad:

Jag tror att anledningen till att vi inte sett intelligent liv i rymden och att ingen stor rymd federation kommit för att besöka oss med otrolig rymd teknologi är för att allt liv har en tendens att ta kål på sig själv så fort de blir avancerade nog att påverka sin egen hemplanet i stor utsträckning.

Det räcker ju med ett kärnvapenkrig mellan Ryssland och USA för att vädret ska bli så pass sabbat att alla våra skördar går förlorade och nästan alla svälter ihjäl...

Kan ju vara så att de civilisationer som inte går under inom några hundra år efter radiosignalernas uppkomst börjar skicka informationen mer exakt utan massa spillsignaler som kan snappas upp. Kan ju vara så att de inte vill upptäckas och väljer att kommunicera med väldigt riktade signaler eller signaler som är oskiljaktiga från bakgrundsstrålning för den som inte vet vad den ska lyssna efter.
Men sedan är det kanske inte jätterimligt att det finns jättemånga radiokapabla civilisationer vid varje given tidpunkt. Och att signalerna är för svaga för att snappas upp på de avstånden som man då snackar om.

Skrivet av Tumnus:

Men samtidigt har människan utforskat typ 00000.1% av universum som bäst. Många solsystem ligger ljusår bort och idag har man inte teknologin (enligt vissa teoretiska fysiker så kanske det aldrig kommer att uppnå ens) att transportera något ens i närheten av denna distans utan man har som max utforskat vårat solsystem med omnejd. Det finns inget intelligent liv i vårat system gentemot oss människor.. däremot utesluter det inte att det finns i andra solsystem.

Skrivet av Tumnus:

Galax? Big bang skapade vårat universum. Vilket i sin tur består av tusentals på tusentals galaxer.

"Intelligent liv" kan även appliceras på allt som inte är bakterier och encelliga djur. Typ hundar, fåglar, primater etc.

Förlåt, men lite roligt när du skriver om dessa storheter.
Dina 0,00001% gäller inte ens vårt solsystem på långa vägar. Men låt säga att det är 100% utforskat. Då är det fortfarande så att det finns kanske 300 miljarder stjärnor i vintergatan och kanske 2 biljoner galaxer i synliga universum. Och då är ju synliga universum långt ifrån hela universum. Så du kan slänga på en bunt nollor där.
Och tusentals och tusentals galaxer är också en ganska ofantlig underdrift.

Skrivet av moonblase:

Liv på annan planet? med största sannolikhet.

Det finns vad vi vet oändligt med galaxer och planeter, och att bara jorden skulle ha liv är för mig otänkbart, finns det oändligt med planeter så finns oändligt med möjligheter till liv på annan planet. Sen att vi "aldrig" kommer få kontakt med dessa är en annan sak.

Dessutom kan det finnas andra grundämnen som viinte känner till i universum, så vi vet inte vad dessa andra varelserna skulle vara uppbyggda av.

för att runda av allt svammel lite... varför skulle Big bang enbart skapat möjligheter för vår planet?

Alltså, det finns ganska garanterat inte andra stabila grundämnen än de vi känner till. Det är ganska strukturerat det där så det finns inte utrymme för några nya. Eventuellt att en riktigt avancerad civilisation skulle kunna skapa små mängder av ett artificiellt grundämne med halvstabila isotoper i den så kallade island of stability kring 300 neutroner. Men dessa ämnen är hypotetiska, kan bara skapas artificiellt i mycket små mängder och skulle vara helt odugliga till liv då de inte skulle finnas länge.

Hursomhelst, givet förekomsten av olika grundämnen i universum, som vi har god förståelse av, så är vatten och kolbaserat liv rimligast. Vatten är trots allt universums vanligaste molekyl. Det finns gott om förutsättningar för liv i övriga universum ändå.

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Kan ju vara så att de civilisationer som inte går under inom några hundra år efter radiosignalernas uppkomst börjar skicka informationen mer exakt utan massa spillsignaler som kan snappas upp. Kan ju vara så att de inte vill upptäckas och väljer att kommunicera med väldigt riktade signaler eller signaler som är oskiljaktiga från bakgrundsstrålning för den som inte vet vad den ska lyssna efter.
Men sedan är det kanske inte jätterimligt att det finns jättemånga radiokapabla civilisationer vid varje given tidpunkt. Och att signalerna är för svaga för att snappas upp på de avstånden som man då snackar om.

Låter som paranoia. Varför skulle en högst avancerad art vara rädd för att bli upptäckt? Rymdkrig?
Jag tror inte att ett rymdkrig mellan två olika teknologiska raser någonsin har utspelat sig, eller kommer någonsin utspela sig.
Om det finns en uråldrig teknologisk civilisation så har de haft sådan lång tid på sig att de lär ha koloniserat hela sitt hemsystem, kapslat in sin sol så de får all energi från den samt lärt sig alla fysikens hemligheter så att de kan färdas genom hela rymden..

Frågan är ju, ställer de samma frågor som oss?
Vad går livet ut på?
Varför finns jag?
Finns Gud?

När man har det så gott ställt i sitt hemsystem, finns det ett imperativ till att fortsätta utforska andra delar i rymden istället för att hålla på med sådana esoteriska frågor istället? Det gör det absolut! En sådan art som kommit så långt kommer antagligen färdas till världens ände för att hitta annat liv som också ställer sådana här frågor, de lär ju vara nyfikna.

Frågan är ju om det kanske redan hänt och att de lessna på att hitta annat intelligent liv, för de var så jävla dumma att de lika gärna kunde hänga med sig själva istället.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Rent statistiskt vore det konstigare om det inte fanns liv än att det finns det. Sen tror jag inte de är mer tekniskt utvecklade än vad vi är. Att resa till andra planeter i samma solsystem finns det nog många civilisationer som klarar, men ska man börja resa ljusår mellan solsystem blir både energin som krävs och tidsrymderna det handlar om...astronomiska.

När det gäller varför vi inte har hittat några tecken på intelligent liv så finns det nog flera förklaringar.
För det första är rymden stor. Verkligt stor. Så vi kanske bara tittar på fel ställe.

Även om vi tittar åt rätt hål så har civilisationen kanske inte kommit till när de radiovågor och ljus vi fångar upp idag lämnade deras planet. Det kan vara många tusentals ljusår till närmsta bebodda "granne", och då tar det också tusentals år för ljus och radiovågor därifrån att nå oss. Så det vi ser därifrån idag lämnade deras planet när vi fortfarande bodde i grottor. Kanske bodde de också i grottor då, men har precis som vi utvecklats sedan dess. Kanske var jorden en av de första planeterna med intelligent liv, så om, säg ett par hundra tusen år, börjar vi fullständigt bombarderas av livstecken...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Rymden är något jag personligen brinner för, även om jag tyvärr inte är särskilt kunnig inom det. Jag tror på intelligent liv någonstans där ute, förmodligen på flera håll, särskilt då statistiken pekar på det.

Det gör mig också oerhört ledsen. Eftersom mänskligheten inte ännu blivit kontaktade från utomstående innebär det med största sannolikhet att resande mellan planeter på dessa avstånd helt enkelt är fysiskt omöjligt, alternativt att mänskligheten helt enkelt ligger längst fram i utvecklingen. Det sistnämnda är ju lite coolt, men samtidigt tråkigt. Att vi skulle vara ensamma i universum däremot skrämmer mig.

Något som gör mig ännu mer ledsen än någonting annat är att om det någonsin sker så kommer jag förmodligen inte leva för att se det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aleshi:

Kan ju vara så att de civilisationer som inte går under inom några hundra år efter radiosignalernas uppkomst börjar skicka informationen mer exakt utan massa spillsignaler som kan snappas upp. Kan ju vara så att de inte vill upptäckas och väljer att kommunicera med väldigt riktade signaler eller signaler som är oskiljaktiga från bakgrundsstrålning för den som inte vet vad den ska lyssna efter.
Men sedan är det kanske inte jätterimligt att det finns jättemånga radiokapabla civilisationer vid varje given tidpunkt. Och att signalerna är för svaga för att snappas upp på de avstånden som man då snackar om.

Förlåt, men lite roligt när du skriver om dessa storheter.
Dina 0,00001% gäller inte ens vårt solsystem på långa vägar. Men låt säga att det är 100% utforskat. Då är det fortfarande så att det finns kanske 300 miljarder stjärnor i vintergatan och kanske 2 biljoner galaxer i synliga universum. Och då är ju synliga universum långt ifrån hela universum. Så du kan slänga på en bunt nollor där.
Och tusentals och tusentals galaxer är också en ganska ofantlig underdrift.

Alltså, det finns ganska garanterat inte andra stabila grundämnen än de vi känner till. Det är ganska strukturerat det där så det finns inte utrymme för några nya. Eventuellt att en riktigt avancerad civilisation skulle kunna skapa små mängder av ett artificiellt grundämne med halvstabila isotoper i den så kallade island of stability kring 300 neutroner. Men dessa ämnen är hypotetiska, kan bara skapas artificiellt i mycket små mängder och skulle vara helt odugliga till liv då de inte skulle finnas länge.

Hursomhelst, givet förekomsten av olika grundämnen i universum, som vi har god förståelse av, så är vatten och kolbaserat liv rimligast. Vatten är trots allt universums vanligaste molekyl. Det finns gott om förutsättningar för liv i övriga universum ändå.

Du är korrekt. Mitt påstående gäller galaxen i sig (alltså vitergatan). Inte vårat solsystem som är ganska väl utforskat.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Det finns väl ingen som helst anledning till att det inte skulle finnas?

"Astronomers estimate there are about 100 thousand million stars in the Milky Way alone. Outside that, there are millions upon millions of other galaxies also!"

Sedan att planeter är betydligt valigare än vi trott.. så finns alla chanser. Det finns lite olika uppskattningar som är på minst 10.000 avancerade civilisationer i vår galax. Fast sedan är det så långa avstånd så det blir väldigt svårt att kontrollera

Permalänk
Avstängd

@FatherOfThree:

Du utvecklade inte ett enda ord du skrev. Jag kan be Kalle 8år att också skriva ner saker på ett papper vad han inte tycker är smart. Men sedan fråga kalle om han kan utveckla det han skrev så blire heltplötligst svårt för honom. Du vet, förklara vad du skriver, inte bara kladda ner ord på ett forum och förvänta sig att folk ska fatta exakt hur du tänker.

Är det kanske så att när jag förklara vad jag anser är en korkad varelse så tog du illa upp`? In that case, jag tänker inte skriva mer till dig så ger du fan i att skriva till mig, problemet löst ^^. Du bör utvecklade din pedagogik.

Permalänk
Skrivet av jesusbarnet:

Precis vi har inte upptäckt, kan det ha att göra med att vi inte vet vart vi ska leta?
Sen verkar det vara ganska mycket oväsen där ut så vi kanske behöver bättre filtrering.

Varför skulle större delen av intelligent liv vara destruktivt?

förstår inte vad du vill säga med det sista faktiskt klart massutrotningar har skyndat på evolutionen

finns ingen data men du har ändå bara en datapunkt själv lite naivt att tror att bara för vi är som vi är skulle liv på andra planeter vara lika oss i beteende

Skrivet av Ninjaflipp:

Rymden är något jag personligen brinner för, även om jag tyvärr inte är särskilt kunnig inom det. Jag tror på intelligent liv någonstans där ute, förmodligen på flera håll, särskilt då statistiken pekar på det.

Det gör mig också oerhört ledsen. Eftersom mänskligheten inte ännu blivit kontaktade från utomstående innebär det med största sannolikhet att resande mellan planeter på dessa avstånd helt enkelt är fysiskt omöjligt, alternativt att mänskligheten helt enkelt ligger längst fram i utvecklingen. Det sistnämnda är ju lite coolt, men samtidigt tråkigt. Att vi skulle vara ensamma i universum däremot skrämmer mig.

Något som gör mig ännu mer ledsen än någonting annat är att om det någonsin sker så kommer jag förmodligen inte leva för att se det.

Skrivet av Alpha77:

"Astronomers estimate there are about 100 thousand million stars in the Milky Way alone. Outside that, there are millions upon millions of other galaxies also!"

Sedan att planeter är betydligt valigare än vi trott.. så finns alla chanser. Det finns lite olika uppskattningar som är på minst 10.000 avancerade civilisationer i vår galax. Fast sedan är det så långa avstånd så det blir väldigt svårt att kontrollera

Carl Sagan; Drake Equation
https://youtu.be/MlikCebQSlY

Kort sagt;
https://youtu.be/ZL4yYHdDSWs

Carl Sagan var förövrigt kung :3

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Om man tror på en gud/gudar, så måste ju iaf. den/de finnas någonstans..

Om man tror på evolution, så finns det ju också en chans...

Så ja, något liv finns det nog där ute..

Själv har jag en egen erfarenhet fastetsad på näthinnan sedan många år, då jag i yngre tonåren fick se något oförklarligt från fönstret i pojkrummet.

Var sent en kväll och tittade ut på den stjärnklara himlen och fick se några röda ljuspunkter röra sig sakta över himlen. Öppnade fönstret för att se bättre och trodde det var några helikoptrar...
Plötsligt började punkterna röra sig mot varandra och bilda en cirkel, med 5st röda punkter.
Rörde sig fortfarande framåt lite snabbare, väster ut, för att efter en stund bryta upp och röra sig åt lite olika håll.

Farten var ungefär densamma, men de rörde sig inte som normala flygplan eller helikoptrar. Helt plötsligt gjorde de 90 graders svängar med bibehållen fart. Andra stannade på en femöring, för att sedan fortsätta efter några sekunder. Accelerationen från stillastående var direkt...

Efter att ha åkt runt lite fram och tillbaka över himlen, så samlades alla väldigt snabbt och stog still en liten stund, för att sedan försvinna mot norr som ett streck. Skulle jag gissa var det nog mach 3-4.. från stillastående på en halv sekund. :-/

Har flera år senare läst om andra som såg dem också, men kan tyvärr inte hitta dem inläggen eller artiklarna, trots lite googlande så här på nattkvisten..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av WhiteOnyx:

Bättre vi börjar ta hand om vår egen planet istället för att lägga enorma pengar varje år på att leta liv på andra ställen!

Gällande varför man bör utforska gränserna för vad man vet.

Gällande NASAs budget.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Vet man svaret så röstar man nej. Är man troende så röstar man ja.

Jag är förvånad över hur många som väljer att tro religiöst. Blind tro är något som många vetenskapsmän ser ner på. Det finns alltid folk som ifrågasätter världsbilden som i dag ges av främmande människor. För dem så är det nog bäst att vi ger observerbara bevis, så att de själva kan få dra sina slutsatser av de sammanband som observeras.

Jag har noll religiös tro. Utan det jag baserar detta på är rena vetenskapliga odds. Vetenskapen har redan lyckats bilda grundstenarna till encelliga organismer i labb, med situationerna som vår planet hade för miljoner år sedan, och eftersom vi vet att alla galaxer skapas på "samma sätt" (även om naturligtvis inte identiska), så är rena antalet planeter och galaxer så stor att det är som att skrapa alla trisslotter som finns... du kommer vinna. Så baserat på vetenskapens grunder på hur -vi- gjorts, så bör detta också kunna ske på andra planeter med liknande eller tom identiska förhållanden.

Problemet är som sagt avståndet. Det är så stort att det kan finnas miljontals arter lika smarta eller tom smartare än vi är... och vi kommer aldrig se dem innan vår ras är utdöd. Det är så stort att man som individ har svårt att förstå hur stort det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ytbehandlad:

Låter som paranoia. Varför skulle en högst avancerad art vara rädd för att bli upptäckt? Rymdkrig?
Jag tror inte att ett rymdkrig mellan två olika teknologiska raser någonsin har utspelat sig, eller kommer någonsin utspela sig.
Om det finns en uråldrig teknologisk civilisation så har de haft sådan lång tid på sig att de lär ha koloniserat hela sitt hemsystem, kapslat in sin sol så de får all energi från den samt lärt sig alla fysikens hemligheter så att de kan färdas genom hela rymden..

Frågan är ju, ställer de samma frågor som oss?
Vad går livet ut på?
Varför finns jag?
Finns Gud?

När man har det så gott ställt i sitt hemsystem, finns det ett imperativ till att fortsätta utforska andra delar i rymden istället för att hålla på med sådana esoteriska frågor istället? Det gör det absolut! En sådan art som kommit så långt kommer antagligen färdas till världens ände för att hitta annat liv som också ställer sådana här frågor, de lär ju vara nyfikna.

Frågan är ju om det kanske redan hänt och att de lessna på att hitta annat intelligent liv, för de var så jävla dumma att de lika gärna kunde hänga med sig själva istället.

Behöver inte vara paranoia. Kan vara en enkel försiktighetsåtgärd. Det kan också handla om att man inte vill störa sina egna sensorers sökande efter liknande signaler från andra system.
Angående en dysonsfär runt deras hemstjärna så är hela den idén baserad på det grundlösa antagandet att civilisationers energikonsumtion ökar linjärt. Med sådan energiomsättning skulle de koka sig själva på nolltid. Det är helt enkelt inte rimligt.
Och angående existentiell frågor om vad meningen med livet är så tror jag nog att varje högre civilisation lämnat sådana dumheter bakom sig. Mening förutsätter syfte, syfte förutsätter skapare. Frågan är helt enkelt dum. Eller visst, du får tro på en skapare, men då är det hela en teologisk fråga och då är svaret olika beroende på religion. I den objektiva verkligheten är frågan meningslös.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Vet man svaret så röstar man nej. Är man troende så röstar man ja.

Jag är förvånad över hur många som väljer att tro religiöst. Blind tro är något som många vetenskapsmän ser ner på. Det finns alltid folk som ifrågasätter världsbilden som i dag ges av främmande människor. För dem så är det nog bäst att vi ger observerbara bevis, så att de själva kan få dra sina slutsatser av de sammanband som observeras.

Endast en religiös kan förklara livets uppkomst på jorden utan naturliga processer.
Tror man att livet uppstått på jorden genom naturliga processer så är det rimligaste att det även kan hända någonstans bland alla kvantiljoner stjärnor i det synliga universum.
Det är religiöst att tro - eller rättare sagt, tro sig veta - att liv är unikt för jorden. Det förutsätter nämligen en gud.

Permalänk
Avstängd

Tänkte på en artikel jag läste förut där det var siffror på planeter med chansen till liv och hittade siffrorna på det

Astronomers at the University of Auckland claim that there are actually around 100 billion habitable, Earth-like planets in the Milky Way — significantly more than the previous estimate of around 17 billion. There are roughly 500 billion galaxies in the universe, meaning there is somewhere in the region of 50,000,000,000,000,000,000,000 (5×1022) habitable planets

Så tro att allt härstammar från en intelligent design där vi är enda levande varelserna känns minst sagt korkat och tänka att gud skapade varenda galax och stjärna sen ner till planeter och varenda sandkorn till atomer ner till kvark nivå och kunna kontrollera allt känns helt off och kanske var det guds huvud som exploderade vid big bang när han försökte kontrollera allt

Men oddset att liv finns är överväldigande och lär finnas ganska många intelligenta civilisationer och mindre intelligenta frågan är väll hur nära man kan hitta dom om det finns i en region där vi kan nå varandra

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Behöver inte vara paranoia. Kan vara en enkel försiktighetsåtgärd. Det kan också handla om att man inte vill störa sina egna sensorers sökande efter liknande signaler från andra system.
Angående en dysonsfär runt deras hemstjärna så är hela den idén baserad på det grundlösa antagandet att civilisationers energikonsumtion ökar linjärt. Med sådan energiomsättning skulle de koka sig själva på nolltid. Det är helt enkelt inte rimligt.
Och angående existentiell frågor om vad meningen med livet är så tror jag nog att varje högre civilisation lämnat sådana dumheter bakom sig. Mening förutsätter syfte, syfte förutsätter skapare. Frågan är helt enkelt dum. Eller visst, du får tro på en skapare, men då är det hela en teologisk fråga och då är svaret olika beroende på religion. I den objektiva verkligheten är frågan meningslös.

Tänk om de gör fysiska experiment som kräver otrolig energi?
Är verkligheten objektiv? Tänk på iakttagaren när det gäller kvantfysik.
Om existentiella frågor vore dumheter så är vi endast myror, vars enda syfte är att arbeta för rasens överlevnad, utan att fundera över varför eller att emotionellt känna sig driven till detta. (Men kanske myror har ett djupt, personligt känsloliv..? )

https://youtu.be/9D05ej8u-gU
https://youtu.be/Ndj5KjKyr3E
https://youtu.be/o5y8Uj_GMEk

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|