Permalänk
Medlem

IP från IPTV-jacket i Ubuntu/Linux

Tjena! Jag har iptv från viasat och bredband från bredband2 genom Telia öppen fiber. Jag vill få in iptv i min htpc men har problem med att jag inte får något ip i Linux via iptv porten. Iptv-boxen får ip och allt funkar bra. Min MacBook pro får ip och Windows får ip men inte min dator som kör Linux. På vanliga internet porten funkar alla datorer och OS bra det är bara på iptv porten som Linux strular.

Nån som vet vad som kan vara fel? Jag vill köra Linux och tvheadend som backend ju..

Vänligen
Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightmare:

Tjena! Jag har iptv från viasat och bredband från bredband2 genom Telia öppen fiber. Jag vill få in iptv i min htpc men har problem med att jag inte får något ip i Linux via iptv porten. Iptv-boxen får ip och allt funkar bra. Min MacBook pro får ip och Windows får ip men inte min dator som kör Linux. På vanliga internet porten funkar alla datorer och OS bra det är bara på iptv porten som Linux strular.

Nån som vet vad som kan vara fel? Jag vill köra Linux och tvheadend som backend ju..

Vänligen
Knight

Kanske så finns det MAC lås?
Sedan undrar jag om det är möjligt att få in IPTV på en linux burk? Brukar de inte vara kodade?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

Kanalerna är krypterade, så din lösning lär inte fungera.
Är det någon form av streamingtjänst du vill komma åt så fungerar det nog bara på ett "vanligt" IP.

Permalänk
Medlem

Jag använder en phoenix/mouse usb-kortläsare och oscam mjukvara för att dekryptera mina kanaler. Jag har alltså ett abonnemang och programkort från Viasat. Oscam registrerar och initierar programkortet som ett Videoguard2 kort och lägger sig sedan i "waiting for clients" läge. Så långt verkar alltså allt ok så kan vi släppa diskussionen om krypterade kanaler och fokusera på topic nu?

Jag tänkte med på MAC låsning men mina två datorer med Windows och OS X får ju IP så det känns inte så.

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem

Hart du slagit på multicast på interfacet?

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Hart du slagit på multicast på interfacet?

Ja det är på by default. Testade att slå på det igen med ifconfig men ingen skillnad.

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightmare:

Jag använder en phoenix/mouse usb-kortläsare och oscam mjukvara för att dekryptera mina kanaler. Jag har alltså ett abonnemang och programkort från Viasat. Oscam registrerar och initierar programkortet som ett Videoguard2 kort och lägger sig sedan i "waiting for clients" läge. Så långt verkar alltså allt ok så kan vi släppa diskussionen om krypterade kanaler och fokusera på topic nu?

Jag tänkte med på MAC låsning men mina två datorer med Windows och OS X får ju IP så det känns inte så.

/Knight

Ja, men har någon lyckats med detta tidigare, alltså då man har abonnemang etc? Har själv inte hört talas om det, så det hade varit intressant att höra ATT det ska gå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joalin:

Ja, men har någon lyckats med detta tidigare, alltså då man har abonnemang etc? Har själv inte hört talas om det, så det hade varit intressant att höra ATT det ska gå.

Jag har inte heller hört talas om det men någon måste ju vara först? Oavsett om det i slutändan inte funkar så borde jag ju iaf få ett ip i Linux precis som jag får på box/mac/win.

/Knight

EDIT: Jag har alltså inte hört om någon som fått det att funka med Viasat och Telia öppen fiber. Jag har själv för många år sedan satt upp ett likadant system för Canal Digital IPTV och det funkade utmärkt.

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem

Det är inte så att du behöver "syskonabonnemang" för att kunna ta emot det på flera boxar (vi kan se din linuxdator med tvheadend som en sorts box)? Så jag tänker om du kopplar ur din vanliga iptv-box och ersätter den med Linux-maskinen?

Jag är för övrigt intresserad att veta om du lyckas hitta någon lösning som fungerar. Har själv kört tvheadend med comhem kabeltv men byter till fiber nu vid månadsskiftet. Tror i och för sig inte det kan funka med comhem eftersom deras iptv-boxar saknar programkort men vi har också öppen fiber så det kan bli något annat i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Det är inte så att du behöver "syskonabonnemang" för att kunna ta emot det på flera boxar (vi kan se din linuxdator med tvheadend som en sorts box)? Så jag tänker om du kopplar ur din vanliga iptv-box och ersätter den med Linux-maskinen?

Jag är för övrigt intresserad att veta om du lyckas hitta någon lösning som fungerar. Har själv kört tvheadend med comhem kabeltv men byter till fiber nu vid månadsskiftet. Tror i och för sig inte det kan funka med comhem eftersom deras iptv-boxar saknar programkort men vi har också öppen fiber så det kan bli något annat i framtiden.

Bra poäng! Jag kör endast en enhet åt gången kopplat direkt till port 2 på Inteno tjänstefördelare så det kan inte vara problemet.

Utan programkort fungerar inte denna setup och det är vad jag vet Telia, Bredbandsbolaget och Comhem som kör utan programkort.

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightmare:

Bra poäng! Jag kör endast en enhet åt gången kopplat direkt till port 2 på Inteno tjänstefördelare så det kan inte vara problemet.

Utan programkort fungerar inte denna setup och det är vad jag vet Telia, Bredbandsbolaget och Comhem som kör utan programkort.

/Knight

Ja när jag körde via kabel kunde jag ha programkort men comhem har inga iptv-boxar med programkort. Kollar på att köra markbundet via antenn samt eventuella andra alternativ via internet. Någon parabol blir det nog inte. Finns ju rätt många play-tjänster också så utan tv i datorn lär jag inte bli.

Permalänk
Medlem

Det kan vara så att jag sett fel när jag körde mina första test. Idag får ingen av mina datorer giltigt IP från IPTV-jacket. Jag testade spoofa mac adressen i Ubuntu (med boxens mac) men det gjorde ingen skillnad. Jag verifierade med Wireshark att mac adressen var boxens.

/Knight

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Idag kom Athlon64