Permalänk
Medlem

musikinspelning?

Har en systerson som vill starta en youtube kanal där han sjunger och spelar akustiskt gitarr.
Har en tajt budget men har lovat honom att göra vad jag kan för att kolla upp vad som faktiskt behövs. En ordentlig mick och en ok kamera har jag redan räknat ut. Men vad mer? Bra ljudkort till datorn? Tips på program som är nybörjarevänliga mm. Alla tips och tricks uppskattas varmt! Mvh Robin

Permalänk
Rekordmedlem

Man kan välja usbmikrofoner så behövs inte ljudkort för det är då inbyggt i mikrofonen, man kan också ha en mixer eller en usb mixer, akustikbehandling av rummet är inte fel och det bör ju vara tyst i omgivningen så man slipper höra trafiken eller slamrande kastruller och fläktar i datorn osv ...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Focusrite 2i2 ska vara ganska bra "budgetljukort" som fixar att både spela in instrument och analoga mikrofoner.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3733689

själv sneglat på denna ett par gånger till min mic och om man skulle få för sig att koppla in någon av sina guror någon gång.

angående mic så kolla gärna lokala second hand butiker och musikaffärer de säljer ofta helt ok begagnade grejjor

plockade själv upp en kitlåda med 4 helt ok analoga sångmikrofoner för nån dryg hundralapp på second hand för ett par år sen eller vad det nu kan vara tidsuppfattning är inte min starkaste sida.

Var något NoName kina budgetmärke men lät helt ok och som sagt fick 4 st för 100:- typ så köpte dem och sålde till polare för typ 50:- styck och fick t.om. lite vinst på affären.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Musse69:

Har en systerson som vill starta en youtube kanal där han sjunger och spelar akustiskt gitarr.
Har en tajt budget men har lovat honom att göra vad jag kan för att kolla upp vad som faktiskt behövs. En ordentlig mick och en ok kamera har jag redan räknat ut. Men vad mer? Bra ljudkort till datorn? Tips på program som är nybörjarevänliga mm. Alla tips och tricks uppskattas varmt! Mvh Robin

Dels kan det ju vara bra att veta hur begränsad budgeten är och sedan kan det vara bra att veta om han kommer att spela in ett framförande i en tagning med en (eller två för stereo) mikrofon eller om han tänker göra multitrack.
Om han vill kunna göra multitrack är det ju bra om han även har ett ljudkort som kan spela upp ljudet med kort fördröjning samt att man får räkna in ett par vettiga hörlurar för medhörning. Annars funkar, som sagt, en USB-mick bra och har inbyggt ljudkort.
Jag tycker att en stormembrans kondensatormick är vettigt att ha som enda mick.

Denna är, IMO, väldigt prisvärd.
https://www.thomann.de/se/the_tbone_sc440_usb.htm
Har för mig att den även finns i paket med stativ och popfilter osv.

Vill man ha ett "riktigt" ljudkort så finns tex Focusrite Scarlett-serien som är väldigt populära. Solo eller 2i2 är vettiga budgetalternativ. Jag hade nog personligen satsat på 2i2 då den har två mickpreamps med fantommatning ("Solo" har bara en), vilket gör att man kan spela in med två mickar samtidigt, tex instrument och sång eller micka stereo osv.
Båda dessa säljs även i paket med en rätt hygglig mikrofon och ett par okej lurar, som ger ett prisvärt startpaket.
Har inte järnkoll på priserna men 2i2 kostar nog ca 1500kr och i paket med lurar och mick kostar det nog runt 2000kr. "Solo" är några hundringar billigare.
Demos/tester finns bla på youtube.

Man bör kanske komplettera med ett mickstativ för det tror jag inte ingår.