Nybyggd dator startar om sig själv i spel

Permalänk

Nybyggd dator startar om sig själv i spel

Hej,

Bytte moderkort, processor, grafikkort och minnen på min dator igår. Allt fungerar korrekt men ibland när jag spelar (cirka 30min in i spelet) startas datorn om.

Jag sitter på;
*ASUS GeForce GTX1060 Dual OC 3GB
*Intel i5 6600k
*8gb ram (endast 1 sticka)
*gigabyte z170-hd3
630W nätaggregat (Nätagg är ej nyköpt, från 2012(?))

CPU temp: 35c (ej kollat i spelet)
GPU temp: 35c (ej kollat i spelet)

Installerade om OS:et igår. Windows 10.

Permalänk
Medlem

hände mig med, med allt kortare intervall dessutom. Det var nätagget i mitt fel som var fel på.

Permalänk
Moderator
Forumledare

@lodarletarn: Börja med att läsa av temperaturerna när du spelar, temperaturer i "idle" är tyvärr inte så viktiga.

Får du någon blåskärm när datorn startar om?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Skrivet av NordhNet:

@lodarletarn: Börja med att läsa av temperaturerna när du spelar, temperaturer i "idle" är tyvärr inte så viktiga.

Får du någon blåskärm när datorn startar om?

Ingen blåskärm eller error. Allting blir bara svart :/

Permalänk
Skrivet av Condy:

hände mig med, med allt kortare intervall dessutom. Det var nätagget i mitt fel som var fel på.

Hade du ett gammal nätagg till en ny rigg? Min är ju trots allt 630w, borde räcke gott och väl till min setup...

Permalänk
Medlem

Kolla så att den får kräm nog på 12V och 5V linan. Om siffrorna är under 12 och 5 så kan det bero på det.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk

@Mithras: Hur kollar jag detta?=)

Permalänk
Medlem

@lodarletarn: nej började bara hända spontant. Annars är ju black screens rätt hårt kopplade till grafikkorts-drivrutiner, pröva köra en DDU och se om det blir nån förbättring

btw har du nånsin gjort rent det gamla nätagget?

Permalänk

@Condy:
Yes jag blåste det med tryckluft igår..:/ Skall prova DDu!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lodarletarn:

Hade du ett gammal nätagg till en ny rigg? Min är ju trots allt 630w, borde räcke gott och väl till min setup...

Ja, din dator drar inte ens hälften av det. Men det är stor skillnad i kvalitet på nätagg, så att bara säga att det är på 630W säger inte mycket.

Permalänk
Permalänk

verkar som det är ramminnena. hade så på en ny dator för några år sen och då var det minnena. fick nya o sen funkade allt igen

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600
32,0GB Dual-Channel Unknown (16-17-17-36)3000mhz
B450 AORUS M (AM4)
NVIDIA GeForce RTX 2060 6gb
223GB KINGSTON SA1000M8240G (SATA-2 (SSD))

Permalänk
Medlem
Skrivet av lodarletarn:

@Mithras: Hur kollar jag detta?=)

Googla på "check voltage BIOS" + ditt moderkort. Bör kunna hitta någon guide som relativt enkelt förklarar detta.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Skrivet av Mithras:

Googla på "check voltage BIOS" + ditt moderkort. Bör kunna hitta någon guide som relativt enkelt förklarar detta.

Här har jag 2st bilder på hur det ser ut.

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t34.0-12/16996779_1015...

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t34.0-12/16933941_1015...

Permalänk
Medlem

Så som jag ser det så är 3V, 5V, 12V alla över värdena. Känns alltså inte riktigt som det är det som är problemet. Något som kan vara lurigt med detta är dock att siffrorna kan se bra ut när man tittar på dem eftersom inget är belastat, därför är det bäst att titta på dessa siffror direkt efter att datorn har startat om sig, dvs direkt när problemet uppstod, och kolla om man kan "fånga" värderna när de är låga.

Men jag skulle också försökt testa minnena. Byta minnesplats, köra en sticka i taget etc.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk

@Mithras: Har bara ett ramminne. Den sitter i slot 4. Kan prova slot 1 Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lodarletarn:

@Mithras: Har bara ett ramminne. Den sitter i slot 4. Kan prova slot 1 Tack!

Läs i moderkortsmanualen i vilken slot som de rekommenderar att ha en enda sticka i.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk

Hade liknande problem när jag körde ett 780ti med ett corsair RM650x.
Fick skumma färger på skärmen och sen blev det bara svart, kunde spela 5 games i rad vissa dagar innan det hände, andra kom det efter 5minuter (kunde fortfarande höra spelljud och discord osv) .
Felsökte aldrig problemet ordentligt men bytte ut grafikkortet till ett som drog mindre ström(1070) och har inte haft problem sen dess