Dator - freeze/hänger sig - 100% - spikar - hjälp!(Amd fx 8320, GTX 970)

Permalänk
Medlem

Dator - freeze/hänger sig - 100% - spikar - hjälp!(Amd fx 8320, GTX 970)

Hej,
Mitt första inlägg någonsin eller min första tråd som det så fint heter. Så om jag behöver skällas ut för att tråden ligger fel osv så går det utmärkt!

Problemet jag har är att min dator "fryser" / hänger sig från och till. Det finns inget mönster i det hela. Helt sporadiskt.
Oftast kan jag röra musen men allt jag klickar på är "fryst". Dock har det hänt att den fryser helt även musen. När den fryser så varar det i ca 5 sek. Har hänt att det varat upp till 15sek också.

Har testat memtest, byta ssd, installera om windows, kollat alla temp, kollat loggar. Mer tips är välkomna!
Kan man t.ex. se vilken process eller program som gör "spiken" i processorn?

Här är en bild som info om datorn: https://www.dropbox.com/s/nw7e7muhmkxsmzi/problem.png?dl=0
hoppas den är högupplöst nog. Allt står förutom nätagget. Det är ett 600w corsair. Ram minnena är 2st 4gb crucial 1066mhz

Permalänk
Medlem

ovanligt hård belastning på ssd disken (c:), när du formaterat om ssd disken gjorde du det genom windows installationsverktyget eller en secure erase?

https://www.cnet.com/news/snap-snapchat-ipo-filing-evan-spieg...

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Permalänk
Medlem

@ArKAN: Hej, tack för snabbt svar. Jag gjorde det via windows verktyget. Tror du det kan vara ssd som är problemet? För jag har inget bra program att testa ssd med. HDD sentinel fungerar väl bara på mekaniska hdd?

Permalänk
Medlem

http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-2466042/samsung-840-... googlade lite snabbt, verkar vara liknande fel du råkat ut för

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Permalänk
Medlem

@ArKAN: Tack återigen för svar. Jo jag såg den artikeln och har gjort dem justeringarna i bios men felet kvarstår.

Permalänk
Medlem

Något liknande fick jag när jag körde med nvidias geforce experience installerat, visserligen är det ganska längesen jag körde med det installerat så jag vet inte om problemen kvarstår i nyare versioner men det är ju något du kan prova att avinstallera om du har det.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem

Om du inte har windows installerat på 840 evo ssdn kanske du kan testa koppla loss den och se ifall du har samma fenomen fortfarande

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Permalänk
Inaktiv

Du kan pröva byta till det senaste bios moderkort,, samt installera drivrutiner från asus sida, chipset, ljud osv. Testa också att avaktivera ljud om det kvarstår efter förstnämnda saker.

Permalänk
Medlem

@Mac83: hej, tack för svar! Okej, jag ska testa att avinstallera det. mvh

Permalänk
Medlem

@ArKAN: hej, tack för svar!Jag har nu beställt en ny ssd från netonnet. Ska klona över på den från samsungen och se om det blir bättre.

Permalänk
Medlem

@anon34443: hej, tack för svar! Jag har redan gjort en bios update och felet kvarstår. Har även installerat om dator och drivrutiner. mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArKAN:

Om du inte har windows installerat på 840 evo ssdn kanske du kan testa koppla loss den och se ifall du har samma fenomen fortfarande

Så, nu har jag köpt ny ssd och klonat över på den. Dock samma fel tyvärr. Jag ska testa att köpa nya ram minnen. Tänker om det är fel på dem så kanske datorn lägger över/ lånar minne från hdd? Vad tror ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyyCko:

Så, nu har jag köpt ny ssd och klonat över på den. Dock samma fel tyvärr. Jag ska testa att köpa nya ram minnen. Tänker om det är fel på dem så kanske datorn lägger över/ lånar minne från hdd? Vad tror ni?

Låter som att du slänger pengar i sjön genom att byta minnen, Dåliga minnen ger inte den symptomen. Skulle nog testa med att köra nån Linux live-cd eller äldre windows version för att se ifall du får samma frysningar, för att utesluta att det inte är nån bugg i win 10.

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArKAN:

Låter som att du slänger pengar i sjön genom att byta minnen, Dåliga minnen ger inte den symptomen. Skulle nog testa med att köra nån Linux live-cd eller äldre windows version för att se ifall du får samma frysningar, för att utesluta att det inte är nån bugg i win 10.

Okej, ska testa det. tack för svar!

Permalänk
Medlem

avslutar tråden nu. Köper nya grejer

Hej, Avslutar tråden. Köper nya grejer.

Permalänk
Medlem

vad tror ni om detta?
https://www.dropbox.com/s/tqyjo6apg8v5epu/datorplan.png?dl=0

grafikkortet ska jag ha kvar från gamla datorn. det är ett 970. Funderar på att köra med dubbla 970 i nya.

Permalänk
Medlem

Rek Z270 chipset om du inte har tillgång till en cpu från 6000 serien för att flasha om bioset innan du installerar 7600K cpun, annars är det stor risk att den inte kommer att boota.

Det är veckans erbjudande på 7600K för 2490:-, ang cpu kylare så skulle jag hellre lägga pengarna på tex Be-Quiet Pure Rock för 359:-

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArKAN:

Rek Z270 chipset om du inte har tillgång till en cpu från 6000 serien för att flasha om bioset innan du installerar 7600K cpun, annars är det stor risk att den inte kommer att boota.

Det är veckans erbjudande på 7600K för 2490:-, ang cpu kylare så skulle jag hellre lägga pengarna på tex Be-Quiet Pure Rock för 359:-

Hej, tack för svar. Mm märkte det så blir så här, vad tror du?:
-------------------------------------------------------------
Phanteks Eclipse P400 Window - Glacier : 749:-
EVGA SuperNOVA 750 G2 1099:-

ASUS PRIME Z270-K 1590:-
Corsair Vengeance LPX Black 2666M 2x8 1290:-
Intel Core i5 7600K 3.8GHz 2490:-
Be-Quiet Pure Rock 359:-
Totalpris: 7 577:-
----------------------------------------------------------

Super bra att du rekommenderade pure rock. för stog och vägde mellan dem faktiskt men visste inte kvalitet osv.

Permalänk
Medlem

https://www.netonnet.se/art/komponenter/internminne/ddr4/cors...

Corsair Vengeance LPX 2x8GB DDR4 Black 3000MHz 1299:-

ta dom minnerna ist. annars ser det bra ut

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ZyyCko:

Så, nu har jag köpt ny ssd och klonat över på den. Dock samma fel tyvärr. Jag ska testa att köpa nya ram minnen. Tänker om det är fel på dem så kanske datorn lägger över/ lånar minne från hdd? Vad tror ni?

Har du testat med annat nätagg?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

@Jalle64: hej, nej det har jaag inte tror du det är felet?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ZyyCko:

@Jalle64: hej, nej det har jaag inte tror du det är felet?

Det skulle det kunna vara, då allt ju är beroende av bra och ren strömtillförsel.
Jag hade försökt att byta nätagg först.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)