Definitiv stereoanläggning.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av fantomsmurfen:

@mrqaffe: Intressant utrustning men verkar som man borde ha en pre-amp om man har flera analoga källor.

Ja eq/dsp ersätter ju inte försteget men exakt hur man kopplar beror ju på kombinationen av prylar, man bör ju inte hålla på omvandla signalerna i onödan bara för att det går...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Mitt råd är att helt tänka om. Jag tror aldrig att du kommer att hitta någon definitiv anläggning. Rätt snart kommer du nog att bli sugen på att byta ut eller uppgradera någon del i din anläggning. Jag skulle hålla mig till kända märken som går att sälja på begagnatmarknaden, för att sedan använda pengarna till att uppgradera din anläggning när det blir dags. Med din budget skulle jag heller inte ha så bråttom, utan låta det ta tid att hitta rätt prylar.

Permalänk
Medlem

Spana in Lyngdorf TDAI 2170. Ligger kanske på gränsen lite högt i pris i förhållande till din budget men gör en jäkla skillnad med vilka högtalare som helst i ett kasst rum

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Spana in Lyngdorf TDAI 2170. Ligger kanske på gränsen lite högt i pris i förhållande till din budget men gör en jäkla skillnad med vilka högtalare som helst i ett kasst rum

Intressant alternativ men väldigt dyr. Om jag köper den så skulle jag inte anse mig ha råd att byta ut hela min anläggning. Men lägger den på minnet.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Jag är ingen direkt HiFi expert, men har sysslat med det en del. Jag har några råd:
1. Proflyssna i butik och välj ut 2-3 alternativ
2. Låna hem grejerna och provlyssna, i det rum och med de högtalar positioner som gäller
3. Lägg inte it dyra pengar på en CD spelare, tekniken (DAC) har gått fram mycket senaste 10 åren så även en billig kan låta bra.
4. Kanske viktigast: ljudbehandla rummet. Jag har själv en bra stereo i mitt vardagsrum, men pga stora fönster, betongväggar och ingen ljudisolering låter mitt 8-tusen kronors system till datorn mycket bättre (AudioEngine A5+, AUdioEngine S8 sub, DargonFly USB-DAC), trots att det kostar en bråkdel av mitt stora system.

Har du ett dåligt rum, med betongväggar och/eller mycket fönster, kommer du inte kunna få bra ljud oavsett vad du köper om du inte ljudisolerar rummet rejält. Och i så fall är det helt bortkastat att lägga dyra pengar på ett high-end HiFi system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Lirar en hel del CD, minst 4 dagar/veckan. Tycker CD skivan överglänser streaming med råge plus att det känns så old school. Det enda negativa är att en del skivor utav äldre utgåvor inte säljs längre.

Skickades från m.sweclockers.com

Kanske du känner till, men www.discogs.com
Alla utgåvor och varianter av all musik samlas här, på markerplace finns det mesta. Så klart inte allt, men oerhört mycket. Svårfunna limiterade utgåvor, regionsspecifika utgåvor osv. Det är verkligen som ett eBay och Amazon combined bara för musik.
Kolla in det.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rydisen:

Spana in Lyngdorf TDAI 2170. Ligger kanske på gränsen lite högt i pris i förhållande till din budget men gör en jäkla skillnad med vilka högtalare som helst i ett kasst rum

Indeed, extremt nöjd med min!
Hjälper inte att ha feta högtalare om inte rummet är optimerat, och Lyngdorf lyfter allt utan att tveka! Värt att notera att KRK använder den under licens.

Permalänk
Medlem

TDAI 2170 låter säkert bra, men för dom pengarna skulle jag inte vilja ha dessa nackdelar:
- Ingen inbyggd nätverksfunktion, AirPlay eller Bluetooth
- Inga inbyggda streaming-tjänster
- Ingen direkt avspelning av USB-lagringsmedium

Även om du inte känner att du behöver dessa nu, skulle jag definitivt framtidssäkra mitt system så att det klarar streaming tjänster (som dessutom finns redan nu i full FLAC/CD kvalitet).

Permalänk
Medlem

Tack för alla synpunkter. Rumskorrigering låter ju intressant men samtidigt tycker jag att rummet kan få vara en del av ljudet. Blir också väldigt dyrt oavsett om det är inbyggt i en bra förstärkare ller om man skaffar en separat pre-amp, rumskorrigerare och slutsteg. MEn som sagt är jag ännu inte säker på om det blir någon ny anläggning. I flera år lyssnade jag nästan aldrig på min nuvarande anläggning utan endast på det billiga 2.1 systemet jag har till datorn. Men nu har intresset för en större anläggning åter väckts. Det billiga 2.1 systemet till datorn duger att lyssna på musik med men samtidigt känns ljudet väldigt litet i för hållande till ett mer mäktigt ljud från en större anläggning.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MagnusHH:

TDAI 2170 låter säkert bra, men för dom pengarna skulle jag inte vilja ha dessa nackdelar:
- Ingen inbyggd nätverksfunktion, AirPlay eller Bluetooth
- Inga inbyggda streaming-tjänster
- Ingen direkt avspelning av USB-lagringsmedium

Även om du inte känner att du behöver dessa nu, skulle jag definitivt framtidssäkra mitt system så att det klarar streaming tjänster (som dessutom finns redan nu i full FLAC/CD kvalitet).

Det är precis tvärt om, streaming och annat ("finesser") är ju det man bör undvika att ha i nått annat än en separat billigt utbytbar dator, icke standardiserade interface blir oerhört fort total omoderna och oanvändbara, se på utvecklingen av smarttvar , de funkar ett par år sedan är smartfunktionerna oanvändbara, ett bra ljudsystem har i grunden väldigt lång livslängd och att ha inbyggda streamingtjänster är inget man bör prioritera alls om man vill ha en långsiktigt användbar anläggning, även om tjänsten kanske finns kvar så lär den ändras så att den ändå inte fungerar om 10 år, livslängden på en ljudanläggning är snarare så lång att man idag inte vet hur lång den är men sedan materialtekniken kom med bra material till komponenter och simuleringar på allvar började på 1970 talet har det egentligen hänt väldigt lite med annat än designen, tekniken är mogen och så länge hörselsinnet inte muterar och får andra egenskaper så funkar och presterar 40 år gamla prylar utmärkt än idag, så lite nytt har det hänt, dsper har blivit billigare och diamant har börjat användas eftersom vi idag kan forma den nästan som vi vill men sedan är det inte mycket skillnader i teknik de sista 50 åren, nästa stora grej lär inte hända innan supraledning i rumstemperatur finns.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Hmm, du har en poäng där, bara man ser till att förstärkaren har digital ingångar som kan ta emot signaler från till exempel dator eller annan streaming-mojäng så löser det sig. Fast usch för att koppla sin smartphone via RCA till denna

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MagnusHH:

@mrqaffe: Hmm, du har en poäng där, bara man ser till att förstärkaren har digital ingångar som kan ta emot signaler från till exempel dator eller annan streaming-mojäng så löser det sig. Fast usch för att koppla sin smartphone via RCA till denna

Man kopplar helt inte alls in sin telefon men om man ska det så kan man gå via nån annan enhet som inte är inbyggd i förstärkaren, tex via en apt-x eller airplaymottagare bara där blir det ju problem idag eftersom det är sällsynt med stöd för båda systemen och Spotify är nog än värre att låsa sig vid eftersom du vill ha bra ljud och köra Tidal hifi...... (just nu) Man blir ganska inlåst om man ser onlinefinesser som fördelar och man är nog mest dum om man tror att de fungerar över en lång tid, roligt att ha i billiga prylar men inget som tillför något i dyrare prylar man vill kunna använda länge. För nått år sedan var det Last FM som gällde och de är "ute" idag.

Jag vet inte om det är nån bra ide att ha dacen i förstärkaren heller, jag föredrar att ha signal och kraftelektronik separerat om jag kan välja fritt men dacarna börjar också mogna så det kan inte hända så mycket mer där heller nu mer än prissänkningar pga volymfördelar. Man bör hursomhelst se till att ha vettiga anslutningsmöjligheter (analoga) på all elektronik så man kan hänga på den typ av signalkälla som gäller även om 10-20-30-40-50 år osv...

Den äldsta prylen jag har i hifisystemet är från 1960 men jag har vänner som använder delar från 50 talet och bra gammelprylar står sig bra än idag och en del konstruktioner som börjar närma sig 100år både låter och funkar bra än idag, det är bara inredningsmodet som ändrats och så gick vi över till transistorer kring 60-70.
Digitalljud började användas professionellt 1972 och cd konsumentlanserades på allvar 1985 även om en del redan hade skaffat cd så var det ju Dire Straits med Brothers in Arms som var Philips stora lanseringståg för tekniken.

Det händer alltså ganska lite med kvaliten, den har nog snarare backat de sista 20 åren om man ser på vad den stora massan köper men om man går upp lite i prisklass så har väl eq/rumskompensering börjat blivit rumsrent till skillnad för hur det vara på 80 talet när man skulle ha en eq mest för att den lös och blinkade, en rätt använd eq är ju närmast ett krav idag om man inte kan anpassa rummet, det löser ju inte allt men det brukar ju gå att tämja de värsta basresonanserna iallfall i nästan all rum.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

På tal om detta är det någon här som vet mer om Sonidos hornsystem av idag?

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Gjorde slag i saken och beställde grejerna i första inlägget.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Tack! Hoppas jag blir nöjd. Mamma blev dock inte så nöjd då jag sa att jag skulle åka 650 km tur och retur för att hämta upp grejerna i butik. Själv skulle jag dock bli betydligt mer nervös om jag skulle låta posten sköta transporten.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Avstängd

Varför försvann delar av diskusionen?

Edit, jag tror att jag hittade igen mina diagram nu... jag som goofat bort dem antagligen...
Var delar av saker om att matcha en förstärkare.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Grattis till köpet!

Högtalare är förvisso en såndär sak som jag inte skulle köpa nya. Det tenderar att finnas ett begagnat utbud till vettiga priser men ja, det är enklare från butik än att försöka provlyssna ett par högtalare som står med 6 andra i ett minirum när man ämnar använda dom i stereo-setup i ett större, ex.

Skrivet av aaaaaaaaaa:

Sen skulle jag köpa en subwoofer. Ingen av de högtalarna kommer att ge dig tillräckligt med djupbas.
En klipsch 112 eller 115 kan du hitta för ca 4-6k (se tyska amazon)

Jag har ett par Monitor Audio RX6, som är föregångaren till Silver 6 om jag förstått saken riktigt ( http://www.whathifi.com/forum/hi-fi/monitor-audio-new-silver6 ) och de verkar ha utvecklats åt det bättre hållet vad avser ljudbild (apropå att framtidssäkra..man får trösta sig med att ens hörsel tenderar att bli sämre, även om man kan lära den urskilja ting medan den ännu fungerar).

Har en Yamaha A-S500 till och ljudet i min lgh med en del kala, hårda väggar är oavsett avstånd bakåt till vägg så att jag har skumproppar i gångarna i högtalarna samt ställt ner bas på förstärkaren och ändå kan jag inte lyssna på Mezzanine, den blir för fulbasig.

Det mesta andra går fint dock.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

@Kolsvart Katt: Tack! Har köpt anläggningen olyssnad så jag hoppas verkligen att jag blir nöjd med den. A-S500 lär ska vara en väldigt bra förstärkare för pengarna enligt de omdömen och recensioner jag läst. Tyvärr har omdömen om efterföljaren A-S501 inte varit riktigt lika genomgående positiva annars kan det mycket väl hända att jag skulle ha köpt en sån. RX6 lär också vara riktigt bra högtalare om jag skall tro de omdömen jag läst. Har plöjt igenom omdömen och recensioner av en hel del högtalare innan jag bestämde mig för Silver 8. Tänkte köpa Silver 6 men för att försäkra mig om att få tillräckligt med bas bestämde jag mig för Silver 8 i stället. Men det blir förmodligen till att plugga igen åtminstone ett basreflexhål förmodar jag speciellt som förstärkaren enligt recensioner även den ska ge bra med bas.

EDIT: Blev erbjuden gratis hemtransport med budfirma så blir ingen hämtning i butik.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Har blivit mer och mer nöjd med anläggningen efter att nu ha haft den en tid.. Detta efter ha flyttat och vridit högtalarna fram och tillbaka ett otal gånger samt att ha vant mig vid att lyssna på anläggningen. Väldigt svårt att placera högtalarna i mitt rum som är rätt litet samt har ett lågt något sluttande tak. Ena högtalaren kommer obönhörligen även nära en sidovägg eftersom jag inte har lust att slänga ut soffan.som är placerad mellan högtalarna. Positivt är också att jag kan lyssna även långa sessioner utan att tröttna vilket jag inte kunde med min gamla anläggning som bl.a. hade ett mer burkigt ljud. Om jag lever så länge får jag i framtiden (om när jag får hela huset för mig själv) flytta ner anläggningen till vardagsrummet i bottenvåningen med bättre akustiska förutsättningar. Och då får det även bli en stor TV mellan högtalarna.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Det är roligt det där med högtalare, man blir nog aldrig nöjd som någon skrev, men man måste ju börja någonstans. Jag började "när jag blev singel " med ett par Sonus Faber Venere 2.5 och en M6si, streama all min musik via en Blue Node 2 - Just nu via Spoty , men skall gå över till TIDAL.
Kan det blir bättre, ja absolut. Är inte helt nöjd om jag skall vara ärlig, men kan ju ha med att göra att rummet mitt är inte optimalt. Men skall se om jag kan sätta upp några bas-fångare eller något, för tycker att basen (rumlar ibland ) eller pallar inte högtalarna bara =/ .

https://youtu.be/h8LBpVnB_e0 min högtalare.
https://youtu.be/kpr63OGtcQ8 min förstärkare.

Finns inget tak hur mycket pengar man kan lägga ner i denna branschen,men vilken glädje det ger själen

Visa signatur

NEW ::i7 920 || GTX 295 1792MB || 1600MHz 6GB ||P6T Deluxe V2 || P182 || NH-U12P || TX 850W - LG - W3000H LCD MONITOR
--------
OLD :: X2 4400+ @ 2420Mhz x11 || Corsair TWINX2048-3200C2 @ 220Mhz || A lot of HDD-space ;) || A8N-SLI Premium || 6800GT Leadtek || OCZ 520 Modstream || - KÖPA ?

Permalänk
Medlem

Sant. Alla högtalare och förstärkare har sin egna klang.

EDIT: Men även rummet kan tydligen ha stor betydelse för det riktigt slutgiltiga ljudet. Det märkte jag när jag installerade min gamla anläggning hos mina systerbarn. Ljudet var mer öppet hemma hos dem jämfört med hur det varit hos mig och jag var tvungen att dra ner en hel del på diskantkontrollen jämfört hur jag haft den inställd hos mig.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Sant. Alla högtalare och förstärkare har sin egna klang.

EDIT: Men även rummet kan tydligen ha stor betydelse för det riktigt slutgiltiga ljudet. Det märkte jag när jag installerade min gamla anläggning hos mina systerbarn. Ljudet var mer öppet hemma hos dem jämfört med hur det varit hos mig och jag var tvungen att dra ner en hel del på diskantkontrollen jämfört hur jag haft den inställd hos mig.

Rummet står för 80% av resultatet så det är en oerhört viktig del av musikanläggningen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.