Permalänk
Medlem

Bra AIO 280mm oavsett fläktar?

Planerar att köpa en AIO 280mm, men är öppen för att byta ut fläktarna.

Finns det några testar där man använt gemensamma fläktar oavsett vad de levereras med (har sökt men inte hittat något) eller kan någon ge tips på vad man ska köpa för att få en riktigt bra AIO om man bara tar hänsyn till pump, radiator och ev mjukvara?

Permalänk
Medlem

Off:
Då jag hör AIO tänker jag på datorer som är AIO med pekskärm.
On:
Men ja det finns en massa alternativ.
Du kommer få en massa som säjer att du ska gå all in strunta i färdiga system.

Oberoende av om du vill ha det tyst eller att det ska låta som en damsugare så är statisk tryck det viktigaste om du byter fläktar. Om det är två eller fyra så spelar det fortfarande in. CFM spelar inte så stor råll om den inte kan trycka igenom luften genom hålen på radiatron. Jag kör t.ex efter rekomendation någon av noctuas fläktar med högt statsisk tryck, (målet var tyst) 4st i push pull på h105, fast sänk hastighet på fläktarna via variabel resistor. De har fortfarande vettig statisk tryck, men ja inte som innan och vart dyrt.
Statiskt tryck och hur de kan leverera berode på hastighet skulle jag nog säja. tyvär minns jag inte dem som jag fick råd ifrån här på swec men kan länkga två olika favoriter så du ser skilnaden. Kommer på edit.

Edit:
Ett dåligt exempel.
De jag skicka nu är bara exempel. Inte gämfölser jag tog bara lite ...
http://www.scythe-eu.com/en/products/fans/slip-stream-120-db-...

Noise Level:
3,0 ~ 26,5 dBA
Airflow:
16,65 ~ 126,1 m³/h
9,80 ~ 74,25 CFM
Static Pressure:
0,02 - 1,0 mm H₂O / 0,2 - 9,81 Pa

Så max vi ska kolla på är 26,5dBA 74,25 CFM samt och det VIKTIGA 0,02 - 1,0 mm H₂O / 0,2 - 9,81 Pa

Sen slänger vi in en annan.
Som t.ex mina Noctua NF-P12 120mm PWM har ett högt statisk tryck i förållande till t.ex cfm Static Pressure 1,68 mm H₂O men ändsat om du köper en sådan modell, samma sak gäller scytes. Statiskt tryck är något jag inte förståt helt. Även om jag minns att
switfteck sa att de experementerade med aerodynamik för att få ett bra luftflöde. (det gör alla idag, även om vissa har tur)

Edit:

Airflow
92,3 m³/h
Airflow with L.N.A.
63,4 m³/h
Acoustical Noise
19,8 dB(A)
Static Pressure
1,68 mm H₂O
För reference.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.