Permalänk

i5 eller i7?

Vilken CPU är bäst för att spela med, känner att jag behöver ett nytt då 99% av cpu:n används när jag spelar Ghost Recon Wildlands. Kanske inte för farlig för plånkan.

Permalänk
Inaktiv

i7 7700k är bästa gaming CPUn för tillfället. Men som jag och alla andra kommer säga i dessa tider är att vänta på Ryzen recensionerna innan du bestämmer dig.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Viggolino:

Vilken CPU är bäst för att spela med, känner att jag behöver ett nytt då 99% av cpu:n används när jag spelar Ghost Recon Wildlands. Kanske inte för farlig för plånkan.

Ser att du har andra trådar om grafikkort också. Ska du ha ett helt ny dator eller ska du uppgradera?

Om du ska uppgradera, vad har du för dator just nu?

Permalänk
Skrivet av anon99339:

Ser att du har andra trådar om grafikkort också. Ska du ha ett helt ny dator eller ska du uppgradera?

Om du ska uppgradera, vad har du för dator just nu?

Tjena, ja jag hade tänkt att uppgradera, tänkte lägga ut på marknaden sen om nån ville byta min med en summa pengar också.

Här är specsen atm:

Intel core i5-4690k 3.5GHz
corsair 16 GB ram
MSI GeForce GTX 970 tiger edition 4gb oc
Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3 moderkort
Cooler Master CPU kylare
Be Quiet 700W agg
corsair 128gb ssd
Seagate 750gb hårddisk.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Se till o klocka upp cpun om det ej är gjort...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Viggolino:

Vilken CPU är bäst för att spela med, känner att jag behöver ett nytt då 99% av cpu:n används när jag spelar Ghost Recon Wildlands. Kanske inte för farlig för plånkan.

Kan ju säga att just Ghost Recon är så sjukt dåligt otimerat! Jag har datorn i sign men min CPU spikar ändå upp till 100%.
Jag hoppas dom släpper patches så det blir bättre.

// Marcus

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem

@Viggolino: Om inte kostnaden är betydelselös och spelprestan är det du oroar dig mest för så tycker jag att du ska börja med att byta grafikkort. Om du sedan inte tycker det räcker så kan du börja fundera på resten men jag kan nästan lova att ett nytt grafikkort kommer att göra mer nytta i spel. Dessutom betydligt enklare att börja i den änden.

Sen kan du ju alltid testa att överklocka om du inte redan gjort det.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk

@Roffe: kan jag overclocka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viggolino:

@Roffe: kan jag overclocka?

Ja.

Det är K i din processor som avgör om den är upplåst för överklockning.

Rekommenderar också att pröva det först, åtminstonde till 4.2

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roffe:

@Viggolino: Om inte kostnaden är betydelselös och spelprestan är det du oroar dig mest för så tycker jag att du ska börja med att byta grafikkort. Om du sedan inte tycker det räcker så kan du börja fundera på resten men jag kan nästan lova att ett nytt grafikkort kommer att göra mer nytta i spel. Dessutom betydligt enklare att börja i den änden.

Sen kan du ju alltid testa att överklocka om du inte redan gjort det.

Att byta grafikkort kommer inte att hjälpa alls ifall cpun går i 100%. Det enda det kan hjälpa med är bättre average FPS, dock inte värt om den ändåså pikar ner såfort cpun slår i taket. En i7 skulle jag satsat på att uppgradera till. Samma gäller för till ex Overwatch där min 4690K har problem med att leverera min 60fps i stockklock. Dock löste jag det genom att klocka upp den till 4,2Ghz.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk

@Ceogar: Vilken programvara ska jag använda till cpu:n

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viggolino:

@Roffe: kan jag overclocka?

Ja. 'k' i i5-4690k betyder att den är möjlig att överklocka.

Det är inte speciellt svårt. Man ska se till att ha bra kylning, sen är det bara sätta igång. Tror det är mer regel än undantag att nå 4.5Ghz och då har du ökat din processors beräkningskraft med 15%.

Finns överklockningsguider här på sweclockers, bara läsa och börja.

Visa signatur

i9 13900KF/Z790F/32Gb DDR5@6200/4090/ 3x Samsung m2.
Reverb G1, Varjo Aero. Haft Oculus Rift, Pimax 8KX.

Permalänk
Medlem

Du kommer inte få lika stor prestandaboost som du verkar tro att du får med en helt ny setup. Du har redan en bra dator! Klocka cpun o köööör baaah
Om du absolut måste ha en i7 så kör på en 4790k eller 5775C.

I de flesta spel lär ditt grafikkort vara den största begränsningen, så då har du 5 val:
1) Uppgradera till GTX1070
2) Uppgradera till GTX1080
3) Uppgradera till GTX1080ti (när det kommer nästa månad?)
4) Uppgradera till Titan X
5) Uppgradera till AMD Vega när det släpps (i sommar?)

Du verkar ju ha cash liggandes som måste spenderas så jag skulle rekommendera att köra på de dyraste grafikkortet (Titan x, 1080ti, Vega).

En annan sak du kan göra är att köpa en m.2 SSD då du faktiskt har en sån anslutning på moderkortet. Tänk bara på att inte köpa en värsting med supersnabb läs/skriv för den porten är maxad till 10gbit/s (Sata är 6).

Detta är det som ger dig mest prestanda för pengarna och du slipper byta hela datorn (helt onödigt för din del).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av reaperishere:

Att byta grafikkort kommer inte att hjälpa alls ifall cpun går i 100%. Det enda det kan hjälpa med är bättre average FPS, dock inte värt om den ändåså pikar ner såfort cpun slår i taket. En i7 skulle jag satsat på att uppgradera till. Samma gäller för till ex Overwatch där min 4690K har problem med att leverera min 60fps i stockklock. Dock löste jag det genom att klocka upp den till 4,2Ghz.

Att överklocka skulle i alla fall hjälpa mycket mer än en ny CPU. Och förresten, om den går upp i 100% under spelande så är det nog mer spelet som är illa skrivet, vilket MaACc1i antydde längre upp i tråden.

Personligen tycker jag inte att i7 är så mycket bättre i spel att det motsvarar prisskillnaden men det är upp till TS att avgöra.

@Viggolino: Jag håller med SpeedRebirth här ovan. Överklocka och skaffa det bästa grafikkortet du har råd med. Det finns en massa info att hämta på Sweclockers och på nätet i övrigt. Är du ändå osäker så är det bara att fråga. Man måste nästan anstränga sig för att förstöra en modern CPU. Se till att du har en bra kylare dock.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.